Evropský parlament se dnes vyslovil pro přísnější snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut, než navrhovala Evropská komise. Europoslanci zvedli ruku pro návrh, podle kterého od roku 2030 nově vyrobená auta budou muset vypouštět o 40 procent oxidu uhličitého méně, než stanoví norma pro rok 2021. Evropská komise navrhovala 30 procent. Dnešní hlasování určilo postoj Evropského parlamentu pro vyjednávání s členskými státy EU, proto je možné, že konečná podoba limitů kvůli kompromisu ještě dozná změn.
Europoslanci se dnes nakonec rozhodli pro variantu, která u osobních aut a lehkých užitkových vozů počítá pro roky 2025 a 2030 ve srovnání s rokem 2021 se snížením o 20, respektive o 40 procent. Návrh Evropský parlament schválil poměrem hlasů 389 proti 239.
Podle současných pravidel nesmí nově vyrobené vozidlo v roce 2021 produkovat více než 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Tato hodnota ještě bude podle nové metodiky přepočítána, proto návrhy EK i Evropského parlamentu neuvádějí gramy, ale procenta.
Snížení o 40 procent od roku 2030 je více, než je postoj České republiky. "Budeme sledovat českou pozici, tak jak vykrystalizovala v posledních dnech a hodinách. Ta hovoří o 35 procentech," řekl ČTK ještě před hlasováním europoslanec Pavel Poc (ČSSD).
Jeho kolega z ODS Evžen Tošenovský upozornil, že požadavky na snížení emisí ignorují situaci na trhu i technologické možnosti. "Poškodíme automobilky, které jen v České republice tvoří na 400.000 pracovních míst, a životnímu prostředí nepomůžeme," uvedl.
Kritický názor na přísnější limity má také europoslankyně Dita Charanzová (ANO). Věří, že se se státy EU podaří najít kompromis, aby byl dopad na průmysl co nejmenší.
"Stanovení limitu na emise CO2 z automobilů a dodávek musí reflektovat jak potřebu reagovat na klimatické změny, tak i možnosti automobilového sektoru, který nejen v České republice, ale i v celé EU zajišťuje tisíce pracovních míst," uvedl europoslanec Stanislav Polčák (STAN). Dodal, že potřebný je konkrétní, avšak dosažitelný cíl, který v konečném důsledku přispěje jak ke snížení škodlivých emisí, tak i k dalšímu rozvoji špičkových evropských automobilových technologií.
Podle europoslance Luďka Niedermayera (TOP 09) je třeba hledět více do budoucnosti s cílem udělat vše pro to, aby Evropa byla místem inovací a určovala trendy v moderních a ekologických technologiích. "Proto myslím, že rozumná míra ambice unijních cílů je něco, co automobilovému průmyslu v Evropě nakonec pomůže," uvedl.
Stejně jako poslanci nemají jednotný názor na limity ani členské země. Německo, které má velký automobilový průmysl, z obav před hospodářskými dopady podpořilo návrh EK. Naopak Francie vyzývá k odvážnějším cílům.
Na 9. října je v Lucemburku plánována schůzka ministrů životního prostředí, kde se bude o společném postoji jednat. Portál EURACTIV uvedl, že rakouské předsednictví EU plánuje navrhnout limit 35 procent, což se shoduje s českým názorem.
Schválený návrh europarlamentu počítá s tím, že výrobci za neplnění limitů budou do rozpočtu EU odvádět pokuty. Tyto finance poslouží k přeškolování pracovníků zasažených změnami v automobilovém sektoru. Europoslanci rovněž chtějí, aby se zvýšil podíl prodeje elektromobilů a hybridních vozů tak, aby v roce 2025 činil 20 procent a o pět let později 35 procent.
"Asi nejhorší na celém zpřísnění emisních limitů je, že jsou stanovovány arbitrárně bez hluboké a technicky podložené diskuse s odvětvím, které patří mezi ekonomické pilíře hlavních evropských ekonomik. Musíme se připravit, že za dekádu bude v Evropě úplně jiný automobilový průmysl - z pohledu velikosti, struktury a produktů," řekl ČTK automobilový expert z EY Petr Knap.
České automobilky varují, že přísnější emisní požadavky mohou v Česku podvázat ekonomický růst a konkurenceschopnost a ohrozit pracovní místa.
Související

Evropským parlamentem otřásá korupční skandál. S firmou Huawei v hlavní roli

AfD může po volbách udělat zásadní krok v rámci EU. Zakotví Babišovi po boku?
evropský parlament , EU (Evropská unie) , emise , europoslanci , Dita Charanzová (ANO) , Evžen Tošenovský , Stanislav Polčák , Pavel Poc
Aktuálně se děje
před 20 minutami

Počasí přidělává starosti. K nebezpečí požárů se přidává varování před větrem
před 25 minutami

Obchodní válka to není. Ekonom pro EZ vysvětlil, jak Trumpova cla zasáhnou Česko
před 1 hodinou

EU bude v novém světovém řádu hrát silnou roli. Chce s námi spolupracovat celý svět, tvrdí von der Leyenová
před 2 hodinami

Italská premiérka má před sebou nadlidský úkol. Letí do Washingtonu přesvědčit Trumpa
před 2 hodinami

Obavy z bioterorismu na Slovensku a v Maďarsku sílí. Virolog varuje před unáhlenými závěry
před 3 hodinami

Přepadení benzinky na Plzeňsku. Pachatel si lup dlouho neužil
před 5 hodinami

Počasí s letními teplotami je tady. Naměříme i 28 stupňů
včera

To je vydírání? Nikdo mi nebude nic přikazovat, jedu do Moskvy, vzkázal Fico EU
včera

Trump jedná o clech s více než patnácti státy, první dohody mají přijít velmi brzy
včera

Rakušan lituje smrti matky oběti střelby na FF UK. Odmítala pomoc, napsal ministr
včera

Češka se nevrátila z návštěvy Velké čínské zdi. Ministerstvo potvrdilo úmrtí
včera

Když Hollywood truchlil. Před 35 lety zemřela Greta Garbo
včera

Stinná stránka teplého počasí. Meteorologové už v dubnu varují před požáry
včera

Joe Biden se vrací. V prvním zásadním projevu od odchodu z Bílého domu zkritizuje Trumpa
včera

Česko se rozloučilo s Annou Slováčkovou. Přišel i prezident Pavel
včera

Trump znepokojuje Evropu. Počet zemí, které varují před cestou do USA, přibývá
včera

Slovensko dostalo od Moskvy pozvánku na oslavy Dne vítězství. EU varuje evropské lídry před účastí
včera

Vance opět tvrdě zkritizoval Evropu. Nazval ji vazalem USA
včera

Jak Putin balamutí Trumpa: Šlo o omyl, prohlásil po útoku v Sumy. Ve skutečnosti to bylo přesně naopak
včera
Británie hasí obří skandál: Čína má přístup ke zdravotním záznamů statisíců Britů
Čínští výzkumníci získali přístup k rozsáhlé databázi zdravotních údajů více než 500 tisíc britských dobrovolníků, přestože západní zpravodajské služby opakovaně varují před možným zneužitím těchto dat autoritářským režimem v Pekingu. Vyplývá to z investigativního článku deníku The Guardian, který přináší nové informace o spolupráci mezi britským výzkumným centrem UK Biobank a čínskými institucemi.
Zdroj: Libor Novák