Brno - 7. listopadu 2015 proběhne první premiéra 41. první sezóny HaDivadla, jejíž téma zní „Společnost individualismu“. Autorem i režisérem scénické variace na známý román Gustava Flauberta je nový umělecký šéf Ivan Buraj. Příběh Emy Bovaryové vznikl před více jak sto padesáti lety, ale hlavní hrdinka je postavou,která je příznačná pro celou moderní dobu a zůstává aktuální i pro náš dnešek. Ema Bovaryová chce uniknout z nudy manželského života, chce najít samu sebe a dosáhnout výjimečnosti vlastního Já. Vydává se na cestu za naplněním svých snů a imaginací formovaných popkulturou.
Román Paní Bovaryová pat ří ke klasickým dílům světové literatury devatenáctého století. Jako výchozí inspirace Flaubertovi posloužila skute čná událost popsaná v černé kronice. Flaubert kromě toho, že tímto románem de facto etablovat realismus jako styl i na literárním poli, se pokusil popsat velmi sporné dědictví romantismu, ke kterému se sice hlásil, ale po událostech revolučního roku 1848 ho pociťoval jako problematický. Ema Bovaryová uvězněná ve snech o svém ideálním životě se stává obětí vlastních iluzí a tužeb, které se nečekaně prudce mění v noční můru reality.
Zaskočena prudkostí s jakou se vnější svět, který nevnímala kvůli „projektu hledání sebe sama "v jejím životě objeví a vyžaduje po ní řešení. A právě tuto ignoraci skutečnosti obklopující naše komfortní uživatelská rozhraní a následný střet iluzí jedince s nesmlouvavostí reality, která nezáleží pouze na našich přáních, považuje autor scénické variace a režisér inscenace Ivan Buraj za rys celé současné západní společnosti a dodává: „Současná globalizovaná společnost pod vlivem neoliberalismu žije v představě, že prakticky vše je možné, že se můžeme stát a být kým chceme - stačí když se budeme snažit. Máme dojem, že v našich životech jde především o nás samotné a naplnění našich snů a tužeb, které ale nejsou ve skutečnosti ani tolik naše. Spíše to jsou zrecyklované a zreprodukované obrazy z médií, sociálních sítí a popkultury. Tak jsou naše Já a jejich jedinečnost značně zpochybněny perspektivou nové, rafinovanější, uniformity konzumentů." Snaha o zdůraznění klamnosti současného individualismu a sledování jeho společenskypolitických kontextů se v inscenaci odráží i ve vyvázání příběhu z kulis 19. století a přenesení do současnosti. Dramaturgyně Dagmar Radová tento moment upřesňuje: „Ema Bovaryová v této interpretaci už není vášnivou čtenářkou románů, ale současnou ženou, která chce o sobě dát vědět světu. Realizovat tuto touhu dnes je díky médiím a sociálním sítím velmi snadné. Ovšem stejně tak iluzorní.", upřesňuje dramaturgyně Dagmar Radová. Ema je přesvědčena, že svou představu spokojeného a krásného života může apriori naplnit, protože je svobodným individuem. V inscenaci říká: „Maminko, věřte, že můj svět bude krásnej, protože je to můj svět a ne váš," a vydává na cestu za svým Já. Postupně se ale vyhrocuje její individualismus tak, že ztrácí jakoukoliv lidskou integritu a citlivost. Komplexní originální Já, které toužila nalézt, se roztéká a v realitě jejího života a možností vlastního obrazu. Nakonec jí zůstávají pouze dluhy a rozvrácené vztahy."
Paní Bovaryová je první inscenací z dramaturgické linie, která volně navazuje na dramaturgický cyklus Hrdinové a monstra. Zaměřuje se především na klasické tituly světové literatury osmnáctého, devatenáctého a dvacátého století se snahou o jejich radikální interpretace a současně tak o „revizi" naší kultury, kterou tato kanonická díla utvářejí.
Paní Bovaryová do jisté míry tvoří pendant k inscenaci Zámek: záře integrace, kterou Ivan Buraj vytvořil pro HaDivadlo se svým týmem před rokem. Spojitosti mezi inscenacemi jsou ale také tematické. Paní Bovaryová i Zámek se dotýkají tématu moci v konzumní společnosti, přičemž Zámek sleduje její zjevnější projevy v podobě úřadů a institucí, Paní Bovaryová se pak zaměřuje na moc a její působení v subtilnějších a méně viditelných formách, které ale netratí na své intenzitě.
V titulní roli Paní Bovaryové se představí mladá herečka Táňa Malíková a jako její manžel Karel Jiří M. Valůšek. V inscenaci se také v roli Leona objeví Jiří Svoboda, čerstvý absolvent JAMU a nový člen souboru HaDivadla.
Paní Bovaryová Autoři: Gustav Flaubert / Ivan BurajRežie: Ivan BurajDramaturgie: Dagmar RadováVýprava: Jana Boháčková & Lenka JabůrkováÚprava hudby: Pavel V. BoikoPremiéra 7. listopadu 2015
Související
Klasika, která svou aktuálností stále oslovuje diváky. HaDivadlo připravuje Gorkého Maloměšťáky
RECENZE: Revoluce ve Francii není totéž co v Československu. Ale vždy rozhodne o osudech lidí
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 2 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 3 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 4 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 9 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 10 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 13 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák