Téměř čtyři měsíce trvající ruská barbarská agrese na Ukrajině výrazně zatěžuje stále více globální dodavatelské řetězce - od samotných komodit, přes nejrůznější typy čipů až třeba po automobilové díly či součástky. Producenti právě z automobilového průmyslu, jako je třeba tuzemská Škoda Auto, jsou proto považováni nejen ekonomy, ale stále více i politickými lídry za jedno z vůbec nejohroženější odvětví ekonomiky. Není proto divu, že některá média, ať už specializovaná na ekonomiku, či jen zpravodajství, upozorňují na to, že právě kvůli ruské agresi na Ukrajině a významnému zpřetrhání dodavatelských řetězců je nutné počítat třeba i se zastavením automobilové produkce u řady z nich. Nutnost stát se odolnějšími a najít bezpečnější a efektivní dodavatele proto bude klíčovou otázkou nejbližší doby.
Snad nejmarkantnější změnou dodavatelských řetězců, které se snaží nahradit válkou na Ukrajině celá Evropa, je ta o dodávkách ropy, zemního plynu a dalších pro evropský průmysl životně důležitých komodit. A o tom, že najít ono „náhradní“ řešení, tedy přestavět rychle, a hlavně za relativně dostupné ceny dodavatelské řetězce tak, aby výpadek výroby nebyl příliš dlouhý, není vůbec nic jednoduchého, svědčí i krátký příběh, který mi popsal jeden majitel přepravní firmy, zajišťující dopravu surovin do Evropy z Ukrajiny. Mimochodem, i když chtěl zůstat v anonymitě, autorovi textu je znám velmi dobře. „Otázku nutnosti přestavění dodavatelských řetězců vnímám optikou svého portfolia. Když si uvědomíte, že tuzemské hutě pracují ze tří čtvrtin s rudou, která pochází z Ukrajiny, není pro mě vůbec otázka na místě, řešit, co by bylo, kdyby to přestalo jezdit. Jedinou alternativou je totiž Brazílie a Austrálie, takže si nedovedu představit, co by to stálo. Chvála Bohu, že to z té Ukrajiny jezdí. Aspoň zatím,“ konstatoval pro server EuroZprávy.cz zástupce přepravní společnosti.
Německý online magazín International Politics and Society ve své analýze o dopadech války na Ukrajině na dodavatelské řetězce uvedl, že zmíněný konflikt narušil výrazně i železniční spojení mezi Čínou a Evropou, které využívá koridor přes Rusko a Střední Asii k přepravě automobilových dílů a hotových vozů. Nalezení alternativních zdrojů dodávek a přepravní trasy potřebuje čas, než se rozšíří na požadovanou úroveň předválečné výroby. Podle zmíněného zdroje jen nedostatek polovodičů již ochromuje automobilový průmysl - další přerušení kvůli válce na Ukrajině sníží celosvětovou produkci až o 1,5 milionu jednotek. Vzhledem k velké závislosti globálních firem na ruských a ukrajinských zásobách niklu, lithia nebo kobaltu se dá podle uvedeného zdroje čekat doslova razantní rozvoj všech aktivit spojených s náhradou zdrojů právě uvedených komodit, nutných nejen pro klíčové automobilové produkce a projekty.
Data, fakta a statistiky také ukazují, že ruská invaze na Ukrajinu uvedla do pohybu, s trochou zjednodušení řečeno, celosvětový dominový efekt. Hlavně kvůli této válce kolísají měny, ceny akcií, prudce rostou ceny energií. Konflikt Rusko - Ukrajina prostě narušil zaběhlé globální dodavatelské řetězce napříč průmyslovými odvětvími, včetně energetiky, zemědělství, automobilového průmyslu nebo špičkových technologií. A jak varují některé palcové titulky v médiích, jde jen o začátek. Čeho? Opět zjednodušeně řečeno, kvůli rozpoutání nových konfliktů, které se nebudou rozpakovat spustit další totalitní vládci či separatistické skupiny, může dojít v blízké budoucnosti k dalším cenovým atakům, jejichž následkem můžou být ještě vážnější krize.
Stabilitu světových dodavatelských řetězců mohou podle řady zdrojů ohrozit množící se kybernetické útoky, jako třeba ten na Ukrajinu v roce 2017. Odborná média v této souvislosti připomněla, že tento útok ochromil systémy přepravní společnosti Maersk a evropské dceřiné společnosti FedEx TNT. Maersk následně odhalil, že útok stál kolem 300 milionů dolarů. Dánský dopravce byl jednou z mnoha tisíc společností, které při kybernetickém útoku utrpěly škody. Ve skutečnosti útok vyřadil systémy firmy asi na dva týdny, čímž byl tehdejší největší světový dopravce vyřazen z obchodování.
Z dostupných veřejných zdrojů také vyplývá, že statisíce tisíce firem z Evropy a USA mají na Ukrajině či Rusku snad ve všech úrovních minimálně jednoho či více dodavatelů. Každá krize je sice na první pohled zlá, ale, jak upozorňují ekonomové, je i významnou příležitostí, jak nastavit rizikové faktory i v dodavatelských řetězcích „lépe a bezpečněji“. Je proto jasné, že slovní spojení odolnost firmy vůči řadě dlouho nepoznaných rizik půjde v nejbližší době výrazně v nabídce podnikových řešení vzhůru. A to bez ohledu na to, že vypořádat se s balíkem těch nynějších krizí nebude nejen snadné, ale ani časové krátké.
Související

Proč neumíme zastavit extrémní počasí? Firmy přišly na způsob, jak se dostat z obliga

Komu poděkovat za extrémní počasí? Experti odhalili největší znečišťovatelé ovzduší
firmy , Průmysl , Škoda , zboží , válka na Ukrajině , práce
Aktuálně se děje
včera

Trump posílá Waltze do OSN. Nahradí ho Rubio
včera

Ozzy Osbourne naposledy vystoupí s Black Sabbath. Strach o jeho zdraví sílí
včera

Už jim s Trumpem dochází trpělivost. McDonald’s a General Motors důrazně varují
včera

„Amerika nás nezajímá.“ Čínští vývozci si s Trumpem hlavu nelámou, zboží prodají jinde
včera

Otřes v Bílém domě: Mike Waltz končí
včera

Co říká ukrajinsko-americká dohoda o nerostech? Je hlavně symbolická, ale Trumpovi to stačí
včera

RECENZE: Vraždění upírů v rytmu černošské hudby. Hříšníci jsou eruptivním kino zážitkem
včera

Co se děje s počasím na Zemi? To, čeho se vědci obávali, se naplnilo
včera

Pardubice se po prohraném finále loučí s trenérem Hořavou. Klub s ním smlouvu neprodloužil
včera

Na hradecký hokejový klub padl opět stín dopingu. Pozitivní test měl útočník Chalupa
včera

Největší novodobý podvod? Musk nečekaně napadnul Pentagon
včera

Kamala Harris po třech měsících prolomila mlčení. Poprvé od voleb tvrdě zkritizovala Trumpa
včera

Evropa slaví, Trump si mne ruce. Podle Ruska dohoda o surovinách Kyjevu zlomí vaz
včera

Česko slaví 1. máj. Maláčová bojuje za vyšší platy, komunisté proti stíhačkám
včera

Televizní poplatky od dnešního dne rostou. Statisíce domácností je budou hradit nově
včera

Je digitální život správná cesta? "Naprostý chaos" po blackoutu rezonuje lidmi po celém světě
včera

USA a Ukrajina podepsaly dohodu o strategických nerostných surovinách
včera

Prvomájová předpověď počasí. Oproti středě se oteplí
30. dubna 2025 21:59

Obchody i doprava. Květnové svátky mají vliv na více oblastí
30. dubna 2025 21:11
Češi od zítra platí vyšší koncesionářské poplatky. Rozšiřuje se i okruh poplatníků
Zítra začíná květen, který letos bude okamžikem jedné velké změny. Po letech se totiž zvýší výše televizního poplatku. To ale není všechno. Zásadně se totiž upravuje i to, na koho se vztahuje povinnost poplatek platit.
Zdroj: Jan Hrabě