Francouzská automobilka Renault celosvětově zruší 15.000 pracovních míst, z toho 4600 ve Francii, restrukturalizuje továrny a jednu zruší. Kvůli koronaviru jí klesly tržby, a chce proto v příštích třech letech ušetřit dvě miliardy eur (zhruba 54 miliard Kč). Firma dnes uvedla, že zahájila jednání o svém úsporném plánu s odbory, a potvrdila tak dřívější zprávy médií.
Renault sdělil, že restrukturalizační opatření, včetně snížení počtu pracovních míst a převodů pracovní síly uvnitř firmy, které se dotkne necelých deseti procent jeho zaměstnanců, bude stát 1,2 miliardy eur. Společnost zároveň sníží výrobu a soustředí se na ziskovější modely.
Firma chce přehodnotit činnost šesti výroben včetně těch, které produkují součástky. Uvedla také, že některé továrny jako na příklad Flins u Paříže, kde vyrábí elektrovozy Zoe, by mohly přestat vyrábět auta a místo toho se zaměřit na recyklaci.
Záměr učinit z Francie evropskou jedničku ve výrobě "čistých" vozů v úterý ohlásil francouzský prezident Emmanuel Macron. Zároveň představil balíček v hodnotě více než osm miliard eur na záchranu domácího automobilového průmyslu. Vyzval také francouzské automobilky, aby vyráběly auta ve své zemi. Stát v Renaultu vlastní 15procentní podíl.
Renault dnes také uvedl, že srazí náklady snížením počtu subdodavatelů, sníží počet používaných komponent, zmrazí plány na expanzi v Rumunsku a v Maroku a omezí celosvětovou výrobu převodovek.
Společnost plánuje snížit do roku 2024 celosvětovou výrobní kapacitu na 3,3 milionu vozidel ze současných čtyř milionů. Soustředit se chce na výrobu malých dodávek a na elektromobily.
"Měníme myšlenkové nastavení. Dříve šlo o objem a tržby a být první na scéně," řekla na dnešní tiskové konferenci dočasná šéfka firmy Clotilde Delbosová. "Nechceme být největší, to, co chceme, je udržitelná a zisková společnost," dodala s tím, že Renault se po příliš velkých investicích a nákladech v předchozích letech vrací ke kořenům a že napříště nebude nic "tabu".
Nespokojenost se zveřejněným plánem dnes vyjádřila umírněná odborová organizace CFDT. "Plán je nevyvážený a na úkor francouzských aktivit," citovala ji agentura Reuters. Podle odborů byly ostatní země zasaženy méně než mateřská Francie.
Firma uvedla, že ve Francii zavře jen jednu továrnu - v Choisy-le-Roi - jižně od Paříže. Ta zaměstnává 250 lidí. Dodala také, že se bude snažit upřednostňovat dobrovolné odchody a rekvalifikace namísto propouštění.
Renault byl stejně jako jeho japonský partner Nissan pod tlakem už předtím, než udeřila pandemie. Aliance s Nissanem, jejíž součástí je i automobilka Mitsubishi, se otřásla poté, co byl v roce 2018 zatčen její tvůrce a generální ředitel Carlos Ghosn. Za loňský rok vykázal Renault svou první ztrátu po deseti letech a Nissan první ztrátu po 11 letech. Podobně jako konkurence se nyní snaží vyrovnat pokles příjmů přesměrováním výroby na ekologičtější formy dopravy.
Akcie Renaultu v reakci na dnešní vývoj krátce po poledni odepisovaly téměř šest procent. Obchodují se nejhůře ze všech francouzských bluechipových akcií.
Související

Volkswagen je nejprodávanějším automobilem v EU, následují Toyota a Renault

Renaultu vzrostly v prvním čtvrtletí tržby o 30 % díky vyšším prodejům i cenám
Renault , automobilový průmysl , Ekonomika , Francie , Carlos Ghosn (Nissan) , Nissan Motor
Aktuálně se děje
před 18 minutami

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
před 1 hodinou

Počasí v Evropě ovlivní Ines. Meteorologové varují před nebezpečnými jevy
před 1 hodinou

Obstruovat jednání nemusí jen Rusko, ale i Ukrajina. Jak reagovat na bezvýchodné situace?
před 2 hodinami

Pokus o vraždu v rodině na Plzeňsku. V případu již padlo obvinění
před 3 hodinami

70 let od vzniku Varšavské smlouvy. Místo kolektivní bezpečnosti přinesla hegemonii Moskvy
před 4 hodinami

Čekali na něj s cybertrucky a červeným kobercem, dali mu Air Force One. Přetvoří Trump USA v arabský stát?
před 5 hodinami

Americká trpělivost s pasivními Rusy je u konce. Nyní je čas začít jednat, říká Kraus
před 5 hodinami

Rána pro von der Leyenovou: Soud rozhodl v kauze Pfizergate
před 6 hodinami

Tlak na Putina narůstá. Do schůzky se Zelenským ho nutí už i spojenci
před 6 hodinami

EU schválila 17. balík sankcí proti Rusku
před 7 hodinami

Džihádista, který míří k mezinárodní legitimitě. Co znamená schůzka Trumpa s vůdcem Sýrie?
před 8 hodinami

Trump se setkal se syrským lídrem, na jehož hlavu USA vypsaly odměnu 10 milionů dolarů
před 9 hodinami

Existuje riziko jaderné války mezi Indií a Páksistánem?
před 9 hodinami

Maďarsko udělalo významný krok k záchraně, Kanada si pohodlně došla pro další výhru
před 10 hodinami

Američané začali pociťovat v praxi Trumpova cla. Citelně si připlatí i za nejmenší zásilky
před 11 hodinami

Zelenskyj: Trump musí pochopit, že překážkou míru je Putin. Co mu řekl ve Vatikánu ale neprozradí
před 12 hodinami

Kallasová: Mírové rozhovory neproběhnou. Putin do Turecka nepřijde, nemá odvahu postavit se Zelenskému
před 13 hodinami

Víkendové počasí oteplení nepřinese. Na léto si ještě počkáme
včera

Co se stovkami ruských miliard? Rodí se nový plán
včera
USA dochází trpělivost: Nejsme žádná charita, zní z OSN
Spojené státy by se na Organizaci spojených národů neměly dívat jako na charitativní projekt, ale jako na instituci, která přináší konkrétní výhody – prohlásil v úterý technologický vyslanec OSN Amandeep Singh Gill na konferenci Politico AI & Tech Summit v Soulu.
Zdroj: Libor Novák