Marný boj klientů: Nejvyšší soud se ve sporu o poplatky postavil za banky

Brno - Ve sporu o poplatky za správu úvěrů se Nejvyšší soud (NS) postavil na stranu bank. Smluvní ujednání s klienty podle nového sjednocujícího stanoviska NS nemusí obsahovat přesný výčet služeb, které poplatek zahrnuje. Justice také nemůže přezkoumávat přiměřenost konkrétního poplatku. Stanovisko dnes poskytl ČTK mluvčí soudu Petr Knötig.

NS v podstatě potvrdil převažující názor českých soudů, které nevyhověly jasné většině žalob klientů, požadujících vrácení poplatků. První klientskou stížnost nedávno zamítli také ústavní soudci, kteří zároveň vyzvali kolegy z NS, aby judikaturu sjednotili prostřednictvím stanoviska.

Podle NS poplatek za správu úvěru zahrnuje všechny činnosti peněžního ústavu, které nekryjí jiné sjednané platby ani úrok z poskytnutého kapitálu, tedy například poradenství, klientský servis, změny smlouvy a vydávání různých potvrzení.

"Z ekonomického hlediska každá cena odráží náklady prodejce a jeho marži, a proto není neobvyklé ani nelegitimní, aby náklady úvěrového věřitele na správu úvěru kryl příslušný poplatek jako součást ceny plnění," rozhodl NS. Na poplatek za správu úvěru se pak nevztahuje možnost soudního přezkumu přiměřenosti ve smyslu ochrany spotřebitele.

Iniciativa Poplatkyzpet.cz již v minulých dnech oslovila klienty a doporučila jim podniknutí kroků k ukončení jejich soudních řízení. "S odůvodněním stanoviska Nejvyššího soudu ČR nesouhlasíme a domníváme se, že nepřispívá k rozvoji ČR jako právního státu. Nezbývá nám proto, než doporučit českým spotřebitelům, aby se obrátili na své poslance, kteří jediní mohou jejich situaci změnit k lepšímu. Například zákazem poplatků bez jasného protiplnění, nebo osvobozením spotřebitelů od soudních poplatků," reagoval Petr Toman, který iniciativě poskytuje právní poradenství.

"Konec zpětného zpochybňování řádně uzavřených smluv je dobrou zprávou nejen pro jistotu celé ekonomiky, ale i pro banky a jejich klienty. Právě pro ně je totiž výhodnější, když bude ceny určovat konkurenční soutěž bank o zákazníky," řekl ČTK náměstek ředitele České bankovní asociace Jan Matoušek.

Konkurence na bankovním trhu houstne

Banky se předbíhají ve vymýšlení způsobů, jak ostatním vyfouknout klienty. Ti už nejsou tak konzervativní jako dřív a kvůli výhodnějším podmínkám banku klidně vymění. A tak mimo jiné přibývá bankovních účtů, které jsou skutečně bez poplatků – neplatíte ani za jejich vedení, ani za další obvyklé služby, jako jsou například odchozí platby nebo výběry z bankomatů. Po GE Money Bank, která běžný účet tohoto typu představila minulý měsíc, přichází se zbraní pořádného kalibru další velký hráč.

Nově se do boje o klienty, který se na našem trhu v posledních letech rozhořel, přihlásila UniCredit Bank. Lákat chce na služby zdarma, včetně možnosti vybírat z bankomatů kdekoli na světě, informuje finexpert.e15.cz.

„Podle mého názoru největší část klientů zajímá výše poplatků a to, zda stejné služby, které jim poskytuje stávající banka, nejsou jinde výrazně levnější. Pak je tu i otázka, zda mi banka poskytuje služby, které bych rád využil – například bezkontaktní karty a nálepky, mobilní bankovnictví pro můj telefon. Nicméně zmíněné služby už poskytuje stále více bank, takže nyní začíná jít spíš o jejich konkrétní parametry, jako jsou jednoduchost, rychlost, přehlednost a přívětivost," domnívá se Zdeněk Bubák, šéfredaktor finančního webu Finparáda.cz.

První bankou, která se na našem trhu snažila prosadit (a prosadila) s běžným účtem bez poplatků, byla mBank. Dnes mají její klienti zdarma vedení účtu, bezkontaktní platební kartu, tuzemské příchozí a odchozí platby, trvalé příkazy a inkasa. Zpoplatněny jsou naopak výběry z bankomatů. První tři v každém měsíci jsou ve všech bankomatech v ČR za devět korun. Pokud předchozí měsíc kartou utratíte přes 2000 korun, máte jeden zdarma, pokud přes 3000 korun, máte zdarma dva a pokud přes 4000, tak jsou zdarma všechny tři výběry. Čtvrtý a každý další výběr vás ale tak jako tak vyjde na 35 korun. mBank minulý měsíc rovněž spustila nové internetové bankovnictví, do kterého investovala velké prostředky.

Související

Více souvisejících

Nejvyšší soud bankovní poplatky banky

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Sestřelení letu J2-8243 letadla společnosti Azerbaijan Airlines

Sestřelení letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines: Co vše zatím víme?

Ázerbájdžán ve čtvrtek vyhlásil den smutku za oběti letecké nehody v Kazachstánu, při níž zahynuly desítky lidí. Zatímco příčiny havárie letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines zůstávají nejasné, začínají se objevovat otázky ohledně možné role ruského protivzdušného systému v této tragédii. Agentura Reuters s odkazem na několik anonymních zdrojů uvedla, že letadlo bylo údajně sestřeleno ruským obranným systémem.

včera

Pantsir-S

Pantsir-S. Co je zač ruský systém, který zřejmě sestřelil ázerbájdžánské dopravní letadlo?

Pantsir-S (v kódu NATO: SA-22 Greyhound) je ruský systém protivzdušné obrany krátkého a středního dosahu, který kombinuje raketové a kanónové zbraně. Je určen k ochraně strategických objektů, vojenských základen nebo jednotek před různými druhy leteckých hrozeb, jako jsou letadla, vrtulníky, řízené střely, bezpilotní prostředky (drony) a dokonce i raketové projektily. 

Aktualizováno včera

Pád letadla společnosti Azerbaijan Airlines

Ázerbájdžánské dopravní letadlo sestřelila ruská raketa. Kreml se bouří

Ruská vláda varovala před šířením nepodložených „hypotéz“ o příčině pádu letadla společnosti Azerbaijan Airlines, při kterém ve středu v Kazachstánu zahynulo 38 lidí. K incidentu došlo u města Aktau, přičemž přežilo 29 z 67 lidí na palubě. Tragédie vyvolala spekulace, že havárii mohl způsobit zásah ruského systému protivzdušné obrany v čečenské oblasti. Ázerbájdžánské vládní zdroje pro Euronews následně potvrdily, že ruská střela země-vzduch skutečně způsobila středeční havárii letadla.

včera

včera

včera

včera

včera

dárky

Co s nevhodným vánočním dárkem? Lhůta pro vrácení se krátí

Vánoce jsou časem radosti, ale ne všechny dárky, které dostaneme, odpovídají našim představám. Nevhodné velikosti, duplikáty nebo prostě něco, co se nám nehodí – to vše může být důvodem k vrácení nebo výměně dárku. Pokud jste se ocitli v této situaci, nezoufejte. Většina obchodů má pro takové případy řešení.

včera

včera

včera

včera

25. prosince 2024 21:40

RECENZE: Čarovné jablko v souboji nových vánočních pohádek obstálo

Den po nové štědrovečerní pohádce Tři princezny nasadila Česká televize do vysílání další premiérovou pohádku Čarovné jablko, která vznikla ve spolupráci se sousedy ze Slovenska. Je o souboji dobra se zlem, jak jinak. Jak ale dopadl pomyslný souboj vánočních pohádek? 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy