Americký Federální úřad pro letectví (FAA) povolil obnovit provoz letadel Boeing 737 MAX, který byl v březnu loňského roku zastaven po dvou tragických nehodách. Úřad dnes ale zároveň oznámil, že obnovení provozu je podmíněno úpravami letadel a novým školením pilotů. Očekává se, že návrat letadel do provozu nyní bez průtahů schválí i další úřady, včetně evropských.
Nařízení, které umožňuje návrat letadel 737 MAX do provozu, podepsal šéf FAA Steve Dickson. Uvedl mimo jiné, že má teď v bezpečnost letadel Boeing 737 MAX stoprocentní důvěru. Rozhodnutí úřadu tak otevírá cestu k obnovení dodávek letounů a k zahájení jejich komerčního provozu do konce letošního roku.
Boeing byl nucen provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX v celém světě přerušit po nehodách v Indonésii a v Etiopii. Při nich zahynulo 346 lidí. Jako problém se ukázal systém řízení letu, kvůli kterému byl výrobce nucen provést úpravy. Stroj nemohl do vzduchu po 20 měsíců, což je nejdelší taková pauza v dějinách komerčního letectví.
Podle Dicksona udělal úřad vše, co je v lidských silách, aby zajistil, že se takové nehody už nebudou opakovat. "(Designové změny) odstraňují příčiny těchto nehod," uvedl šéf FAA v rozhovoru s agenturou Reuters. Dickson je bývalý armádní i komerční pilot. Koncem září letoun 737 MAX osobně otestoval v doprovodu dalších pilotů ze svého úřadu.
The FAA ungrounds the #737MAX. Read the statement and additional information at https://t.co/S0xmC3e7xa. #737MAXungrounded https://t.co/5LxLCtsGpP
— The FAA ✈️ (@FAANews) November 18, 2020
Bezpečnost letadla však zpochybňují někteří pozůstalí. "Kvůli agresivnímu tajnůstkářství FAA nemůžeme věřit, že Boeing 737 MAX je bezpečný," konstatoval Američan Michael Stumo, který přišel v loňské havárii v Etiopii o 24letou dceru. Některé rodiny pozůstalých se s Boeingem soudí.
V Evropě o zastavení provozu letadel 737 MAX loni rozhodla Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA). Ta ale už minulý měsíc uvedla, že letadlo považuje po nařízených úpravách za bezpečné, čímž dala najevo, že se schválením k provozu nebude otálet, poznamenala agentura DPA.
Agentura Reuters nicméně připomíná , že nehody letadel řady MAX znamenají konec americké dominance v oblasti letecké bezpečnosti. Zatímco dříve po desetiletí velké i malé státy kopírovaly rozhodnutí FAA, nyní o uvedení do provozu v Evropě, Kanadě, Brazílii, Číně a jinde rozhodnou tamní regulační úřady.
Jakmile se letadlo vrátí do provozu, Boeing spustí středisko, které bude nonstop monitorovat u všech letů strojů MAX cokoli, co by mohlo zkomplikovat let - od zaseknutého přistávacího zařízení po zdravotní komplikace, sdělily agentuře Reuters tři obeznámené zdroje.
Odstavení letadel 737 MAX z provozu stálo jejich výrobce kolem 20 miliard dolarů (444,5 miliardy Kč). Zasáhlo dále dodavatele podniku a vyvolalo vyšetřování Boeingu a FAA, mimo jiné kvůli nedostatečné transparentnosti a slabému dohledu při vývoji letadel.
Co se týče amerických leteckých společností, American Airlines a United Airlines se chystají stroj na komerční linky pustit v prvním čtvrtletí příštího roku; Southwest Airlines pak ve druhém kvartálu.
Akcie Boeingu ztratily více než polovinu hodnoty, postupně se ale zotavují. Kolem 16:40 SEČ si na burze v New Yorku připisovaly kolem dvou procent na 212,4 dolaru.
"Letadlo 737 MAX bude teď bude mít problém s poptávkou. Boeing bude muset najít aerolinky ochotné stroje odebírat," řekl analytik Jonathan Raviv ze společnosti Citigroup. U výroby čeká návrat k normálnímu stavu nejdříve v roce 2023.
5. prosince 2023 10:42
Související

Boeing 737 MAX 7 zřejmě do konce roku neobdrží certifikaci od amerického regulátora

Boeing 737 MAX v USA opět hlásil nouzovou situaci
Boeing 737 MAX , boeing , Federální úřad pro letectví (FAA) , letadla, letectví , USA (Spojené státy americké)
Aktuálně se děje
před 47 minutami

Threads startuje v Česku. Meta zveřejnila datum a čas spuštění, příspěvek v ní ale možná nenapíšete
před 2 hodinami

Navalnyj je už týden nezvěstný. Z věznice ho odvezli, rodina ani advokáti neví kam
Aktualizováno před 3 hodinami

Morawiecki neobstál. Novým polským premiérem bude Tusk
před 4 hodinami

Nemocnost narůstá, ale méně než loni. Šíří se i covid, přibyly tisíce případů
Aktualizováno před 4 hodinami

Smrtící střelba otřásla švýcarským Sionem. Dva mrtví, pachatel dopaden
před 6 hodinami

Slováci obnovili blokádu na hranicích s Ukrajinou. Připojili se také Maďaři
před 6 hodinami

Čech chtěl vraždit na Krymu, tvrdí Rusové. Odhalili prý rozsáhlou síť agentů
před 7 hodinami

Lipavský mluvil s ukrajinskými novináři. Řekl jim, kdo by měl rozhodnout o míru
před 8 hodinami

Musíme zabít pracovníky Hizballáhu, řekl Izrael a zaútočil u syrského hlavního města
před 8 hodinami

Rusko uspořádá prezidentské volby i na území anektovaných ukrajinských oblastí
před 9 hodinami

OSN potřebuje pro 180 milionů lidí 46 miliard dolarů. Letos dostala třetinu
před 10 hodinami

Maďarsko se staví proti přístupovým jednáním EU s Ukrajinou. Hrozí zablokováním finanční podpory
před 10 hodinami

Česká pošta prozradila, do kdy je třeba dát vánoční dárky do přepravy
před 11 hodinami

IEA: Závazky summitu COP28 nestačí k dosažení mezinárodních klimatických cílů
před 11 hodinami

Teplé počasí doprovází obleva. Na Plzeňsku stoupnou hladiny řek, varuje ČHMÚ
před 12 hodinami

Zelenská: Pokud Západ přestane podporovat Kyjev, Ukrajina bude vystavena smrtelnému nebezpečí
před 12 hodinami

Vážná nehoda uzavřela D8. Havaroval autobus, zasahoval vrtulník
před 13 hodinami

MOV pod palbou kritiky za rozhodnutí o účasti Rusů na olympiádě. Ukrajina zvažuje její bojkot
před 13 hodinami

Guterres: Rada bezpečnosti OSN selhala, konflikt v Pásmu Gazy ji paralyoval
před 14 hodinami
Žádný ze zadržovaných rukojmí nevyvázne živý, varuje Hamás Izrael před koncem jednání
Radikální ozbrojená skupina Hamas varovala, že žádný ze zadržovaných rukojmí v palestinském Pásmu Gazy nevyvázne živý "bez vyjednávání a bez reakce na požadavky" vznesené palestinským "odbojem".
Zdroj: Libor Novák