Internet ukrajuje stále větší podíl z celkových tržeb obchodů. Podíl tuzemských internetových obchodů na maloobchodních tržbách stoupl loni o téměř procentní bod na 11,4 procenta, když tržby dosáhly 135 miliard korun, uvádí Asociace pro elektronickou komerci. Za služby (bez sázek) Češi loni na internetu utratili zhruba 62 miliard Kč.
Dalších 30 miliard korun tvořily útraty on-line v zahraničních e-shopech či při rezervacích ubytování a letenek v prvních třech kvartálech loňského roku. Údaje za 4. čtvrtletí, které je obvykle nejsilnější, ještě Sdružení pro bankovní karty nezveřejnilo. V cizině tak Češi nakoupili o víc než pětinu meziročně víc.
Největší český e-shop Alza.cz už dříve uvedl, že očekává v roce 2018 udržení pětinového tempa růstu tržeb. Do on-line světa v poslední době také vstupují i velké obchodní řetězce z různých segmentů maloobchodu.
Například e-shop Lidlu loni v meziročním srovnání rostl v desítkách procent, konkrétní čísla ale kvůli konkurenci neuvádí. "Mezi nejprodávanější sortiment dětského oblečení a sortiment sportovního oblečení značky Crivit. Velký zájem je také o nářadí značky Parkside," uvedla například mluvčí diskontů Lidl Zuzana Holá.
Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci a srovnávače cen Heureka.cz stouply tržby tuzemských internetových obchodů loni meziročně o 17 procent na 135 miliard korun. "Také v roce 2019 počítáme s růstem. S ohledem na propojování on-line a off-line obchodů věříme, že se e-shopům bude dařit. Na komplexní předpovědi je možná ještě brzy, ale myslím, že můžeme očekávat další meziroční nárůst o alespoň 15 procent," uvedl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.
Ze zahraničních e-shopů se zvyšuje zejména obliba nakupování v čínských obchodech. Podle nedávného průzkumu společností ESET a Seznam.cz je využívá již 41 procent českých spotřebitelů, kteří nakupují přes internet. Oblíbenost čínských e-shopů jako je Aliexpress.com, Dresslink.com, dx.com, Tinydeal.com další se mezi tuzemskými uživateli drží na mnohem vyšší úrovni než u e-shopů ze zemí EU nebo USA.
Nejvíce lidé loni na internetu nakupovali v pondělí ráno. Podle údajů platební brány PayU tak největší nákupní horečka Čechy přepadá ráno po příchodu do práce mezi 9. a 10. hodinou. Druhý nejoblíbenější čas pro on-line nákupy je večer mezi 20. a 21. hodinou. Nejsilnějším dnem je pondělí, od úterý pak objem nákupů postupně klesá. Nejméně lidé nakupují v sobotu, kdy jsou tržby e-shopů někdy i třikrát nižší než v pondělí. V neděli opět rychle narůstají.
Zdaleka nejsilnějším nákupním dnem loňského roku byl černý pátek 23. listopadu, druhým nejsilnějším dnem roku byla neděle 25. listopadu. "Český zákazník začíná na e-shopech nakupovat s předstihem zejména kvůli obavám z logistických kapacit během prosince. Nejsilnějším měsícem roku je tedy listopad, během kterého e-shopy nákupy podporují také silnými kampaněmi jako je černý pátek nebo Dny dopravy zdarma. Nejslabší na on-line nákupy je naopak únor a léto," uvedla Barbora Tyllová z PayU.
Související
Policie rozkryla síť podvodných e-shopů. Jediný muž oběti obral o miliony
Umíme to rychleji a pohodlněji? Mezi českými e-shopy se rozhořela "neetická" bitva o reklamace
e-shopy , Obchody , tržby , Ekonomika , Česká republika
Aktuálně se děje
před 23 minutami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 1 hodinou
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 1 hodinou
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 2 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 3 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 3 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 4 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 4 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 4 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 5 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 6 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 6 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 7 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 7 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák