V České republice by se každý rok mělo otevřít alespoň 25 kilometrů dálnic. Loni přitom bylo uvedeno do provozu jen 3800 metrů, normu nesplní ministerstvo dopravy ani letos. Pomalého tempa stavby dopravní infrastruktury si přitom všimli už i v zahraničí.
Na pomalou stavbu dálnic poukázal server s příznačným názvem Emerging Europe, což ve volném překladu znamená „rozvíjející se Evropa“. Jeho novináři věnují výraznou pozornost postkomunistickým státům ve střední a východní Evropě. Jak ale upozorňují, právě ve stavbě dálnic Češi znatelně zaostávají i za svými regionálními partnery.
Na přípravě článku spolupracovali se zástupci české neziskové organizace Hlídač státu. Ti poukázali na fakt, že za posledních 15 let postavili více kilometrů dálnic nejen často zmiňovaní Poláci, ale i Slovinci, Chorvaté, Bulhaři, Rumuni a Maďaři. Právě srovnání s Maďarskem se rozhodli věnovat komplexněji.
„V České republice bylo od roku 2000 postaveno jen něco kolem 300 kilometrů dálnic, to je pouze pětina toho, co za stejný čas dokázali Maďaři,“ konstatuje Michal Bláha z neziskové organizace Hlídač státu a připomíná, že ministerstvo dopravy v loňském roce otevřelo jen 3800 metrů nové dálnice.
„Je sice pravda, že Maďaři naplánovali kratší dálniční síť než my, ale tempo stavby, kterého oni a mnozí další dosáhli, je dost vysoké,“ hodnotí Bláha a vzápětí dodává: „Rozdíly jsou obrovské. Právě země jako Česká republika a Slovensko udělaly minimální progres a v absolutních číslech jsou ty rozdíly opravdu enormní.“
Zahraniční server připomíná i zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu, podle které by Češi potřebovali každý rok otevřít 25 kilometrů dálnic, aby měli celou síť hotovou do roku 2050, jak se plánuje. Tempo během posledních let však bylo nižší, za rok se otevřelo průměrně 16 kilometrů. Normu nesplní ministerstvo ani letos, otevřít se má něco přes 22 kilometrů.
Kritérium úspěšnosti ministra podle počtu zahájených metrů za den je zajímavá disciplína. Vyhraje ten, kdo první den ve funkci zahájí 20 km, které připravil předchozí ministr, a druhý den rezignuje, aby si nezkazil průměr. Nicméně @maestrosill aktuální číslo u mě by bylo 138. pic.twitter.com/GmtsVnfUv5
— Dan Tok (@tok5934) 10. ledna 2019Dokončená stále není ani páteřní dálnice D1, s jejíž stavbou se započalo už v roce 1967. Navíc prochází v současnosti rozsáhlou, ale v mnoha ohledech kontroverzní modernizací, která způsobuje nemalé problémy. Existence klíčové dopravní infrastruktury je přitom zásadním faktorem pro dlouhodobé udržení ekonomického růstu.
Ministr dopravy Dan Ťok, který je častým terčem kritiky, se ale hájí. „Nové dálnice je možné otevírat, teprve když je někdo začne stavět. Dnes máme rozestavěno 187 km nových dálnic a silnic I. tříd. Samotných dálnic na zelené louce je v tom 107 km. V letošním roce se otevře 47 km nových dálnic a silnic I. třídy, k zahájení je připraveno 178 km,“ napsal na začátku ledna na Twitteru.
Ťok, který je nejdéle sloužícím ministrem dopravy v české historii, se navíc často brání srovnání se svými předchůdci. „Vyhraje ten, kdo první den ve funkci zahájí 20 km, které připravil předchozí ministr, a druhý den rezignuje, aby si nezkazil průměr,“ vzkázal nedávno.
Související

Dálnici D10 uzavřela tragická nehoda. Havarovalo devět vozidel

Hrozí komplikace na D1. Silničáři opravují vozovku, jeden víkend stačit nebude
Dálnice , dálnice silnice , Dan Ťok (ministr dopravy) , Ministerstvo dopravy , řsd
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 23 minutami

Mimořádná zpráva Íránská odveta začala. Celé území Izraele je pod palbou, na zemi zamířily stovky raket
před 1 hodinou

Indie našla černou skříňku ze zříceného letadla Air India
před 2 hodinami

Mimořádná zpráva Izrael spustil novou vlnu útoků na Írán, exploze otřásly Teheránem
před 3 hodinami

Spekulace o příčině havárie letadla Air India se množí. Může to napáchat víc škody než užitku, varuje expertka
před 4 hodinami

Proč Izrael obešel Trumpa a riskuje válku s Íránem?
před 5 hodinami

Hnutí MAGA bije na poplach. Bojí se, že Trump zatáhne USA do války
před 5 hodinami

Po útocích je v Íránu téměř 80 mrtvých a 330 zraněných. Izraelci se chystají na protiúder, ve velkém skupují zásoby
před 6 hodinami

Mossad před údery propašoval zbraně na íránské území. Netanjahu bude dnes mluvit s Trumpem
před 7 hodinami

Trump dal Íránu potají ultimátum. Izraelské útoky přišly po jeho vypršení
před 7 hodinami

Není to jednorázová akce. Izrael bude bombardovat Írán, dokud nedosáhne svého
před 8 hodinami

Mimořádná zpráva Izrael znovu zaútočil na Írán. Opět zasáhl klíčový jaderný komplex
před 8 hodinami

Netanjahu si desítky let přál střet s Íránem. Teď ho má, a Blízký východ dostal na pokraj války
před 9 hodinami

Trump hrozí Íránu: Pokud nepřistoupíte na jadernou dohodu, budete čelit něčemu ještě horšímu
před 9 hodinami

Při útoku byl zraněn vysoký poradce vůdce Chameneího. Írán to považuje za vyhlášení války
před 10 hodinami

Nedělejte si z nás bojiště, vzkazuje Jordánsko po sestřelení raket a dronů. Uzavřelo vzdušný prostor
před 10 hodinami

Útok na Írán se okamžitě promítl do cen ropy. Teherán chce svolat RB OSN
před 11 hodinami

Svět se bojí další války. Izrael i Írán vyzývá ke zdrženlivosti
před 12 hodinami

Izrael označil útok za rozhodující moment v dějinách: Jaderné zbraně Íránu ohrožují naši existenci
před 12 hodinami

Náčelník generálního štábu, šéf Revolučních gard i elitní vědci. Kdo jsou Íránci zabití při útoku Izraele?
před 13 hodinami
Izrael zaútočil na Írán, zabil vysoké armádní představitele
V noci na pátek došlo k bezprecedentnímu vývoji v napjaté situaci na Blízkém východě. Izrael podnikl rozsáhlý vojenský útok na Írán, který podle izraelských představitelů zasáhl desítky cílů napříč celou zemí. Hlavním terčem se staly klíčové části íránského jaderného programu, dlouhodosahové raketové kapacity a elitní velení ozbrojených sil. Jde o největší izraelskou vojenskou operaci vůči Íránu v historii.
Zdroj: Libor Novák