Stav autobazarů v Česku se lepší jen pomalu. Pozor na tyto triky

Praha - Ani čtvrt století po revoluci se zájemci o ojetý vůz nemohou spolehnout na transparentní jednání a služby ve většině českých autobazarů. Bez rizika ale není ani koupě vozu přes soukromý inzerát.

V České republice se každý rok prodá zhruba čtyřikrát více ojetin než nových aut. Jen pro srovnání, na západ od našich hranic je převaha trhu s ojetými auty nad novými vozidly jen asi dvojnásobná. Jedná se tedy o velmi lukrativní byznys, který má ale v očích mnoha kupujících negativní image. Proč?

Auto, stejně jako každá jiná věc, ztrácí časem své původní vlastnosti. Prostě se opotřebovává, čímž klesá jeho skutečná hodnota. Jenže následný prodej tohoto opotřebovaného auta poskytuje velmi široký prostor pro jakousi improvizaci, jak dostat zpátky co nejvíc peněz. A právě tady se pak dostáváme na velmi tenkou hranici mezi poctivým prodávajícím a podvodníkem.

Na jedné straně asi nemá smysl nikomu vyčítat, že se snaží auto před prodejem připravit tak, aby vypadalo co nejlépe. Jenže kupující mají největší strach z toho, že prodávající neskončil jen u vyleštění karoserie a umytí interiéru. Existuje mnoho způsobů, jak ojeté auto omladit či dokonce legalizovat, aniž by lajk cokoli poznal.

Dnes se nejčastěji přetřásají stočené tachometry, ale ty jsou jen špičkou ledovce skrývajícího kradená auta, bourané vraky svařované z několika kusů či vozidla v exekuci nebo s jinou právní vadou. Pojďme se teď podívat na nejčastější nekalé praktiky, se kterými se můžete u ojetých aut setkat.

Stočený tachometr

Zásah do ukazatele stavu ujetých kilometrů dnes zvládne každý aspoň trochu šikovný mechanik. Naprostá většina soudobých aut používá digitální tachometr a nastavení libovolného čísla na displeji je otázkou asi pěti minut práce s počítačem a specializovaným programem.

Nejčastěji se stáčejí dovezená ojetá auta ještě před první českou STK, na které se stav kilometrů zapisuje. Takové auto může být stočeno o stovky tisíc kilometrů. Ale upravují se například i vozidla z leasingových společností či firemní auta, která používají zaměstnanci pro skouromé účely. Dnes se stav kilometrů zaznamenává jen během oficiálních servisních prohlídek a na STK. Mezi tím je tak vytvořen prostor pro manipulaci, kterou nemusí nikdo odhalit.

Kradené auto

Legalizovat kradené auto není snadné, ale jde to. Podvodníci nejčastěji registrují auta na nefungující právnickou osobu, přes tzv. bílého koně. Cílem je pak na takové vozidlo získat leasing, pojistit ho a nechat si ho od komplice znovu "ukrást". Dotyčné vozidlo pak obvykle rychle mizí v zemích bývalého Sovětského svazu. S legalizací kradených aut u nás ale pomáhají za úplatu také někteří zaměstnanci STK nebo úředníci. Touto cestou lze pak legalizovat "skládačku", tedy auto svařené z dílů z kradených aut. Kupující nemusí na první pohled nic poznat, neboť se může zdát, že se jen jedná o vozidlo opravované po nehodě, ale s platnými doklady.

Od září 2013 je sice Česká republika napojena na celoevropský registr vozidel EUCARIS, ale i v něm lze "schovat" kradené auto. Stačí koupit za mnohem menší cenu stejný typ vozidla, zpravidla silně opotřebovaný nebo s vadným motorem, změnit VIN kód kradeného auta na toto legálně koupené a výsledek pak bez problémů prodat. Podle čísla VIN totiž bude zmíněné vozidlo v systému fungovat jako v zahraničí koupené, legálně prodané a vyvezené a následně přihlášené u nás.

Vozidlo po nehodě

Zatímco právně může být vozidlo v pořádku, kupující by se měl mít na pozoru, zda neprodělalo vážnou nehodu. Auta svařovaná z několika různých vraků nejsou na našich silnicích výjimkou a pro uživatele se může jednat doslova o pojízdnou rakev, která se i při případné malé nehodě může zlomit jako sirka. Někteří podvodníci také neváhají svařovat tyč řízení nebo po opravě do vozu nevrátit airbagy, jejichž kontrolku pak napojí na nějaký jiný elektronický řídící systém vozidla. Lajk tak po znasnutí kontrolky airbagu nabyde mylný dojem, že je airbag funkční.

Spousta českých autobazarů se ale ani nesnaží svou image nějak zásadně měnit. Vždyť dvě třetiny bazarů neprověřují skutečný stav ujetých kilometrů a jedna pětina jich vůbec nekontroluje registr dlužníků a zda není na vozidlo uvalena exekuce. Zhruba polovina autobazarů pak ani nedisponuje vlastním servisním zázemím. Se snahou o zprůhlednění trhu s ojteými auty u nás přišla například společnost TÜV Nord Czech, která nabízí certifikaci autobazaru podle předem stanovených, a nutno dodat že přísných, měřítek. Z celkem čtyř stovek oslovených autobazarů nakonec certifikaci podstoupili pouze dva.

Související

Autobazar

Počet ojetých osobních aut nabízených na českém trhu se v říjnu zvýšil

Počet ojetých osobních aut nabízených v říjnu na českém trhu se proti předchozímu měsíci zvýšil o zhruba o 2,5 procenta na 101.453 vozů. Jejich mediánová nabídková cena klesla o 1000 Kč na 189.000 korun. Vyplývá to z pravidelné analýzy sekundárního automobilového trhu, kterou provádí společnost Aures Holdings.
Ilustrační foto

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu vzrostla v září o 15 procent

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu vzrostla v září meziročně o 14,8 procenta na 287.000 Kč. Ve třetím čtvrtletí se ale proti prvnímu pololetí snížila o 2000 Kč. Důvodem je snižující se zájem o koupi ojetých vozů kvůli rostoucím životním nákladům. Uvedla to společnost Cebia, která se zabývá prověřováním ojetých vozidel.

Více souvisejících

Autobazar auto, moto

Aktuálně se děje

před 41 minutami

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

před 50 minutami

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 7 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 7 hodinami

Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson

Napětí mezi Ruskem a Západem po využití balistické střely s vícečetnou nezávisle manévrující hlavicí významně vzrostlo. Zatímco Kreml hrozí zemím, které pomáhají Ukrajině s obranou, mezinárodní společenství se snaží vzpamatovat ze samotného využití této zbraně.

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy