Firmy kvůli válce na Ukrajině revidují dodavatelské řetězce. Je to nelehký úkol

Téměř čtyři měsíce trvající ruská barbarská agrese na Ukrajině výrazně zatěžuje stále více globální dodavatelské řetězce - od samotných komodit, přes nejrůznější typy čipů až třeba po automobilové díly či součástky. Producenti právě z automobilového průmyslu, jako je třeba tuzemská Škoda Auto, jsou proto považováni nejen ekonomy, ale stále více i politickými lídry za jedno z vůbec nejohroženější odvětví ekonomiky. Není proto divu, že některá média, ať už specializovaná na ekonomiku, či jen zpravodajství, upozorňují na to, že právě kvůli ruské agresi na Ukrajině a významnému zpřetrhání dodavatelských řetězců je nutné počítat třeba i se zastavením automobilové produkce u řady z nich. Nutnost stát se odolnějšími a najít bezpečnější a efektivní dodavatele proto bude klíčovou otázkou nejbližší doby.

Snad nejmarkantnější změnou dodavatelských řetězců, které se snaží nahradit válkou na Ukrajině celá Evropa, je ta o dodávkách ropy, zemního plynu a dalších pro evropský průmysl životně důležitých komodit. A o tom, že najít ono „náhradní“ řešení, tedy přestavět rychle, a hlavně za relativně dostupné ceny dodavatelské řetězce tak, aby výpadek výroby nebyl příliš dlouhý, není vůbec nic jednoduchého, svědčí i krátký příběh, který mi popsal jeden majitel přepravní firmy, zajišťující dopravu surovin do Evropy z Ukrajiny. Mimochodem, i když chtěl zůstat v anonymitě, autorovi textu je znám velmi dobře. „Otázku nutnosti přestavění dodavatelských řetězců vnímám optikou svého portfolia. Když si uvědomíte, že tuzemské hutě pracují ze tří čtvrtin s rudou, která pochází z Ukrajiny, není pro mě vůbec otázka na místě, řešit, co by bylo, kdyby to přestalo jezdit. Jedinou alternativou je totiž Brazílie a Austrálie, takže si nedovedu představit, co by to stálo. Chvála Bohu, že to z té Ukrajiny jezdí. Aspoň zatím,“ konstatoval pro server EuroZprávy.cz zástupce přepravní společnosti.

Německý online magazín International Politics and Society ve své analýze o dopadech války na Ukrajině na dodavatelské řetězce uvedl, že zmíněný konflikt narušil výrazně i železniční spojení mezi Čínou a Evropou, které využívá koridor přes Rusko a Střední Asii k přepravě automobilových dílů a hotových vozů. Nalezení alternativních zdrojů dodávek a přepravní trasy potřebuje čas, než se rozšíří na požadovanou úroveň předválečné výroby. Podle zmíněného zdroje jen nedostatek polovodičů již ochromuje automobilový průmysl - další přerušení kvůli válce na Ukrajině sníží celosvětovou produkci až o 1,5 milionu jednotek. Vzhledem k velké závislosti globálních firem na ruských a ukrajinských zásobách niklu, lithia nebo kobaltu se dá podle uvedeného zdroje čekat doslova razantní rozvoj všech aktivit spojených s náhradou zdrojů právě uvedených komodit, nutných nejen pro klíčové automobilové produkce a projekty.

 

Data, fakta a statistiky také ukazují, že ruská invaze na Ukrajinu uvedla do pohybu, s trochou zjednodušení řečeno, celosvětový dominový efekt. Hlavně kvůli této válce kolísají měny, ceny akcií, prudce rostou ceny energií. Konflikt Rusko - Ukrajina prostě narušil zaběhlé globální dodavatelské řetězce napříč průmyslovými odvětvími, včetně energetiky, zemědělství, automobilového průmyslu nebo špičkových technologií. A jak varují některé palcové titulky v médiích, jde jen o začátek. Čeho? Opět zjednodušeně řečeno, kvůli rozpoutání nových konfliktů, které se nebudou rozpakovat spustit další totalitní vládci či separatistické skupiny, může dojít v blízké budoucnosti k dalším cenovým atakům, jejichž následkem můžou být ještě vážnější krize.

Stabilitu světových dodavatelských řetězců mohou podle řady zdrojů ohrozit množící se kybernetické útoky, jako třeba ten na Ukrajinu v roce 2017. Odborná média v této souvislosti připomněla, že tento útok ochromil systémy přepravní společnosti Maersk a evropské dceřiné společnosti FedEx TNT. Maersk následně odhalil, že útok stál kolem 300 milionů dolarů. Dánský dopravce byl jednou z mnoha tisíc společností, které při kybernetickém útoku utrpěly škody. Ve skutečnosti útok vyřadil systémy firmy asi na dva týdny, čímž byl tehdejší největší světový dopravce vyřazen z obchodování.

Z dostupných veřejných zdrojů také vyplývá, že statisíce tisíce firem z Evropy a USA mají na Ukrajině či Rusku snad ve všech úrovních minimálně jednoho či více dodavatelů. Každá krize je sice na první pohled zlá, ale, jak upozorňují ekonomové, je i významnou příležitostí, jak nastavit rizikové faktory i v dodavatelských řetězcích „lépe a bezpečněji“. Je proto jasné, že slovní spojení odolnost firmy vůči řadě dlouho nepoznaných rizik půjde v nejbližší době výrazně v nabídce podnikových řešení vzhůru. A to bez ohledu na to, že vypořádat se s balíkem těch nynějších krizí nebude nejen snadné, ale ani časové krátké.

Související

Ilustrační foto

Kiwi se potýká se ztrátami. Propustí stovky zaměstnanců

Brněnská společnost Kiwi.com, specializující se na vyhledávání letenek, prochází významnými změnami. Přestože firma v roce 2022 zaznamenala růst o více než sto procent a dosáhla příjmů přesahujících šest miliard, stále se potýká s ročními ztrátami. V minulém roce byly náklady o téměř půlmiliardu vyšší než příjmy. 
Energetický regulační úřad

ERÚ vydal nové cenové rozhodnutí, které zohledňuje vládní pomoc firmám

Energetický regulační úřad (ERÚ) vydal nové cenové rozhodnutí k regulovaným cenám elektřiny pro odběratele na hladinách vysokého a velmi vysokého napětí. Reagoval tak na dodatečnou dotaci na podporu energeticky náročných podniků ve výši 3,5 miliardy korun, o které rozhodla vláda. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. 

Více souvisejících

firmy Průmysl Škoda zboží válka na Ukrajině práce

Aktuálně se děje

před 51 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Martin Kupka

2300 korun za dálniční známku je jen začátek. Kupka oznámil další zdražení

Cena dálniční známky by měla být od ledna příštího roku opět zvýšena, a to v souladu s vývojem inflace. Uvedl to ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v dnešním pořadu Týden v politice České televize. Přesný nárůst ceny, o který se dálniční známka zvýší, má být zveřejněn ve druhé polovině příštího roku. Poslední změna ceny nastala 1. března, kdy roční kupon zdražil z 1500 na 2300 korun.

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Joe Biden

Svět po masakru v Pásmu Gazy doufá v příměří s Izraelem

Katar, Egypt i USA se v současnosti zapojují do jednání o příměří mezi Izraelem a palestinským militantním hnutím Hamás. Po masakru u humanitárního konvoje, který si vyžádal stovky zraněných a přes 115 mrtvých, poukazují na naléhavou potřebu co nejdřívějšího uzavření jednání a rozšíření humanitární pomoci proudící do Pásma Gazy.

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

včera

včera

Aktualizováno včera

Rusové se dnes rozloučili s Navalným. Policie postavila bariéry, úřady vydaly tělo na poslední chvíli

Ruští policisté postavili bariéry na cestě z moskevského metra ke kostelu, kde dnes proběhlo poslední rozloučení s opozičním politikem Alexejem Navalným. K chrámu Ikony Matky Boží v moskevské čtvrti Marjino také přijely vozy pro přepravu zatčených. Ruské úřady příbuzným tělo zesnulého ruského opozičníka dlouho nevydaly, rodina jej obdržela až na poslední chvíli.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy