Praha – Jak jsme vás již informovali, kvůli pochybení indické posádky při přeletu nad Českou republikou musely ve vzdušném prostoru České republiky zasahovat dva německé vojenské letouny. Nakonec se ukázalo, že problémy se spojením způsobila nejen špatná frekvence, ale i skutečnost, že jeden z pilotů dopravního letounu spal. Bezpečnostního analytika a bývalého náčelníka Vojenské zpravodajské služby Andora Šándora jsme se ptali na to, co by se stalo, kdyby s piloty komunikace navázána nebyla.
Indický stroj, na jehož palubě bylo 330 pasažérů a 15 členů posádky, letěl z Bombaje do Londýna, ale letoví kontroloři v Praze s ním ve čtvrtek odpoledne ztratili spojení. O výpadku informovali kolegy v německém Karlsruhe. Z preventivních důvodů pak následoval start dvou strojů německého vojenského letectva, jejichž vyslání bylo vzhledem k poloze letadla výhodnější,
Podle Šándora nejsou podobné zásahy až tak výjimečné. „Podnikají se z celé řady důvodů, třeba aby se vědělo, zda je posádka letadla v pořádku. Piloti letí natolik blízko, aby viděli do kokpitů, dávají posádce signály a podobně. Tady byl v první chvíli problém, že Indové používali špatnou frekvenci. Ale je třeba si ověřit, co se vlastně na té palubě nebo v kokpitu děje. Proto ta letadla startují. Neznamená to hned, že jde o nějakou velkou akci – stát se může cokoliv. Mohou pak například letadlo doprovodit,“ vysvětluje pro server EuroZprávy.cz Šándor.
Psali jsme: Letadlo nad Českem udělalo chybu, pilot spal. Německé stíhačky musely do akce +VIDEOV českém vzdušném prostoru sice zasahovaly stíhačky německé, pokud by ale vzlétli Češi, postupovali by podle něj stejně, protože v rámci systému NATO existují stejná pravidla. „Není to nic, s čím by si čeští piloti Gripenů z čáslavské základny nebyli schopni poradit,“ myslí si expert.
V případě, že by nebylo možné s piloty kontakt navázat, záležela by reakce na momentální situaci. „Pokud by neposlouchali pokyny, bylo by to samozřejmě velmi těžké. Záleží na důvodu, proč by neposlouchali. Možná si vzpomenete, když došlo asi před deseti lety k podobné situaci s řeckým letounem. Tam byli všichni z nějakého důvodu v bezvědomí. Stroj letěl tak dlouho, než mu došlo palivo a havaroval. Tam nešlo o to, že by piloti nebyli ochotni komunikovat, ale prostě byli mimo. Všechno by záleželo na důvodu, proč neodpovídají, odhadu situace a toho, co mohou chtít udělat. Pokud by existovala obava, že může dojít k navedení letounu na nějaký důležitý pozemní cíl, to by zřejmě byla tendence letadlo sestřelit. Vydat takový rozkaz v situaci, kdy je na palubě 300 nebo 400 nevinných lidí – no, nechtěl bych nikdy tuto povinnost mít,“ přiznává někdejší šéf Vojenské zpravodajské služby.
V hollywoodských filmech jsme nejednou viděli, jak byli na pomoc uneseným letadlům posláni vojáci, kteří se dokázali dostat z jednoho letadla do druhého. To je ale podle Šándora „blbost“. „Nemůžete v 10 tisících metrech otevírat nějaké poklopy. To jsou kraviny,“ dodává odborník.
Související
V Česku to vře kvůli Kosovu: Zemanovy (ne)diplomatické údery, zoufalá diplomacie naší země
Měli by mít politici ochranku povinně? Ptali jsme se experta
Andor Šándor (bezpečnostní specialista) , letadla, letectví
Aktuálně se děje
před 53 minutami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 4 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 4 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 5 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 6 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák