Kamionoví dopravci z Plzeňského kraje očekávají, že případné vystoupení Velké Británie z EU bez dohody o podmínkách rozluky prodlouží přepravu zboží o den až dva ze současných tří až čtyř dnů a prodraží ji zhruba o pětinu. Zejména menší dopravci by přestali do Británie jezdit.
"Řidiči budou muset čekat ve frontách na celní odbavení a prostoje kamionů jsou drahé," řekl jednatel CM Transport Tachov Milan Čmiko. Opět by vznikly celnice, hlavně na francouzsko-britských hranicích. Speditéři mohou sice celní doklady zpracovat dopravcům dopředu, ale kamion bude muset stejně čekat na fyzickou kontrolu celníků při opouštění EU.
"Určitě tam budou komplikace, hlavně čekací doby. Zažil jsem to ještě za komunistů, když jsme jezdili vyclívat," řekl ČTK Jiří Hříbal, prokurista Duvenbeck Logistik, která má v ČR 700 kamionů, hlavně na Rokycansku, a do Británie jezdí hodně. Podle něj by se zřejmě vydávaly, stejně jako dříve, určité počty povolení a poměrnou částí by se rozdělovaly na počet firem a vozidel. Je ale možné, že Británie zavede nějaký zjednodušený režim.
Duvenbeck, který má mateřskou firmu v Německu a kamiony po celé Evropě, vozí díly pro automobilky. Nenakládá je jen v ČR, ale i v jiných zemích. "Vše se bude odvíjet od toho, jakou dohodu udělá EU s Británií. V první řadě je to zájem Angličanů," uvedl Hříbal. Britské automobilky se brexitu obávají a už se začaly předzásobovat.
Teď trvá doprava do Anglie tři až čtyři dny. "Jakmile sjelo auto z lodi nebo z vlaku, tak jelo dál," uvedl Hříbal. Ale po brexitu by vznikly znovu celnice na odjezdu z Francie i na příjezdu do Británie. "A určitě tam ten kamion den stráví, protože jich jezdí hodně," podotkl.
Dnes mají dopravci přesné termíny i hodiny nakládky a vykládky. Továrny chtějí mít jistotu, že zboží dorazí včas, protože navazuje na výrobní linky. Kdyby se zastavila výroba, sankce jsou obrovské. Už po cestě odběratelé kontrolují, kde auto je. Pokud se vyskytnou problémy, musí se řidič každou hodinu hlásit, a když to nestíhá, řeší se dodávky i vrtulníkem.
Podle Čmika i Hříbala se může se stát, že zejména malí dopravci přestanou kvůli komplikacím do Británie jezdit a už teď se poohlížejí po jiných trzích. "Pro dopravce s jedním autem je obrovským rizikem, aby se někde zasekl," uvedl Hříbal. Velké firmy to řeší různým přepřaháním a po cestě mohou využít také další tahače.
Plzeňská firma Panda East se 17 kamiony, která vozí výhradně do Británie veškeré druhy zboží kromě potravin, má z brexitu obavy. "Pokud nenastane dohoda a Britové z něčeho ustoupí, bude těžko překonatelná překážka," řekl jednatel Jindřich Volek. Doba k překročení Lamanšského kanálu a k proclení se podle něj může prodloužit ze současných tří až čtyř hodin na jeden až dva dny. Kopíruje to situaci z roku 2015, kdy se počet uprchlíků v Calais (francouzské město na pobřeží La Manche) zešestinásobil a začala stávka trajektů. "Tehdy trvalo skoro 24 hodin dostat se přes kanál. Pokud Britové neschválí zjednodušené celní řízení, což už před 14 dny naznačili, tak bude situace podobná," uvedl Volek.
Podle něj půjde o to, kdo to vydrží déle. Firmy budou potřebovat zboží včas, ale z objektivních příčin ho nedostanou. Řešení je jen na straně britské vlády, aby si s ostatními zeměmi nekladly překážky a udělaly to průchozí, uvedl. Očekává, že ceny přepravy se zvýší nejméně o pětinu.
"Nemyslím si, že Britové půjdou do brexitu bez dohody, protože by se totálně zlikvidovali. Znamenalo by to obrovské fronty na všech vstupech do Británie, kterých není tolik. K tomu se rádi přidají francouzští celníci, kteří už poslední dny stávkují. A to úplně stačí," uvedl Volek. Spousta firem tam nepojede, protože jim zaměstnanci řeknou, že tam nechtějí, stejně jako v létě 2015, kdy se také zvedly ceny. Navíc dnes všichni dopravci mají kritický nedostatek řidičů.
Související
Vrátí se Británie do EU? Jednání se mohou obnovit, má to ale podmínku
Události Petra Nutila: Konec Liberlandu, nejhorší premiér, antibrexit a homofobní konzervatismus
Brexit , nákladní doprava , Ekonomika , Velká Británie , Česká republika , kamiony
Aktuálně se děje
včera
Zelenského vymodlené rakety zkomplikují válku. Povolení k užití ATACMS v Rusku je Bidenovo dědictví Trumpovi
včera
Biden povolil Ukrajině použití amerických zbraní na území Ruska
včera
Rakousko je bez plynu. Gazprom mu zavřel kohoutky
včera
Útěk z USA před Trumpem? Na čtyři roky vás ukryjeme, vrátíte se, až odejde, slibuje lodní společnost
Aktualizováno včera
Lidé na Národní třídě vypískali Rakušana i Babiše, Pavel zpytoval svědomí. Na Staroměstském náměstí se demonstruje
včera
Do pěti let budeme mít platy jako Němci, slíbil Fiala. Ve skutečnosti to nebude ani za dalších 35 let
včera
COP29: Světu dochází čas. Musí sehnat bilion dolarů ročně dříve, než nastoupí Trump
včera
Trumpova politika Ameriky na prvním místě: Jaké bude mít globální důsledky?
včera
Nemám vůbec strach. Trump bude problém, ale pro zločince, říkají migranti v USA
včera
Temná stránka války na Ukrajině: Veteráni v Rusku prolévají krev, společnost se jich bojí
včera
Odpověď těm, co jednají s Putinem. Masivní útok na Ukrajinu byl vzkaz Scholzovi a Trumpovi, míní Kyjev
včera
Rusko tlačí Ukrajinu do kouta. Samo ale čelí vážným problémům
včera
Rusko v noci provedlo největší útok za celý podzim. Zasáhlo obytné budovy i obchody, Kyjev sčítá mrtvé
včera
Češi slaví 17. listopad. Pavlovi poděkovali i na něj křičeli
včera
Den, který navždy změnil Česko. 17. listopad odstartoval odpor Čechů proti komunistickému režimu
včera
35 let po sametové revoluci potřebuje Česko další transformaci
včera
Počasí bude příští týden jak na houpačce. Přijdou mrazy i citelné oteplení
16. listopadu 2024 22:24
Hradecký asistent Vácha zná trest za rasismus. Vedle dvouměsíční stopky zaplatí 40 000 korun
16. listopadu 2024 22:18
Slovácko představilo nového trenéra Smetanu. Přišel z Ružomberoku za 100 000 eur
Aktualizováno 16. listopadu 2024 22:04
Ve StarDance padla první třicítka. Soutěž opustila Jana Paulová
Šestý díl třinácté řady populární televizní show StarDance skončil. Přinesl kromě hromadného tance také první maximální počet bodů pro jeden z párů. Soutěž nakonec opustila Jana Paulová s Robinem Ondráčkem.
Zdroj: Libor Novák