Na letišti v Porto Alegre na jihu Brazílie dnes přistál Boeing 737 MAX letecké společnosti Gol. Jde o první komerční let s pasažéry, který tento letoun absolvoval po 20měsíčním zákazu. Dosud v letadle 737 MAX byli od listopadového zrušení zákazu létat hlavně zkušební piloti a novináři. Let ze Sao Paula do Porto Alegre dnes trval asi hodinu a půl a obešel se bez jakýchkoli problémů.
Informovala o tom agentura AFP, která měla na palubě svého reportéra.
Boeing také v úterý dodal první stroj 737 MAX od zrušení zákazu tato letadla provozovat. Letadlo převzala americká letecká společnost United Airlines. Potížím ale výrobce těchto letadel čelí i nadále, jiné aerolinky totiž dřívější objednávky dál ruší. Letadla Boeing 737 MAX nemohla do vzduchu od loňského jara, kdy úřady po celém světě nařídily stroj po dvou tragických nehodách odstavit.
Zákaz provozovat letadla Boeing 737 MAX v listopadu zrušil americký Federální úřad pro letectví (FAA). Ke stejnému kroku se chystá Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA), která už za tímto účelem vydala návrh směrnice o letové způsobilosti. Ta by měla umožnit, že letadla by po téměř dvou letech mohla v lednu získat v Evropě povolení k obnově provozu. Obnovení provozu je rovněž podmíněno úpravami letadel a novým školením pilotů. Evropská směrnice požaduje stejné změny jako ta od FAA, takže u letadel provozovaných americkými a evropskými přepravci nebudou softwarové ani technické rozdíly.
Boeing oznámil, že v listopadu zákazníci zrušili objednávky na dalších 88 letadel 737 MAX, což celkový počet zrušených objednávek v letošním roce posunulo na 536. Firma uvádí 27 zakázek na toto letadlo, ale 25 z nich je nová zakázka od společnosti Virgin Australia, která nahradila dřívější, mnohem větší zakázku. Ta byla na 48 letadel, avšak letecká společnost ji zrušila. Stála tak za většinou zrušených zakázek za listopad.
Listopadová čísla o vývoji zakázek na letadla Boeing 737 MAX neodrážejí oznámení irských nízkonákladových aerolinek Ryanair z minulého týdne. Boeing informoval, že si objedná dalších 75 letadel tohoto typu, uvedla agentura AP.
Boeing za listopad dodal celkem sedm komerčních letadel, většinou nákladních pro firmy UPS, FedEx, DHL a další. Celkový počet letadel dodaných v letošním roce se tím zvýšil na 118. Evropský rival Airbus pak v listopadu dodal 64 letadel, od začátku roku 477.
Boeing byl nucen přerušit provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX loni v březnu po nehodách v Indonésii a v Etiopii, při kterých zahynulo celkem 346 lidí. Jako problém se ukázal software řízení letu, který musel výrobce upravit. Odstavení těchto strojů bylo nejdelší takovou pauzou v dějinách komerčního letectví a náklady s tím spojené Boeing přišly asi na 20 miliard dolarů (zhruba 433 miliard Kč).
Letadla Boeing 737 MAX provozuje i česká společnost Smartwings. Vlastní celkem sedm těchto strojů, konkrétně typ 737 MAX 8, dalších 21 strojů se chystala převzít ještě loni. Firma v závěru loňského roku vyčíslila ztráty kvůli nutnosti letadla 737 MAX odstavit na více než 1,5 miliardy korun.
Související

Boeing se dohodl s USA v kauze nehod letounů 737 MAX. Zaplatí tučnou pokutu

Boeing přiznal chybu. Úřady po hororovém incidentu uzemnily letouny 737 MAX 9
Boeing 737 MAX , boeing , letadla, letectví , USA (Spojené státy americké) , Ekonomika , United Airlines , RyanAir
Aktuálně se děje
před 12 minutami

Pandí dvojčata v Hongkongu konečně dostala jména. Trvalo to jen rok
před 19 minutami

Trump rozdává milosti: Od politiků až po zakladatele gangu
před 41 minutami

Británie čelí vážné hrozbě ruské sabotáže, varují experti
před 1 hodinou

Hamas odmítnul americký návrh příměří přijatý Izraelem
před 2 hodinami

Odvolací soud v USA obnovil Trumpova cla
před 3 hodinami

Počasí přinese o víkendu do Česka léto. Teploty budou tropické
včera

V Rusku vyletěl do vzduchu armádní důstojník, ikona dobývání Mariupolu
včera

Česko podporuje Rutteho vizi 5% výdajů na obranu. Někteří spojenci stále nezvládají ani 2 % HDP
včera

Blažkovo ministerstvo přijalo bitcoin za miliardu od provozovatele drogového tržiště
včera

Evropa v číslech: Kde je nejbezpečněji a kde nejvíc hrozí, že vás zastřelí?
včera

Evropská bezpečnost zažívá zásadní zvrat. USA pod Trumpem ztrácí důvěryhodnost, nastupuje Německo
včera

Trump chystá další kroky proti Harvardu. Soud je dopředu zablokuje
včera

NATO nesmí přijmout Putinův návrh. Je to past a pro Rusko další cár papíru
včera

Zdrogovaný řidič kamionu sestřelil v Ústí nad Labem autobus plný lidí a ujel. Zraněných jsou desítky
včera

Wall Street se směje Trumpovi. Rozhodnutí soudu se zruší, věří Bílý dům
včera

Ukrajina dostane od Německa miliardy eur. Rakety Taurus ale ne
včera

Izraelci se nezastavují. Na Západním břehu chtějí přes 20 nových osad
včera

Nové tváře Bradavic. Víme, kdo ztvární Harryho, Hermionu a Rona v chystaném seriálu
včera

Kdo vystřídá Součka? České televizi se přihlásilo 21 uchazečů o post šéfa
včera
Česko už předbíhají i Bulhaři. Ekonom pro EZ vysvětluje, zda by euro znamenalo zdražení
Bulhaři od příštího roku budou platit eurem, zelenou se mu k tomu chystá dát Evropská unie. Jeden z nejchudších států bloku se tak stane členem prestižní eurozóny, zatímco Česká republika stále zůstává u koruny. „Nemyslím, že by zavedení eura vedlo ke zdražování,“ podotkl pro EuroZprávy.cz ekonom Libor Žídek z brněnské Masarykovy univerzity. Nevole veřejnosti k přijetí eura podle něj vede k tomu, že politická reprezentace země téma přijetí evropské měny příliš nezmiňuje.
Zdroj: Jakub Jurek