Praha - Studie Společnosti pro výživu a AquaLife Institutu ukázaly, že děti ve školním věku mají nedostatečný příjem tekutin. Jejich rodiče to často podceňují a nepřipomínají jim, že by se měly napít ráno při snídani a také dopoledne ve škole. Děti podobně jako senioři většinou nemají intenzivní pocit žízně.
Studií se v letech 2007 až 2016 zúčastnilo přibližně 5700 dětí ve věku od 4 do 18 let. Podle nich pijí desetileté až čtrnáctileté děti v průměru jen zhruba tři čtvrtiny množství tekutiny, kterou by měly přijmout, řekl dnes novinářům předseda společnosti Petr Tláskal.
Odborníci tvrdí, že by děti měli na kilogram své váhy vypít až pětkrát víc tekutin než dospělí. Kolem deseti let věku by měly vypít alespoň 250 ml tekutin ráno a dalších minimálně 400 ml v průběhu dopoledne. Celkem by se měly napít alespoň šestkrát za den. Deset procent desetiletých dětí ale přijme jen polovinu množství, které by měla denně vypít. Ve škole jsou potom často dehydrované, což může mimo jiné vést ke zhoršené schopnosti soustředění.
Závažná dehydratace vede postupně k suchosti sliznic, omezení tvorby potu a moče, zrychlení srdeční činnosti, snížení krevního tlaku, selhání krevního oběhu a životních funkcí.
Základem prevence je dostatečný pitný režim, který je nutné dětem připomínat. Mezi vhodné tekutiny patří přírodní pramenitá voda doplněná o přírodní minerálky. Podle něho studie prokázala, že děti zejména ve školách častěji pijí slazené nápoje.
Zhruba tři čtvrtiny nápojů, které děti zkonzumovaly doma, byly slazené. Ještě o něco více sladkých tekutin vypily prý ve škole. Celková konzumace cukrů byla ve všech věkových skupinách podstatně vyšší, než je doporučováno. Cukry by měly tvořit méně než deset procent celkového energetického příjmu.
Redukovat příjem cukrů u dětí je cílem takzvané pamlskové vyhlášky, která platí od ledna. Průzkum společnosti AquaLife Institut zjistil, že 16 procent z 289 dotázaných dětí na 1. stupni základních škol omezilo příjem slazených nápojů ve škole a nahradilo je neslazenou vodou.
Související

Mojito, Margarita nebo Piňa Colada. Jak vznikly oblíbené letní drinky?

Punč a svařák patří k Vánocům. Jak je dělala Magdalena Dobromila Rettigová?
nápoje , rodina , zdraví , děti , Školství
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 1 hodinou

Ceny Anděl ovládly legendy. Mišík má dvě sošky, Mládek zamířil do síně slávy
včera

Poslední rozloučení se Švehlíkem bude mít i druhé dějství. Syn prozradil podrobnosti
včera

Extraliga play off 2025: Kometa utekla Spartě na 2:1. Pražané marně slavili dva góly, sudí je zrušili
včera

Aktuální počasí: Začíná asi poslední zimní epizoda. Meteorologové řekli, co hrozí
včera

Dubnové důchody. Mění se termíny výplat, pošťáci mají napilno
včera

Hokejová Sparta se ponořila do smutku. Zemřel mistr světa Jiří Kochta
včera

Další incident na motokrosu. Dívku zranila motorka, která vyletěla mezi diváky
včera

Trump velebí novou celní politiku. Američanům slibuje historickou revoluci
včera

Příměří v nedohlednu. Rusko podniká kroky, které svědčí o touze nadále válčit
včera

V Troji hořel dům. Dva lidé se evakuovali, nikdo se nezranil
včera

Sociální sítě pod tíhou nevkusu. Umělá inteligence ničí odkaz japonského studia
včera

Američané testují Moskvu ohledně míru. Rubio řekl, kdy má být jasno
včera

Požár v Havlíčkově Brodě ovlivnil i dopravu. Hořelo auto s elektronikou
včera

Musíme s Američany mluvit, ale ukázat sílu, říká Lipavský po zavedení cel
včera

Metro B zastavili sprejeři. Cestující museli do tramvají a autobusů
včera

Trump prodloužil TikToku v USA život. Dohoda s Čínou ale selhala
včera

Mír na Ukrajině může nastat jediným způsobem, říká ukrajinista Svoboda pro EZ
včera

Na Slovensku se potvrdilo další ohnisko slintavky a kulhavky
včera

Víkendové počasí. Může být na dlouhou dobu nejchladněji
4. dubna 2025 22:02
Prahou se proběhnou půlmaratonci. Nastanou nejrůznější omezení v dopravě
Pražané se musí zítra připravit na komplikace v dopravě. Hlavní město totiž v sobotu 5. dubna hostí tradiční Generali 1/2Maraton Praha. Zejména v centru města tak nepojedou tramvaje a autobusy městské hromadné dopravy.
Zdroj: Jan Hrabě