Prodej nových aut v Evropské unii se v listopadu snížil o osm procent na 1,1 milionu a pokles zaznamenal již třetí měsíc za sebou. Od počátku roku je však prodej mírně vyšší. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Podle expertů se letos trh dotkl svého stropu, příští rok jej čeká pokles kvůli brexitu.
Prodej klesá od zavedení nových emisních testů v září, které způsobilo naopak prudký růst prodeje v letních měsících. V srpnu, tedy před zavedením testů, prodej aut stoupl až o 31,2 procenta. V listopadu byl prodej nižší na všech pěti největších trzích EU.
Passenger #car registrations: +0.8% 11 months into 2018; -8.0% in November | PRESS RELEASE: https://t.co/lC5eOXpbB3 pic.twitter.com/z5ou4eNlC5
— ACEA (@ACEA_eu) 14. prosince 2018
Od počátku letošního roku se prodej zvýšil o 0,8 procenta na 14,16 milionu. K růstu přispívá hlavně střední Evropa, kde počet registrací nových aut letos stoupl o 9,6 procenta. Z největších trhů se za leden až listopad prodej zvýšil ve Španělsku a ve Francii a mírně také v Německu. V Itálii a Británii naopak klesl.
Pozici evropské jedničky si v listopadu udržela skupina Volkswagen s podílem na trhu 23,7 procenta. Prodej skupiny, pod kterou spadá i česká Škoda Auto, se snížil o 10,9 procenta na 265.814 vozů. Prodej Škody však stoupl o 1,1 procenta a od počátku roku je vyšší o 4,5 procenta.
Od 1. září se v EU mohou prodávat pouze auta, která prošla novou metodikou měření emisí a spotřeby automobilů WLTP. Automobilky tak musely zastavit dodávky některých modelů, které ještě nestačily nově certifikovat. Automobilky také v srpnu, před zavedením nové metodiky, nabízely výrazné slevy na auta, která tyto emise nesplňují, což přispělo k prudkému růstu poptávky v srpnu.
Podle partnera poradenské firmy KPMG Jana Linharta jsou čísla za jedenáct měsíců letošního roku varovným signálem. Slabý růst je především v západní Evropě. Kromě Velké Británie ovlivněné strašákem brexitu klesá rovněž v Itálii postižené ekonomickými problémy. Slabý růst v Německu situaci nezachrání, od celkového poklesu tak evropský trh zachraňují Francie a Španělsko, které stále spíše dohánějí ztráty z minulých let. Nové členské země Evropské unie naopak v celoročním vyjádření stále ještě rostou solidním tempem, což souvisí s všeobecným růstem jejich ekonomik a životní úrovně obyvatel.
"V příštím roce pak mohou na automobilový trh v plné síle dopadnout negativní vlivy brexitu. Ten ovlivní nejen spotřebitelskou poptávku v Británii, která je druhým největším trhem v Evropě, ale také celý dodavatelský řetězec a v širším slova smyslu ekonomiku celé Evropy. Pokud přičteme rizika italské ekonomiky, čtvrtého největšího evropského trhu, a neradostné vyhlídky globálního obchodu v době narůstajícího protekcionismu, lze v příštím roce očekávat pokles prodejů nových osobních aut v Evropě," dodal Linhart.
24. října 2025 17:24
Jak si vede Evropa? Dolů ji táhne jediný stát, překvapivě jeden z těch největších
Související
Koncernu Volkswagen loni klesl odbyt. Dobře si vede Seat, mezi nejhoršími je Škoda
Dopad koronakrize: Prodej nových aut v USA i Británii loni výrazně klesl
prodej aut , EU (Evropská unie) , auto
Aktuálně se děje
před 20 minutami
Tragická událost v Kadani. Dítěti už nepomohli ani záchranáři
před 1 hodinou
Němci či Finové jdou příkladem. Evropa se připravuje na konflikt vysoké intenzity, může přijít kdykoliv
před 1 hodinou
Zemřel herec Josef Kubíček, hrál v seriálech i kabaretu
před 2 hodinami
Drama od prvních chvil. Policie už tuší, jak se odehrál únos chlapce na Zlínsku
před 3 hodinami
Předvánoční předpověď počasí. Meteorologové prozradili, zda ještě bude sněžit
před 4 hodinami
Platy v IT v roce 2025: Jak si stojí programátoři, datoví analytici a specialisté na AI
před 4 hodinami
Zemětřesení ve VZP: Vojtěch bleskově obměňuje správní radu, končí Kalousek i Skopeček
před 5 hodinami
Babišova vláda začala úřadovat. Odmítla emisní povolenky ETS 2 i migrační pakt
před 5 hodinami
BBC jde do boje. Trumpovu žalobu o čtvrt bilionu za sestřih projevu rázně odmítá
před 6 hodinami
Zelenskyj: Mírový plán bude hotov v řádu dnů, pak jej dostane Rusko. To o kompromisu mlčí
před 7 hodinami
Politico: Unijní summit v ohrožení. Belgie odmítá půjčku Ukrajině z ruských peněz, Česko ji podpořilo
před 8 hodinami
Rusko odmítá vánoční příměří na Ukrajině
před 9 hodinami
Rusko musí přijmout fakt, že svět má pravidla, prohlásil Zelenskyj. Poslanci mu tleskali ve stoje
před 10 hodinami
Policie vznesla obvinění v případu únosu chlapce. Potvrdilo se, že mu šlo o život
před 10 hodinami
Babišova vláda nastupuje. Slibuje levnější energie, nižší daně, stopku migračnímu paktu a emisním povolenekám
před 10 hodinami
Mírová jednání v Berlíně: Co přinesla a co bude nyní následovat?
před 11 hodinami
Útočníky z pláže Bondi poháněla ideologie Islámského státu, absolvovali výcvik na Filipínách
před 13 hodinami
Počasí o víkendu: Bude tepleji než o tom uplynulém
včera
USA: Ukrajina dostane záruky podobné členství v NATO. Rusko s jejím vstupem do EU souhlasí
včera
Už to není jen Ukrajina. Frontová linie je všude a hrozba z Ruska stále sílí, varovala nová šéfka MI6
Nová ředitelka britské tajné služby MI6, Blaise Metreweli, ve svém prvním veřejném projevu varovala před rostoucí hrozbou ze strany Ruska a zdůraznila, že Spojené království čelí nové „éře nejistoty“, kde se přepisují pravidla konfliktu. Metreweli, která je první ženou v čele britské tajné služby, označila ruský přístup k mezinárodním vztahům za hluboce znepokojivý.
Zdroj: Libor Novák