Nehody na železnicích jsou podle místopředsedy sněmovního dopravního podvýboru Ondřeje Polanského (Piráti) důsledkem napjaté personální situace strojvedoucích a zpoždění instalace zabezpečovacího systému ETCS. ČTK dnes řekl, že je také potřeba zatlačit na stavbu vysokorychlostních tratí, které by odlehčily konvenční síti.
Situaci podle něj nepomáhá ani to, že ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) zároveň vede resort průmyslu a tříští síly. O tom hovoří i někteří další zástupci opozičních stran.
Čeští strojvedoucí jsou podle Polanského časově mnohem více zatíženi, než je tomu zvykem v ostatních evropských zemích. Mají také horší podmínky. Náprava je ale obtížná, neboť narovnání podmínek, pokud jde například o frekvenci práce, by České dráhy a jejich dceřiné společnosti stálo zhruba miliardu korun na mzdových nákladech navíc, sdělil.
Příliš dlouho se podle Polanského odkládalo rozhodnutí o začátku budování vysokorychlostních tratí. Správa železnic v současnosti připravuje studie několika takových tratí, jako pilotní úseky vybrala například Praha - Běchovice - Poříčany, Brno (Modřice) - Vranovice na tahu Brno - Vídeň/Bratislava nebo úsek Přerov (Prosenice) - Ostrava - Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou.
Zpoždění má také zavádění zabezpečovacího zařízení ETCS, tedy automatického systému, který kontroluje pohyb a polohu vlaků, míní Polanský. Umožňuje například zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla, dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti apod. Zatímco ve Švýcarsku, Německu či Rakousku podle poslance zařízení funguje v provozu, v ČR je teprve vyvíjeno a provozováno v testovacím režimu.
Podle statistik z letošního dubna je systémem pokryto přes 255 kilometrů železničních tratí, dalších 206 kilometrů mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné je ve zkušebním provozu a 108 kilometrů mezi Přerovem a Českou Třebovou přibude v letošním roce.
Podle Polanského je problém, že společnost AŽD Praha chce systém vyvíjet sama bez zapojení zahraničních subjektů. Poptávka navíc podle něj po celé Evropě výrazně převyšuje nabídku. "Takže se dostáváme do situace, kdy nabídka na osazení jedné lokomotivy se vyšplhá klidně přes 15 milionů korun za počítač a nějaká čidla," uvedl poslanec. V případě systému totiž nelze komponenty vybavit pouze trať, ale též lokomotivy.
Podle Národního implementačního plánu ERTMS z roku 2017 by měly od začátku roku 2025 být prvními úseky s výlučným provozem vlaků pod dohledem systému ETCS úseky Děčín - Praha - Česká Třebová - Brno - Břeclav, Břeclav - Bohumín a Česká Třebová - Přerov. Polanský termín "nevidí úplně realisticky".
Resortu dopravy podle něj nepomáhá tříštění pozornosti ministra Havlíčka mezi dvě ministerstva. Resort kritizovali také například členové dopravního podvýboru Věra Kovářová (STAN) nebo Marian Jurečka (KDU-ČSL). "Stát dělá milion zbytečných věcí a pak selhává tam, kde má být bezchybný. Vyloučit lidský faktor nelze, ale třetí srážka vlaků za poslední dny značí hluboký problém. Ministr dopravy na part-time job nestačí, něco se musí změnit," uvedl také poslanec ODS Jan Skopeček.
Snad se dnešní železniční nehoda obejde bez obětí. Stát dělá milion zbytečných věcí a pak selhává tam, kde má být bezchybný. Vyloučit lidský faktor nelze, ale třetí srážka vlaků za poslední dny značí hluboký problém. Ministr dopravy na part-time job nestačí, něco se musí změnit.
— Jan Skopeček (@Jan_Skopecek) July 14, 2020
V uplynulých sedmi dnech se stalo na tuzemských tratích několik velkých nehod. Nejtragičtější byl střet dvou vlaků na regionální trati na Karlovarsku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem. U pražských Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Na stejné trati pak v úterý večer narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Po nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.
Související

Česko se zotavuje z blackoutu, rozvodny jsou zprovozněny, příčina se stále vyšetřuje

Havlíček se opřel do "megapopulisty" Fialy. Debata o německých platech pokračuje
Karel Havlíček , Ondřej Polanský (Piráti) , Jan Skopeček (ODS) , Marian Jurečka (KDU-ČSL) , Ministerstvo dopravy , železnice , Nehody vlaků
Aktuálně se děje
před 34 minutami

Rusko zastaví jen síla, říká Zelenskyj. Další noční útok nepřežili dva lidé
před 1 hodinou

Nová droga už zabíjí i v Česku. Mladík se předávkoval syntetickým opioidem
před 2 hodinami

Tragická letecká nehoda v Indii. Předběžné závěry ukazují na chybu jednoho z pilotů
před 3 hodinami

Návrat letního počasí. Teploty se opět přiblíží k třicítce
včera

Karel III. je neoblomný. V plánech panovníka figuruje i princ Harry
včera

Růstu hub přeje počasí. Odborníci radí, kam na ně vyrazit
včera

Policistka utrpěla zranění při nehodě na D5. Dálnici bylo nutné uzavřít
včera

Na Ukrajině zuří brutální boje po celé frontě. Obrana zatím drží, vlny útočníků jsou ale nekonečné
včera

Německo svolalo evropské politiky na summit o migraci
včera

Fico je připraven jednat s Merzem. Pak by mohl zvednout ruku pro další protiruské sankce
včera

Trump zřejmě pochopil, co je Putin zač. Transakční diplomacie s ideologem nebude fungovat
včera

Poruchy se násobily. Česko už začíná tušit, proč došlo k blackoutu
včera

Izraelci přiznali, že íránské zásoby obohaceného uranu nejsou zcela zničené
včera

V Rusku pohřbili odvolaného ministra Starovojta. Putin na obřad nepřišel
včera

Zelenskyj: Potřebujeme finance a sestřelíme všechno. Snaží se zachránit protivzdušnou obranu
včera

Nikdo je už nikdy neuvidí. Systematická likvidace z rukou Asadova režimu zabila desítky tisíc lidí
včera

Z Ruska je zklamaný. V pondělí budu mít zásadní prohlášení, oznámil Trump
včera

Nová ruská taktika systematicky ničí ukrajinská města. Umírají civilisté, přibývá útoků drony
včera

Fico se k soudu nechystá. Střelci odpustil, zaútočil na opozici a média
včera
Trumpovy výroky živí debatu o evropském jaderném deštníku. Významný německý politik je pro
Přední politik vládnoucí Křesťanskodemokratické unie (CDU) v Německu uvedl, že země by se měla zapojit do evropského jaderného deštníku, anebo čelit riziku stát se „pěšákem“ na světové scéně.
Zdroj: Tereza Marešová