Berlín - Evropský komisař pro energetiku Günther Oettinger by chtěl, aby v Evropské unii existoval jednotný systém dálničních poplatků pro osobní automobily. Řekl to v rozhovoru pro německý nedělník Welt am Sonntag. Svým vyjádřením si vysloužil kritiku od německých politiků, kteří chtějí jízdu po dálnicích zpoplatnit od roku 2016.
"Už nemáme žádné hraniční kontroly. Mít 28 jednotlivých systémů dálničních poplatků by bylo groteskní," řekl Oettinger a dodal: "Dokázal bych si představit jednotný poplatek za využití dálnic pro celý evropský trh."
Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt plánuje zavést dálniční poplatky pro řidiče od začátku roku 2016. Zatím ale není zcela jasné, jakou podobu budou poplatky mít. Německo chce, aby za dálnice platili cizinci - Němci by sice mýtné platili také, o zaplacenou částku by se jim ale snížila suma, kterou odvádějí na dani z motorového vozidla.
Vládní bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), která je hlavním advokátem zavedení poplatků, reagovala na Oettingerova slova podrážděně. Generální tajemník CSU Andreas Scheuer komisaři přes média vzkázal, že by si měl svoje rady nechat pro sebe. Oettinger politicky náleží k sesterské Křesťanskodemokratické unii (CDU) kancléřky Angely Merkelové.
Německo je poslední velkou evropskou tranzitní zemí, kde řidiči osobních vozů za jízdu po dálnicích neplatí. Bezplatné dálnice pro osobní auta jsou dále v Dánsku, Estonsku, Finsku, v Nizozemí, Lichtenštejnsku, Lucemburku, Monaku a ve Švédsku.
Stejně jako v okolních státech jsou i v Chorvatsku hlavní rychlostní dálniční komunikace zpoplatněny. Platba za průjezd dálnicí však není zpoplatněn klasickým způsobem dálničních známek, ale pro výběr poplatků jsou využívány tzv. mýtné brány ve kterých lze poplatky zaplatit hotově případně kreditní kartou a jejich výše se rovná ujeté vzdálenosti po dané komunikaci. Pokud máte zájem při cestě k moři v Chorvatsku ušetřit, můžete využít pro plánování bezplatné trasy níže uvedenou mapu případně některou z GPS navigací, která plánování trasy mimo zpoplatněné úseky /bez dálniční známky/ umožňuje.
Ve Francii stejně jako v Chorvatsku či Itálii probíhá platba za využívání rychlostní dálnic v mýtných branách, které jsou na těchto druzích komunikací rozmístěny. Vzhledem k povaze těchto mýtných bran probíhá platba samozřejmě dle ujeté vzdálenosti po dálnici. Výše dálničních poplatků dosahuje zhruba hodnot 9 EUR na 100 km což by se dalo vzhledem k rozloze Francie zařadit do skupiny států s dražšími dálničními poplatky. Jak již bylo zmíněno, Francie je relativně rozlehlý stát a při cestě do či skrz něj doporučujeme spíše než volit alternativní cesty si za dálniční poplatky připlatit.
V Itálii stejně jako v okolních zemích jsou řidiči nuceni platit za využívání rychlostních komunikací dálniční poplatky. Dálniční poplatky jsou v Itálii podobně jako ve Francii, Španělsku či Chorvatsku vybírány v mýtných branách a tak při cestách do těchto zemí odpadá nutnost shánět či kupovat platnou dálniční známku. Platba za využití dálnic v Itálii probíhá v jižní Evropě velmi oblíbených mýtných branách, kde řidiči zaplatí při průjezdu poplatek přímo úměrný vzdálenosti uražené po tomto druhu komunikací. Výše dálničních poplatků v tomto státě dosahuje průměrných hodnot 5,5EUR na 100 Km což je vzhledem k cenám poplatků v okolních státech relativně přívětivé, informuje serve dalnicni-znamky.com.
Obrovská výhoda dálnic v Polsku je skutečnost, že jsou zpoplatněny pouze některé dálniční úseky. Při průjezdu tohoto relativně rozlehlého státu tedy není třeba kupovat drahou a často nevýhodnou dálniční známku. Zpoplatnění vybraných dálničních úseků je provedeno způsobem mýtných bran ve kterých je možno platit jak v místní měně, tak americkým dolarem a samozřejmě eurem, na frekventovaných úsecích je pro zaplacení průjezdu možno využít kreditní kartu. V Polsku jsou tímto způsobem zpoplatněny dálnice A1, A2 a A4 přičemž ceny se liší dle velikosti respektive hmotnosti automobilu. Nejčastěji využívané kategorie automobilů a ceny za průjezd jednotlivých úseků naleznete v níže uvedené tabulce.
V Anglii jsou zpoplatněny nejen některé úseky rychlostních komunikací či dálnic, ale také průjezd vybraných mostů a tunelů nejen v Londýně ale i na ostatních místech v Anglii. Pokud se i vy chystáte cestovat do Velké Británie a chcete co nejvíce ušetřit na dálničních poplatcích, doporučujeme vzhledem ke složitosti respektive nerovnoměrnosti zpoplatněných úseků cestu předem důkladně naplánovat a promyslet tu nejvýhodnější trasu. Pro přehlednost jsme sepsali několik nejzásadnějších zpoplatněných úseků do tabulky na této stránce. Máte li i přes zde uvedené informace nesrovnalosti, doporučujeme navštívit některou o oficiálních stránek o dálnicích a mostech a tunelech včetně Eurotunelu v Anglii.
Ani ve Španělsku se řidiči nevyhnou dálničním poplatkům, které jak je tomu v jižní Evropě zvykem se platní dle ujeté vzdálenosti v mýtných branách. Zpoplatněny jsou samozřejmě pouze velmi kvalitní rychlostní komunikace, které jsou při cestách do jižních částí Španělska takřka nezbytností. Jedna z nepříjemností při cestách do těchto míst je však relativně vysoká cena za projeté úseky dálnic která dosahuje výše až 8 EUR/100 km. Vzhledem ke kvalitě komunikací a velmi neefektivní cestě po alternativních silnicích je platba za dálniční poplatky při cestě na jih Španělska takřka nezbytná.
10. listopadu 2024 21:11
Krize evropského automobilového průmyslu. V Německu se budou zavírat továrny
Související
Ode dneška začínají platit dálniční známky na příští rok
Další bezplatné dálniční úseky? Ministerstvo jich chce zavést dalších pět
dálniční poplatky , Německo , EU (Evropská unie)
Aktuálně se děje
před 44 minutami
Problémy SOCDEM s Lidovým domem pokračují. Soud rozhodl ve prospěch Altnerových
před 1 hodinou
Severní Korea jde s dobou. Kim nařídil masovou výrobu útočných dronů
před 2 hodinami
Nehoda u Málkova uzavřela silnici. Havaroval kamion s krevní plazmou
před 2 hodinami
Trumpova skepse se šíří. USA už nejsou jediné, kdo mohou vystoupit z Pařížské klimatické dohody
Aktualizováno před 3 hodinami
Cimický je vinen, rozhodl soud. Dostal nejvyšší možný trest
před 3 hodinami
COP narazil na zásadní problém. Státy se bojí Číny, historický statut ji zbavuje odpovědnosti
před 4 hodinami
Zvířata požírají mrtvá těla na ulicích. Situace v Gaze je nadmíru kritická
před 4 hodinami
„Tohle je řešení“. Trump si na post generálního prokurátora vybral Gaetze, který obdivuje salvadorského diktátora
před 4 hodinami
Země je v kritickém stavu. Klimatické konference jsou málo, na boj se změnami počasí nestačí, varují experti
před 5 hodinami
BBC: Trump stihl během pouhého týdne od voleb šokovat Washington i celý svět
před 5 hodinami
COP29 se změnil v prezidentskou one man show. Alijev přítomným vyráží dech
před 6 hodinami
Káže vodu, pije víno. Evropa boj s počasím jen předstírá? Plánuje pravý opak, varují experti
před 7 hodinami
Počasí o víkendu: Teploty vyrostou jen pár stupňů nad nulu
včera
Ceny energií se příští rok změní. Distributoři zveřejnili nové ceníky
včera
Rusko na Ukrajině postupuje. Hlásí další úspěch u Doněcku i v Charkovské oblasti
včera
Válečný zločin. Izrael se podle HRW dopouští etnické čistky
včera
Ministr Válek je po operaci nádoru prostaty
včera
Trump může boj s oteplováním omezit. Firmy se ale nedají, tvrdí Bidenův člověk
včera
Rusko je ochotno s Trumpem jednat o ukončení války na Ukrajině. Má ale podmínku
včera
Jak rychle se mění počasí? Za tři roky zmizelo v jediné zemi tisíc ledovců
Během uplynulých tří dekád zcela zmizelo na území Tádžikistánu více než 1000 ledovců. V praxi tak dokládají, jak rychle se naše planeta otepluje.
Zdroj: Libor Novák