Na trase z Číny do Evropy je mnoho překážek. Jak bude Hedvábná stezka fungovat?

Peking - Novodobou Hedvábnou stezku mají tvořit revitalizované dopravní trasy a nová obchodní centra rozprostřená mezi Čínou a Evropou. Její účinnost, bezpečnost a zdravá soutěživost vyplývá z faktu, že nejde o jednu cestu, jak by mohl napovídat název, ale síť mnoha vzájemně propojených euroasijských koridorů.

Stejně jako tomu bývalo v dobách dávné Hedvábné stezky - pokud jeden koridor padne kvůli změně vlády, kvůli válce, ekonomickému otřesu nebo sporu kvůli tarifům, pak může být náklad přesměrován po alternativní trase - jako když řeka obteče balvan stojící jí v cestě.

V současnosti existují tři funkční železniční koridory, které spojují Čínu s Evropou. Severní koridor prochází převážně územím Ruska a většinou kopíruje trasu Transsibiřského expresu.

Střední železniční cesta vede přes Kazachstán, než se napojuje na severní koridor na západě Ruska. Jižní koridor pak vede přes Kazachstán do města Aktau, odkud buď překročí Kaspické moře s pomocí přívozu, anebo pokračuje po zemi do Íránu, než naváže přes Ázerbájdžán, Gruzii a Turecko. Každým koridorem je přepravní doba 10,5 až 16 dní.

Severní a střední koridor už vzkvétají, jižní se teprve vytváří. První dvě zmíněné v podstatě spojují jen tři velké celní zóny - Čínu, Euroasijskou hospodářskou unii (EAHU) a Evropskou unii (EU), což znamená, že zboží překračuje jen dvě "hranice" na trase dlouhé více než 9000 kilometrů.

Jižní cesta je o něco složitější, protože zahrnuje krom kazašského také odlišné celní režimy v Ázerbájdžánu, Gruzii a Turecku, než se napojí na evropskou železniční síť. Paradoxem je, že několik politických a ekonomických konfliktů přispělo k zesílenému využití a rozvoji tohoto jižního koridoru. "Její výhodou je, že obchází Rusko," prohlásil Martin Vötmann, který pracuje pro přepravní firmu DP World v přístavu Aktau.

Evropská unie uvalila sankce proti Rusku kvůli konfliktu na Ukrajině. To ze strany Ruska vyvolalo reakci v podobě embarga na mnoho evropských produktů. A evropské produkty, jako je maso, zemědělské plodiny a sýr je zakázáno do Ruska nejen dovážet, ale nesmějí se přes ruské území ani přepravovat do jiných zemí. Jižní cesta přes nebo kolem Kaspického moře řeší tuto obchodní blokádu a tento koridor nabírá na významu, jak se čím dál tím víc evropských zemí snaží zaplnit vracející se nákladní vlaky do Číny vlastním zbožím.

Související

Vlaky

Maďarsko vybuduje železnici z Budapešti do Bělehradu, půjčilo si od Číny

Maďarsko dostane od Číny půjčku na železnici z Budapešti do Bělehradu. Podepsání úvěrové smlouvy dnes oznámil maďarský ministr financí Mihály Varga. Projekt za 2,1 miliardy dolarů (53,1 miliardy Kč) je součástí čínského plánu takzvané nové Hedvábné stezky, který má otevřít čínským firmám nové obchodní možnosti. Jedná se o první takovou dopravní infrastrukturu v Evropské unii.

Více souvisejících

Hedvábná stezka Čína Ekonomika železnice Rusko EU (Evropská unie) protiruské sankce

Aktuálně se děje

před 16 minutami

před 52 minutami

Aktualizováno před 1 hodinou

Aktualizováno před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Robert Fico

Atentátník na Fica se sám stal terčem útoku

Údajný útočník, který ve středu střílel na slovenského premiéra Roberta Fica, se v roce 2016 stal sám terčem útoku. Juraj Cintula tehdy pracoval jako ochranka obchodního domu ve městě Levice.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Aktualizováno před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Vlastimil Harapes

Zemřel známý baletní mistr Vlastimil Harapes

Česko zasáhla ve středu smutná zpráva. Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. O jeho úmrtí informovalo Národní divadlo. Harapes v poslední době bojoval s vážnými zdravotními problémy. 

před 5 hodinami

Aktualizováno před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

Ministerstvo kultury navrhlo od příštího roku zvýšení koncesionářských poplatků

Česká televize získá příští rok díky zvýšení koncesionářských poplatků navíc 865 milionů korun a Český rozhlas si polepší o 331 milionů korun. Ministerstvo kultury navrhuje od roku 2025 zvýšit televizní poplatek o 15 Kč na 150 Kč měsíčně a rozhlasový poplatek o 10 Kč na 55 Kč měsíčně, jak uvedl ministr kultury Martin Baxa (ODS) na dnešní tiskové konferenci. 

Zdroj: Karolína Svobodová

Další zprávy