REPORTÁŽ: Sedm dní, které otřásly Brnem. Centrum experimentálního divadla uctilo Havla ve velkém stylu

REPORTÁŽ – Centrum experimentálního divadla uspořádalo sedmidenní festival k příležitosti nedožitých osmdesátin Václava Havla. Zastavit se, vzpomenout, oslavit, uctít. To bylo motem festivalu Málo bylo Havla!, který v minulém týdnu oslavil památku našeho významného spisovatele a prezidenta inscenacemi, happeningy i promítanými filmy.

Podtitulem festivalu Málo bylo Havla!, který se konal na všech scénách brněnského Centra experimentálního divadla, bylo „Sedm dní, které otřesou Brnem." Stalo se, co organizátoři zamýšleli, a památka našeho velkého dramatika, spisovatele, prezidenta a zastánce životních hodnot, byla oslavena ve velkém stylu. Jedna akce střídala druhou a kromě divadelních inscenací, filmů a diskuzí byla součástí všech dvaceti osmi položek sedmidenního programu i zabijačka s koncertem „provázkovské" kapely.

„Narodil se český stát, radujme se..."

Prologem festivalu byla předpremiéra Havlovy historické meditace o pěti dějstvích s názvem Zítra to spustíme, kterou v té době zakázaný Havel napsal pro „provázkovský" časopis Rozrazil v roce 1988 s podtitulem „O demokracii". Divadelní esej, kterou tenkrát podepsal dramaturg Petr Oslzlý, rekonstruuje noc z 27. na 28. října, kdy Alois Rašín připravoval vyhlášení samostatného Československa. Havel hru založil na studiu historických materiálu, je zní však patrný jeho osobní vztah k tématu. Nás ale mrazí především z paralely líčené události s vlastní autorovou úlohou v nadcházející sametové revoluci.

Režisér Vladimír Morávek do své inscenace vložil postavu samotného Havla (Milan Holenda). Od psacího stolu, který je postaven přímo naproti stolu Aloise Rašína, říká scénické poznámky a jako autor a zároveň lze říci režisér spokojeně řídí veškeré dění s Holendovou sympatickou a z jiných inscenací už osvědčenou stylizovanou mluvou „havlovské" postavy. Inscenátoři tak nechávají zaznít veškerý text Havlovy hry nejspíš bez žádných škrtů, nadto s přidanými časovými údaji. Ty spolu s českou hymnou do mikrofonu zpívá herečka s krásnou barvou hlasu, která v inscenaci figuruje jako zcizovací efekt, zároveň jako atmosferický hudební podkres.

Jak napsal Havel, hra je historickou rekonstrukcí, obsahuje však také komentáře k situacím, které dokreslují a někdy i odlehčují jinak závažné dění. S Morávkovou typickou režií a výborným obsazením hlavních rolí (Jan Kolařík a Simona Zmrzlá jako manželé Rašínovi) je inscenace silná a dojemná pro svou aktuálnost a z představení čišící záměr uctít Provázkem obdivovanou osobnost Václava Havla.

„Ta doba, to všechno – člověk má takový pocit marnosti..."

Příspěvkem HaDivadla do festivalu byla inscenace Havlovy vaňkovky z roku 1975 Vernisáž. Zakázaný spisovatel Bedřich přichází na návštěvu do nového bytu přátel Věry a Michala. Manželé se chlubí svým kýčovitým bytem a svou dokonalou rodinnou idylkou a radí Bedřichovi, jak má správně žít. Bez diváka, tedy Bedřicha, však jejich konzumní život nemá cenu.

Největším přínosem inscenace v režii Ivana Buraje je obsazení dramaturga Matěje Nytry do role vaňkovské postavy Bedřicha. Ten jako by se pro roli introvertního intelektuála narodil a jeho jaksi neherecký projev tvoří perfektní kontrast proti „dokonalému" páru, ztvárněnému herci Lucií Andělovou a Jiřím M. Valůškem.

Burajova Vernisáž má oproti předloze poněkud pozměněný konec, kterým inscenace odkazuje k Havlovým činům po napsání tohoto textu, a dostává tak velmi efektní přesah.

„Ale tu Bohdalku přitáhneš, že jo?"

Divadlo U stolu zařadilo do programu festivalu Málo bylo Havla! inscenaci Audience – Katastrofa. Narozdíl od předchozích dvou zmíněných inscenací tato neměla premiéru v rámci festivalu, ale je na repertoáru již od března minulého roku.

Havlova snad nejznámější vaňkovka inspirovaná autorovým zaměstnáním v trutnovském pivovaru se v provedení Divadla U stolu hraje ve spojení s jednoaktovkou Katastrofa Samuela Becketta. Držitel Nobelovy ceny své drama věnoval tenkrát vězněnému a nemocnému Havlovi. Spojení těchto dvou her je tedy opodstatněné a Beckettova Katastrofa funguje jako efektní epilog Havlovy absurdní hry.

Inscenace Iva Krobota sice nepřináší nijak přelomové režijní pojetí, jedná se však o kvalitní provedení dialogu mezi Sládkem v podání Jana Kolaříka a Vaňkem, kterého hraje Alfred Texel. Krobot zde nechává nerušeně znít Havlův text a s pomocí přesných výkonů obou představitelů inscenace vyniká především ztvárněním rostoucího napětí mezi dvěma postavami.

Když Provázek odjede do Prahy

V sobotu odjel soubor Divadla Husa na provázku hrát představení své inscenace Prase do Prahy. Výplní programu se staly příspěvky menších souborů. Prvním z nich bylo scénické čtení teprve připravované hry Odmocnina z Havla, kterou chystá Divadlo v Karanténě ve spolupráci se Studiem Paradox. Projekt je scénickou montáží z textů Včera to spustili Romana Sikory a vzpomínek Ladislava Špačka Deset let s Václavem Havlem.

Po čtení následovalo uvedení jediné pantomimy, kterou Václav Havel napsal. Téměř neznámé libreto Havel vložil do jednoho dopisu Olze Havlové a ve spolupráci s pražskou HAMU a Knihovnou Václava Havla ji inscenoval režisér Radim Vizváry. Perpetuum Mobile aneb 7 dní pana A. pojednává o dnech pana A. ve vězení, kde po svém čelí nespravedlivému uvěznění a vlastní nečinnosti.

Sám Havel do textu své pantomimy napsal, že fantazii se meze nekladou. Inscenace Radima Vizváryho je plná originálních a působivých obrazů. Ať už je to položený stůl, za nímž herec Vojtěch Svoboda píše velkými písmeny na papír hesla typu vůle a svoboda, nebo kůrka chleba na obličeji protagonisty. Inscenátoři se rozhodli nevyužít tradiční formu pantomimy a zvolili civilní herectví, díky kterému je inscenace vtipná i smutná a působivě vykresluje úzkost vězněného člověka s havlovským nadhledem.

Dělo se toho na Provázku opravdu hodně. Klicperovo divadlo přivezlo z Hradce svoji Asanaci, přijela i skupina Ztohoven. Konala se celá řada diskuzí a promítaly se filmy. Do Uličky Václava Havla byla opět nainstalována cedule, která byla nedávno ukradena. Na konec měla derniéru úspěšná Morávkova inscenace Prase aneb Václav Havel Hunting´s for a Pig a sedmidenní oslavy zakončila zabijačka a koncert „provázkovské" kapely Stones Beatles. Havel by měl jistě ze svých brněnských kolegů radost.

Divadlo Husa na provázku: Zítra to spustímePremiéra: 5. 10. 2016Autor: Václav HavelRežie: Vladimír MorávekDramaturgie: Petr OslzlýDramaturgická spolupráce: Simona PetrůScéna: Martin OndrušKostýmy: Sylva Zimula HanákováHudba: David SmečkaKorepetice: David JaníkObsazení: Jan Kolařík (Rašín), Simona Zmrzlá (Rašínová), Miloš Maršálek (Tusar), Tomáš Milostný (Telefonistka, Herec C), David Janík (Penízek, Čvančara, Císař), Ondřej Kokorský (Scheiner, Maďaři, Oslzlý), Vladimír Hauser (Beneš, Herec B), Adam Mašura (Geistlich, Dav, Vojáci, Lid), Alfred Texel (Geistlich, Dav, Češi, Vojáci, Lid), Vít Pískala (Kopecký), Pavel Zatloukal (Herec A), Nicole Maláčová (Herečka A, Němci), Růžena Dvořáková (Herečka B, Masaryk na koni), Vanda Kavková (Herečka C), Vanda Klestilová (Herečka D), Filip Daňhel (Dav, Poláci), Milan Holenda (Havel u psacího stolu)

HaDivadlo: VernisážPremiéra: 5. října 2016Autor: Václav HavelRežie: Ivan BurajScénografie: Juliána KvíčalováObsazení: Lucie Andělová (Věra), Jiří Miroslav Valůšek (Michal), Matěj Nytra (Bedřich)

Divadlo U stolu: Audience – KatastrofaRežie: Ivo KrobotDramaturgie: Petr OslzlýScéna: Jan KonečnýKostýmy: Alice NovotnáHudba: Zdeněk KlukaPohybová spolupráce: David StrnadHrají: Jan Kolařík, Alfred Texel, Růžena Dvořáková

Divadlo v karanténě: Odmocnina z HavlaScénář a režie: P. J. KryštofDramaturgie: Simona PetrůScénografie: Vendula BělochováHudba: Nikola Mucha a Petr MuchaPremiéra: 8. října 2016

Perpetuum MobilePremiéra: 6.října 2014Libreto: Václav HavelDramaturgie: Ladislava PetiškováRežie: Radim VizváryHraje: Vojtěch SvobodaOdborná spolupráce: Andrej KrobHudba: Vlastislav MatoušekLight-design: Karel Šimek

Související

Miloš Vystrčil, předseda Senátu

"Ambasáda" nezávislé běloruské kultury v Brně pošle dopisy vězňům, jeden napsal Vystrčil

Centrum experimentálního divadla v Brně dnes vyvěšením historické vlajky Běloruska zahájilo činnost "ambasády" nezávislé běloruské kultury. Cílem projektu je šíření povědomí o běloruské kultuře i protestech proti výsledku prezidentských voleb, které byly podle opozice zmanipulované. Protesty od srpna v Bělorusku tvrdě potlačuje vláda Alexandra Lukašenka, který se prohlásil za vítěze voleb.
Don Quijote (foto: Ivo Dvořák)

Recenze: Brněnský Don Quijote se obešel bez hlavních postav příběhu

RECENZE - Poslední premiéra v divadle Husa na provázku má jednoznačný název: Don Quijote. Ovšem pod dílo jsou podepsáni tři autoři: Cervantes (autor známého románu) , Mikulášek (režisér inscenace) a Sládeček (dramaturg). Tak co vlastně režisér a dramaturg se známým Cervantesovým dílem udělali? Přiznávám, do hlediště jsem sedal trochu s obavami.

Více souvisejících

Divadlo Husa na provázku HaDivadlo Václav Havel

Aktuálně se děje

před 20 minutami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 29 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 4 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 8 hodinami

včera

včera

ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině

Sněmovní volby by na začátku listopadu vyhrálo nejsilnější opoziční hnutí ANO. Dostalo by 35,3 % hlasů, vyplývá z průzkumu agentury NMS Market Research. Křesla v dolní parlamentní komoře by získalo ještě pět dalších subjektů. Dvě z vládních stran, konkrétně TOP 09 a KDU-ČSL, by zůstaly pod pětiprocentní hranicí. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy