Zavedení přísnějších limitů pro emise CO2 osobních aut a dodávek budou muset provázet finanční pobídky státu na nákup elektromobilů i vytvoření dobíjecí infrastruktury. Shodli se na tom zástupci tuzemských automobilek. Ministerstvo průmyslu a obchodu chce s výrobci hledat cesty, jak se s regulací vyrovnat bez vážných hospodářských a sociálních důsledků.
Ministři životního prostředí členských zemí EU se tento týden dohodli, že osobní automobily vyráběné v unii od roku 2030 by měly vypouštět o 35 procent méně CO2 než v roce 2021, dodávky pak o 30 procent méně. Dříve přijatý návrh Evropského parlamentu byl 40 procent, automobilky požadovaly 20procentní snížení.
Podle ministryně průmyslu a obchodu Marty Novákové s přihlédnutím k velkému tlaku některých ambiciózních států může ČR považovat výsledek za nejlepší možný v dané situaci. "Zároveň se do finálního textu podařilo zapracovat určité korekční faktory, jako například posílení revizní klauzule cíle pro rok 2030 v roce 2023, zvýhodnění nízko-emisních vozidel v zemích, kde je jejich podíl na trhu doposud nízký, a podobně," uvedla.
Aktuálně navrhované cíle pro rok 2030 nebude možné podle Zdeňka Štěpánka ze Škody Auto splnit bez skutečně masivního nasazení nízkoemisních nebo bezemisních vozidel. "Návrhy také neřeší rozhodující body, u kterých je nutné přispění politické reprezentace. Je třeba, a to zejména na národní úrovni, zohlednit nutné pobídky pro nákup a provoz elektromobilů, včetně například zvýhodněného parkování a provozu ve městech, dobíjecí infrastrukturu nebo přehodnocení stávajících daňových pravidel," podotkl.
V České republice na podporu elektromobility pamatuje vládou schválené Memorandum a akční plán o budoucnosti automobilového průmyslu. "Nadále budeme přesvědčovat vládu, že je nutné naplnit všechny body Memoranda o budoucnosti automobilového průmyslu, včetně finančních pobídek pro občany tak, aby byly nákupy elektromobilů pro ně atraktivní," dodal výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Investice do veřejné dobíjecí infrastruktury bude podle firem nutné výrazně posílit.
Na snižování emisí a s tím spojený nástup elektrických modelů, které by snížily emisní průměr vyráběných aut, se automobilky chystají již několik let. Například Škoda již v příštím roce představí model Superb s plug-in hybridním pohonem a první čistě elektrický vůz v rámci modelové řady Citigo. Prvním nově vyvinutým čistě elektrickým modelem bude v roce 2020 sériová verze konceptu Vision E. Do roku 2025 bude mít automobilka v nabídce deset elektrifikovaných modelů. V příštích pěti letech pak společnost investuje zhruba dvě miliardy eur do elektromobility a nových služeb souvisejících s mobilitou. Jde o největší investiční program v historii společnosti.
Související
Kolik zaplatíme za ETS II? Povolenky jsou levnější než ekologické škody, vysvětluje ekonomka Nálepová
Komu poděkovat za extrémní počasí? Experti odhalili největší znečišťovatelé ovzduší
emise , elektromobily , Ministerstvo životního prostředí , Marta Nováková (ministryně) , Škoda , ministerstvo průmyslu
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 36 minutami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 1 hodinou
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 2 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 3 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 3 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 4 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 4 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 5 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 6 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 6 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 7 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 8 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 8 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 9 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 9 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 10 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 12 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
Předseda hnutí ANO Andrej Babiš oznámil ve čtvrtek v podvečer na sociálních sítích ve videozprávě, že se nevratně vzdá svého holdingu Agrofert. Tímto krokem hodlá natrvalo vyřešit svůj střet zájmů, aby mohl být jmenován předsedou vlády. Babiš zdůraznil, že voliči rozhodli o jeho osudu v nedávných volbách a že by si připadal jako zrádce, kdyby se po vítězství stáhl z politiky a zanechal hnutí ANO.
Zdroj: Libor Novák