Román Gustava Flauberta "Paní Bovaryová" v autorském přepisu na prknech brněnského HaDivadla

Brno - 7. listopadu 2015 proběhne první premiéra 41. první sezóny HaDivadla, jejíž téma zní „Společnost individualismu“. Autorem i režisérem scénické variace na známý román Gustava Flauberta je nový umělecký šéf Ivan Buraj. Příběh Emy Bovaryové vznikl před více jak sto padesáti lety, ale hlavní hrdinka je postavou,která je příznačná pro celou moderní dobu a zůstává aktuální i pro náš dnešek. Ema Bovaryová chce uniknout z nudy manželského života, chce najít samu sebe a dosáhnout výjimečnosti vlastního Já. Vydává se na cestu za naplněním svých snů a imaginací formovaných popkulturou.

Román Paní Bovaryová pat ří ke klasickým dílům světové literatury devatenáctého století. Jako výchozí inspirace Flaubertovi posloužila skute čná událost popsaná v černé kronice. Flaubert kromě toho, že tímto románem de facto etablovat realismus jako styl i na literárním poli, se pokusil popsat velmi sporné dědictví romantismu, ke kterému se sice hlásil, ale po událostech revolučního roku 1848 ho pociťoval jako problematický. Ema Bovaryová uvězněná ve snech o svém ideálním životě se stává obětí vlastních iluzí a tužeb, které se nečekaně prudce mění v noční můru reality.

Zaskočena prudkostí s jakou se vnější svět, který nevnímala kvůli „projektu hledání sebe sama "v jejím životě objeví a vyžaduje po ní řešení. A právě tuto ignoraci skutečnosti obklopující naše komfortní uživatelská rozhraní a následný střet iluzí jedince s nesmlouvavostí reality, která nezáleží pouze na našich přáních, považuje autor scénické variace a režisér inscenace Ivan Buraj za rys celé současné západní společnosti a dodává: „Současná globalizovaná společnost pod vlivem neoliberalismu žije v představě, že prakticky vše je možné, že se můžeme stát a být kým chceme - stačí když se budeme snažit. Máme dojem, že v našich životech jde především o nás samotné a naplnění našich snů a tužeb, které ale nejsou ve skutečnosti ani tolik naše. Spíše to jsou zrecyklované a zreprodukované obrazy z médií, sociálních sítí a popkultury. Tak jsou naše Já a jejich jedinečnost značně zpochybněny perspektivou nové, rafinovanější, uniformity konzumentů." Snaha o zdůraznění klamnosti současného individualismu a sledování jeho společenskypolitických kontextů se v inscenaci odráží i ve vyvázání příběhu z kulis 19. století a přenesení do současnosti. Dramaturgyně Dagmar Radová tento moment upřesňuje: „Ema Bovaryová v této interpretaci už není vášnivou čtenářkou románů, ale současnou ženou, která chce o sobě dát vědět světu. Realizovat tuto touhu dnes je díky médiím a sociálním sítím velmi snadné. Ovšem stejně tak iluzorní.", upřesňuje dramaturgyně Dagmar Radová. Ema je přesvědčena, že svou představu spokojeného a krásného života může apriori naplnit, protože je svobodným individuem. V inscenaci říká: „Maminko, věřte, že můj svět bude krásnej, protože je to můj svět a ne váš," a vydává na cestu za svým Já. Postupně se ale vyhrocuje její individualismus tak, že ztrácí jakoukoliv lidskou integritu a citlivost. Komplexní originální Já, které toužila nalézt, se roztéká a v realitě jejího života a možností vlastního obrazu. Nakonec jí zůstávají pouze dluhy a rozvrácené vztahy."

Paní Bovaryová je první inscenací z dramaturgické linie, která volně navazuje na dramaturgický cyklus Hrdinové a monstra. Zaměřuje se především na klasické tituly světové literatury osmnáctého, devatenáctého a dvacátého století se snahou o jejich radikální interpretace a současně tak o „revizi" naší kultury, kterou tato kanonická díla utvářejí.

Paní Bovaryová do jisté míry tvoří pendant k inscenaci Zámek: záře integrace, kterou Ivan Buraj vytvořil pro HaDivadlo se svým týmem před rokem. Spojitosti mezi inscenacemi jsou ale také tematické. Paní Bovaryová i Zámek se dotýkají tématu moci v konzumní společnosti, přičemž Zámek sleduje její zjevnější projevy v podobě úřadů a institucí, Paní Bovaryová se pak zaměřuje na moc a její působení v subtilnějších a méně viditelných formách, které ale netratí na své intenzitě.

V titulní roli Paní Bovaryové se představí mladá herečka Táňa Malíková a jako její manžel Karel Jiří M. Valůšek. V inscenaci se také v roli Leona objeví Jiří Svoboda, čerstvý absolvent JAMU a nový člen souboru HaDivadla.

Paní Bovaryová Autoři: Gustav Flaubert / Ivan BurajRežie: Ivan BurajDramaturgie: Dagmar RadováVýprava: Jana Boháčková & Lenka JabůrkováÚprava hudby: Pavel V. BoikoPremiéra 7. listopadu 2015

Související

Více souvisejících

Divadlo HaDivadlo

Aktuálně se děje

před 42 minutami

Josef Středula

Odbory budou ještě během května protestovat proti vládním krokům

Odbory svolaly na úterý 21. května protest v Praze, oznámila Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS) na webu. Zástupci zaměstnanců se chtějí vymezit proti chystaným změnám v zákoníku práce či důchodech, například proti propuštění bez udání důvodu či prodlužování věku odchodu do penze.

Aktualizováno před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Jan Lipavský

Lipavský potvrdil, že Česko odvolalo velvyslance z Ruska

Vláda odvolala velvyslance Vítězslava Pivoňku z Ruska, uvedl ministr zahraničí Jan Lipavský (Piráti) v nedělním vydání diskuzního pořadu Za pět minut dvanáct na televizi Nova. Šéf diplomacie zdůraznil, že Česko tak nebude nikdo reprezentovat na úterní inauguraci ruského prezidenta Vladimira Putina. 

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Volodymyr Zelenskyj

Ukrajinci poklekávají jedině k modlitbě, vzkázal Zelenskyj do Ruska

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v neděli na pravoslavné Velikonoce prohlásil, že Ukrajinci poklekávají jedině k modlitbě. V projevu vyzval spoluobčany, aby se modlili za sebe navzájem a za vojáky na frontě. Kyjev už déle než dva roky vzdoruje ruské agresi, jde o třetí velikonoční svátky během probíhající války. 

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Zničená Ukrajina.

Ukrajině hrozí porážka kvůli váhající Evropě, tvrdí analýza z Německa

Rusko pod vedením Vladimira Putina sice ekonomicky i technicky oproti NATO ztrácí, přesto válku na Ukrajině vyhraje, domnívá se německý novinář Christoph von Marschall. Napsal to v analýze pro týdeník Focus a deník Tagesspiegel. Podle jeho názoru se může opakovat scénář z Afghánistánu, který západní spojenci v roce 2021 opustili a ponechali napospas Tálibánu. 

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

Uprchlíci z Ukrajiny se registrují v Česku.

Ukrajinské migranty Česko potřebuje. Vyplácí se nám

Nepřijímat migranty – ani ty z oblastí válečných konfliktů, ani ty ekonomické, zkrátka nikoho. Takové hlasy se ozývají ze širokého spektra rádoby vlasteneckých či populistických stran. Takové tunelové vidění ale zcela ignoruje fakta a ekonomickou realitu. Data ukazují, že se migrace Česku vyplácí.

Aktualizováno před 9 hodinami

Barcelona pomohla svému rivalovi. Real Madrid slaví rekordní 36. titul v La Lize

Fotbalisté Realu Madrid získali svůj rekordní 36. titul ve španělské La Lize. Rozhodlo se o tom v sobotu ve 34. kole, když Real zdolal Cádiz 3:0 a Barcelona pak prohrála na hřišti Girony 2:4.

Zdroj: Martin Hájek

Další zprávy