Wolfsburg - V souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi byl dnes brzy ráno v Ingolstadtu zadržen Rupert Stadler, šéf automobilky Audi. Prokuratura ho poslala do vazby kvůli obavám, že by se mohl snažit o maření vyšetřování.
Stadler je předsedou představenstva Audi od roku 2007. Prokuratura již minulý týden oznámila, že Stadler je v souvislosti s emisní aférou vyšetřován, a to mimo jiné kvůli podezření z podvodu.
"Obviněný byl předveden před vyšetřovací soudkyni, která nařídila uvalení vyšetřovací vazby," uvedla dnes prokuratura. Dodala, že Stadler nebyl zadržen na žádost amerických úřadů. Nejpozději ve středu by měl být předveden k výslechu.
Stadlera má na postu dočasně nahradit současný ředitel prodeje Audi Bram Schot (56). Stadlerovo zatčení by mohlo zkomplikovat situaci novému šéfovi Volkswagenu Herbertu Diessovi. Ten se nyní snaží zreorganizovat vedení koncernu a zrychlit tempo při rozvoji aktivit v oblasti elektrického pohonu, automatizace řízení, digitalizace a nových služeb.
Akcie Volkswagenu po zprávě o Stadlerově zadržení klesly o více než dvě procenta a tuto ztrátu držely i během odpoledne.
Aféra Dieselgate zasáhla několik automobilek
VOLKSWAGEN - V září 2015 americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila německý koncern Volkswagen, že do svých vozidel s naftovým motorem pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Z toho připadá zhruba pět milionů vozů na vlajkovou značku VW, přes dva miliony na Audi, 1,2 milionu na značku Škoda a 700.000 na Seat. Koncern i manažeři kvůli skandálu čelí řadě žalob a vyšetřování.
Americká vláda uzavřela loni 11. ledna s VW dohodu ohledně urovnání skandálu, automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (94 miliard Kč). V souvislosti se skandálem bylo obviněno šest vysoce postavených zaměstnanců automobilky. Volkswagen se už dříve dohodl, že v USA v důsledku skandálu vynaloží až 17,5 miliardy dolarů na urovnání obvinění ze strany regulátorů, zákazníků a prodejců. Německá prokuratura nedávno VW vyměřila pokutu ve výši jedné miliardy eur (téměř 26 miliard Kč).
BMW - Loni v prosinci začala mnichovská prokuratura předběžně vyšetřovat podezření, že výrobce luxusních automobilů BMW využívá software pro manipulaci s emisemi. Německá organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe uvedla, že za podezřením stojí testy vozu BMW 320d, které uskutečnila spolu s magazínem WISO veřejnoprávní televize ZDF. Testování ukázalo, že BMW 320d v laboratoři bez problémů splňuje normu Euro 6, zatímco ve skutečném provozu produkuje násobně více oxidů dusíku.
Letos v březnu podali žalobu na BMW američtí motoristé, podle kterých automobilka vybavila desítky tisíc vozů X5 a 335d softwarem pro manipulaci s emisemi, aby zajistila, že úspěšně projdou federálními testy. Jde o automobily vyráběné v letech 2009 až 2011. Spolu s automobilkou motoristé zažalovali také jejího dodavatele komponentů Robert Bosch GmbH. Již v létě automobilka společně s firmami Audi a MAN uzavřela se spolkovou zemí Bavorsko dohodu, že upraví polovinu svých naftových vozů podléhajících normě Euro 5 a registrovaných v Německu.
DAIMLER - Německé ministerstvo dopravy minulý týden uvedlo, že 774.000 automobilů Mercedes-Benz, které vyrábí koncern Daimler, je v Evropě vybaveno nepřípustným softwarem pro regulaci emisí. V samotném Německu se uvedený problém podle ministerstva týká 238.000 aut. Německá vláda nařídí, aby tato auta byla okamžitě svolána.
FIAT CHRYSLER - Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v lednu obvinila italsko-americkou automobilovou skupinu Fiat Chrysler, že od roku 2014 prodala v USA přibližně 104.000 užitkových vozů a automobilů typu SUV vybavených softwarem, který při testování emisí naftových motorů umožňuje skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Jde o automobily Jeep Grand Cherokee a pick-up Dodge Ram 1500. V březnu pak firmu začala kvůli emisím vyšetřovat francouzská prokuratura. Automobilka tvrdí, že její naftové vozy jsou zcela v souladu s emisními předpisy. V květnu Evropská komise zahájila řízení s Itálií, protože země podle ní nereagovala na obvinění.
NISSAN - V květnu 2016 Jižní Korea obvinila japonskou automobilku Nissan, že podobně jako VW u naftových verzí svého modelu Qashqai použila zařízení pro obcházení emisních testů. Nissan to odmítl. Loni Jižní Korea kvůli emisním skandálům zakázala prodej deseti modelů aut Nissan a také BMW a Porsche.
RENAULT - V lednu 2016 oznámila tehdejší francouzská ministryně životního prostředí Ségolene Royalová, že francouzská automobilka Renault svolá zhruba 15.000 aut, kterým upraví motor tak, aby splňoval emisní normy. Krátce předtím pracoviště automobilky prohledávali kvůli technologii měření emisí vyšetřovatelé. Ministryně krátce po vypuknutí skandálu kolem měření emisí u Volkswagenu nařídila ve své zemi testy aut různých značek. U Renaultu testy ukázaly překročení norem oxidu uhličitého a oxidů dusíku.
JežÃÂÅ¡ tÄ› má rád
VENTILÃÂTORY.cz
Související
DPA: Za emisní podvody bude jistější žalovat VW než jen Audi
Podíl dieselů v Evropě klesl pod 30 procent. Kormidlo přebírají hybridy a elektromobily
Audi , Rupert Stadler (Audi) , dieselgate , volkswagen , Německo , automobilový průmysl , BMW , Renault , Nissan Motor
Aktuálně se děje
před 2 hodinami
Lewis Hamilton poprvé za volantem Ferrari před zraky věrných Tifosi
před 2 hodinami
Politico: Trump vlepil poliček Evropě. Zadupal ji do prachu
před 3 hodinami
Trump začal vyhrožovat Putinovi
před 4 hodinami
Dvakrát to cvaklo, popsala učitelka zásah proti útočníkovi ze školy v Rudolfově
před 4 hodinami
Princ Harry se dočkal peněz i omluvy od NGN. Monumentální vítězství, tvrdí právník
před 5 hodinami
Tragická nehoda na Vysočině. Řidička nepřežila srážku s kamionem
před 6 hodinami
Útok Afghánce na děti i dospělé v Německu. Dva mrtví, policie shání svědky
před 6 hodinami
Český lev ocení legendárního režiséra Smyczka a zesnulého dirigenta Klemense
před 7 hodinami
Ukrajina otáčí. Trump může být ve válce prospěšnější, než Biden. Otázka zní, za jakou cenu
před 7 hodinami
Jak se Trumpovi zatím vede? Chaos střídá rychlost, všude panuje kontroverze
před 8 hodinami
Dvaadvacet států žaluje Trumpa, chce přepsat ústavu. Je mocný, ale není to král, zaznívá z úst generálních prokurátorů
před 9 hodinami
Milost útočníkům z 6. ledna se může Trumpovi vymstít. Může jí začít litovat
před 10 hodinami
Panama vyvrací Trumpova slova: Průplav nebyl darem od Spojených států
před 10 hodinami
Král je mrtev, ať žije král? TikTok v Česku nabývá na popularitě, v zahraničí se ale utíká k jiné aplikaci
před 12 hodinami
Trump přejmenoval Mexický záliv na Americký záliv. Nikoho to ale nemusí zajímat
před 12 hodinami
Zítřejší počasí může způsobit potíže. Značnou část Česka ochromí ledovka
před 12 hodinami
EU si musí uvědomit svou sílu, upozornil Jirušek. Trump transatlantickou spolupráci nezboří
před 13 hodinami
Konec inkluze narazil. McDonald’s, Walmart či Meta se bouří proti Trumpovi
před 13 hodinami
Hned po inauguraci si zavolali. K čemu se Trump a Ťin-pching zavázali?
před 15 hodinami
Nejhorší katastrofa za posledních 10 let. Počet obětí požáru hotelu rapidně stoupá
Turecké horské letovisko v Bolu zasáhla v úterý tragická událost, kdy během požáru ve známém lyžařském hotelu Grand Kartal zahynulo nejméně 76 lidí. Oheň vypukl ve 12patrové dřevěné budově během rušné prázdninové sezóny, kdy bylo v hotelu ubytováno 234 hostů. Mnoho z nich čelilo zoufalému rozhodnutí skočit z oken, aby si zachránili život. Jde o nejhorší požární katastrofu v Evropě za posledních 10 let.
Zdroj: Libor Novák