Berlín - Evropský komisař pro energetiku Günther Oettinger by chtěl, aby v Evropské unii existoval jednotný systém dálničních poplatků pro osobní automobily. Řekl to v rozhovoru pro německý nedělník Welt am Sonntag. Svým vyjádřením si vysloužil kritiku od německých politiků, kteří chtějí jízdu po dálnicích zpoplatnit od roku 2016.
"Už nemáme žádné hraniční kontroly. Mít 28 jednotlivých systémů dálničních poplatků by bylo groteskní," řekl Oettinger a dodal: "Dokázal bych si představit jednotný poplatek za využití dálnic pro celý evropský trh."
Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt plánuje zavést dálniční poplatky pro řidiče od začátku roku 2016. Zatím ale není zcela jasné, jakou podobu budou poplatky mít. Německo chce, aby za dálnice platili cizinci - Němci by sice mýtné platili také, o zaplacenou částku by se jim ale snížila suma, kterou odvádějí na dani z motorového vozidla.
Vládní bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), která je hlavním advokátem zavedení poplatků, reagovala na Oettingerova slova podrážděně. Generální tajemník CSU Andreas Scheuer komisaři přes média vzkázal, že by si měl svoje rady nechat pro sebe. Oettinger politicky náleží k sesterské Křesťanskodemokratické unii (CDU) kancléřky Angely Merkelové.
Německo je poslední velkou evropskou tranzitní zemí, kde řidiči osobních vozů za jízdu po dálnicích neplatí. Bezplatné dálnice pro osobní auta jsou dále v Dánsku, Estonsku, Finsku, v Nizozemí, Lichtenštejnsku, Lucemburku, Monaku a ve Švédsku.
Stejně jako v okolních státech jsou i v Chorvatsku hlavní rychlostní dálniční komunikace zpoplatněny. Platba za průjezd dálnicí však není zpoplatněn klasickým způsobem dálničních známek, ale pro výběr poplatků jsou využívány tzv. mýtné brány ve kterých lze poplatky zaplatit hotově případně kreditní kartou a jejich výše se rovná ujeté vzdálenosti po dané komunikaci. Pokud máte zájem při cestě k moři v Chorvatsku ušetřit, můžete využít pro plánování bezplatné trasy níže uvedenou mapu případně některou z GPS navigací, která plánování trasy mimo zpoplatněné úseky /bez dálniční známky/ umožňuje.
Ve Francii stejně jako v Chorvatsku či Itálii probíhá platba za využívání rychlostní dálnic v mýtných branách, které jsou na těchto druzích komunikací rozmístěny. Vzhledem k povaze těchto mýtných bran probíhá platba samozřejmě dle ujeté vzdálenosti po dálnici. Výše dálničních poplatků dosahuje zhruba hodnot 9 EUR na 100 km což by se dalo vzhledem k rozloze Francie zařadit do skupiny států s dražšími dálničními poplatky. Jak již bylo zmíněno, Francie je relativně rozlehlý stát a při cestě do či skrz něj doporučujeme spíše než volit alternativní cesty si za dálniční poplatky připlatit.
V Itálii stejně jako v okolních zemích jsou řidiči nuceni platit za využívání rychlostních komunikací dálniční poplatky. Dálniční poplatky jsou v Itálii podobně jako ve Francii, Španělsku či Chorvatsku vybírány v mýtných branách a tak při cestách do těchto zemí odpadá nutnost shánět či kupovat platnou dálniční známku. Platba za využití dálnic v Itálii probíhá v jižní Evropě velmi oblíbených mýtných branách, kde řidiči zaplatí při průjezdu poplatek přímo úměrný vzdálenosti uražené po tomto druhu komunikací. Výše dálničních poplatků v tomto státě dosahuje průměrných hodnot 5,5EUR na 100 Km což je vzhledem k cenám poplatků v okolních státech relativně přívětivé, informuje serve dalnicni-znamky.com.
Obrovská výhoda dálnic v Polsku je skutečnost, že jsou zpoplatněny pouze některé dálniční úseky. Při průjezdu tohoto relativně rozlehlého státu tedy není třeba kupovat drahou a často nevýhodnou dálniční známku. Zpoplatnění vybraných dálničních úseků je provedeno způsobem mýtných bran ve kterých je možno platit jak v místní měně, tak americkým dolarem a samozřejmě eurem, na frekventovaných úsecích je pro zaplacení průjezdu možno využít kreditní kartu. V Polsku jsou tímto způsobem zpoplatněny dálnice A1, A2 a A4 přičemž ceny se liší dle velikosti respektive hmotnosti automobilu. Nejčastěji využívané kategorie automobilů a ceny za průjezd jednotlivých úseků naleznete v níže uvedené tabulce.
V Anglii jsou zpoplatněny nejen některé úseky rychlostních komunikací či dálnic, ale také průjezd vybraných mostů a tunelů nejen v Londýně ale i na ostatních místech v Anglii. Pokud se i vy chystáte cestovat do Velké Británie a chcete co nejvíce ušetřit na dálničních poplatcích, doporučujeme vzhledem ke složitosti respektive nerovnoměrnosti zpoplatněných úseků cestu předem důkladně naplánovat a promyslet tu nejvýhodnější trasu. Pro přehlednost jsme sepsali několik nejzásadnějších zpoplatněných úseků do tabulky na této stránce. Máte li i přes zde uvedené informace nesrovnalosti, doporučujeme navštívit některou o oficiálních stránek o dálnicích a mostech a tunelech včetně Eurotunelu v Anglii.
Ani ve Španělsku se řidiči nevyhnou dálničním poplatkům, které jak je tomu v jižní Evropě zvykem se platní dle ujeté vzdálenosti v mýtných branách. Zpoplatněny jsou samozřejmě pouze velmi kvalitní rychlostní komunikace, které jsou při cestách do jižních částí Španělska takřka nezbytností. Jedna z nepříjemností při cestách do těchto míst je však relativně vysoká cena za projeté úseky dálnic která dosahuje výše až 8 EUR/100 km. Vzhledem ke kvalitě komunikací a velmi neefektivní cestě po alternativních silnicích je platba za dálniční poplatky při cestě na jih Španělska takřka nezbytná.
24. října 2025 17:24
Jak si vede Evropa? Dolů ji táhne jediný stát, překvapivě jeden z těch největších
Související
Ode dneška začínají platit dálniční známky na příští rok
Další bezplatné dálniční úseky? Ministerstvo jich chce zavést dalších pět
dálniční poplatky , Německo , EU (Evropská unie)
Aktuálně se děje
před 35 minutami
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 1 hodinou
Předvánoční úspěch českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 1 hodinou
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 1 hodinou
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 1 hodinou
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 3 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 3 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 4 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 5 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 6 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 8 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 9 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
Peking má hned několik důvodů, proč ostře vystupovat proti stupňujícímu se vojenskému tlaku USA na Venezuelu. Nedávné zadržení ropných tankerů americkou pobřežní stráží v rámci Trumpovy „úplné blokády“ zasahuje ekonomické srdce jednoho z nejbližších partnerů Číny v Latinské Americe. Právě Čína je přitom hlavním odběratelem venezuelské ropy – v posledních měsících k ní směřovalo zhruba 80 % veškerého exportu této jihoamerické země.
Zdroj: Libor Novák