V Německu zadrželi šéfa automobilky Audi, skončil ve vazbě

Wolfsburg - V souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi byl dnes brzy ráno v Ingolstadtu zadržen Rupert Stadler, šéf automobilky Audi. Prokuratura ho poslala do vazby kvůli obavám, že by se mohl snažit o maření vyšetřování.

Stadler je předsedou představenstva Audi od roku 2007. Prokuratura již minulý týden oznámila, že Stadler je v souvislosti s emisní aférou vyšetřován, a to mimo jiné kvůli podezření z podvodu.

"Obviněný byl předveden před vyšetřovací soudkyni, která nařídila uvalení vyšetřovací vazby," uvedla dnes prokuratura. Dodala, že Stadler nebyl zadržen na žádost amerických úřadů. Nejpozději ve středu by měl být předveden k výslechu. 

Stadlera má na postu dočasně nahradit současný ředitel prodeje Audi Bram Schot (56). Stadlerovo zatčení by mohlo zkomplikovat situaci novému šéfovi Volkswagenu Herbertu Diessovi. Ten se nyní snaží zreorganizovat vedení koncernu a zrychlit tempo při rozvoji aktivit v oblasti elektrického pohonu, automatizace řízení, digitalizace a nových služeb.

Akcie Volkswagenu po zprávě o Stadlerově zadržení klesly o více než dvě procenta a tuto ztrátu držely i během odpoledne.

Aféra Dieselgate zasáhla několik automobilek

VOLKSWAGEN - V září 2015 americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila německý koncern Volkswagen, že do svých vozidel s naftovým motorem pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Z toho připadá zhruba pět milionů vozů na vlajkovou značku VW, přes dva miliony na Audi, 1,2 milionu na značku Škoda a 700.000 na Seat. Koncern i manažeři kvůli skandálu čelí řadě žalob a vyšetřování.

Americká vláda uzavřela loni 11. ledna s VW dohodu ohledně urovnání skandálu, automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (94 miliard Kč). V souvislosti se skandálem bylo obviněno šest vysoce postavených zaměstnanců automobilky. Volkswagen se už dříve dohodl, že v USA v důsledku skandálu vynaloží až 17,5 miliardy dolarů na urovnání obvinění ze strany regulátorů, zákazníků a prodejců. Německá prokuratura nedávno VW vyměřila pokutu ve výši jedné miliardy eur (téměř 26 miliard Kč).

BMW - Loni v prosinci začala mnichovská prokuratura předběžně vyšetřovat podezření, že výrobce luxusních automobilů BMW využívá software pro manipulaci s emisemi. Německá organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe uvedla, že za podezřením stojí testy vozu BMW 320d, které uskutečnila spolu s magazínem WISO veřejnoprávní televize ZDF. Testování ukázalo, že BMW 320d v laboratoři bez problémů splňuje normu Euro 6, zatímco ve skutečném provozu produkuje násobně více oxidů dusíku.

Letos v březnu podali žalobu na BMW američtí motoristé, podle kterých automobilka vybavila desítky tisíc vozů X5 a 335d softwarem pro manipulaci s emisemi, aby zajistila, že úspěšně projdou federálními testy. Jde o automobily vyráběné v letech 2009 až 2011. Spolu s automobilkou motoristé zažalovali také jejího dodavatele komponentů Robert Bosch GmbH. Již v létě automobilka společně s firmami Audi a MAN uzavřela se spolkovou zemí Bavorsko dohodu, že upraví polovinu svých naftových vozů podléhajících normě Euro 5 a registrovaných v Německu.

DAIMLER - Německé ministerstvo dopravy minulý týden uvedlo, že 774.000 automobilů Mercedes-Benz, které vyrábí koncern Daimler, je v Evropě vybaveno nepřípustným softwarem pro regulaci emisí. V samotném Německu se uvedený problém podle ministerstva týká 238.000 aut. Německá vláda nařídí, aby tato auta byla okamžitě svolána. 

FIAT CHRYSLER - Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v lednu obvinila italsko-americkou automobilovou skupinu Fiat Chrysler, že od roku 2014 prodala v USA přibližně 104.000 užitkových vozů a automobilů typu SUV vybavených softwarem, který při testování emisí naftových motorů umožňuje skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Jde o automobily Jeep Grand Cherokee a pick-up Dodge Ram 1500. V březnu pak firmu začala kvůli emisím vyšetřovat francouzská prokuratura. Automobilka tvrdí, že její naftové vozy jsou zcela v souladu s emisními předpisy. V květnu Evropská komise zahájila řízení s Itálií, protože země podle ní nereagovala na obvinění.

NISSAN - V květnu 2016 Jižní Korea obvinila japonskou automobilku Nissan, že podobně jako VW u naftových verzí svého modelu Qashqai použila zařízení pro obcházení emisních testů. Nissan to odmítl. Loni Jižní Korea kvůli emisním skandálům zakázala prodej deseti modelů aut Nissan a také BMW a Porsche.

RENAULT - V lednu 2016 oznámila tehdejší francouzská ministryně životního prostředí Ségolene Royalová, že francouzská automobilka Renault svolá zhruba 15.000 aut, kterým upraví motor tak, aby splňoval emisní normy. Krátce předtím pracoviště automobilky prohledávali kvůli technologii měření emisí vyšetřovatelé. Ministryně krátce po vypuknutí skandálu kolem měření emisí u Volkswagenu nařídila ve své zemi testy aut různých značek. U Renaultu testy ukázaly překročení norem oxidu uhličitého a oxidů dusíku. 

Související

Volkswagen

DPA: Za emisní podvody bude jistější žalovat VW než jen Audi

Zažalovat německou automobilku Audi kvůli emisním podvodům bude zřejmě složitější než žádat odškodné po koncernu Volkswagen, jehož je Audi součástí. Zákazníci totiž podle německého Spolkového soudního dvora (BGH) budou muset prokázat, že automobilka věděla o manipulacích, za které je odpovědný koncern. Agentura DPA po dnešním projednávání případu poznamenala, že jistotou se nyní zdá žalovat přímo koncern.
Ilustrační foto

Podíl dieselů v Evropě klesl pod 30 procent. Kormidlo přebírají hybridy a elektromobily

Podíl prodávaných nových vozů s dieselovým motorem v Evropě letos v 1. čtvrtletí poprvé za poslední tři desetiletí klesl pod 30 procent. Kvůli přísnějším emisním limitům je nahrazují hybridy, elektromobily nebo modely využívající jiný alternativní pohon. Koronavirová epidemie poslala celý trh dolů o čtvrtinu, hybridy a elektromobily byly jedinou rostoucí kategorií.

Více souvisejících

Audi Rupert Stadler (Audi) dieselgate volkswagen Německo automobilový průmysl BMW Renault Nissan Motor

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

Hasiči zasahují u požáru skládky u Rynholce na Rakovnicku. Prohlédněte si galerii

Požár skládky u Rynholce je lokalizován. Zachytila ho i meteodružice

Od pondělního večera zaměstnává hasiče požár skládky plastů u středočeského Rynholce na Rakovnicku. Přes 10 zasahujících hasičů již muselo být ošetřeno. V úterý ráno se změnil postup hasebních prací. Odpoledne pak byla oznámena lokalizace požáru. 

včera

včera

včera

včera

včera

Reagan při projevu u Berlínské zdi v roce 1987

Hollywoodský herec, který změnil k nepoznání nejen Ameriku. Kdo skutečně byl Ronald Reagan?

Když se 20. ledna 1981 postavil Ronald Reagan na schody Kapitolu, aby složil přísahu jako 40. prezident Spojených států, Amerika nebyla v ideální kondici. Ekonomická stagnace, vysoká inflace, ztracené sebevědomí a ponížení z nesmírně nákladné, a nakonec neúspěšné války ve Vietnamu i blamáže při snaze osvobodit rukojmí na americké ambasádě v íránském Teheránu roku 1979, která stála život osm amerických vojáků. Amerika vypadala jako unavená velmoc, jejíž nejlepší dny jsou pryč.

včera

Bundeswehr, ilustrační fotografie

Německo v problémech: Potřebuje armádu, ale dochází mu čas. Přišlo s řešením, které nemusí nic vyřešit

Německo čelí vážnému problému: potřebuje silnější armádu, ale neví, kdo v ní bude sloužit. V situaci, kdy počet vojáků stagnuje a hrozba z Ruska roste, se nová vládní koalice křesťanských demokratů Friedricha Merze a sociálních demokratů (SPD) rozhodla pro model dobrovolné služby. Otázkou však zůstává, zda na její realizaci zbývá dostatek času.

včera

Samsung

Souboj gigantů: Může Samsung díky Trumpovým clům dostat Apple na lopatky?

V době, kdy obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínou eskaluje a cla na čínský dovoz dosahují až 145 %, nabývá na významu klíčový rozdíl mezi výrobou iPhonů a telefonů Samsung Galaxy. Zatímco iPhony jsou z většiny stále vyráběny v Číně, Samsung své smartphony montuje hlavně ve Vietnamu, Indii a Jižní Koreji.

včera

včera

Tělo papeže Františka bylo uloženo do rakve

Trump přiletí na pohřeb papeže. Putin se ve Vatikánu z dobrého důvodu neukáže

Ve středu v 9 hodin ráno místního času začne slavnostní přesun rakve zesnulého papeže Františka z jeho rezidence v Casa Santa Marta do baziliky sv. Petra, oznámil dnes Vatikán. Průvod zahájí krátká modlitba, poté bude rakev nesena přes náměstí Santa Marta a Piazza dei Protomartiri Romani až na náměstí sv. Petra, kde vstoupí hlavními dveřmi do baziliky.

včera

Síla kontrastů: Nečekané a překvapivě trendy kombinace outfitů

Síla kontrastů: Nečekané a překvapivě trendy kombinace outfitů

I zdánlivé protiklady se mohou přitahovat a tvořit spolu dokonalou harmonii. A to platí také ve světě módy. Postupem času se rozdíly mezi styly začaly stírat a naopak se vzájemně doplňovat a prolínat. Takže i ke kostýmku můžete vzít třeba sportovně laděné boty, které k němu na první pohled nemusí sedět, ale jakmile se spojí do celku, překvapí originálním a trendy lookem!

včera

včera

včera

Tělo papeže Františka bylo uloženo do rakve

Mimořádná zpráva Kdy bude veřejné rozloučení a kde papež František spočine? Vatikán zveřejnil detaily pohřbu

Vatikán dnes uvedl, že rakev s ostatky papeže Františka bude vystavena veřejnosti v bazilice sv. Petra ve středu ráno. Samotný pohřeb se pak uskuteční v sobotu v 10 hodin místního času. Podle nově zveřejněného prohlášení bude pohřební liturgii na náměstí svatého Petra vést kardinál Giovanni Battista Re, děkan Kolegia kardinálů. Po skončení obřadu bude rakev převezena do baziliky Santa Maria Maggiore, kde bude papež pohřben. 

včera

Cyril Höschl

Zemřel uznávaný psychiatr Cyril Höschl

Českou lékařskou obec zasáhla smutná zpráva. Ve věku 75 let zemřel o Velikonočním pondělí uznávaný psychiatr Cyril Höschl, který stál u vzniku Národního ústavu duševního zdraví (NÚDZ) ve středočeských Klecanech. 

včera

včera

Ani druhý skandál kolem Signalu Hegsethovi nezlomí vaz. Proč je jeho pozice v Trumpově vládě neotřesitelná?

Ministr obrany Pete Hegseth se ocitl pod tlakem kvůli dalšímu skandálu, tentokrát ohledně sdílení citlivých vojenských plánů v soukromé skupinové konverzaci. Navzdory závažnosti obvinění se ale zatím zdá, že jeho pozice zůstává pevná. Klíčem k jeho přežití v Trumpově administrativě není odbornost či disciplinovanost, ale věrnost prezidentovi a jeho politickému stylu.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy