Zvažovaná státní záruka pro leteckou společnost Smartwings je podle vicepremiéra a ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) logická. Výše záruky by podle sobotního vyjádření ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) měla být mezi 500 a 900 miliony korun, sám by preferoval 800 milionů. Pokud by České aerolinie (ČSA) zkrachovaly, stát by na dávkách a podpoře vyplatil více, zhruba 1,2 miliardy korun, řekl dnes Hamáček novinářům před jednáním vlády. Kabinet se věcí dnes nezabýval, řekl na tiskové konferenci premiér Andrej Babiš (ANO).
Pokud by České aerolinie (ČSA) zkrachovaly, stát by na dávkách a podpoře vyplatil více, zhruba 1,2 miliardy korun. "Na začátku tady byly nápady, že stát celou společnost převezme nebo odkoupí, s tím jsme souhlasit nemohli. Teď se to dostalo do reálnější polohy. Pokud vím, v případě, že by ČSA zkrachovaly, tak by stát vyplatil v různých dávkách či podporách více než jednu miliardu korun, odhad je asi 1,2 miliardy. Pokud nechceme, abychom vyplatili 1,2 miliardy, musíme najít řešení," řekl Hamáček.
Přijde mu logické snažit se o to, aby stát zaplatil co nejméně. U případné půjčky je podstatné, čím bude zaručena, dodal vicepremiér.
Babiš po jednání vlády uvedl, že se kabinet záležitostí nezabýval. "Pokud vím, pan Havlíček hledá řešení mimo Sněmovnu a český rozpočet. U nějakých evropských bankovních institucí. Pan Havlíček to má diskutovat i s naším koaličním partnerem. Očekávám, že proběhne nějaké jednání," poznamenal premiér.
Úvěry mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu v době pandemie koronaviru. Podmínkou je podle Havlíčka přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Vlastníci společnosti, která ČSA ovládá, jsou do společnosti připraveni vložit 1,6 miliardy korun, řekl Havlíček po sobotním jednání s prezidentem Milošem Zemanem a jeho expertním týmem.
Na podmínkách pro poskytnutí záruky je podle Havlíčka shoda s vlastníky, patří k nim i klíčová role státu ve věřitelském výboru firmy a zastavení vyplácení dividendy majitelům společnosti na deset let. Tento týden chce Havlíček návrh představit ve Sněmovně na podvýboru pro dopravu. Jednání se podle něj vedou také s věřitelskými bankami.
O pomoci pro Smartwings se mluví posledních několik týdnů. Zástupci vlády včetně premiéra Andreje Babiše (ANO) možnost podpory připustili, podle nich jde o strategický podnik. Státní záruku naopak nepodporuje ministryně financí Alena Schillerová (za ANO), k jedné firmě podle ní není možné přistupovat jinak než k ostatním podnikům. Možnost podpory kritizují také někteří zástupci opozice.
Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy korun. V pátek nechala v několika českých denících zveřejnit inzerát, kterým upozorňovala na to, že na rozdíl od desítek jiných leteckých společností pomoc od státu nedostala. Do skupiny patří dopravci Smartwings a ČSA.
4. července 2025 16:19
Rozsáhlý blackout zasáhl český průmysl. Problémy hlásily automobilky i operátoři
Související

Hamáček oznámil odchod ze sociální demokracie. Chybí mu reflexe eurovoleb

ČSSD si před 30 lety zvolila Zemana. Současné vedení připomíná správce konkurzní podstaty, říká politolog Bureš
Jan Hamáček , ČSA , Smartwings , Karel Havlíček , Vláda ČR , Alena Schillerová , Andrej Babiš , Ekonomika
Aktuálně se děje
včera

Umělá inteligence sítě X chválila Hitlera. Musk přiznal problémy
včera

Slovinsko balancuje na ostří nože: Premiér Golob návrhem referenda o členství v NATO vyrazil dech
včera

Poprask v Nizozemsku: Každý jeden občan má v krvi chemikálie
včera

Tchaj-wan usiluje o omezení hospodářských vazeb na Čínu, úplné přerušení je však nereálné. Případná válka způsobí globální problémy s mikročipy
včera

Dalo se nedávným protestům v Los Angeles předejít? Podle expertů stačilo dodržet tři postupy
včera

Starmer a Macron vyzvali k tvrdším sankcím na Rusko, Rubio jednal s Lavrovem
včera

Nečekaný propad ANO. Babiš je v novém průzkumu pod 30 procenty
včera

Napětí na hranici Německa a Polska. Volný pohyb je minulostí, přinejmenším dočasně
včera

Politický darebák a lichvář. Trump z mezinárodního obchodu odstraňuje respekt, obětí budou i jeho voliči
včera

Důchody v roce 2026. Ministerstvo zveřejnilo první odhady růstu penzí
včera

Trump zahájil obchodní válku s Brazílií. Nejspíš hraje o osud Bolsonara
včera

Ministerstvo vnitra odhalilo útok hackerů. Citlivá data údajně neunikla
včera

Trump splnil slib poté, co ho rozzuřil Putin. Na Ukrajinu opět proudí americké dodávky
včera

Rusové se pokoušeli o další sabotáže v Česku. BIS je zastavila
včera

Rubio míří na klíčové jednání s Lavrovem. Trump stupňuje tlak na Putina i spojence v Asii
včera

Zdražování nafty má pokračovat. Ve světě panují obavy z jejího nedostatku
včera

Budoucnost ekonomických vztahů Moskvy se Západem. Ekonom si jeden scénář neumí představit
včera

Izrael oznámil pozemní operaci v Libanonu. Křehké příměří se rozpadá, hrozí další konflikt
včera

Exprezidenta Juna znovu zatkli. Jihokorejci se obávají, že by ničil důkazy
včera
Von der Leyenová čelí hlasování o nedůvěře. Nejspíš ho ustojí, ale za vysokou cenu
Evropská komise pod vedením Ursuly von der Leyenové bude ve čtvrtek čelit hlasování Evropského parlamentu o vyslovení nedůvěry. Tlak na šéfku výkonného orgánu Evropské unie se stupňuje, přičemž politická opozice proti ní roste napříč celým ideologickým spektrem – jak na úrovni Evropského parlamentu, tak i v rámci národních vlád, které se v posledních měsících posunuly znatelně doprava.
Zdroj: Jakub Jurek