Wolfsburg - V souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi byl dnes brzy ráno v Ingolstadtu zadržen Rupert Stadler, šéf automobilky Audi. Prokuratura ho poslala do vazby kvůli obavám, že by se mohl snažit o maření vyšetřování.
Stadler je předsedou představenstva Audi od roku 2007. Prokuratura již minulý týden oznámila, že Stadler je v souvislosti s emisní aférou vyšetřován, a to mimo jiné kvůli podezření z podvodu.
"Obviněný byl předveden před vyšetřovací soudkyni, která nařídila uvalení vyšetřovací vazby," uvedla dnes prokuratura. Dodala, že Stadler nebyl zadržen na žádost amerických úřadů. Nejpozději ve středu by měl být předveden k výslechu.
Stadlera má na postu dočasně nahradit současný ředitel prodeje Audi Bram Schot (56). Stadlerovo zatčení by mohlo zkomplikovat situaci novému šéfovi Volkswagenu Herbertu Diessovi. Ten se nyní snaží zreorganizovat vedení koncernu a zrychlit tempo při rozvoji aktivit v oblasti elektrického pohonu, automatizace řízení, digitalizace a nových služeb.
Akcie Volkswagenu po zprávě o Stadlerově zadržení klesly o více než dvě procenta a tuto ztrátu držely i během odpoledne.
Aféra Dieselgate zasáhla několik automobilek
VOLKSWAGEN - V září 2015 americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila německý koncern Volkswagen, že do svých vozidel s naftovým motorem pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Z toho připadá zhruba pět milionů vozů na vlajkovou značku VW, přes dva miliony na Audi, 1,2 milionu na značku Škoda a 700.000 na Seat. Koncern i manažeři kvůli skandálu čelí řadě žalob a vyšetřování.
Americká vláda uzavřela loni 11. ledna s VW dohodu ohledně urovnání skandálu, automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (94 miliard Kč). V souvislosti se skandálem bylo obviněno šest vysoce postavených zaměstnanců automobilky. Volkswagen se už dříve dohodl, že v USA v důsledku skandálu vynaloží až 17,5 miliardy dolarů na urovnání obvinění ze strany regulátorů, zákazníků a prodejců. Německá prokuratura nedávno VW vyměřila pokutu ve výši jedné miliardy eur (téměř 26 miliard Kč).
BMW - Loni v prosinci začala mnichovská prokuratura předběžně vyšetřovat podezření, že výrobce luxusních automobilů BMW využívá software pro manipulaci s emisemi. Německá organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe uvedla, že za podezřením stojí testy vozu BMW 320d, které uskutečnila spolu s magazínem WISO veřejnoprávní televize ZDF. Testování ukázalo, že BMW 320d v laboratoři bez problémů splňuje normu Euro 6, zatímco ve skutečném provozu produkuje násobně více oxidů dusíku.
Letos v březnu podali žalobu na BMW američtí motoristé, podle kterých automobilka vybavila desítky tisíc vozů X5 a 335d softwarem pro manipulaci s emisemi, aby zajistila, že úspěšně projdou federálními testy. Jde o automobily vyráběné v letech 2009 až 2011. Spolu s automobilkou motoristé zažalovali také jejího dodavatele komponentů Robert Bosch GmbH. Již v létě automobilka společně s firmami Audi a MAN uzavřela se spolkovou zemí Bavorsko dohodu, že upraví polovinu svých naftových vozů podléhajících normě Euro 5 a registrovaných v Německu.
DAIMLER - Německé ministerstvo dopravy minulý týden uvedlo, že 774.000 automobilů Mercedes-Benz, které vyrábí koncern Daimler, je v Evropě vybaveno nepřípustným softwarem pro regulaci emisí. V samotném Německu se uvedený problém podle ministerstva týká 238.000 aut. Německá vláda nařídí, aby tato auta byla okamžitě svolána.
FIAT CHRYSLER - Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v lednu obvinila italsko-americkou automobilovou skupinu Fiat Chrysler, že od roku 2014 prodala v USA přibližně 104.000 užitkových vozů a automobilů typu SUV vybavených softwarem, který při testování emisí naftových motorů umožňuje skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Jde o automobily Jeep Grand Cherokee a pick-up Dodge Ram 1500. V březnu pak firmu začala kvůli emisím vyšetřovat francouzská prokuratura. Automobilka tvrdí, že její naftové vozy jsou zcela v souladu s emisními předpisy. V květnu Evropská komise zahájila řízení s Itálií, protože země podle ní nereagovala na obvinění.
NISSAN - V květnu 2016 Jižní Korea obvinila japonskou automobilku Nissan, že podobně jako VW u naftových verzí svého modelu Qashqai použila zařízení pro obcházení emisních testů. Nissan to odmítl. Loni Jižní Korea kvůli emisním skandálům zakázala prodej deseti modelů aut Nissan a také BMW a Porsche.
RENAULT - V lednu 2016 oznámila tehdejší francouzská ministryně životního prostředí Ségolene Royalová, že francouzská automobilka Renault svolá zhruba 15.000 aut, kterým upraví motor tak, aby splňoval emisní normy. Krátce předtím pracoviště automobilky prohledávali kvůli technologii měření emisí vyšetřovatelé. Ministryně krátce po vypuknutí skandálu kolem měření emisí u Volkswagenu nařídila ve své zemi testy aut různých značek. U Renaultu testy ukázaly překročení norem oxidu uhličitého a oxidů dusíku.
Související

