Nehody na železnicích jsou podle místopředsedy sněmovního dopravního podvýboru Ondřeje Polanského (Piráti) důsledkem napjaté personální situace strojvedoucích a zpoždění instalace zabezpečovacího systému ETCS. ČTK dnes řekl, že je také potřeba zatlačit na stavbu vysokorychlostních tratí, které by odlehčily konvenční síti.
Situaci podle něj nepomáhá ani to, že ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) zároveň vede resort průmyslu a tříští síly. O tom hovoří i někteří další zástupci opozičních stran.
Čeští strojvedoucí jsou podle Polanského časově mnohem více zatíženi, než je tomu zvykem v ostatních evropských zemích. Mají také horší podmínky. Náprava je ale obtížná, neboť narovnání podmínek, pokud jde například o frekvenci práce, by České dráhy a jejich dceřiné společnosti stálo zhruba miliardu korun na mzdových nákladech navíc, sdělil.
Příliš dlouho se podle Polanského odkládalo rozhodnutí o začátku budování vysokorychlostních tratí. Správa železnic v současnosti připravuje studie několika takových tratí, jako pilotní úseky vybrala například Praha - Běchovice - Poříčany, Brno (Modřice) - Vranovice na tahu Brno - Vídeň/Bratislava nebo úsek Přerov (Prosenice) - Ostrava - Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou.
Zpoždění má také zavádění zabezpečovacího zařízení ETCS, tedy automatického systému, který kontroluje pohyb a polohu vlaků, míní Polanský. Umožňuje například zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla, dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti apod. Zatímco ve Švýcarsku, Německu či Rakousku podle poslance zařízení funguje v provozu, v ČR je teprve vyvíjeno a provozováno v testovacím režimu.
Podle statistik z letošního dubna je systémem pokryto přes 255 kilometrů železničních tratí, dalších 206 kilometrů mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné je ve zkušebním provozu a 108 kilometrů mezi Přerovem a Českou Třebovou přibude v letošním roce.
Podle Polanského je problém, že společnost AŽD Praha chce systém vyvíjet sama bez zapojení zahraničních subjektů. Poptávka navíc podle něj po celé Evropě výrazně převyšuje nabídku. "Takže se dostáváme do situace, kdy nabídka na osazení jedné lokomotivy se vyšplhá klidně přes 15 milionů korun za počítač a nějaká čidla," uvedl poslanec. V případě systému totiž nelze komponenty vybavit pouze trať, ale též lokomotivy.
Podle Národního implementačního plánu ERTMS z roku 2017 by měly od začátku roku 2025 být prvními úseky s výlučným provozem vlaků pod dohledem systému ETCS úseky Děčín - Praha - Česká Třebová - Brno - Břeclav, Břeclav - Bohumín a Česká Třebová - Přerov. Polanský termín "nevidí úplně realisticky".
Resortu dopravy podle něj nepomáhá tříštění pozornosti ministra Havlíčka mezi dvě ministerstva. Resort kritizovali také například členové dopravního podvýboru Věra Kovářová (STAN) nebo Marian Jurečka (KDU-ČSL). "Stát dělá milion zbytečných věcí a pak selhává tam, kde má být bezchybný. Vyloučit lidský faktor nelze, ale třetí srážka vlaků za poslední dny značí hluboký problém. Ministr dopravy na part-time job nestačí, něco se musí změnit," uvedl také poslanec ODS Jan Skopeček.
Snad se dnešní železniční nehoda obejde bez obětí. Stát dělá milion zbytečných věcí a pak selhává tam, kde má být bezchybný. Vyloučit lidský faktor nelze, ale třetí srážka vlaků za poslední dny značí hluboký problém. Ministr dopravy na part-time job nestačí, něco se musí změnit.
— Jan Skopeček (@Jan_Skopecek) July 14, 2020
V uplynulých sedmi dnech se stalo na tuzemských tratích několik velkých nehod. Nejtragičtější byl střet dvou vlaků na regionální trati na Karlovarsku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem. U pražských Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Na stejné trati pak v úterý večer narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Po nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.
Související
Turek se má stát ministrem, koalice ho nechává na seznamu
Motorem růstu nemůže být stát, ale privátní sektor, řekl Havlíček. Vláda bude do Vánoc, věří Schillerová
Karel Havlíček , Ondřej Polanský (Piráti) , Jan Skopeček (ODS) , Marian Jurečka (KDU-ČSL) , Ministerstvo dopravy , železnice , Nehody vlaků
Aktuálně se děje
před 4 minutami
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 30 minutami
Předvánoční úspěch českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 32 minutami
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 35 minutami
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 1 hodinou
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 2 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 2 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 3 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 5 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 6 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 7 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 9 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
Peking má hned několik důvodů, proč ostře vystupovat proti stupňujícímu se vojenskému tlaku USA na Venezuelu. Nedávné zadržení ropných tankerů americkou pobřežní stráží v rámci Trumpovy „úplné blokády“ zasahuje ekonomické srdce jednoho z nejbližších partnerů Číny v Latinské Americe. Právě Čína je přitom hlavním odběratelem venezuelské ropy – v posledních měsících k ní směřovalo zhruba 80 % veškerého exportu této jihoamerické země.
Zdroj: Libor Novák