Piloti leteckých společností se obávají o bezpečnost Boeingu 787 Dreamliner, neboť klíčový protipožární systém je náchylný k poruchovosti. S odvoláním na nejmenované piloty to uvedl nedělník The Observer. Společnost Boeing aerolinky na záležitost upozornila a americký Federální úřad pro letectví (FAA) rozhodl, že provoz těchto letounů nezakáže, přestože připustil, že tento problém existuje, napsal list.
Přepravcům, v jejichž flotile jsou stroje Boeing 787 Dreamliner, Boeing oznámil, že spínač hasicího systému požáru motoru v "malém počtu" případů selhal. Zařízení také přeruší přívod paliva a hydraulické kapaliny, aby se zabránilo šíření požáru. Britské aerolinky Tui, British Airways a Virgin Atlantic provozují více než 60 Dreamlinerů.
Piloti podle listu tvrdí, že je ohrožena bezpečnost cestujících a posádky. "Kdyby došlo k požáru motoru na transatlantickém letu a letadlo mělo jeden z vadných požárních spínačů, pak bychom museli letět s hořícím křídlem až tři hodiny, než bychom mohli bezpečně přistát," uvedl jeden z nich.
Boeing ve svém oznámení aerolinky upozornil na to, že dlouhodobě spuštěné topení může způsobit, že požární spínač se bude držet v uzamčené poloze, takže nebude moci být použit k uvolnění hasicích přístrojů v motorech.
FAA vydal směrnici o letové způsobilosti, v níž oznámil, že problém "pravděpodobně existuje nebo se může objevit v jiných výrobcích stejné konstrukce" a že "existuje možnost, že požár bude nekontrolovatelný". Provoz letadel nicméně nezakázal a místo toho leteckým společnostem nařídil kontrolovat spínač každých 30 dní.
Letoun Dreamliner, který byl uveden na trh v roce 2011, měl zdokonalit leteckou přepravu díky palivově úsporným technologiím a delšímu doletu. O dva roky později byl stroji, který stojí 200 milionů dolarů (přes 4,5 miliardy Kč), zakázán provoz po sérii požárů způsobených vadnými bateriemi.
Letos Boeing zvýšil výrobu těchto letadel z 12 na 14 měsíčně a oznámil, že nahradí až 900 kontrolorů kvality inteligentní technologií. Kritici tvrdí, že rychlost výroby je na úkor bezpečnosti.
"Boeing trvá na tom, že riziko požáru motoru je velmi nízké, a to je pravda. Ale to, co nás znepokojuje, je postoj firmy k riziku, zejména ve světle nedávných problémů Boeingu 737 Max. Pokud dojde k poruše požárního spínače, není možné zahájit hašení a oheň uhasit ručním zásahem," vysvětlili piloti.
What does it take to get a 787-9 #Dreamliner to the Paris Air Show? Watch as we take you on our journey to get this @AirTahitiNui 787-9 Dreamliner ready to fly at #PAS19. pic.twitter.com/balefWRQCd
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) 16. června 2019
Provoz letadel 737 MAX je po celém světě pozastaven kvůli dvěma tragickým nehodám tohoto stroje, při nichž zemřelo 346 lidí. Boeing pak zahájil aktualizaci příslušného softwaru.
Tui, British Airways a Virgin Atlantic listu sdělily, že dodržují bezpečnostní požadavky stanovené leteckými úřady, letadla byla zkontrolována a budou pokračovat v provozu jako obvykle.
Boeing uvedl, že vady byly zjištěny u necelého jednoho procenta spínačů. "Požáry z motorů jsou velmi nepravděpodobnou událostí a v historii flotily 787 nebyly zaznamenány žádné," uvedl. FAA odmítl obavy pilotů komentovat s tím, že je vyzval k reakcím v únoru, kdy připravil směrnici o letové způsobilosti.
Související
Boeingy 787 nejsou bezpečné, varuje bývalý zaměstnanec společnosti. Věc už řeší úřady
Boeing kvůli novému problému ve výrobě omezí montáž letounů 787
Boeing 787 Dreamliner , boeing , letadla, letectví
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Hamás souhlasil s příměřím v Pásmu Gazy. Podle Izraele je to lest
před 1 hodinou
Invaze do Rafahu znepokojuje i USA. Biden chce mluvit s Netanjahuem
před 2 hodinami
Rusko si předvolalo velvyslance Británie. Důvod ale tají
před 3 hodinami
Civilisté mohou Rafah opustit. Egyptský hraniční přechod zůstává otevřený
před 3 hodinami
EU se snaží přivést Izrael k rozumu: Izraelské příkazy k evakuaci Rafahu znamenají to nejhorší
před 4 hodinami
Extrémní změny počasí povedou k masové migraci. Vědci varují před rozšířením jedovatých hadů
před 5 hodinami
Rusko vyhlašuje cvičení. Použije jaderné zbraně
před 5 hodinami
Ve Vatikánu zadrželi faráře z Česka. Měl u sebe pistoli
před 5 hodinami
Ruská armáda údajně postupuje. Tvrdí, že dobyla další ukrajinské vesnice
před 6 hodinami
Itálie: Protiofenzíva Ukrajiny byla chyba. Když Putin nechce jednat, Západ se musí víc snažit
před 6 hodinami
Čecha zadrželi ve Vatikánu kvůli zbraním v tašce. Šlo o faráře
před 7 hodinami
Česká diplomacie objasnila, jak momentálně funguje velvyslanectví v Rusku
před 7 hodinami
Putin nařídil ruské armádě manévry s nácvikem použití taktických jaderných zbraní
před 8 hodinami
Počasí: Meteorologové letos poprvé varují před bouřkami. Hrozí do půlnoci
před 8 hodinami
Proč USA odkládaly pomoc pro Ukrajinu? Jeden z politiků konečně prozradil důvod
před 9 hodinami
Vracet uprchlíky na Ukrajinu? Polsko je pro, Maďarsko to dělat nehodlá
před 10 hodinami
Netanjahu: Pokud se neubráníme sami, nikdo nás neubrání. Zvládneme to i sami
před 10 hodinami
Jednání o příměří není ztraceno. Hamás se vrátí do Káhiry, dorazí i ředitel CIA
před 11 hodinami
Izraelská armáda zahájila evakuaci Rafahu
před 11 hodinami
Zemřel Miroslav Imrich, zpěvák skupin Tango a Abraxas
Českou hudební scénu zasáhla v neděli smutná zpráva. Ve věku 71 let zemřel zpěvák Miroslav Imrich, který se proslavil působením v kapelách Tango a Abraxas. Podle dostupných informací nepřežil srážku s vlakem.
Zdroj: Jan Hrabě