Jednotný systém dálničních poplatků v EU? Eurokomisař sklidit kritiku

Berlín - Evropský komisař pro energetiku Günther Oettinger by chtěl, aby v Evropské unii existoval jednotný systém dálničních poplatků pro osobní automobily. Řekl to v rozhovoru pro německý nedělník Welt am Sonntag. Svým vyjádřením si vysloužil kritiku od německých politiků, kteří chtějí jízdu po dálnicích zpoplatnit od roku 2016.

"Už nemáme žádné hraniční kontroly. Mít 28 jednotlivých systémů dálničních poplatků by bylo groteskní," řekl Oettinger a dodal: "Dokázal bych si představit jednotný poplatek za využití dálnic pro celý evropský trh." 

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt plánuje zavést dálniční poplatky pro řidiče od začátku roku 2016. Zatím ale není zcela jasné, jakou podobu budou poplatky mít. Německo chce, aby za dálnice platili cizinci - Němci by sice mýtné platili také, o zaplacenou částku by se jim ale snížila suma, kterou odvádějí na dani z motorového vozidla.

Vládní bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), která je hlavním advokátem zavedení poplatků, reagovala na Oettingerova slova podrážděně. Generální tajemník CSU Andreas Scheuer komisaři přes média vzkázal, že by si měl svoje rady nechat pro sebe. Oettinger politicky náleží k sesterské Křesťanskodemokratické unii (CDU) kancléřky Angely Merkelové.

Německo je poslední velkou evropskou tranzitní zemí, kde řidiči osobních vozů za jízdu po dálnicích neplatí. Bezplatné dálnice pro osobní auta jsou dále v Dánsku, Estonsku, Finsku, v Nizozemí, Lichtenštejnsku, Lucemburku, Monaku a ve Švédsku.

Stejně jako v okolních státech jsou i v Chorvatsku hlavní rychlostní dálniční komunikace zpoplatněny. Platba za průjezd dálnicí však není zpoplatněn klasickým způsobem dálničních známek, ale pro výběr poplatků jsou využívány tzv. mýtné brány ve kterých lze poplatky zaplatit hotově případně kreditní kartou a jejich výše se rovná ujeté vzdálenosti po dané komunikaci. Pokud máte zájem při cestě k moři v Chorvatsku ušetřit, můžete využít pro plánování bezplatné trasy níže uvedenou mapu případně některou z GPS navigací, která plánování trasy mimo zpoplatněné úseky /bez dálniční známky/ umožňuje.

Ve Francii stejně jako v Chorvatsku či Itálii probíhá platba za využívání rychlostní dálnic v mýtných branách, které jsou na těchto druzích komunikací rozmístěny. Vzhledem k povaze těchto mýtných bran probíhá platba samozřejmě dle ujeté vzdálenosti po dálnici. Výše dálničních poplatků dosahuje zhruba hodnot 9 EUR na 100 km což by se dalo vzhledem k rozloze Francie zařadit do skupiny států s dražšími dálničními poplatky. Jak již bylo zmíněno, Francie je relativně rozlehlý stát a při cestě do či skrz něj doporučujeme spíše než volit alternativní cesty si za dálniční poplatky připlatit.

V Itálii stejně jako v okolních zemích jsou řidiči nuceni platit za využívání rychlostních komunikací dálniční poplatky. Dálniční poplatky jsou v Itálii podobně jako ve Francii, Španělsku či Chorvatsku vybírány v mýtných branách a tak při cestách do těchto zemí odpadá nutnost shánět či kupovat platnou dálniční známku. Platba za využití dálnic v Itálii probíhá v jižní Evropě velmi oblíbených mýtných branách, kde řidiči zaplatí při průjezdu poplatek přímo úměrný vzdálenosti uražené po tomto druhu komunikací. Výše dálničních poplatků v tomto státě dosahuje průměrných hodnot 5,5EUR na 100 Km což je vzhledem k cenám poplatků v okolních státech relativně přívětivé, informuje serve dalnicni-znamky.com.

Obrovská výhoda dálnic v Polsku je skutečnost, že jsou zpoplatněny pouze některé dálniční úseky. Při průjezdu tohoto relativně rozlehlého státu tedy není třeba kupovat drahou a často nevýhodnou dálniční známku. Zpoplatnění vybraných dálničních úseků je provedeno způsobem mýtných bran ve kterých je možno platit jak v místní měně, tak americkým dolarem a samozřejmě eurem, na frekventovaných úsecích je pro zaplacení průjezdu možno využít kreditní kartu. V Polsku jsou tímto způsobem zpoplatněny dálnice A1, A2 a A4 přičemž ceny se liší dle velikosti respektive hmotnosti automobilu. Nejčastěji využívané kategorie automobilů a ceny za průjezd jednotlivých úseků naleznete v níže uvedené tabulce.

V Anglii jsou zpoplatněny nejen některé úseky rychlostních komunikací či dálnic, ale také průjezd vybraných mostů a tunelů nejen v Londýně ale i na ostatních místech v Anglii. Pokud se i vy chystáte cestovat do Velké Británie a chcete co nejvíce ušetřit na dálničních poplatcích, doporučujeme vzhledem ke složitosti respektive nerovnoměrnosti zpoplatněných úseků cestu předem důkladně naplánovat a promyslet tu nejvýhodnější trasu. Pro přehlednost jsme sepsali několik nejzásadnějších zpoplatněných úseků do tabulky na této stránce. Máte li i přes zde uvedené informace nesrovnalosti, doporučujeme navštívit některou o oficiálních stránek o dálnicích a mostech a tunelech včetně Eurotunelu v Anglii.

Ani ve Španělsku se řidiči nevyhnou dálničním poplatkům, které jak je tomu v jižní Evropě zvykem se platní dle ujeté vzdálenosti v mýtných branách. Zpoplatněny jsou samozřejmě pouze velmi kvalitní rychlostní komunikace, které jsou při cestách do jižních částí Španělska takřka nezbytností. Jedna z nepříjemností při cestách do těchto míst je však relativně vysoká cena za projeté úseky dálnic která dosahuje výše až 8 EUR/100 km. Vzhledem ke kvalitě komunikací a velmi neefektivní cestě po alternativních silnicích je platba za dálniční poplatky při cestě na jih Španělska takřka nezbytná.

Související

Více souvisejících

dálniční poplatky Německo EU (Evropská unie)

Aktuálně se děje

včera

včera

Teroristé Hamásu

Návrh dohody o příměří má tři fáze, tvrdí Hamás

Návrh dohody o příměří v pásmu Gazy, s níž souhlasilo palestinské hnutí Hamás, má tři fáze a každá trvá 42 dní. Uvedl to v pondělí vysoce postavený představitel Hamásu Chalíl Hajjá v rozhovoru pro katarskou televizi Al-Džazíra, píše agentura Reuters.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Chřestýš

Extrémní změny počasí povedou k masové migraci. Vědci varují před rozšířením jedovatých hadů

Podle nové studie, na kterou upozornil server The Guardian, se očekává, že změna klimatu povede k masové migraci jedovatých hadů do nových oblastí a zemí, které na to nejsou připravené. To zvýší zranitelnost obyvatel vůči uštknutí hady. Vědci ve studii modelovali možné geografické rozšíření 209 druhů jedovatých hadů, které mohou ohrozit lidský život. Závěry ukazují, že největší riziko nesou lidé v nízkopříjmových zemích v jižní a jihovýchodní Asii a v částech Afriky.

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Rusko vyhlašuje cvičení. Použije jaderné zbraně

Ruské ministerstvo obrany v pondělí oznámilo, že uspořádá cvičení s taktickými jadernými zbraněmi. Před několika dny Kreml rozzlobeně reagoval na komentáře vysokých západních představitelů o válce na Ukrajině.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Netanjahu: Pokud se neubráníme sami, nikdo nás neubrání. Zvládneme to i sami

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu odmítl tlak mezinárodního společenství, které požaduje pozastavení válečného tažení v Pásmu Gazy. Podle agentur AP a DPA zdůraznil, že Izrael má schopnost bránit se sám, pokud bude potřeba.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy