V Německu zadrželi šéfa automobilky Audi, skončil ve vazbě

Wolfsburg - V souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi byl dnes brzy ráno v Ingolstadtu zadržen Rupert Stadler, šéf automobilky Audi. Prokuratura ho poslala do vazby kvůli obavám, že by se mohl snažit o maření vyšetřování.

Stadler je předsedou představenstva Audi od roku 2007. Prokuratura již minulý týden oznámila, že Stadler je v souvislosti s emisní aférou vyšetřován, a to mimo jiné kvůli podezření z podvodu.

"Obviněný byl předveden před vyšetřovací soudkyni, která nařídila uvalení vyšetřovací vazby," uvedla dnes prokuratura. Dodala, že Stadler nebyl zadržen na žádost amerických úřadů. Nejpozději ve středu by měl být předveden k výslechu. 

Stadlera má na postu dočasně nahradit současný ředitel prodeje Audi Bram Schot (56). Stadlerovo zatčení by mohlo zkomplikovat situaci novému šéfovi Volkswagenu Herbertu Diessovi. Ten se nyní snaží zreorganizovat vedení koncernu a zrychlit tempo při rozvoji aktivit v oblasti elektrického pohonu, automatizace řízení, digitalizace a nových služeb.

Akcie Volkswagenu po zprávě o Stadlerově zadržení klesly o více než dvě procenta a tuto ztrátu držely i během odpoledne.

Aféra Dieselgate zasáhla několik automobilek

VOLKSWAGEN - V září 2015 americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila německý koncern Volkswagen, že do svých vozidel s naftovým motorem pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Z toho připadá zhruba pět milionů vozů na vlajkovou značku VW, přes dva miliony na Audi, 1,2 milionu na značku Škoda a 700.000 na Seat. Koncern i manažeři kvůli skandálu čelí řadě žalob a vyšetřování.

Americká vláda uzavřela loni 11. ledna s VW dohodu ohledně urovnání skandálu, automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (94 miliard Kč). V souvislosti se skandálem bylo obviněno šest vysoce postavených zaměstnanců automobilky. Volkswagen se už dříve dohodl, že v USA v důsledku skandálu vynaloží až 17,5 miliardy dolarů na urovnání obvinění ze strany regulátorů, zákazníků a prodejců. Německá prokuratura nedávno VW vyměřila pokutu ve výši jedné miliardy eur (téměř 26 miliard Kč).

BMW - Loni v prosinci začala mnichovská prokuratura předběžně vyšetřovat podezření, že výrobce luxusních automobilů BMW využívá software pro manipulaci s emisemi. Německá organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe uvedla, že za podezřením stojí testy vozu BMW 320d, které uskutečnila spolu s magazínem WISO veřejnoprávní televize ZDF. Testování ukázalo, že BMW 320d v laboratoři bez problémů splňuje normu Euro 6, zatímco ve skutečném provozu produkuje násobně více oxidů dusíku.

Letos v březnu podali žalobu na BMW američtí motoristé, podle kterých automobilka vybavila desítky tisíc vozů X5 a 335d softwarem pro manipulaci s emisemi, aby zajistila, že úspěšně projdou federálními testy. Jde o automobily vyráběné v letech 2009 až 2011. Spolu s automobilkou motoristé zažalovali také jejího dodavatele komponentů Robert Bosch GmbH. Již v létě automobilka společně s firmami Audi a MAN uzavřela se spolkovou zemí Bavorsko dohodu, že upraví polovinu svých naftových vozů podléhajících normě Euro 5 a registrovaných v Německu.

DAIMLER - Německé ministerstvo dopravy minulý týden uvedlo, že 774.000 automobilů Mercedes-Benz, které vyrábí koncern Daimler, je v Evropě vybaveno nepřípustným softwarem pro regulaci emisí. V samotném Německu se uvedený problém podle ministerstva týká 238.000 aut. Německá vláda nařídí, aby tato auta byla okamžitě svolána. 

FIAT CHRYSLER - Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v lednu obvinila italsko-americkou automobilovou skupinu Fiat Chrysler, že od roku 2014 prodala v USA přibližně 104.000 užitkových vozů a automobilů typu SUV vybavených softwarem, který při testování emisí naftových motorů umožňuje skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Jde o automobily Jeep Grand Cherokee a pick-up Dodge Ram 1500. V březnu pak firmu začala kvůli emisím vyšetřovat francouzská prokuratura. Automobilka tvrdí, že její naftové vozy jsou zcela v souladu s emisními předpisy. V květnu Evropská komise zahájila řízení s Itálií, protože země podle ní nereagovala na obvinění.

NISSAN - V květnu 2016 Jižní Korea obvinila japonskou automobilku Nissan, že podobně jako VW u naftových verzí svého modelu Qashqai použila zařízení pro obcházení emisních testů. Nissan to odmítl. Loni Jižní Korea kvůli emisním skandálům zakázala prodej deseti modelů aut Nissan a také BMW a Porsche.

RENAULT - V lednu 2016 oznámila tehdejší francouzská ministryně životního prostředí Ségolene Royalová, že francouzská automobilka Renault svolá zhruba 15.000 aut, kterým upraví motor tak, aby splňoval emisní normy. Krátce předtím pracoviště automobilky prohledávali kvůli technologii měření emisí vyšetřovatelé. Ministryně krátce po vypuknutí skandálu kolem měření emisí u Volkswagenu nařídila ve své zemi testy aut různých značek. U Renaultu testy ukázaly překročení norem oxidu uhličitého a oxidů dusíku. 

Související

Volkswagen

DPA: Za emisní podvody bude jistější žalovat VW než jen Audi

Zažalovat německou automobilku Audi kvůli emisním podvodům bude zřejmě složitější než žádat odškodné po koncernu Volkswagen, jehož je Audi součástí. Zákazníci totiž podle německého Spolkového soudního dvora (BGH) budou muset prokázat, že automobilka věděla o manipulacích, za které je odpovědný koncern. Agentura DPA po dnešním projednávání případu poznamenala, že jistotou se nyní zdá žalovat přímo koncern.
Ilustrační foto

Podíl dieselů v Evropě klesl pod 30 procent. Kormidlo přebírají hybridy a elektromobily

Podíl prodávaných nových vozů s dieselovým motorem v Evropě letos v 1. čtvrtletí poprvé za poslední tři desetiletí klesl pod 30 procent. Kvůli přísnějším emisním limitům je nahrazují hybridy, elektromobily nebo modely využívající jiný alternativní pohon. Koronavirová epidemie poslala celý trh dolů o čtvrtinu, hybridy a elektromobily byly jedinou rostoucí kategorií.

Více souvisejících

Audi Rupert Stadler (Audi) dieselgate volkswagen Německo automobilový průmysl BMW Renault Nissan Motor

Aktuálně se děje

před 19 minutami

před 20 minutami

před 55 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 4 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 7 hodinami

včera

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola

Rusko zřejmě vypálilo proti ukrajinskému Dnipru balistickou střelu. Bezpečnostní expert Jakub Drmola z brněnské Masarykovy univerzity upřesnil, že není úplně jisté, zda šlo o střelu mezikontinentální. Raketa středního doletu ale dokáže napáchat obrovské škody – vzhledem k návratové rychlosti hlavic je obrana proti nim extrémně náročná. Velkou roli navíc hraje fakt, že nikdo neví, co hlavice dané rakety nese.

včera

Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval

Ruský prezident Vladimir Putin dnes ve svém projevu na státní televizi varoval, že konflikt na Ukrajině přerůstá v globální problém. Reagoval tak na nedávné ukrajinské útoky raketami dlouhého doletu dodanými Západem, které zasáhly území Ruska. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy