Firmy kvůli válce na Ukrajině revidují dodavatelské řetězce. Je to nelehký úkol

Téměř čtyři měsíce trvající ruská barbarská agrese na Ukrajině výrazně zatěžuje stále více globální dodavatelské řetězce - od samotných komodit, přes nejrůznější typy čipů až třeba po automobilové díly či součástky. Producenti právě z automobilového průmyslu, jako je třeba tuzemská Škoda Auto, jsou proto považováni nejen ekonomy, ale stále více i politickými lídry za jedno z vůbec nejohroženější odvětví ekonomiky. Není proto divu, že některá média, ať už specializovaná na ekonomiku, či jen zpravodajství, upozorňují na to, že právě kvůli ruské agresi na Ukrajině a významnému zpřetrhání dodavatelských řetězců je nutné počítat třeba i se zastavením automobilové produkce u řady z nich. Nutnost stát se odolnějšími a najít bezpečnější a efektivní dodavatele proto bude klíčovou otázkou nejbližší doby.

Snad nejmarkantnější změnou dodavatelských řetězců, které se snaží nahradit válkou na Ukrajině celá Evropa, je ta o dodávkách ropy, zemního plynu a dalších pro evropský průmysl životně důležitých komodit. A o tom, že najít ono „náhradní“ řešení, tedy přestavět rychle, a hlavně za relativně dostupné ceny dodavatelské řetězce tak, aby výpadek výroby nebyl příliš dlouhý, není vůbec nic jednoduchého, svědčí i krátký příběh, který mi popsal jeden majitel přepravní firmy, zajišťující dopravu surovin do Evropy z Ukrajiny. Mimochodem, i když chtěl zůstat v anonymitě, autorovi textu je znám velmi dobře. „Otázku nutnosti přestavění dodavatelských řetězců vnímám optikou svého portfolia. Když si uvědomíte, že tuzemské hutě pracují ze tří čtvrtin s rudou, která pochází z Ukrajiny, není pro mě vůbec otázka na místě, řešit, co by bylo, kdyby to přestalo jezdit. Jedinou alternativou je totiž Brazílie a Austrálie, takže si nedovedu představit, co by to stálo. Chvála Bohu, že to z té Ukrajiny jezdí. Aspoň zatím,“ konstatoval pro server EuroZprávy.cz zástupce přepravní společnosti.

Německý online magazín International Politics and Society ve své analýze o dopadech války na Ukrajině na dodavatelské řetězce uvedl, že zmíněný konflikt narušil výrazně i železniční spojení mezi Čínou a Evropou, které využívá koridor přes Rusko a Střední Asii k přepravě automobilových dílů a hotových vozů. Nalezení alternativních zdrojů dodávek a přepravní trasy potřebuje čas, než se rozšíří na požadovanou úroveň předválečné výroby. Podle zmíněného zdroje jen nedostatek polovodičů již ochromuje automobilový průmysl - další přerušení kvůli válce na Ukrajině sníží celosvětovou produkci až o 1,5 milionu jednotek. Vzhledem k velké závislosti globálních firem na ruských a ukrajinských zásobách niklu, lithia nebo kobaltu se dá podle uvedeného zdroje čekat doslova razantní rozvoj všech aktivit spojených s náhradou zdrojů právě uvedených komodit, nutných nejen pro klíčové automobilové produkce a projekty.

 

Data, fakta a statistiky také ukazují, že ruská invaze na Ukrajinu uvedla do pohybu, s trochou zjednodušení řečeno, celosvětový dominový efekt. Hlavně kvůli této válce kolísají měny, ceny akcií, prudce rostou ceny energií. Konflikt Rusko - Ukrajina prostě narušil zaběhlé globální dodavatelské řetězce napříč průmyslovými odvětvími, včetně energetiky, zemědělství, automobilového průmyslu nebo špičkových technologií. A jak varují některé palcové titulky v médiích, jde jen o začátek. Čeho? Opět zjednodušeně řečeno, kvůli rozpoutání nových konfliktů, které se nebudou rozpakovat spustit další totalitní vládci či separatistické skupiny, může dojít v blízké budoucnosti k dalším cenovým atakům, jejichž následkem můžou být ještě vážnější krize.

Stabilitu světových dodavatelských řetězců mohou podle řady zdrojů ohrozit množící se kybernetické útoky, jako třeba ten na Ukrajinu v roce 2017. Odborná média v této souvislosti připomněla, že tento útok ochromil systémy přepravní společnosti Maersk a evropské dceřiné společnosti FedEx TNT. Maersk následně odhalil, že útok stál kolem 300 milionů dolarů. Dánský dopravce byl jednou z mnoha tisíc společností, které při kybernetickém útoku utrpěly škody. Ve skutečnosti útok vyřadil systémy firmy asi na dva týdny, čímž byl tehdejší největší světový dopravce vyřazen z obchodování.

