ROZHOVOR – První premiérou nového dramaturgického cyklu brněnského HaDivadla se stane dramatizace díla spisovatelky Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch. Divadelní adaptace úspěšného románu se ujal režisér, scénograf a umělecký šéf HaDivadla Marián Amsler, který nám při této příležitosti poskytl exkluzivní rozhovor.
Marián Amsler (*1979) vystudoval divadelní dramaturgii a následně postgraduální studium v oboru činoherní režie na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Jako host režíroval v mnoha českých a slovenských divadlech (Slovenské národní divadlo, Dejvické divadlo, Činoherní studio v Ústí nad Labem, Divadlo Petra Bezruče v Ostravě, Divadlo Andreja Bagara v Nitře, Západočeské divadlo v Chebu a další). Za své inscenace Čechovových her Platonov a Ivanov už dvakrát získal prestižní slovenskou cenu Dosky v kategorii Objev roku. V roce 2012 získal cenu Dosky za nejlepší režii za inscenaci hry Anny Jablonské Pohania v Slovenském národním divadle. Od roku 2010 je uměleckým šéfem HaDivadla.Již za pár dní čeká HaDivadlo první premiéra nové sezony, co mohou diváci od inscenace s názvem Vyhnání Gerty Schnirch očekávat?Vyhnání Gerty Schnirch pojednává o dramatických událostech odsunu brněnských němců po skončení druhé světové války. Hlavní postavou příběhu je mladinká Gerta Schnirch, která je s čerstvě narozenou dcerou nucena opustit svůj byt a vydat se spolu s ostatními německými ženami pěšky z Mendlova náměstí směrem k rakouským hranicím. Gertin příběh zde nekončí, její osudy sledujeme až do 90. let 20. století, jedná se opravdu o výpravnou inscenaci, která slibuje nejen spoustu dramatických situací a vypjatých momentů, ale i zamyšlení a polemiku nad temnými událostmi české historie.Inscenace je dramatizací románu Kateřiny Tučkové, za který mladá prozaička získala dokonce cenu čtenářů Magnesia Litera, proč jste se rozhodl právě pro tento příběh?Protože tento příběh je nerozlučně spjatý s městem Brnem. Spolu s osudy Gerty Schnirch sledujeme i příběh Brna, jeho proměny ve 20. století, jeden režim střídá druhý a vždy zanechává otisk na jeho tváři, na fasádách domů, ve stopách na dlažebních kostkách brněnských ulic, v osudech lidí.Vnímáte téma odsunu Němců z Československa jako stále živé?Téma je to živé, protože jak víme, historie se neustále opakuje, lidi se často pod vlivem různých ideologií, náboženství, příslušnosti k různým komunitám nechají zmanipulovat a ovládnout nenávistí, která je nutí nadřazovat svojí pravdu nad jinou. A v rámci své pravdy jsou ochotni zabíjet, mučit, znásilňovat, ubližovat a mstít se. V naší inscenaci se nejedná jenom o odsun Němců, ale o násilí jakéhokoliv druhu páchaného lidmi na lidech z rasových, nebo ideologických důvodů.Představení bude uvedeno jako site specific, mohl byste přiblížit co je pro tuto uměleckou formu typické?Site specific většinou znamená, že se inscenace nehraje v klasickém divadelním domě, ale v nějakém alternativním prostoru. My inscenaci nakonec sice hrajeme v domovském HaDivadle, ale zbořili jsme klasickou divadelní elevaci, diváci budou rozmístěni do prostoru celého divadelního sálu, budou sedět na různých kusech nábytku, bedýnkách nebo pytlích od brambor. Pohodlné to asi moc nebude, ale zase se bude jednat o jedinečný zážitek.Znamená to tedy, že se diváci ocitnou přímo v prostoru představení nebo se do něj dokonce aktivně zapojí?
Rozhodně budou vtaženi více do příběhu, budou si moct zažít simulaci náletu v krytu, nebo sezení na zemi v pohořelickém táboře spolu s herci (vyhnanými brněnskými Němci). Nemám rád, když se diváci do něčeho nutí, takže násilné to určitě nebude. Záleží na každém, jestli se rozhodne jít spolu s příběhem, nebo se bude jen distancovaně dívat.Co bylo pro Vás při vytváření této inscenace rozhodující?Herecké obsazení. Dlouho jsem přemýšlel, jak vyřešit to, že Gertu vidíme v rozpětí skoro 60 let. Původně jsem myslel, že ji bude hrát víc hereček, ale pak jsem se rozhodl vsadit na herečku Sáru Venclovskou, která ji hraje po celou dobu. Od mladé dívky až po nemocnou stařenku. Myslím, že se to povedlo a Sára je vynikající.Na co dalšího z dramaturgického cyklu s názvem Hluboké rány, krásné jizvy se mohou diváci těšit?Po Gertě to bude multižánrová inscenace tří mladých režiséru Die Young, která bude poskládaná z tanečního, filmového a divadelního performance, zakončená koncertem písní hudebníků z klubu 27 – tedy umělců, kteří předčasně zesnuli ve 27 letech. Následovat bude hra německého dramatika Mučedník, černá komedie o chlapci, který až příliš uvěřil učení bible a snaží se ho aplikovat do každodenního života. Dramaturgyně Anna Saavedra připravuje hru Olga, o bývalé první dámě a poslední premiérou bude inscenace hry Romana Sikory Vlci, znovu na téma války, ale tentokrát se jedná spíš o sci-fi, než o reálné historické události.A jaké pracovní radosti či starosti Vás ještě v tomto roce čekají?Tento rok mám rozlítaný, kromě dvou inscenací v Brně, dělám ještě dvě inscenace v Bratislavě a jednu v Klicperově divadle v Hradci Králové. Takže je toho dost. Na vše se těším.Děkujeme za rozhovor.
Aktualizováno 5. října 2024 23:28
Vondráčková, Strejček i herci Divadla Na zábradlí. Předávaly se Ceny Thálie
Související
Klasika, která svou aktuálností stále oslovuje diváky. HaDivadlo připravuje Gorkého Maloměšťáky
RECENZE: Revoluce ve Francii není totéž co v Československu. Ale vždy rozhodne o osudech lidí
Aktuálně se děje
před 30 minutami
Ukrajina už vyřadila z boje 1100 severokorejských vojáků
před 1 hodinou
Počasí na Štědrý den: Bílé Vánoce budou jen někde, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
Krátce před Vánoci, dne 21. prosince 1834, byla veřejnosti poprvé představena divadelní hra Fidlovačka z pera Josefa Kajetána Tyla. Právě zde před rovnými 190 lety poprvé zazněla i píseň Kde domov můj, která se ihned stala velice oblíbenou a později dokonce státní hymnou.
Zdroj: Lucie Žáková