Elektronické dálniční známky jsou ve srovnání s původním systémem papírových vinět efektivní a hospodárné, uvádí Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Zavedení elektronických známek podle jeho zjištění snížilo roční náklady v průměru o 120 milionů korun.
Optimálního stavu však ministerstvo dopravy podle kontrolorů nedosáhlo, chybí zejména automatizovaná výměna dat s registrem silničních vozidel. Podle úřadů je její spuštění naplánováno na letošní rok.
Prodej elektronických kuponů začal 1. prosince 2020. Od ledna 2018 do dubna 2022 vynaložily ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) na elektronické dálniční známky 329 milionů korun, uvádí NKÚ. V prvních 13 měsících provozu nového systému bylo prodáno 6,1 milionu kusů e-známek za 5,47 miliardy korun.
Průměrná roční nákladovost systému je podle kontrolorů 3,61 procenta. SFDI tak na e-známku za 1500 korun vynakládá zhruba 54 korun, zatímco na klasickou dálniční známku vydával za rok 76 korun. "Kontroloři došli k závěru, že e-známka je ve srovnání s původním systémem dálničních známek efektivní a hospodárná," uvedl NKÚ v tiskové zprávě. Zavedení elektronických známek podle něj snížilo roční náklady v průměru o 120 milionů Kč.
Optimálního stavu však zatím ministerstvo, fond dopravy a státní podnik CENDIS nedosáhly, upozornil NKÚ. Z šesti plánovaných napojení informačního systému elektronických dálničních známek na další informační systémy uskutečnil SFDI pouze tři. Chybí zejména automatizovaná výměna dat s registrem silničních vozidel. Proto například ověření, zda je vozidlo osvobozeno od úhrady dálničního poplatku, musí dělat zaměstnanci ručně. Systém také neumí sám vyhodnotit, zda má auto nárok na sníženou cenu známky, určenou pro vozidla poháněná zemním plynem nebo biometanem.
Nefunguje ani automatické vyhodnocování přestupku v případě, že vozidlo nemá zaplacenou známku. Kamerový systém na mýtných branách sice shromažďuje údaje o průjezdech vozidel, ale nezaplacení, a tedy spáchání přestupku, zjišťuje policie nebo Celní správa až po zastavení vozidla, upozorňuje NKÚ. Podle současné právní úpravy totiž odpovědnost za tento přestupek nemá provozovatel vozidla, ale jeho řidič. Ministerstvo zapracování automatizovaného vyhodnocení přestupků do právních předpisů nezávazně odložilo, uvedli kontroloři.
Ministerstvo dopravy, SFDI a firma CENDIS v reakci na zjištění NKÚ uvedly, že při zavádění elektronické dálniční známky před dvěma lety nebylo napojení na registr vozidel reálné. Zavedeno by ale mělo být v letošním roce. Zákazník bude díky němu při nákupu kuponu upozorněn na zadání chybné registrační značky auta. Rovněž bude možné kontrolovat pohon vozidla a skutečnost, zda má vozidlo nárok na sníženou cenu známky.
"Co se týká automatického vyhodnocování a vymáhání přestupku, lze plně souhlasit s konstatováním, že není možné, a to z důvodu stávající platné legislativy," uvedlo ve společné tiskové zprávě ministerstvo dopravy, SFDI a CENDIS. Otázka, zda má systém elektronických známek obsahovat automatické vyhodnocování přestupků, je podle nich stále otevřená.
Ceny dálničních známek jsou stejné už přes deset let. Roční stojí 1500 korun, třicetidenní 440 korun a desetidenní 310 korun. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v polovině února uvedl, že jejich cena stoupne. Podle něj je to nezbytné pro další investice. O kolik známky zdraží a kdy, zatím není jasné, Kupka v minulosti připustil možnost každoročního zdražování o inflaci. Spolu s tím resort připravuje také vznik jednodenní dálniční známky.
Související

Dálniční známky zdražují. Poslední možnost nákupu za starou cenu je dnes

Autem po Evropě: Jak kvalitní jsou silnice a kolik stojí dálniční známky? Česko chystá novou cenu
dálniční známky , Dálnice , nkú
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Proč zhasla světla ve Španělsku a Portugalsku? A co to znamená pro Evropu a její energetické sítě?
před 2 hodinami

Tesla je v horším stavu, než se zdá. Doslova bojuje o svou existenci
před 3 hodinami

Putin oznámil, že Rusko vyhlásilo příměří na Ukrajině
před 4 hodinami

Mimořádná zpráva Příčina masivního blackoutu odhalena. O kyberútok nešlo
před 5 hodinami

Selhaly semafory i doprava. Španělsko se ponořilo do tmy, spekuluje se o kyberútoku
Aktualizováno před 6 hodinami

Blackout v Evropě: Bez proudu je Španělsko i Portugalsko, vypukl chaos, doprava zkolabovala
před 6 hodinami

Dronová zeď v pohotovosti. Ukrajina s mírem nepočítá, připravuje se na mohutný jarní ruský útok
před 6 hodinami

Sto dnů chaosu: Změny v Bílém domě způsobují destabilizaci a konflikt po celém světě
před 7 hodinami

Izrael proměnil Gazu v masový hrob, zaznělo na půdě Mezinárodního soudního dvora
před 7 hodinami

Proti Trumpovi je nutné zahájit odhodlaný celosvětový protiútok, vyzývá expert
před 8 hodinami

Válka na Ukrajině odhalila stejný cynismus, jako za Černobylu. Kreml vnímá lidské životy jen jako číslo, říká historik
před 9 hodinami

Rubio: Tento týden bude klíčový. Rozhodne se o všem
před 10 hodinami

Proč neumíme zastavit extrémní počasí? Firmy přišly na způsob, jak se dostat z obliga
před 11 hodinami

Trump způsobil největší ekonomickou ránu za 50 let. Jeho obchodní válka je ale obrovskou šancí pro Evropu
před 11 hodinami

Překvapení pro celý svět: Kardinálové jsou hvězdy sociálních sítí, o papeže se nejvíce zajímá generace Z
před 12 hodinami

Severní Korea poprvé veřejně potvrdila, že vyslala vojáky na pomoc Rusku
před 13 hodinami

Trumpův návrh na konec války není mír, ale kapitulace, varuje Německo
před 14 hodinami

Jarní počasí ukáže příjemnou tvář, vyplývá z týdenní předpovědi
včera

Obchody se na den uzavřou i v květnu. Zákon mluví jasně
včera
Nová fotka prince Louise k narozeninám. Za objektivem nebyla Kate
Nejmladší z osob v přímé následnické linii britského trůnu v týdnu oslavila narozeniny. Princi Louisovi, mladšímu synovi prince Williama a vnukovi krále Karla III., je od středy sedm let. Britové se při té příležitosti dočkali nejnovějšího snímku malého prince a jistě je všechny zaujalo, jak vypadá jeho chrup.
Zdroj: Lucie Podzimková