Berlín - Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za jízdu na německých dálnicích. O zavedení mýtného dnes hlasy německé vládní koalice rozhodl Spolkový sněm. Opatření kritizované německou opozicí i některými evropskými státy se citelně dotkne i českých řidičů, kteří hojně využívají dálniční síť v sousední zemi.
Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství produkovaných emisí. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 676 korun), dvouměsíční od 7 do 50 eur (189 až 1351 korun). Nejdražší roční mýtné přijde na 130 eur (3513 korun).
Dálniční známka bude elektronická a řidiči si ji budou moci koupit na internetu, v mobilní aplikaci nebo na dálnicích poblíž německých hranic. Musí přitom uvést poznávací značku vozu i údaje o objemu motoru nebo jeho emisní normě. Pokud technické údaje nevyplní, bude jim automaticky účtován nejvyšší poplatek za vybrané časové období.
Německo už sice zákon o mýtném pro osobní auta schválilo v roce 2015, kvůli výhradám Evropské komise a protestům sousedních zemí ho ale dosud nezavedlo. Evropská komise původní normu považovala za diskriminační a spolkovou republiku loni v září žalovala u unijního soudu. Po zhruba dvou měsících se obě strany dohodly na kompromisu, který spočívá ve zvýhodnění velmi ekologických vozů a snížení cen za krátkodobé dálniční známky pro cizince.
Spolkový sněm dnes tento kompromis vtělil do dvojice novel navzdory odporu opozičních stran Levice a Zelených, podle níž je finančně nejistý, protievropský a zavádí nové hranice. Ministr dopravy je naproti tomu přesvědčen, že mýtné, které se má začít vybírat za dva roky, je spravedlivé, evropské a ekologické.
I dnes schválené úpravy ale počítají s tím, že dálniční poplatky budou fakticky platit jen zahraniční řidiči. Řidiči aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích.
Dnes schválený systém mýtného kritizuje několik evropských zemí, podle nichž je nadále diskriminační vůči zahraničním řidičům. Rakousko kvůli němu hrozí žalobou. "Z našeho pohledu je německé mýtné protiprávní," zopakoval dnes svůj postoj ministr dopravy Jörg Leichtfried. Český premiér Bohuslav Sobotka projekt označil za diskriminační. ČR by se podle něj mohla připojit k případné žalobě.
Na německé politické scéně budí rozpaky také finanční stránka plánu, který může být podle některých odborníků i ztrátový. Ministr dopravy Dobrindt si od zavedení dálničních poplatků pro osobní auta slibuje čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun).
Terčem debat je také otázka provozu na dálnicích v příhraničních regionech, které často využívají i cizinci. Výjimky v pohraničí žádá komora německých zemí Spolková rada, protože se obává, že by paušální zavedení mýtného ohrozilo příhraniční obchod a spolupráci. Ministerstvo dopravy s výjimkami na dálnicích nepočítá a argumentuje tím, že cizinci už takhle budou osvobozeni od platby za použití silnic prvních tříd. Není vyloučeno, že kvůli tomu Spolková rada uplatní právo námitky, což by zavedení mýtného mohlo ještě zkomplikovat.
Spolková republika je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Nákladní vozy už za jejich použití platí řadu let.
24. října 2025 17:24
Jak si vede Evropa? Dolů ji táhne jediný stát, překvapivě jeden z těch největších
Související
Bratrství je silné slovo, ale slabý kompas. Babiš si rozumí s Ficem a Orbánem, důležitější jsou Němci
Němci či Finové jdou příkladem. Evropa se připravuje na konflikt vysoké intenzity, může přijít kdykoliv
Aktuálně se děje
před 13 minutami
Počasí na Vánoce bude mrazivé, místy napadne 20 cm sněhu. Meteorologové vydali výstrahu
před 1 hodinou
Vzdám se Agrofertu navždy, tvrdil Babiš. Ukázalo se, že to není pravda
před 2 hodinami
Jsme ochotni právně zakotvit, že nezaútočíme na EU a NATO, tvrdí Rusko. Pak si ale nadiktovalo podmínky
před 3 hodinami
Trumpův účet, Trumpův institut, teď třída Trump. Prezident USA po sobě nechal pojmenovat i Kennedyho centrum
před 4 hodinami
Trump oznámil plány na vybudování "zlaté flotily". Třída Trump mají být největší lodě na světě
před 6 hodinami
Počasí zase začne připomínat zimu, ukazuje dlouhodobý výhled
včera
Vánoce omezí vlakovou dopravu. Cestující si musí dát pozor na omezení
včera
Novým trenérem české fotbalové reprezentace je velezkušený Miroslav Koubek
včera
Bude se propouštět, rozhodla vláda. Babiš ale odmítá, že jde o čistky
Aktualizováno včera
Turek u Pavla nepochodil. Prezident je připraven ho nejmenovat
včera
Zemřel hitmaker Chris Rea, podlehl krátké nemoci
včera
Konečně zimní počasí. Letošní Vánoce budou jiné, potvrdili meteorologové
včera
Trump se zřejmě nevzdává "amerického" Grónska. Jmenoval nového vyslance
včera
Drama v Liberci. Sedm zraněných při požáru domu, zachraňovali je hasiči
včera
Bratrství je silné slovo, ale slabý kompas. Babiš si rozumí s Ficem a Orbánem, důležitější jsou Němci
včera
Zůna má pokračovat jako ministr obrany. Zastal se ho i prezident
včera
Tragédie v Českých Budějovicích. Chodkyně nepřežila střet s autem
včera
Co se stane, až Rusko zaútočí na Evropu? Hrozí extrémně krvavá válka
včera
Exploze v Moskvě. Generál je po smrti, mluví se o podílu Ukrajinců
včera
Podnikatel Karel Kadlec zemřel. Z CarTec Group udělal respektovanou firmu
Českou podnikatelskou scénu zasáhla smutná zpráva během předvánočního víkendu. Ve věku nedožitých 66 let zemřel Karel Kadlec, zakladatel a majitel společnosti CarTec Group. Podle dostupných informací podlehl krátké a těžké nemoci.
Zdroj: Jan Hrabě