Z dostupných veřejných zdrojů také vyplývá, že statisíce tisíce firem z Evropy a USA mají na Ukrajině či Rusku snad ve všech úrovních minimálně jednoho či více dodavatelů. Každá krize je sice na první pohled zlá, ale, jak upozorňují ekonomové, je i významnou příležitostí, jak nastavit rizikové faktory i v dodavatelských řetězcích „lépe a bezpečněji“. Je proto jasné, že slovní spojení odolnost firmy vůči řadě dlouho nepoznaných rizik půjde v nejbližší době výrazně v nabídce podnikových řešení vzhůru. A to bez ohledu na to, že vypořádat se s balíkem těch nynějších krizí nebude nejen snadné, ale ani časové krátké.

Související

Vláda ČR

Vláda chce, aby pokračovala podpora firem exportujících na Ukrajinu

Vláda na středečním jednání rozhodla o pokračování podpory firmám vyvážejícím své zboží a služby na Ukrajinu. Schválila také dar pěti nevyužívaných vozů Službě státní ochrany Ukrajiny a rozvojový program státu pro realizaci záměru podpory bydlení, který má pomoci obcím zajistit vhodné pozemky pro výstavbu nájemních obecních bytů.

Více souvisejících

firmy Průmysl Škoda zboží válka na Ukrajině práce

Aktuálně se děje

včera

včera

Donald Trump

Trump přijal Netanjahua a zkritizoval "neuctivou" Harrisovou

Exprezident a republikánský kandidát pro listopadové volby Donald Trump v pátek přijal ve svém floridském sídle Mar-a-Lago izraelského premiéra Benjamina Netanjahua. Zdroje CNN tvrdí, že o setkání požádal Netanjahu. Trump zmínil, že s Netanjahuem měl vždy dobrý vztah, zdůraznila Al Jazeera.

včera

včera

včera

včera

Artur Omarov

V předvečer zahájení her se odhlásil zápasník Omarov. Kvůli zranění achilovky

Ještě než budou letní olympijské hry oficiálně zahájeny, česká výprava sportovců hlásí již druhou ztrátu. Po nedávném odřeknutí účasti na pařížských hrách od tenistky Markéty Vondroušové, která má zraněnou ruku, musel den před zahájením svou účast na nich odříct i zápasník Artur Omarov. Toho totiž do klání pro změnu nepustila zraněná achilovka. Toto zranění si přivodil nešťastně na posledním intenzivním tréninku.

Aktualizováno včera

Na D1 u Prahy se po dopravní nehodě tvoří kolony. (26.7.2024) Prohlédněte si galerii

Dopravní kolaps na D1: Kolony se táhly až do Prahy, potíže hlásí i od Brna

V nejméně vhodnou chvíli na začátku víkendové špičky nastal v pátek odpoledne dopravní kolaps na hlavní české dálnici D1. V Praze a na výjezdu z metropole se tvořily kolony kvůli dopravní nehodě. U Brna zase nastaly potíže kvůli havarijnímu stavu povrchu vozovky. Policie o obou incidentech informovala na sociálních sítích kolem 14. hodiny. 

včera

včera

Lukostřelba, ilustrační fotografie.

LOH 2024: Po Horáčkové se představil i lukostřelec Li. V kvalifikaci skončil až jednašedesátý

Po účasti Marie Horáčkové se olympijské kvalifikace ve stejné disciplíně zúčastnil i Adam Li, pro něhož se jednalo o první start pod pěti kruhy. Li v mužské kvalifikaci nakonec skončil až jako jednašedesátý. Zároveň se spolu s Horáčkovou zúčastnil i kvalifikace v soutěži smíšených dvojic, v nichž ta česká neuspěla, když skončila až pětadvacátá a nepostoupila tak do osmifinále.

včera

včera

včera

Hamas staví své politické zájmy nad zájmy civilního obyvatelstva v pásmu Gazy, za které je odpovědný. Akce Hamasu zbavují Gazany jejich práv a základních potřeb. (zdroj: IDF)

V izraelském zajetí zemřel jeden z lídrů Hamásu

Jeden z předáků militantního hnutí Hamás na Západním břehu Jordánu, Mustafa Muhammad Abú Ara, zemřel v izraelském vězení poté, co se mu v posledních dnech zhoršil zdravotní stav, uvedly v pátek palestinské úřady. Uvedl to server Times of Israel.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Ve Francii kvůli nahlášené bombě evakuovali v den zahájení olympiády letiště

Mezinárodní letiště Basilej-Mylhúzy-Freiburg, ležící ve Francii poblíž hranic se Švýcarskem a Německem, dnes kolem poledne na přibližně hodinu přerušilo provoz. Vedení letiště uvedlo, že z bezpečnostních důvodů evakuovalo všechny cestující.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy