Berlín/Brusel - Německý list Der Spiegel nedávno přinesl šokující odhalení o tajných schůzkách mezi pěticí největších německých automobilek. Volkswagen, BMW, Audi, Porsche a Daimler se zřejmě domlouvaly na koordinovaném přístupu k dodavatelům a cenách řady dodávaných komponentů, včetně systémů kontroly emisí u naftových vozů. Obvinění z vytvoření kartelu donutily jednat Berlín i Brusel. Magazín Politico poukazuje na obtíže takového šetření, protože to, co se zdá jako kartel pro veřejnost nemusí být kartelem pro regulátory.
To, co se nejdříve zdá jako tajná a protizákonná dohoda může nakonec vypadat jinak ve světle nových faktů nebo když tyto skutečnosti neznamenají porušení právních předpisů EU. Evropská komise počátkem tohoto roku upustila např. od zkoumání údajného kartelu producentů bioethanolu a před 18 měsíci též upustila od podobného šetření největších světových investičních bank.
„Kromě případů klasických kartelů pouhá skutečnost, že konkurenti spolupracují a vyměňují si informace, sama o sobě nestačí k nalezení přestoupení (zákona)," poukazuje Paul Lugard, partner v advokátní kanceláři Baker Botts v Bruselu. Zda je to nezákonné či ne, závisí na tom, jak spolupracovali a proč, jaké informace byly vyměněny a jaký vliv měla spolupráce, vysvětluje Lugard.
Konkurenti mohou společně pracovat na vývoji nových technologií nebo na zavádění nezbytné infrastruktury. Společný nákup je vnímán jako podpora hospodářská soutěže. Automobilka Volkswagen se vyjádřila, že „naprosto běžné“ u automobilek na celém světě „vyměňovat si informace o technických otázkách s cílem zvýšit tempo a kvalitu inovací.“ Dodala, že spolupráce mezi konkurenty může snížit náklady pro spotřebitele.
Mluvčí společnosti Daimler odmítl komentovat „spekulace", ale uvedl, že společnost má „komplexní program pro dodržování antimonopolních pravidel." Mluvčí BMW sdělil, že situaci hodnotí. Začátkem tohoto týdne uvedl, že některé diskuse, o kterých referoval Der Spiegel, měly za cíl zvýšit dostupnost výfukových plynů v Evropě.
Problémy spojené s vyšetřováním
Automobilový průmysl je výkladní průmysl Německa a základní pilíř její ekonomiky. Vliv automobilek proto zasahuje do politiky a administrativy. Ricardo Cardoso, mluvčí Komise pro hospodářskou soutěž, nicméně tvrdí, že se automobilkám nedostává z jejich strany zvláštního zacházení. Odkazuje na dosavadní přehled výsledků Komise, podle něhož odhalila v automobilovém průmyslu devět kartelů za posledních 10 let a pokutovala společnosti ve výši téměř 6 miliard EUR - včetně sankce ve výši 2,9 miliardy EUR pro kartel výrobců kamionů, sestávající ze společnosti Daimler a dvou dceřiných poboček společnosti Volkswagen.
Podle listu Der Spiegel se Volkswagen se v červenci 2016 přiznal německým a evropským orgánům pro vymáhání práva, aby si zajistil zajistit imunitu vůči pokutám. Podle novin Süddeutsche Zeitung společnost Daimler předala regulačním orgánům informace už v roce 2014 nebo dokonce dříve. Obě společnosti byly v nedávných letech nejvíce postiženi pokutami za protizákonné chování. Podle kritiků systém imunity povzbuzuje společnosti, aby vylíčily své chování v nejhorším možném světle.
Nárokování si imunity nedovoluje žalovaným společnostem se vyjadřovat o případu, protože by jí byly zbaveny z důvodu zveřejnění klíčových informací možných ovlivnit vyšetřování dalších možných viníků. Ti by se mohli na jejich základě pokusit zničit důkazy. Mluvení o případu se zdržuje i Komise ze strachu, že tím „dá hlášku“ potencionálním obžalovaným a z respektu vůči presumpci neviny. Pro obě strany to ale vytváří složitou situaci ve vztahu k informace se dožadující evropské veřejnosti.
Vyšetřování kartelových dohod v EU často trvá léta. Sankce za kartelovou dohodu týkající se prodeje tepelných systémů automobilů ve výši 155 milionů eur padly v roce 2017, po sedmi letech, kdy společnost Panasonic zašla za regulačními orgány. Podnět k jinému případu, týkajícího se generátorů střídavého proudu, dala společnost Denso v únoru 2011, pokuty ve výši 137 miliónů eur za kartelové podvody padly až v roce 2016.
Nový viník?
Financial Times referují o novém dokumentu, které mají k dispozici vyšetřovatelé, podle něhož se pětice automobilek snažila manipulovat s emisními technologiemi, aby byly v souladu s regulačních standardů v USA. Nejzávažnější nepotvrzené obvinění zní, že automobilky tajně souhlasily s používáním jen malých, levných nádrží pro kapalný roztok Adlblue, které neutralizují výfukové emise v naftových vozidlech.
V dokumentech se poprvé objevuje i největší světový dodavatel automobilových dílů, společnost Bosch. Stuttgartská společnost údajně pomohla výrobcům automobilů vyvinout strategii „dávkování" pro snížení spotřeby přípravku Adblue. Bosch uvedl v pátek, že o celé záležitosti ví pouze z médií a že evropské či německé antimonopolní úřady se jej zatím vůbec nedotázaly ohledně jeho účastni v celé situaci. „Jelikož nemáme podrobnosti o vyšetřovaných záležitostech, nemůžeme s k nim vyjádřit," uvedla společnost.
29. dubna 2024 20:52
Západním bankám se u Putina daří. Přispěly mu na válku více než 800 milionů eur
Související
Volkswagen je nejprodávanějším automobilem v EU, následují Toyota a Renault
Odvolací soud odmítl žalobu kvůli aféře dieselgate
Aktuálně se děje
před 28 minutami
Předání Gazy palestinské samosprávě paradoxně zhoršilo kvalitu života Palestinců, uvádí Záhora
před 42 minutami
Nečas myslel na přílet do Prahy hned po skončení v play-off NHL. Pohmožděná žebra vyloučil
před 1 hodinou
Francie navrhla olympijský mír. Zelenskyj řekl Macronovi, co si o tom myslí
před 1 hodinou
Po Ficovi je v ohrožení další evropský premiér. Tuskovi vyhrožovali smrtí
Aktualizováno před 1 hodinou
Na Slovensku se začalo rozhodovat o osudu atentátníka na Fica
před 2 hodinami
Problémy lodi Starliner pokračují. Start k ISS se znovu odkládá
před 3 hodinami
Příjezd Pastrňáka se Zachou by národní tým přivítal. Chystá se telefonát
před 3 hodinami
Ficův stav se zásadně nemění. Kaliňák ale zmínil pozitivní prognózu
před 4 hodinami
V sobotu národní tým posílí ze zámoří Nečas. Do Prahy by mohli přijet také Pastrňák se Zachou
před 5 hodinami
Ukrajinci prchají z Charkovské oblasti před ruskou armádou. Jsou jich tisíce
před 5 hodinami
Aktuální počasí: Bouřková předpověď na víkend. Hrozí dnes i zítra
před 6 hodinami
Putin předstírá zájem o mírová jednání. Jde mu o jediné, tvrdí analytici z ISW
před 6 hodinami
Britové i po vyrovnaném duelu s Dánskem stále bez bodu. Němci opět nastříleli osm branek
před 7 hodinami
Fiala ocenil reakci odborů. Vyhlíží návrat k jednacímu stolu
před 8 hodinami
Západ se bojí, říká Zelenskyj s ohledem na válku na Ukrajině
před 8 hodinami
MS v ledním hokeji: Češi nepovolili Rakušanům další překvapení. Porazili je 4:0 a čtvrtfinále mají jisté
před 9 hodinami
Počasí bude o víkendu deštivé, ukazuje předpověď
včera
Zelenskyj podepsal zákon, který umožňuje odsouzeným sloužit v ukrajinské armádě
včera
Izraelská armáda během operace v Pásmu Gazy objevila těla tří rukojmích
včera
Atentátník nebyl liberál ani extremista. Slovensko dementuje nepravdivé informace na internetu
Slovenskem otřásl atentát na premiéra Roberta Fica. Střelcem, který po výjezdním jednání vlády pětkrát vystřelil na premiéra, byl Juraj Cintula. Internetem okamžitě začaly kolovat informace o "SBSkáři z Levic". Některé se však ukázaly jako nepravdivé.
Zdroj: Libor Novák