Kamionoví dopravci z Plzeňského kraje očekávají, že případné vystoupení Velké Británie z EU bez dohody o podmínkách rozluky prodlouží přepravu zboží o den až dva ze současných tří až čtyř dnů a prodraží ji zhruba o pětinu. Zejména menší dopravci by přestali do Británie jezdit.
"Řidiči budou muset čekat ve frontách na celní odbavení a prostoje kamionů jsou drahé," řekl jednatel CM Transport Tachov Milan Čmiko. Opět by vznikly celnice, hlavně na francouzsko-britských hranicích. Speditéři mohou sice celní doklady zpracovat dopravcům dopředu, ale kamion bude muset stejně čekat na fyzickou kontrolu celníků při opouštění EU.
"Určitě tam budou komplikace, hlavně čekací doby. Zažil jsem to ještě za komunistů, když jsme jezdili vyclívat," řekl ČTK Jiří Hříbal, prokurista Duvenbeck Logistik, která má v ČR 700 kamionů, hlavně na Rokycansku, a do Británie jezdí hodně. Podle něj by se zřejmě vydávaly, stejně jako dříve, určité počty povolení a poměrnou částí by se rozdělovaly na počet firem a vozidel. Je ale možné, že Británie zavede nějaký zjednodušený režim.
Duvenbeck, který má mateřskou firmu v Německu a kamiony po celé Evropě, vozí díly pro automobilky. Nenakládá je jen v ČR, ale i v jiných zemích. "Vše se bude odvíjet od toho, jakou dohodu udělá EU s Británií. V první řadě je to zájem Angličanů," uvedl Hříbal. Britské automobilky se brexitu obávají a už se začaly předzásobovat.
Teď trvá doprava do Anglie tři až čtyři dny. "Jakmile sjelo auto z lodi nebo z vlaku, tak jelo dál," uvedl Hříbal. Ale po brexitu by vznikly znovu celnice na odjezdu z Francie i na příjezdu do Británie. "A určitě tam ten kamion den stráví, protože jich jezdí hodně," podotkl.
Dnes mají dopravci přesné termíny i hodiny nakládky a vykládky. Továrny chtějí mít jistotu, že zboží dorazí včas, protože navazuje na výrobní linky. Kdyby se zastavila výroba, sankce jsou obrovské. Už po cestě odběratelé kontrolují, kde auto je. Pokud se vyskytnou problémy, musí se řidič každou hodinu hlásit, a když to nestíhá, řeší se dodávky i vrtulníkem.
Podle Čmika i Hříbala se může se stát, že zejména malí dopravci přestanou kvůli komplikacím do Británie jezdit a už teď se poohlížejí po jiných trzích. "Pro dopravce s jedním autem je obrovským rizikem, aby se někde zasekl," uvedl Hříbal. Velké firmy to řeší různým přepřaháním a po cestě mohou využít také další tahače.
Plzeňská firma Panda East se 17 kamiony, která vozí výhradně do Británie veškeré druhy zboží kromě potravin, má z brexitu obavy. "Pokud nenastane dohoda a Britové z něčeho ustoupí, bude těžko překonatelná překážka," řekl jednatel Jindřich Volek. Doba k překročení Lamanšského kanálu a k proclení se podle něj může prodloužit ze současných tří až čtyř hodin na jeden až dva dny. Kopíruje to situaci z roku 2015, kdy se počet uprchlíků v Calais (francouzské město na pobřeží La Manche) zešestinásobil a začala stávka trajektů. "Tehdy trvalo skoro 24 hodin dostat se přes kanál. Pokud Britové neschválí zjednodušené celní řízení, což už před 14 dny naznačili, tak bude situace podobná," uvedl Volek.
Podle něj půjde o to, kdo to vydrží déle. Firmy budou potřebovat zboží včas, ale z objektivních příčin ho nedostanou. Řešení je jen na straně britské vlády, aby si s ostatními zeměmi nekladly překážky a udělaly to průchozí, uvedl. Očekává, že ceny přepravy se zvýší nejméně o pětinu.
"Nemyslím si, že Britové půjdou do brexitu bez dohody, protože by se totálně zlikvidovali. Znamenalo by to obrovské fronty na všech vstupech do Británie, kterých není tolik. K tomu se rádi přidají francouzští celníci, kteří už poslední dny stávkují. A to úplně stačí," uvedl Volek. Spousta firem tam nepojede, protože jim zaměstnanci řeknou, že tam nechtějí, stejně jako v létě 2015, kdy se také zvedly ceny. Navíc dnes všichni dopravci mají kritický nedostatek řidičů.
Související

Pět let od brexitu: Jak odchod z EU změnil Velkou Británii?

Británie chce po brexitu obnovit vztahy s EU
Brexit , nákladní doprava , Ekonomika , Velká Británie , Česká republika , kamiony
Aktuálně se děje
včera

Tři oříšky pro Popelku patřily k jejím posledním filmům. Zemřela Karin Leschová
včera

Extraliga play off 2025: Domácí Brno srovnalo sérii finále s Pardubicemi výsledkem 7:4
včera

Vážná nehoda v Holohlavech. Několik zraněných skončilo v hradecké nemocnici
včera

Požár skládky u Rynholce je lokalizován. Zachytila ho i meteodružice
včera

Česko rozhodlo o tom, kdo ho bude zastupovat na pohřbu papeže
včera

Na velikonoční bouřky brzy navážou další. Meteorologové řekli, kdy a kde hrozí
včera

Tragédie v lomu Velká Amerika. Muž se zřítil dolů, pád nepřežil
včera

Rozvědka: Jsme na hranici války. Ruské útoky proti Evropě narůstají, mír na Ukrajině by nic nevyřešil
včera

Hollywoodský herec, který změnil k nepoznání nejen Ameriku. Kdo skutečně byl Ronald Reagan?
včera

Německo v problémech: Potřebuje armádu, ale dochází mu čas. Přišlo s řešením, které nemusí nic vyřešit
včera

Souboj gigantů: Může Samsung díky Trumpovým clům dostat Apple na lopatky?
včera

Kam se hrabe Tesla. Čínská firma posunula hranice elektromobilů, nabízí dojezd 500 km za 5 minut nabíjení
včera

Trump přiletí na pohřeb papeže. Putin se ve Vatikánu z dobrého důvodu neukáže
včera

Síla kontrastů: Nečekané a překvapivě trendy kombinace outfitů
včera

Karta se otáčí. Trump svými cly neplánovaně podpořil obchod v Evropě
včera

Papež František zemřel, protože neposlechl lékaře? Lidé tušili, že ho vidí naposledy
včera

Mimořádná zpráva Kdy bude veřejné rozloučení a kde papež František spočine? Vatikán zveřejnil detaily pohřbu
včera

Zemřel uznávaný psychiatr Cyril Höschl
včera

Chceme jednat s Kyjevem a prošetřit útoky na civilní cíle, prohlásil Putin. Pak poslal drony a bomby na civilisty
včera
Ani druhý skandál kolem Signalu Hegsethovi nezlomí vaz. Proč je jeho pozice v Trumpově vládě neotřesitelná?
Ministr obrany Pete Hegseth se ocitl pod tlakem kvůli dalšímu skandálu, tentokrát ohledně sdílení citlivých vojenských plánů v soukromé skupinové konverzaci. Navzdory závažnosti obvinění se ale zatím zdá, že jeho pozice zůstává pevná. Klíčem k jeho přežití v Trumpově administrativě není odbornost či disciplinovanost, ale věrnost prezidentovi a jeho politickému stylu.
Zdroj: Libor Novák