Praha - Ani čtvrt století po revoluci se zájemci o ojetý vůz nemohou spolehnout na transparentní jednání a služby ve většině českých autobazarů. Bez rizika ale není ani koupě vozu přes soukromý inzerát.
V České republice se každý rok prodá zhruba čtyřikrát více ojetin než nových aut. Jen pro srovnání, na západ od našich hranic je převaha trhu s ojetými auty nad novými vozidly jen asi dvojnásobná. Jedná se tedy o velmi lukrativní byznys, který má ale v očích mnoha kupujících negativní image. Proč?
Auto, stejně jako každá jiná věc, ztrácí časem své původní vlastnosti. Prostě se opotřebovává, čímž klesá jeho skutečná hodnota. Jenže následný prodej tohoto opotřebovaného auta poskytuje velmi široký prostor pro jakousi improvizaci, jak dostat zpátky co nejvíc peněz. A právě tady se pak dostáváme na velmi tenkou hranici mezi poctivým prodávajícím a podvodníkem.
Na jedné straně asi nemá smysl nikomu vyčítat, že se snaží auto před prodejem připravit tak, aby vypadalo co nejlépe. Jenže kupující mají největší strach z toho, že prodávající neskončil jen u vyleštění karoserie a umytí interiéru. Existuje mnoho způsobů, jak ojeté auto omladit či dokonce legalizovat, aniž by lajk cokoli poznal.
Dnes se nejčastěji přetřásají stočené tachometry, ale ty jsou jen špičkou ledovce skrývajícího kradená auta, bourané vraky svařované z několika kusů či vozidla v exekuci nebo s jinou právní vadou. Pojďme se teď podívat na nejčastější nekalé praktiky, se kterými se můžete u ojetých aut setkat.
Stočený tachometr
Zásah do ukazatele stavu ujetých kilometrů dnes zvládne každý aspoň trochu šikovný mechanik. Naprostá většina soudobých aut používá digitální tachometr a nastavení libovolného čísla na displeji je otázkou asi pěti minut práce s počítačem a specializovaným programem.
Nejčastěji se stáčejí dovezená ojetá auta ještě před první českou STK, na které se stav kilometrů zapisuje. Takové auto může být stočeno o stovky tisíc kilometrů. Ale upravují se například i vozidla z leasingových společností či firemní auta, která používají zaměstnanci pro skouromé účely. Dnes se stav kilometrů zaznamenává jen během oficiálních servisních prohlídek a na STK. Mezi tím je tak vytvořen prostor pro manipulaci, kterou nemusí nikdo odhalit.
Kradené auto
Legalizovat kradené auto není snadné, ale jde to. Podvodníci nejčastěji registrují auta na nefungující právnickou osobu, přes tzv. bílého koně. Cílem je pak na takové vozidlo získat leasing, pojistit ho a nechat si ho od komplice znovu "ukrást". Dotyčné vozidlo pak obvykle rychle mizí v zemích bývalého Sovětského svazu. S legalizací kradených aut u nás ale pomáhají za úplatu také někteří zaměstnanci STK nebo úředníci. Touto cestou lze pak legalizovat "skládačku", tedy auto svařené z dílů z kradených aut. Kupující nemusí na první pohled nic poznat, neboť se může zdát, že se jen jedná o vozidlo opravované po nehodě, ale s platnými doklady.
Od září 2013 je sice Česká republika napojena na celoevropský registr vozidel EUCARIS, ale i v něm lze "schovat" kradené auto. Stačí koupit za mnohem menší cenu stejný typ vozidla, zpravidla silně opotřebovaný nebo s vadným motorem, změnit VIN kód kradeného auta na toto legálně koupené a výsledek pak bez problémů prodat. Podle čísla VIN totiž bude zmíněné vozidlo v systému fungovat jako v zahraničí koupené, legálně prodané a vyvezené a následně přihlášené u nás.
Vozidlo po nehodě
Zatímco právně může být vozidlo v pořádku, kupující by se měl mít na pozoru, zda neprodělalo vážnou nehodu. Auta svařovaná z několika různých vraků nejsou na našich silnicích výjimkou a pro uživatele se může jednat doslova o pojízdnou rakev, která se i při případné malé nehodě může zlomit jako sirka. Někteří podvodníci také neváhají svařovat tyč řízení nebo po opravě do vozu nevrátit airbagy, jejichž kontrolku pak napojí na nějaký jiný elektronický řídící systém vozidla. Lajk tak po znasnutí kontrolky airbagu nabyde mylný dojem, že je airbag funkční.
Spousta českých autobazarů se ale ani nesnaží svou image nějak zásadně měnit. Vždyť dvě třetiny bazarů neprověřují skutečný stav ujetých kilometrů a jedna pětina jich vůbec nekontroluje registr dlužníků a zda není na vozidlo uvalena exekuce. Zhruba polovina autobazarů pak ani nedisponuje vlastním servisním zázemím. Se snahou o zprůhlednění trhu s ojteými auty u nás přišla například společnost TÜV Nord Czech, která nabízí certifikaci autobazaru podle předem stanovených, a nutno dodat že přísných, měřítek. Z celkem čtyř stovek oslovených autobazarů nakonec certifikaci podstoupili pouze dva.
Související
Počet ojetých osobních aut nabízených na českém trhu se v říjnu zvýšil
Průměrná cena ojetých aut na českém trhu vzrostla v září o 15 procent
Aktuálně se děje
před 9 minutami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 44 minutami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 1 hodinou
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 3 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
Ruský prezident Vladimir Putin se nejeví jako člověk, který by toužil po rychlé dohodě, spíše si užívá pocit, že je prosí o zvážení mírového návrhu. Pětihodinové setkání, které proběhlo mezi hlavou Kremlu a americkým vyslancem Donaldem Trumpem, jehož zástupcem byl zeť Jared Kushner, nepřineslo navenek žádné významné výsledky. Pro pochopení současné situace a konfliktu na Ukrajině je podle CNN užitečné podívat se na věc Putinovýma očima.
Zdroj: Libor Novák