DPA: Za emisní podvody bude jistější žalovat VW než jen Audi

Podíl dieselů v Evropě klesl pod 30 procent. Kormidlo přebírají hybridy a elektromobily
Audi , Rupert Stadler (Audi) , dieselgate , volkswagen , Německo , automobilový průmysl , BMW , Renault , Nissan Motor
Aktuálně se děje
včera

Tři oříšky pro Popelku patřily k jejím posledním filmům. Zemřela Karin Leschová
včera

Extraliga play off 2025: Domácí Brno srovnalo sérii finále s Pardubicemi výsledkem 7:4
včera

Vážná nehoda v Holohlavech. Několik zraněných skončilo v hradecké nemocnici
včera

Požár skládky u Rynholce je lokalizován. Zachytila ho i meteodružice
včera

Česko rozhodlo o tom, kdo ho bude zastupovat na pohřbu papeže
včera

Na velikonoční bouřky brzy navážou další. Meteorologové řekli, kdy a kde hrozí
včera

Tragédie v lomu Velká Amerika. Muž se zřítil dolů, pád nepřežil
včera

Rozvědka: Jsme na hranici války. Ruské útoky proti Evropě narůstají, mír na Ukrajině by nic nevyřešil
včera

Hollywoodský herec, který změnil k nepoznání nejen Ameriku. Kdo skutečně byl Ronald Reagan?
včera

Německo v problémech: Potřebuje armádu, ale dochází mu čas. Přišlo s řešením, které nemusí nic vyřešit
včera

Souboj gigantů: Může Samsung díky Trumpovým clům dostat Apple na lopatky?
včera

Kam se hrabe Tesla. Čínská firma posunula hranice elektromobilů, nabízí dojezd 500 km za 5 minut nabíjení
včera

Trump přiletí na pohřeb papeže. Putin se ve Vatikánu z dobrého důvodu neukáže
včera

Síla kontrastů: Nečekané a překvapivě trendy kombinace outfitů
včera

Karta se otáčí. Trump svými cly neplánovaně podpořil obchod v Evropě
včera

Papež František zemřel, protože neposlechl lékaře? Lidé tušili, že ho vidí naposledy
včera

Mimořádná zpráva Kdy bude veřejné rozloučení a kde papež František spočine? Vatikán zveřejnil detaily pohřbu
včera

Zemřel uznávaný psychiatr Cyril Höschl
včera

Chceme jednat s Kyjevem a prošetřit útoky na civilní cíle, prohlásil Putin. Pak poslal drony a bomby na civilisty
včera
Ani druhý skandál kolem Signalu Hegsethovi nezlomí vaz. Proč je jeho pozice v Trumpově vládě neotřesitelná?
Ministr obrany Pete Hegseth se ocitl pod tlakem kvůli dalšímu skandálu, tentokrát ohledně sdílení citlivých vojenských plánů v soukromé skupinové konverzaci. Navzdory závažnosti obvinění se ale zatím zdá, že jeho pozice zůstává pevná. Klíčem k jeho přežití v Trumpově administrativě není odbornost či disciplinovanost, ale věrnost prezidentovi a jeho politickému stylu.
Zdroj: Libor Novák