Americký Federální úřad pro letectví (FAA) povolil obnovit provoz letadel Boeing 737 MAX, který byl v březnu loňského roku zastaven po dvou tragických nehodách. Úřad dnes ale zároveň oznámil, že obnovení provozu je podmíněno úpravami letadel a novým školením pilotů. Očekává se, že návrat letadel do provozu nyní bez průtahů schválí i další úřady, včetně evropských.
Nařízení, které umožňuje návrat letadel 737 MAX do provozu, podepsal šéf FAA Steve Dickson. Uvedl mimo jiné, že má teď v bezpečnost letadel Boeing 737 MAX stoprocentní důvěru. Rozhodnutí úřadu tak otevírá cestu k obnovení dodávek letounů a k zahájení jejich komerčního provozu do konce letošního roku.
Boeing byl nucen provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX v celém světě přerušit po nehodách v Indonésii a v Etiopii. Při nich zahynulo 346 lidí. Jako problém se ukázal systém řízení letu, kvůli kterému byl výrobce nucen provést úpravy. Stroj nemohl do vzduchu po 20 měsíců, což je nejdelší taková pauza v dějinách komerčního letectví.
Podle Dicksona udělal úřad vše, co je v lidských silách, aby zajistil, že se takové nehody už nebudou opakovat. "(Designové změny) odstraňují příčiny těchto nehod," uvedl šéf FAA v rozhovoru s agenturou Reuters. Dickson je bývalý armádní i komerční pilot. Koncem září letoun 737 MAX osobně otestoval v doprovodu dalších pilotů ze svého úřadu.
The FAA ungrounds the #737MAX. Read the statement and additional information at https://t.co/S0xmC3e7xa. #737MAXungrounded https://t.co/5LxLCtsGpP
— The FAA ✈️ (@FAANews) November 18, 2020
Bezpečnost letadla však zpochybňují někteří pozůstalí. "Kvůli agresivnímu tajnůstkářství FAA nemůžeme věřit, že Boeing 737 MAX je bezpečný," konstatoval Američan Michael Stumo, který přišel v loňské havárii v Etiopii o 24letou dceru. Některé rodiny pozůstalých se s Boeingem soudí.
V Evropě o zastavení provozu letadel 737 MAX loni rozhodla Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA). Ta ale už minulý měsíc uvedla, že letadlo považuje po nařízených úpravách za bezpečné, čímž dala najevo, že se schválením k provozu nebude otálet, poznamenala agentura DPA.
Agentura Reuters nicméně připomíná , že nehody letadel řady MAX znamenají konec americké dominance v oblasti letecké bezpečnosti. Zatímco dříve po desetiletí velké i malé státy kopírovaly rozhodnutí FAA, nyní o uvedení do provozu v Evropě, Kanadě, Brazílii, Číně a jinde rozhodnou tamní regulační úřady.
Jakmile se letadlo vrátí do provozu, Boeing spustí středisko, které bude nonstop monitorovat u všech letů strojů MAX cokoli, co by mohlo zkomplikovat let - od zaseknutého přistávacího zařízení po zdravotní komplikace, sdělily agentuře Reuters tři obeznámené zdroje.
Odstavení letadel 737 MAX z provozu stálo jejich výrobce kolem 20 miliard dolarů (444,5 miliardy Kč). Zasáhlo dále dodavatele podniku a vyvolalo vyšetřování Boeingu a FAA, mimo jiné kvůli nedostatečné transparentnosti a slabému dohledu při vývoji letadel.
Co se týče amerických leteckých společností, American Airlines a United Airlines se chystají stroj na komerční linky pustit v prvním čtvrtletí příštího roku; Southwest Airlines pak ve druhém kvartálu.
Akcie Boeingu ztratily více než polovinu hodnoty, postupně se ale zotavují. Kolem 16:40 SEČ si na burze v New Yorku připisovaly kolem dvou procent na 212,4 dolaru.
"Letadlo 737 MAX bude teď bude mít problém s poptávkou. Boeing bude muset najít aerolinky ochotné stroje odebírat," řekl analytik Jonathan Raviv ze společnosti Citigroup. U výroby čeká návrat k normálnímu stavu nejdříve v roce 2023.
Související

Boeing se dohodl s USA v kauze nehod letounů 737 MAX. Zaplatí tučnou pokutu

Boeing přiznal chybu. Úřady po hororovém incidentu uzemnily letouny 737 MAX 9
Boeing 737 MAX , boeing , Federální úřad pro letectví (FAA) , letadla, letectví , USA (Spojené státy americké)
Aktuálně se děje
před 59 minutami

Nemocnice v Pásmu Gazy čelí přetížení. Zranění umírají, většinu tvoří děti, v šoku jsou i Izraelci
před 1 hodinou

Příměří padlo. Izrael rozpoutal v Pásmu Gazy peklo, celonoční nálety zabily stovky lidí
před 2 hodinami

Počasí značí příchod jara. Do konce týdne se citelně oteplí
včera

Tipsport extraliga: Sparta v play-off porazila Třinec 2:1
včera

Trumpa administrativa ignorovala soudní příkaz. Je nám to jedno, vzkazuje
včera

Kyjev varuje EU: Bez dohody o obchodu budete čelit následkům
včera

Jaro je v rozpuku. Meteorologové upozorňují alergiky na vývoj pylové zátěže
včera

Policie zadržela uprchlého soudce Kafku. Dostal se jen do Chorvatska
včera

Na Trumpa už reaguje i Japonsko. Namíří rakety na KLDR
včera

Kanada a Francie spojily síly. Carney a Macron se postavili Trumpově obchodní válce
včera

Evropští giganti tlačí na von der Leyenovou. Vidí šanci, jak využít nevyzpytatelnost Trumpa
včera

USA mají problém. Evropu žádají o pomoc
včera

EU dnes bude hledat cesty, jak dosáhnout konce války. Putin ve skutečnosti nechce mír, zaznívá od lídrů
včera

Trump rozhodne o budoucnosti evropských sankcí proti Rusku
včera

Ztracení, ale nezapomenutí. Jak Ukrajinci hledají zmizelé ve válce pomocí umělé inteligence a odhodlaných rodin
včera

Moskva couvá. V rámci dohody umožní rozmístění pozorovatelů na Ukrajině
včera

Saúdská Arábie: Proč se stala klíčovou zemí v jednáních o konci války na Ukrajině?
včera

Chceme zjistit, zda můžeme válku ukončit. Trump prozradil, o čem chce mluvit s Putinem
včera

V úterý budu mluvit s Putinem, oznámil Trump
včera
„Všechno je ztraceno.“ Ukrajinští vojáci popisují ústup z Kurské oblasti jako scénu z hororu
Ukrajinští vojáci, kteří bojovali v ruské Kurské oblasti, popisují svůj ústup jako „scény z hororu“. Pod palbou těžkých zbraní, za neustálých útoků ruských dronů a s rozbitými kolonami vojenské techniky se stáhli z frontových linií.
Zdroj: Libor Novák