Praha - Řidiči autobusů musí na výplatní pásce letos najít minimálně 18.100 korun hrubého měsíčně. Jejich nejnižší zaručená mzda se tak proti loňsku zvedla o 1700 korun. Vyplývá to z vládního nařízení o minimální mzdě, které začalo platit na Nový rok.
V Česku chybí tisíce řidičů. Odboráři si dlouhodobě na nízké příjmy v autobusové dopravě stěžují.
Sobotkova vláda nařídila řidičům výrazněji přidat od loňského ledna. Posunula je do skupiny pracovníků s vyšší odborností, a tím pádem i s vyšší zaručenou mzdou. Původně byli ve třetí skupině z osmi, teď jsou v páté. Od loňského ledna tak místo zaručených 13.400 korun museli řidiči autobusů mít 16.400 korun. Proti roku 2016 tak minulý rok jejich nejnižší výdělek vzrostl o 4300 korun místo o 1300 korun.
Letos v lednu se zaručená mzda řidičů autobusů proti loňsku zvýšila ze 16.400 na 18.100 korun. Za hodinu tak činí při pracovní době 40 hodin týdně 108,80 místo loňských 98,10 korun. Ve dvousměnném provozu je hodinový výdělek 112,30 a v nepřetržitém pak 116,10 korun. Příplatek za práci ve ztíženém prostředí dosahuje nejméně deseti procent základní hodinové sazby. Odměna za čekání mezi spoji pak odpovídá nejméně 90 procentům hodinové mzdy, od letoška tedy částce 97,90 korun.
Ministerstvo práce před časem uvedlo, že problémy se mzdami řidičů vznikly často proto, že kraje ve výběrových řízeních vybíraly dopravce podle nejnižší ceny. Pracovní podmínky či výši výdělků v kritériích nezohledňovaly. Podle resortu by se měly i tyto ukazatele brát v potaz.
Odbory si na nedostatečné výdělky stěžovaly i loni poté, co vládní nařízení začalo platit. Podle nich řidiči víc peněz stejně nedostali. Sice měli vyšší základ, přišli ale třeba o odměny. Odboráři pak v dubnu uspořádali v autobusové dopravě stávku. Stávkovalo se hlavně v Olomouckém a Jihomoravském kraji, částečně pak v ostatních regionech.
Problémy s nedostatkem řidičů má nyní například i pražský dopravní podnik. Hromadná doprava v hlavním městě proto v první půlce ledna jezdí podle prázdninového jízdního řádu s delšími intervaly. Řidiče autobusů firma láká na mzdu 35.000 korun hrubého a k tomu prémie, pět týdnů dovolené, další tři dny placeného volna na zotavenou, příspěvky na bydlení, stravenky a další bonusy. Stačí základní vzdělání.
Náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák (ČSSD) považuje za správné, že se vláda rozhodla nezrušit nařízení o zvýšení mezd řidičů autobusů. Vyjádření premiéra Andreje Babiše (ANO) o tom, že peníze řidičům zajistí kraje, však podle něj ukazuje, že hlasu krajů naslouchá jen málo.
Řidiči si podle Hanáka zaslouží za svou práci adekvátní odměnu, navíc upozornil na to, že řidiči v Česku dlouhodobě chybí. Zároveň upozornil na problémy, které nařízení kraji přineslo vzhledem k tomu, že nikdo nevyřešil, jak se peníze k dopravcům dostanou. "Dlouhodobě upozorňujeme na skutečnost, že máme smlouvy s dopravci vysoutěžené podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Kraji neumožňuje vstoupit do smluv nad rámec 109 milionů uvolněných v loňském roce a 85 milionů, které kraj na navýšení mezd řidičů poskytne letos. Tímto jsme vyčerpali veškeré možnosti, které umožňuje zákon, a další peníze na mzdy řidičů dát nemůžeme," uvedl Hanák.
Autobusy by dnes neměl kdo řídit, kdyby mzdy řidičů nevzrostly. Řidiči by odešli k jiným zaměstnavatelům. ČTK to dnes řekl odborový předák společnosti BusLine Jiří Kuchynka. "Jsem opravdu rád, že zvítězil zdravý rozum," komentoval Babišova slova. BusLine je dopravcem, u kterého si část regionální autobusové dopravy objednávají kraje Ústecký, Liberecký a Královéhradecký.
Podle odboráře Kuchynky vedly Babiše k vyjádření aktivity některých krajských hejtmanů. "Konkrétně pana hejtmana Martin Půty," uvedl Kuchynka. Liberecký kraj se rozhodl koupit zhruba 86 procent akcií ČSAD Liberec. Půta (Starostové pro Liberecký kraj) ve čtvrtek podpořil záměr zrušit mzdové nařízení předchozí vlády.
Související
Motorkář obcí na Jablonecku uháněl rychlostí 105 km/h. Liberečtí policisté o víkendu chytili i řidiče na drogách
Policie chystá masivní dopravně bezpečnostní akci. Do terénu míří stovky lidí
řidiči , Autobusy , Odbory , Ekonomika , mzdy / platy
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Piráti schválili jasnou většinou odchod z vlády
před 2 hodinami
Svět je bezpečnější po smrti vůdce Hizballáhu Nasralláha, prohlásil Blinken
před 4 hodinami
Stoltenberg: NATO by se nemělo nechat zastrašit Putinem
před 5 hodinami
Kreml ostře odsoudil zabití vůdce Hizballáhu Nasralláha
před 6 hodinami
Budete toho litovat, vyhrožuje Írán Izraeli
před 7 hodinami
Izraelská armáda se připravuje na pozemní invazi do Libanonu
před 7 hodinami
Rusko údajně odrazilo šest dalších ukrajinských pokusů o dobytí jeho území
před 8 hodinami
Do Sýrie uprchlo před izraelskými leteckými útoky už sto tisíc lidí
před 9 hodinami
NATO bude mít novou základnu ve Finsku. Založí ji vedle hranic s Ruskem
před 9 hodinami
Obrana neopravila nedostatky z dřívějších kontrol NKÚ. Může za to covid a nedostatek financí, reaguje resort
před 10 hodinami
Co Nassraláhova smrt udělá s Blízkým východem? Hrozí „svatá válka“ na obranu Libanonu
před 11 hodinami
Pravda je na naší straně, blouzní Putin. Moskva prý dosáhne všech svých cílů na Ukrajině
před 12 hodinami
Drony jsou mnohem starší, než vůbec tušíme. Jejich potenciál jsme ale stále nevyčerpali
před 12 hodinami
Ve věku 88 let zemřela legenda country Kris Kristofferson
před 12 hodinami
MZV: Ukrajina nesmí dopadnout jako Československo po podepsání Mnichovské dohody
před 14 hodinami
Předpověď počasí na týden: Žádné výkyvy, ale maxima budou spíše nižší
včera
Svobodní poprvé vyhráli volby v Rakousku. Kickl ale nemá jistotu, že bude kancléřem
včera
Počasí, jaké způsobilo povodně, se může opakovat. Musíme změnit optiku, nabádá expert
včera
Pro předčasný důchod se od úterý mění podmínky. ČSSZ upozornila na novinku
včera
Ničivé povodně v našich zemích napříč historií
Naše země v historii zasáhlo mnoho přírodních katastrof včetně ničivých povodní. O těchto tragédiích nám zanechali podrobná svědectví doboví kronikáři. Kdy se Česko ocitlo pod vodou, jaké povodně byly nejničivější a jak se s nimi naši předci vypořádali?
Zdroj: Lucie Žáková