Jednotný systém dálničních poplatků v EU? Eurokomisař sklidit kritiku

Berlín - Evropský komisař pro energetiku Günther Oettinger by chtěl, aby v Evropské unii existoval jednotný systém dálničních poplatků pro osobní automobily. Řekl to v rozhovoru pro německý nedělník Welt am Sonntag. Svým vyjádřením si vysloužil kritiku od německých politiků, kteří chtějí jízdu po dálnicích zpoplatnit od roku 2016.

"Už nemáme žádné hraniční kontroly. Mít 28 jednotlivých systémů dálničních poplatků by bylo groteskní," řekl Oettinger a dodal: "Dokázal bych si představit jednotný poplatek za využití dálnic pro celý evropský trh." 

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt plánuje zavést dálniční poplatky pro řidiče od začátku roku 2016. Zatím ale není zcela jasné, jakou podobu budou poplatky mít. Německo chce, aby za dálnice platili cizinci - Němci by sice mýtné platili také, o zaplacenou částku by se jim ale snížila suma, kterou odvádějí na dani z motorového vozidla.

Vládní bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), která je hlavním advokátem zavedení poplatků, reagovala na Oettingerova slova podrážděně. Generální tajemník CSU Andreas Scheuer komisaři přes média vzkázal, že by si měl svoje rady nechat pro sebe. Oettinger politicky náleží k sesterské Křesťanskodemokratické unii (CDU) kancléřky Angely Merkelové.

Německo je poslední velkou evropskou tranzitní zemí, kde řidiči osobních vozů za jízdu po dálnicích neplatí. Bezplatné dálnice pro osobní auta jsou dále v Dánsku, Estonsku, Finsku, v Nizozemí, Lichtenštejnsku, Lucemburku, Monaku a ve Švédsku.

Stejně jako v okolních státech jsou i v Chorvatsku hlavní rychlostní dálniční komunikace zpoplatněny. Platba za průjezd dálnicí však není zpoplatněn klasickým způsobem dálničních známek, ale pro výběr poplatků jsou využívány tzv. mýtné brány ve kterých lze poplatky zaplatit hotově případně kreditní kartou a jejich výše se rovná ujeté vzdálenosti po dané komunikaci. Pokud máte zájem při cestě k moři v Chorvatsku ušetřit, můžete využít pro plánování bezplatné trasy níže uvedenou mapu případně některou z GPS navigací, která plánování trasy mimo zpoplatněné úseky /bez dálniční známky/ umožňuje.

Ve Francii stejně jako v Chorvatsku či Itálii probíhá platba za využívání rychlostní dálnic v mýtných branách, které jsou na těchto druzích komunikací rozmístěny. Vzhledem k povaze těchto mýtných bran probíhá platba samozřejmě dle ujeté vzdálenosti po dálnici. Výše dálničních poplatků dosahuje zhruba hodnot 9 EUR na 100 km což by se dalo vzhledem k rozloze Francie zařadit do skupiny států s dražšími dálničními poplatky. Jak již bylo zmíněno, Francie je relativně rozlehlý stát a při cestě do či skrz něj doporučujeme spíše než volit alternativní cesty si za dálniční poplatky připlatit.

V Itálii stejně jako v okolních zemích jsou řidiči nuceni platit za využívání rychlostních komunikací dálniční poplatky. Dálniční poplatky jsou v Itálii podobně jako ve Francii, Španělsku či Chorvatsku vybírány v mýtných branách a tak při cestách do těchto zemí odpadá nutnost shánět či kupovat platnou dálniční známku. Platba za využití dálnic v Itálii probíhá v jižní Evropě velmi oblíbených mýtných branách, kde řidiči zaplatí při průjezdu poplatek přímo úměrný vzdálenosti uražené po tomto druhu komunikací. Výše dálničních poplatků v tomto státě dosahuje průměrných hodnot 5,5EUR na 100 Km což je vzhledem k cenám poplatků v okolních státech relativně přívětivé, informuje serve dalnicni-znamky.com.

Obrovská výhoda dálnic v Polsku je skutečnost, že jsou zpoplatněny pouze některé dálniční úseky. Při průjezdu tohoto relativně rozlehlého státu tedy není třeba kupovat drahou a často nevýhodnou dálniční známku. Zpoplatnění vybraných dálničních úseků je provedeno způsobem mýtných bran ve kterých je možno platit jak v místní měně, tak americkým dolarem a samozřejmě eurem, na frekventovaných úsecích je pro zaplacení průjezdu možno využít kreditní kartu. V Polsku jsou tímto způsobem zpoplatněny dálnice A1, A2 a A4 přičemž ceny se liší dle velikosti respektive hmotnosti automobilu. Nejčastěji využívané kategorie automobilů a ceny za průjezd jednotlivých úseků naleznete v níže uvedené tabulce.

V Anglii jsou zpoplatněny nejen některé úseky rychlostních komunikací či dálnic, ale také průjezd vybraných mostů a tunelů nejen v Londýně ale i na ostatních místech v Anglii. Pokud se i vy chystáte cestovat do Velké Británie a chcete co nejvíce ušetřit na dálničních poplatcích, doporučujeme vzhledem ke složitosti respektive nerovnoměrnosti zpoplatněných úseků cestu předem důkladně naplánovat a promyslet tu nejvýhodnější trasu. Pro přehlednost jsme sepsali několik nejzásadnějších zpoplatněných úseků do tabulky na této stránce. Máte li i přes zde uvedené informace nesrovnalosti, doporučujeme navštívit některou o oficiálních stránek o dálnicích a mostech a tunelech včetně Eurotunelu v Anglii.

Ani ve Španělsku se řidiči nevyhnou dálničním poplatkům, které jak je tomu v jižní Evropě zvykem se platní dle ujeté vzdálenosti v mýtných branách. Zpoplatněny jsou samozřejmě pouze velmi kvalitní rychlostní komunikace, které jsou při cestách do jižních částí Španělska takřka nezbytností. Jedna z nepříjemností při cestách do těchto míst je však relativně vysoká cena za projeté úseky dálnic která dosahuje výše až 8 EUR/100 km. Vzhledem ke kvalitě komunikací a velmi neefektivní cestě po alternativních silnicích je platba za dálniční poplatky při cestě na jih Španělska takřka nezbytná.

Související

Více souvisejících

dálniční poplatky Německo EU (Evropská unie)

Aktuálně se děje

před 44 minutami

Ilustrační fotografie.

Problémy SOCDEM s Lidovým domem pokračují. Soud rozhodl ve prospěch Altnerových

Problémy sociálních demokratů s Lidovým domem nekončí. Obvodní soud pro Prahu 1 rozhodl, že SOCDEM má zaplatit pozůstalým po zesnulém právníkovi Zdeňku Altnerovi, který po straně požadoval miliony za právní služby, téměř půl miliardy korun. K žalované částce ve výši 18 a půl milionu korun přibyly úroky a smluvní pokuta. Sociální demokraté s rozsudkem nesouhlasí. 

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Aktualizováno před 3 hodinami

Jan Cimický

Cimický je vinen, rozhodl soud. Dostal nejvyšší možný trest

Psychiatr Jan Cimický, který čelil obviněním ze znásilnění a vydírání, je vinen, rozhodl Obvodní soud pro Prahu 8 v pátek. Obžalovanému udělil nejvyšší možný a žalobkyní navrhovaný trest v délce pěti let odnětí svobody. Rozsudek není pravomocný, je možné se proti němu odvolat. Cimický, který dnes k soudu opět nepřišel, vinu dlouhodobě odmítá. 

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

včera

včera

včera

Válka v Izraeli

Válečný zločin. Izrael se podle HRW dopouští etnické čistky

Lidskoprávní organizace Human Rights Watch (HRW) ve čtvrteční zprávě uvedla, že opakované evakuační příkazy izraelských úřadů vůči obyvatelům Pásma Gazy představují "válečný zločin nuceného vysídlení" a mohou být v některých případech považovány za "etnické čistky".  

včera

včera

včera

včera

Jak rychle se mění počasí? Za tři roky zmizelo v jediné zemi tisíc ledovců

Během uplynulých tří dekád zcela zmizelo na území Tádžikistánu více než 1000 ledovců. V praxi tak dokládají, jak rychle se naše planeta otepluje.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy