Nezaměstnanost zůstala v březnu na únorových třech procentech. Ubývá ale volných pracovních míst. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to uvedla ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD). Podle ní i první dny dubna ukazují na "standardní čísla" a až vývoj v průběhu měsíce ukáže, jak budou firmy i celý trh reagovat na pandemii koronaviru a vládní opatření. Úřad práce zveřejní data o vývoji březnové nezaměstnanosti ve středu 8. dubna.
Na konci března bylo bez práce 225.700 lidí, v únoru to bylo 227.400 uchazečů o zaměstnání. Počet volných pracovních míst klesl v březnu na 342.300 z 351.624 míst v únoru, vyplývá z dnes zveřejněných dat.
"Ta čísla jsme očekávali, jsou potěšující. Je potřeba ale počkat na duben. Ten ukáže, jak budou firmy a celý trh práce reagovat. Čísla jsou potěšující, bude rozhodující měsíc duben," uvedla Maláčová.
"Odhad paní mistryně považuji za spíše optimistický. Dost možná souvisí s tím, že do evidence úřadů práce se tisíce živnostníků dostali až od 1. dubna nebo pár dní poté," uvedl analytik Capitalinked.cz Radim Dohnal. Zároveň by se podle něj měly nově nyní v krizové situaci zveřejňovat statistiky z trhu práce týdně, a ne měsíčně.
Člen Ústředního krizového štábu a ekonom ze CERGE-EI Filip Matějka upozornil, že v dubnu vzroste nezaměstnanost v ČR i celém západním světě asi vůbec nejvíce v historii. "Nyní by tedy měla být primární urgentní pomoc, aby lidé měli co jíst, a systémové věci řešit později," uvedl. Dodal, že všechna opatření by měla být maximálně na jeden až dva měsíce, a ne na příštího půl roku. "Například odklad splátek u úvěrů na půl roku dělá celý systém složitější," dodal.
MPSV již dříve uvedlo, že očekává případné zvýšení nezaměstnanosti kvůli koronavirové krizi zhruba až o pět procentních bodů. Ekonomické dopady budou podle něj záviset na tom, kolik lidí skutečně bude bez práce a na jak dlouho. Resort to uvedl v materiálu ke kurzarbeitu.
Stát by měl pomáhat hlavně malým a středním firmám
Stát by měl především pomáhat středním a malým firmám, a ne velkým firmám ovládaným milionáři. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to dnes uvedla Maláčová (ČSSD). Premiér Andrej Babiš (ANO) a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) v sobotu připustili, že stát by mohl vstoupit do klíčových podniků, pokud by se kvůli ekonomickým dopadům epidemie koronaviru dostaly do problémů. Babiš v té souvislosti zmínil leteckou společnost Smartwings.
Obdobně jako Maláčová se k pomoci vyjádřil i Matějka. Podle něj dokážou velké firmy zajistit banky, které jsou schopné najít způsob, jak jim pomoci. "Stát musí pomáhat plošněji, a to středním a menším podnikům," uvedl.
Maláčová v souvislosti se Smartwings uvedla, že privatizace ČSA byla v minulosti chyba. "Zbavovat se strategických firem znamená, že je v krizi stejně zachraňuje stát. Zisky budou soukromé, ztráty veřejné," uvedla. A pokud by podle ní stát musel vstoupit do nějaké firmy, tak by to mělo být formou kapitálového vstupu, tedy že by stát ve firmě získal podíl. "Určitě o tom budeme debatovat na vládě," dodala.
Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA), loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Skupina Smartwings se stala majoritním vlastníkem ČSA na konci února 2018. Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.
Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem. Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) kvůli krizi společnosti přijdou na tržbách o více než 250 miliard dolarů (6,4 bilionu Kč) a mnohým už tak dochází hotovost. Podle IATA až polovině z nich hrozí v příštích týdnech bankrot, pokud vlády nepodniknou kroky na podporu tohoto odvětví.
Hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda dříve upozornil, že krizí kvůli koronaviru procházejí letečtí přepravci celého světa, a do některých budou vstupovat kapitálově vlády. "Například italská vláda už v březnu zahájila proces převzetí přepravce Alitalia. Německá vláda je zase připravena převzít kontrolu nad leteckým přepravcem Condor. Polské aerolinie LOT, které měly dle lednové dohody Condor převzít, totiž z obchodu zřejmě vycouvají. Australská vláda také prověřuje možnost znárodnění leteckých přepravců," uvedl.
Převzetí firmy vládou, tedy znárodnění, by však měl být podle Kovandy opravdu jen krajní krok. "Státní vlastnictví firem je totiž, jak známo, velmi často značně neefektivní, takže celospolečensky může být přínosnější žádné znárodňování nepodnikat a kolabující firmu ponechat svému osudu - jakkoli krutě to může znít," uvedl.
Související
Jurečka chce v posledním roce vlády realizovat velké změny na trhu práce
Nezaměstnanost je nejvyšší za poslední roky. Nejnižší zůstává v Praze a okolí
nezaměstnanost / nezaměstnaní , Jana Maláčová (ČSSD) , Ministerstvo práce a soc. věcí , firmy , Ekonomika , Smartwings
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 3 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 4 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 4 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 4 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 5 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 5 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 6 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 7 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 7 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 9 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák