Novela stavebního zákona: Jaký je přínos pro praxi?

Dne 1. ledna 2018 nabyl účinnosti dlouho očekávaný zákon č. 225/2017 Sb., který novelizoval stavební zákon (tj. zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) a dalších 43 souvisejících zákonů. Tato novela byla připravována déle než tři roky a téměř po celou dobu přípravy byla kritizována jako nedostatečná. Tento článek však nemá za cíl dále kritizovat nedostatečnost novely stavebního zákona, ale spíše chce vyzdvihnout některá ustanovení, která by mohla být významným přínosem pro stavební praxi. Současně s novelou stavebního zákona byla přijata tzv. „transpoziční“ novela zákona 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (tj. zákon č. 326/2017 Sb.), který by mohl mít další pozitivní dopad na délku a složitost povolovacích procesů v České republice. Transpoziční novela nabyla účinnosti k 1. listopadu 2017.

Deník Shopaholičky

Společné řízení

Nejvýznamnějším přínosem novely stavebního zákona je zavedení institutu společného řízení, v jehož rámci je možné do jednoho řízení sloučit různá řízení, která dosud byla prakticky vedena samostatně. Tímto sloučením může být dosaženo zajímavé časové úspory oproti předcházejícímu stavu a současně bude možné eliminovat opakované napadání rozhodnutí, která byla vydávána v rámci jednoho záměru v samostatných řízeních.

Princip společného řízení spočívá ve vedení jednoho řízení, ve kterém se souběžně rozhodne o umístění stavby (tj. vydá se územní rozhodnutí) a o jejím povolení (tj. vydá se stavební povolení). Současně je nově možné do jednoho společného řízení zahrnout různá dosud samostatná řízení, pokud se týkají jednoho investičního záměru jako např. stavby obecné (průmyslové haly, residenční domy, kanceláře atd.), stavby drah (např. drážní vlečky do průmyslových areálů), stavby komunikací (účelové nebo místní komunikace vedoucí k projektům) nebo stavby vodních děl (kanalizace, vodní řady, čistírny odpadních vod atd.). Možnost společného řízení sice existovala i v předchozí úpravě stavebního zákona, ale pouze v omezeném rozsahu.

V rámci jednoho společného řízení lze nově rozhodovat o umístění a výstavbě všech souvisejících staveb najednou a investor projektu nemusí tyto stavby umisťovat a povolovat v jednotlivých separátních řízeních. Výhodou společného řízení je, že o všech těchto stavbách musí být rozhodnuto ve standardní správní lhůtě o délce 60 až 90 dnů.

"Pokud například byla povolována stavba průmyslového areálu (nebo např. rezidenčního nebo obchodního projektu), tak vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení k výrobní hale, vodovodnímu řadu a kanalizaci a případně příjezdové komunikaci vyžadovalo vedení čtyř až pěti samostatných řízení, které trvaly minimálně 12 měsíců, průměrně pak spíše kolem 18 měsíců. Na základě novely stavebního zákona je možné všechny tyto procesy sloučit do jednoho řízení, ve kterém bude vydáno jedno společné povolení v odhadované době pěti až šesti měsíců," uvedli Jan Lehký, advokát a Managing Associate, Kinstellar, s.r.o., a Jan Bobek, Business Development Director Central & Eastern Europe, Bilfinger Tebodin

Do společného řízení je navíc možné, oproti předchozí úpravě, sloučit ještě řízení o připojení na pozemní komunikace a o povolení kácení dřevin, která dříve musela být vedena odděleně (každé ve standardní správní lhůtě v délce 30 až 60 dnů).

Zahrnutí řízení EIA do společného řízení

Dále je možné do společného řízení integrovat celý tzv. „proces velké EIA“ (tj. posuzování vlivů na životní prostředí podle zákona 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí). Společné řízení s integrovaným procesem EIA provede stavební úřad v úzké součinnosti s tzv. „úřadem EIA“ (tj. krajským úřadem nebo Ministerstvem pro životní prostředí, a to zpravidla podle velikosti projektu) a zahrnutím řízení „velké EIA“ do společného řízení dojde k odstranění některých duplicit, které by se jinak opakovaly, pokud by řízení byla vedena odděleně.

V integrovaném řízení stavební úřad přijme žádost o společné řízení, projektovou dokumentaci a dokumentaci vlivů záměru na životní prostředí a o všem vyrozumí tzv. „úřad EIA“. Po zahájení společného řízení stavební úřad stanoví lhůtu nejméně 30 dnů k vyjádření veřejnosti k dokumentaci vlivů záměru na životní prostředí a bude se konat první kolo vyjadřování k otázkám spojeným s vlivy záměru na životní prostředí. Po tomto prvním kole stavební úřad předá výsledky připomínek úřadu EIA k provedení samotného řízení „velké“ EIA, ve kterém bude vydáno závazné stanovisko EIA. Po vydání stanoviska EIA, úřad EIA vrátí řízení zpět stavebnímu úřadu k provedení druhého kola vyjadřování, tentokráte k samotnému stavebnímu záměru v nejméně desetidenní lhůtě. Po druhém kole vyjadřování stavební úřad vydá společné povolení, které bude obsahovat stanovisko EIA.

Společné povolení s integrovanou EIA musí být sice vydáno ve správní lhůtě 90 až 120 dnů, nicméně po dobu provádění řízení EIA úřadem EIA se běh lhůty k vydání společného povolení přeruší. Tímto dojde k tomu, že k výše uvedené lhůtě max. 120 dnů se přičte lhůta pro provedení řízení „velké EIA“.

V samotném řízení EIA však došlo k dalšímu zefektivnění tím, že bylo vypuštěno samostatné zveřejňování a vyjadřování se veřejnosti k posudku zpracovanému k dokumentaci předložené investorem. Posudek by měl nově sloužit úřadu EIA jako interní podklad k ověření správnosti dokumentace vlivů záměru na životní prostředí a nebude sloužit veřejnosti k vyjadřování. Odstraněním samostatného zveřejňování posudku a vyjadřování se veřejnosti k posudku, dojde k úspoře v procesu řízení EIA o přibližně 45 dnů oproti současnému stavu.

Dříve se stavební povolení u projektu, který vyžadoval posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. „velkou EIA“), vydávalo v průměru mezi 12 až 24 měsíci, avšak podle nové právní úpravy došlo k výraznému zkrácení této lhůty až na 10 měsíců.

Nad rámec uvedeného časového benefitu je nutné vzít v potaz rovněž koncentraci všech zmíněných řízení do jediného probíhajícího řízení, proti kterému bude možné podat pouze jedno odvolání a jeden návrh na soudní přezkum na rozdíl od odvolání a soudního přezkumu v případě, kdy jsou rozhodnutí vydávány separátně. Jinými slovy, pokud bylo nutné vést pět separátních řízení, pak bylo možné podat odvolání do každého řízení. Takto bude možné vše napadnout pouze jednou.

Je však nutné zmínit, že společné povolení obzvláště když bude integrovat řízení „velké“ EIA nebude vhodné pro každý projekt, ale pouze pro takový, ve kterém bude mít investor již na počátku zcela jasnou představu o finální podobě projektu. Tato skutečnost souvisí s tím, že k žádosti o společné povolení bude muset investor předložit projektovou dokumentaci v detailu pro vydání stavebního povolení. Pokud investor nebude schopen definovat v takové finální podobě svůj projekt již od počátku (např. projekt naddimenzuje a bude zjišťovat mantinely, které mu dotčené úřady, sousedé a veřejnost povolí) nebo pokud bude možné předpokládat změny projektu v průběhu povolování, pak nelze cestu společného řízení vůbec doporučit, protože tato cesta může být výrazně delší než stávající postup odděleného povolování.

Podlimitní záměry

Mezi nejvýznamnější změny vyplývající z tzv. „transpoziční novely“ patří úprava podlimitních záměrů, tj. těch záměrů, které nejsou vymezeny v příloze č. 1 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (tj. u záměrů, ke kterým se vždy musí provádět tzv. „velká EIA“ nebo alespoň zjišťovací řízení). Podle dosavadní úpravy musí každý podlimitní projekt (tj. projekt, který není vymezen v uvedené příloze č. 1) získat stanovisko příslušného odboru životního prostředí k tomu, zda nevyžaduje provedení zjišťovacího řízení za účelem vyloučení negativního vlivu na životní prostředí.

Protože se v praxi osvědčilo, že podlimitní záměry zpravidla nemají negativní vliv na životní prostředí, tak transpoziční novela odstranila v určitých případech administrativu spojenou s vydáváním těchto podlimitních stanovisek.

Nově se úplně dereguluje dohled státní správy nad určitými podlimitními záměry s tím, že se nebudou nadále vydávat „podlimitní stanoviska“ v případech, ve kterých záměr nedosáhne limitní hodnoty podle přílohy č. 1 nebo se nebude nalézat ve zvláště chráněném území nebo jeho ochranném pásmu.

Ve shora uvedených případech nebude bez dalšího vedeno zjišťovací řízení a nebude se vyžadovat ani žádné stanovisko, že záměr je podlimitní (např. bude možné podat žádost o územní rozhodnutí bez dalšího zkoumání vlivů na životní prostředí). Stanovisko příslušného úřadu o tom, zda záměr vyžaduje zjišťovací řízení (stanovisko o „podlimitním záměru“) bude vyžadováno pouze tehdy, pokud záměr překročí hranici 25 % příslušné limitní hodnoty uvedené příloze č. 1 a bude se nacházet ve zvláště chráněném území nebo jeho ochranném pásmu a příslušný úřad stanoví, že se zjišťovací řízení musí vést.

Např. podle uvedené přílohy 1 je limitní hodnota pro záměr obsahující parkovací místa stanovena teprve od počtu 500 parkovacích míst. Nad uvedený limit se musí vždy vést zjišťovací řízení a pod uvedený limit se ve stanovisku k podlimitnímu záměru určovalo, zda se zjišťovací řízení povede nebo nikoliv. Nově se zjišťovací řízení u parkovišť vede pouze od 500 parkovacích míst nebo např. v případě, že se zřizuje 125 parkovacích míst na území národního parku.

Vedle samotné úpravy podlimitních záměrů došlo rovněž ke změnám v povinných parametrech limitních hodnot v příloze č. 1.

Jako příklad může sloužit lisovna plastů, například se zastavěnou plochou 4 000 m2. Dosud bylo nezbytné, aby posouzením o dopadu na životní prostředí v procesu zjišťovacího řízení prošel každý záměr, který zpracovával více než 100 tun polymerů ročně. To představuje přibližně 400 kg zpracovaného granulátu denně. Tento limit byl neúměrně nízký a vysokým počtem projednávaných záměrů zbytečně zatěžoval MŽP. Nově podléhají zjišťovacímu řízení pouze provozy na výrobu nebo zpracování polymerů, elastomerů, syntetických kaučuků nebo výrobků na bázi elastomerů až od kapacity 1000 tun ročně. Pokud tento projekt nebude spadat pod jiné kategorie transpoziční novely zákona 100/2001 Sb., jako je například (od určité kapacity) skladování nebezpečných látek, povrchové úpravy nebo velikost skladu, mělo by stačit jen územní řízení a stavební povolení, případně jejich spojené řízení. Mluvíme tedy o zkrácení povolovacích procesů na polovinu původního času.

Podobně tomu bude například u projektů datových center „na zelené louce“. Pokud jejich provoz nebude vyžadovat extrémně velké množství paliva pro diesel generátory a nebudou se na ně vztahovat jiné parametry zákona 100/2001 Sb. v platném znění, bude jejich povolování rychlejší oproti dosavadní praxi.

V rámci novely zákona 100/2001 Sb. je zajímavé i zrušení některých kategorií investičních záměrů, například posuzování výstavby strojírenských a elektrotechnických závodů.

Řada těchto projektů samozřejmě posuzována bude kvůli jiným parametrům svého provozu (například povrchové úpravy, nebo skladování), proto před zahájením legislativních kroků by měl investor pečlivě zvážit jaká povolení jsou skutečně třeba a zbytečně neplýtvat časem.

Vyloučení účasti spolků ve standardních povolovacích řízeních

Poslední zásadní změnou, vedle dalších dílčích změn nezmiňovaných v tomto článku, je vyloučení účasti environmentálních spolků z běžných povolovacích řízení. Dosud měly environmentální spolky možnost se účastnit (a napadat) běžná povolovací řízení na základě zmocnění uvedeném v § 70 zákona

114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Nově bude účast environmentálních spolků možná pouze v řízení podle zákona o ochraně přírody a krajiny (např. o povolení výjimky z ochrany zvláště chráněných živočichů), podle zákona 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (např, v řízeních o „velké EIA“), v řízeních o povolení k nakládání s vodami podle vodního zákona, při pořizování a změnách územně plánovací dokumentace (např. pořizování a změny územních plánů, avšak běžných územních, stavebních a společných řízení se již environmentální spolky nebudou moci účastnit.

Vyloučením spolků z běžných povolovacích řízení nedochází samo o sobě k urychlení povolovacích procesů, avšak ke zcela zásadnímu urychlení dojde tam, kde by environmentální spolky mohly napadat samotná povolovací řízení. V případě vstupu environmentálních spolků do jednotlivých fází řízení byly spolky schopny důsledným využíváním procesních nástrojů blokovat povolovací procesy v řádu měsíců až let. Vyloučení environmentálních spolků bylo prosazeno teprve pozměňovacím návrhem v průběhu přijímání novely stavebního zákona s tím, že toto vyloučení mělo zabránit obstruování povolovacích řízení ze strany těch environmentálních spolků, které byly vytvořeny ze strany konkurence nebo různých spekulantů, kteří se snažili obstruováním povolovacích řízení získat určité výhody (včetně finančních). Vyloučení spolků z běžných povolovacích řízení na jednu stranu výrazným způsobem snižuje možné obstrukční jednání spolků v povolovacích řízeních, na druhou stranu se rovněž snižuje kontrola veřejnosti v rámci běžných povolovacích procesů.

Deník Shopaholičky

Související

Martin Kupka

Kupka oznámil další postup digitalizace stavebního řízení. Stanovil i termín

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek (STAN) představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení, které vedly k odchodu Ivana Bartoše (Piráti) a jeho strany z vlády. Návrh reaguje na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.

Více souvisejících

Stavebnictví zákony protext Bydlení

Aktuálně se děje

před 33 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska

Summit ruského prezidenta Vladimira Putina a indického premiéra Narendry Modiho v Novém Dillí přinesl další posílení bilaterálních vztahů v oblastech obrany, energetiky a technologií. Putin po jednáních, která se konala v pátek, potvrdil, že Rusko je připraveno pokračovat v nepřerušovaných dodávkách paliv pro Indii, což Moskvě zajišťuje důležitý trh v době západních sankcí.

před 3 hodinami

Vladimír Putin

Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu

Ruský prezident Vladimir Putin prohlásil, že Moskva se zmocní celého ukrajinského regionu Donbasu buď „vojenskými, nebo jinými prostředky“. Tímto postojem se utvrdil v jednom ze svých hlavních požadavků v době, kdy ukrajinští představitelé odjíždějí na další kolo mírových rozhovorů do Spojených států. Putin dorazil ve čtvrtek do Dillí, kde má jednat s indickým premiérem Narendrou Modím.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Ruská armáda, ilustrační fotografie.

Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost

Válka na Ukrajině nadále pokračuje, protože Moskva podmiňuje jednání požadavky ohrožujícími ukrajinskou suverenitu i západní strategické zájmy. Kreml mezitím upevňuje ideologii trvalé konfrontace a rozšiřuje svůj vliv hybridními prostředky od Pobaltí až po Kazachstán. Slábnoucí jednota Západu posiluje ruské ambice a zvyšuje riziko, že konflikt přeroste v širší bezpečnostní krizi, již už nebude možné ignorovat.

před 5 hodinami

Filip Turek

S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum

Nejenom prezident má problém s vládním angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé), který by se po poslední rošádě měl stát ministrem životního prostředí, nikoliv šéfem diplomacie. Podle průzkumu nechce Turka v příští české vládě více než polovina lidí. 

před 6 hodinami

Friedrich Merz (CDU)

Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu

Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.

před 7 hodinami

včera

Petr Pavel a Andrej Babiš

Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem

Prezident Petr Pavel oznámil, že v úterý 9. prosince v 9 hodin jmenuje Andreje Babiše do funkce předsedy vlády. Toto rozhodnutí učinil poté, co předseda hnutí ANO splnil prezidentovu podmínku. Pavel konkrétně ocenil jasný a srozumitelný způsob, jakým Babiš dostál jejich dohodě a veřejně oznámil, jakým způsobem vyřeší svůj střet zájmů.

včera

Vladimir Putin

Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin

Globální potravinová bezpečnost zůstává podle britského biologa a odborníka na potravinové systémy Tima Bentona relativně stabilní, především proto, že současné geopolitické otřesy zatím nepřerostly do scénáře s přímým dopadem na širší evropský prostor. Benton exkluzivně pro EuroZprávy.cz upozornil, že zásadní hrozbu by představovala pouze výrazná eskalace války ze strany Vladimira Putina.

včera

Andrej Babiš po setkání s prezidentem Petrem Pavlem (27.10.2025)

Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš oznámil ve čtvrtek v podvečer na sociálních sítích ve videozprávě, že se nevratně vzdá svého holdingu Agrofert. Tímto krokem hodlá natrvalo vyřešit svůj střet zájmů, aby mohl být jmenován předsedou vlády. Babiš zdůraznil, že voliči rozhodli o jeho osudu v nedávných volbách a že by si připadal jako zrádce, kdyby se po vítězství stáhl z politiky a zanechal hnutí ANO.

včera

Pete Hegseth

New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha

Deník The New York Times podává žalobu na Ministerstvo obrany USA kvůli novým, přísným omezením přístupu pro novináře, která Pentagon zavedl. Žaloba míří na Ministerstvo obrany, ministra Peta Hegsetha a hlavního mluvčího Pentagonu, Seana Parnella, a má za cíl zrušení říjnové politiky. Kvůli těmto restrikcím museli reportéři akreditovaní v Pentagonu odevzdat své novinářské průkazy.

včera

Volodymyr Zelenskyj

Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony

Letadlo ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského bylo podle zpráv sledováno čtyřmi drony vojenského typu těsně před přistáním na dublinském letišti v pondělí. Zdroje deníku The Journal uvedly, že drony vzlétly z místa na severovýchodě irské metropole. Tyto bezpilotní stroje pak letěly směrem k letové trase ukrajinského prezidenta, čímž narušily bezletovou zónu, která byla zavedena irským úřadem pro civilní letectví (IAA) pro dobu jeho návštěvy.

včera

Aktualizováno včera

Jaromír Zůna Prohlédněte si galerii

Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel

Prezident Petr Pavel pokračuje v jednání s osobnostmi, které navrhl Andrej Babiš (ANO) pro obsazení pozic v nové vládě. Kabinet má vzniknout ve spolupráci hnutí ANO, SPD a Motoristů sobě. Jako první ve čtvrtek na Hrad dorazil nominant SPD na ministra obrany, Jaromír Zůna, a kandidát stejné strany pro zemědělství, Martin Šebestyán. Poté se Pavel sešel s lídrem Motoristů, Petrem Macinkou.

včera

včera

Vakcína proti nemoci covid-19, ilustrační foto

Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá

Nejvyšší americký úředník pro očkování, Vinay Prasad, přišel s dlouhým a argumentačním memorandem, které zaslal zaměstnancům. V něm slíbil, že přepracuje regulaci vakcín poté, co tvrdil, že nejméně deset dětí zemřelo v důsledku očkování proti nemoci Covid-19. Pro toto závažné tvrzení však neposkytl žádné důkazy a ani minimum podrobností o tom, jak bude nový přístup k regulaci vypadat.

včera

Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko

Král Karel III. výslovně odsoudil "ruskou agresi" během státní návštěvy německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera. Panovník slíbil, že obě země jsou připraveny "posílit Evropu" proti hrozbě další ruské agrese a že obě národy "stojí" při Ukrajině.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy