Evropský výrobce letecké techniky Airbus upozornil své zaměstnance, aby se připravili na potenciálně výrazné propouštění. Bez okamžité reakce na dopady koronaviru je podle šéfa podniku Guillauma Fauryho v sázce přežití firmy. Informovala o tom dnes agentura Reuters, která se odvolává na interní zprávu, jež Faury v pátek adresoval 135.000 zaměstnanců.
Společnost 8. dubna oznámila, že výrobu sníží o třetinu. V páteční zprávě zaměstnancům ale Faury napsal, že avizované omezení produkce není tím nejhorším scénářem. Airbus za několik týdnů přišel o třetinu obchodů, protože pandemie způsobená šířením koronaviru paralyzovala cestování letadlem. Aerolinky se proto zdráhají přebírat nová letadla.
"Hotovost nám ubývá nebývalým tempem, což může ohrozit vlastní existenci společnosti," napsal Faury. "Musíme teď nutně držet hotovost, obnovit finanční rovnováhu, a tím si zajistit kontrolu nad svým osudem," napsal šéf Airbusu.
Co se týče zaměstnanců, firma začala využívat vládních podpůrných programů. Ve Francii tak Airbus poslal domů 3000 pracovníků. "Nyní patrně potřebujeme plán dalekosáhlejších změn," napsal Faury.
Podle agentury Reuters, která se odvolává na zdroje z odvětví, by mohla být letos v létě zahájena restrukturalizace podobná té z roku 2007, kdy firma propustila 10.000 lidí. Další zdroje uvedly, že Airbus vyjednává s evropskými vládami o pomoci, včetně státem garantovaných úvěrů. Společnost zvýšila své úvěrové linky, a získala tak "čas na adaptaci a předimenzování", jak v interní zprávě uvedl Faury.
Dosud Airbus oznámil snížení měsíční výroby letadel z rodiny A320 každý měsíc o třetinu na 40 strojů, aby zabránil hromadění nedodaných letadel. Stroje Airbus A320 mají jednu uličku a většinou se využívají na kratší až střední vzdálenosti.
Airbus také avizoval, že zredukuje počet větších vyrobených letadel z řady A350, a to o 40 procenta na šest strojů měsíčně. Nákladních letounů z rodiny A330 Airbus vyrobí jen několik měsíčně, jejich produkce se sníží o více než dvě pětiny.
Podle Fauryho je příliš brzy na to, aby se dalo odhadnout tempo a rozsah oživení výroby. Podle jednoho ze scénářů oživení nastane po krátké a hluboké krizi, podle jiného se poptávka vrátí na úroveň před pandemií až za pět až deset let. Většina analytiků a leteckých společností očekává, že pokles poptávky se potáhne tři až čtyři roky.
"Letecké odvětví bohužel do tohoto nového světa vstoupí slabší a zranitelnější," konstatoval Faury.
Airbus má tento týden v plánu zveřejnit výsledky hospodaření za první čtvrtletí. Odrazí se v nich dopady pandemie, kvůli níž aerolinky po celém světě odstavily většinu strojů, bojují o přežití a zastavily také dodávky nových letadel.
10. listopadu 2024 21:11
Krize evropského automobilového průmyslu. V Německu se budou zavírat továrny
Související
Francouzský soud zprostil Airbus a Air France obvinění kvůli havárii z roku 2009 s 228 mrtvými
Airbus zdvojnásobí svou produkční kapacitu v Číně
airbus , Ekonomika , propouštění
Aktuálně se děje
před 53 minutami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 4 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 4 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 5 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 6 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák