Bez podzemní kolejové dráhy se Brno v budoucnu neobejde, míní radní Filip Chvátal (KDU-ČSL). Podle něj jinak hrozí enormní přetížení automobilové i povrchové hromadné dopravy. Řekl to ČTK. Město je před zadáním studie proveditelnosti stavby podzemní dráhy - tzv. severojížního kolejového diametru. Podle předsedy spolku Brno+ a bývalého náměstka primátora Roberta Kotziana je však studie promarněnou příležitostí.
Kotzian si myslí, že město potřebuje podzemní, nebo i nadzemní kolejovou dráhu do více směrů. Uvedl to v tiskové zprávě.
Podle Chvátala se však bude řešit nejenom severojižní vazba, ale kompletní napojení na tramvajovou síť a na železniční dopravu od Tišnova, Břeclavi a Slavkova u Brna.
Studie má být hotova za rok a půl a teprve napoví, jestli by pod městem měla vést železnice, tramvaj či metro. Souběžně se bude pracovat na dalších dvou studiích, jedna se bude věnovat dopravnímu modelování, druhá průzkumu dopravního chování.
Podle plánovacích vizí by mělo Brno mít v budoucnu okolo půl milionu obyvatel, dnes jich je zhruba 380.000. Mezi největší rozvojové lokality pro tisíce obyvatel patří Nová Zbrojovka, Špitálka či jižní centrum. "Dojde k nárůstu obyvatel a s tím související dopravy. To je jeden z hlavních důvodů, proč stavět diametr," řekl Chvátal. Podle Kotziana by měla studie reagovat na to, jakou bude mít Brno podobu a jak bude lidnaté za 20 až 30 let.
Hlavní severojižní směr je podle Chvátala daný tím, že intenzita dopravy je v něm nejsilnější. Na severu totiž bydlí nejvíce obyvatel, na jihu je vlakové i autobusové nádraží, které produkuje velké množství dopravy. "Vzhledem k plánovanému přesunu železničního uzlu k řece (ještě více na jih) je cílem řešit dopravní napojení této lokality na zbytek města tak, aby to bylo efektivní a především uskutečnitelné," uvedl Chvátal.
Podle Kotziana řeší studie a zamýšlená podzemní dráha hlavně problémy lidí dojíždějících do Brna, ale ne samotných Brňanů. "Město potřebuje studii, která se se bude zabývat především jejich potřebami. A má řešit zásadní zprůjezdnění města dráhou nekolidující s povrchovým provozem, a to všemi směry, kterými to bude potřeba, klidně i nad zemí," uvedl Kotzian.
Brno díky konceptu rychlé tramvaje ze 70. let disponuje řadou segregovaných úseků, obvykle od okraje širšího centra do poválečných sídlišť. Právě tyto úseky by se měly podle Kotziana propojit, čímž by byly tramvaje rychlejší a převezly by více lidí. O podzemní dráze se uvažuje již od 70. let, ale od té doby se Brno stavbě nepřiblížilo.
Brno se nachází v obdobné situaci jako Praha po druhé světové válce, tramvajová doprava je v některých místech a časech na hraně kapacit. V Praze situaci vyřešila až stavba metra v 70. letech. "Stále také narůstá individuální automobilová doprava. Tu už nelze dlouhodobě zásadně zkapacitnit novými trasami, ani vybudování velkého městského okruhu není úplným řešením. Kvůli tomu je důležité co nejdříve najít alternativní způsob dopravy, jakým může být diametr," uvedl Chvátal.
Související
Brno před 75 lety hostilo Velkou cenu Československa. Během závodu došlo k tragédii
Druhý kraj sestavil koalici. Jižní Moravu povede Spolu a STAN
Aktuálně se děje
včera
Szijjártó: Vstup Ukrajiny do NATO rozpoutá třetí světovou, shoduje se většina států
včera
Okamžitě se evakuujte, vyzval Biden Floridu. Řítí se na ni nejsilnější hurikán za sto let
včera
Zelenskyj Bidenovi svůj vítězný plán nepředstaví. Americký prezident do Evropy nepřiletí
včera
Norsko vyhlásilo druhý nejvyšší stupeň teroristického ohrožení. Ozbrojí všechny policisty
včera
Pražská policie dopadla celosvětově hledaného Čecha. Šel po něm Europol i FBI
včera
Ukrajina dostane příští rok francouzské stíhačky Mirage
včera
Hizballáh je bez vůdce. Izraelská armáda prý zabila i Nasralláhova nástupce
včera
Po Vuhledaru padl i Toreck. Ruské síly dosáhly dalšího klíčového frontového města
včera
Respirační choroby jsou v Česku na vzestupu. Přibývá lidí s covidem i chřipkou
včera
Proč nebráníte svou zemi? Kritika libanonské armády sílí, ta toho moc nezmůže
včera
Nobelovu cenu za fyziku získali vědci za strojové učení pomocí umělých neuronových sítí
včera
Írán "doporučil" Izraeli, aby se vyhnul odvetě. Hrozí silnějšími útoky
včera
Českem se šíří katarální horečka ovcí. Počet ohnisek se téměř zdvojnásobil
včera
Počasí dnes: Meteorologové varují poprvé od povodní. V Česku bude větrno
včera
Izraelská armáda rozšířila operace v Libanonu. V zemi nasadila tisíce vojáků
včera
Vláda je opět kompletní. Pavel jmenoval dva nové ministry
včera
Osamělý vyvrhel si musel gratulace vynutit. Putin oslavu narozenin nařídil
včera
Na Ukrajině zřejmě bojují a umírají i severokorejští vojáci
včera
Rusko trpí zásadním nedostatkem lidí. Plánuje náhradu vojenské služby
včera
Komunitní energetika. Posune ji nový ministr Vlček zase o kus dál?
Lukáš Vlček, nový ministr průmyslu a obchodu, se dostává ke klíčovým úkolům, jako je dokončení novely energetického zákona a implementace evropské legislativy pro komunitní energetiku. Unie komunitní energetiky vyzdvihuje jeho odborné zkušenosti a zaměřuje se na ochranu spotřebitelů a ekonomickou udržitelnost společenství v rámci tzv. lex OZE III. To naznačuje, že vládní kroky mohou mít významný dopad na rozvoj energetické spolupráce a ochranu uživatelů.
Zdroj: Martin Hájek