RECENZE – Národní divadlo Brno minulý týden uvedlo premiéru pohádky Jak jsem se ztratil aneb Malá vánoční povídka. Příběh o chlapci, který se ztratil na Štědrý den, podle povídky Ludvíka Aškenazyho zdramatizoval Jan Borna pro pražské Divadlo v Dlouhé před šestnácti lety. V Bornově dramatizaci rodinný příběh, který baví děti a dojímá dospělé, uvedlo NdB na jevišti Mahenova divadla v režii Martina Františáka.
Pětiletý Jakub se na Štědrý den ztratí tatínkovi při nakupování vánočního stromku. V magickém vánočním čase nic není nemožné a Jakub zažívá mnohá dobrodružství. Promluví si s kaprem a koněm, dostane se s čerty do pekla nebo rozsvítí lampy s posledním žijícím lampářem. Nakonec se šťastně vrátí domů za ustaranými rodiči.
Drobná vánoční povídka Ludvíka Aškenazyho, od jehož smrti letos uplyne třicet let, vyšla v roce 1966 a ve stejný rok vznikla také legendární rozhlasová nahrávka namluvená Karlem Högerem. Divadelník a básník Jan Borna Aškenazyho pohádku zdramatizoval pro pražské Divadlo v Dlouhé, kde se s velkým úspěchem hraje už šestnáct let. Národní divadlo Brno Bornovu dramatizaci v provedení uměleckého šéfa a režiséra Martina Františáka uvedlo na prknech Mahenova divadla.
Na scéně je po celou představení živá šestičlenná kapela ve stylizovaných „rokenrolových" kostýmech s výraznými černými parukami a živě provází dění známými hity šedesátých let. Kromě šlágrů, jako je například Marnivá sestřenice nebo Roň slzy, zazní ale i jakási rocková verze koledy Půjdem spolu do Betléma. Vyprávění rámuje motiv písně Půlnoční, která ve výborné interpretaci kapely Vkus v čele se zpěvákem a kytaristou Davidem Smečkou, dotváří vánoční snovou atmosféru. Vzniká tak divadelní retro revue, které baví děti i dospělé všech generací.
"Na Štědrý den i zvíře může prohodit nějaké to slovo."
Františák umně střídá vyprávění ze záznamu s vyprávěním hlavního hrdiny a snové i divoké výjevy Jakubova večerního dobrodružství. S přispěním celkem velkého množství písní má inscenace rychlý spád a divák (každého věku) se nestihne nudit ani na vteřinu.
Společně se scénografií Marka Cpina, který je zároveň autorem kostýmů, inscenátoři vytvořili dílo plné nádherných scénických obrazů v retro stylu. Tvůrci si totiž nepomohli projekcí ani jinými výdobytky techniky. Jedním z nejpůsobivějších obrazů je scéna s lampářem, jehož představitel Michal Bumbálek na chůdách rozsvěcí lampy. Důmyslně je také vytvořen poštovní vůz nebo mluvící kůň Karlička (Martin Veselý).
"Ztrácejte se, prosím vás, jen v těch nejnutnějších případech..."
Pětiletého Jakuba zde hraje téměř čtyřicetiletý herec Miroslav Černý, který dětského hrdinu ztvárnil velmi uvěřitelně. Nepitvoří se, nepřehrává, jeho výkon je vnitřní a diváka baví i dojímá. Černému zdařile sekundují ostatní herci v menších rolích, ať už je to Roman Blumaier, který opět předvedl svůj komediální talent například ve scéně s mluvícím kaprem nebo Roman Nevěčný, který rozesmál publikum svojí tančící vousatou babičkou v závěru představení.
Jak jsem se ztratil aneb Malá vánoční povídka v Mahenově divadle je inscenace, která v repertoáru činohry NdB chyběla. Díky krásným snovým obrazům, které střídají rokenrolové výstupy s kapelou Vkus, pobaví malé i velké děti a dojme dospělé.
Celkové hodnocení: 100%
Národní divadlo Brno
Ludvík Aškenazy, Jan Borna: Jak jsem se ztratil aneb Malá vánoční povídkaPremiéra: 4. listopadu 2016 v Mahenově divadleRežie: Martin FrantišákDramaturgie: Lucie NěmečkováDramaturgická spolupráce: Petr KlariN KlárScéna a kostýmy: Marek CpinHudba: David SmečkaPěvecké nastudování: Petr SvozílekObsazení: Miroslav Černý (Jakub), Jakub Šafránek (Tatínek, Čert, Policajt), Klára Apolenářová (Maminka, Holčička se zápalkami, Holčička s pivem), Roman Blumaier (Pán s kaprem, Policajt), Roman Nevěčný (Ďábel, Policajt, Babička), Václav Veselý (Čert, Policajt), Martin Veselý (Čert, Kůň Karlička), Michal Bumbálek (Lampář), Vladimír Krátký (Kočí Klement, Dědeček), Petr KlariN Klár (Kočka Maruna)
Související
RECENZE: Anifilm prořízl podvratný (anti)western Slide od animátorské legendy Billa Plymptona
RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí
recenze , Národní divadlo Brno , Mahenovo divadlo
Aktuálně se děje
včera
Padělatel vstupenek na MS v hokeji dopaden. Případů bude více, tvrdí policie
včera
Největší lesní požár v historii země se dostal k soudu. Muži hrozí 15 let
včera
Podporujme Ukrajinu, ale hledejme i řešení konfliktu, zdůraznil Pavel
včera
Počasí na 14 dní: Meteorologové už určili nejteplejší den příštího pracovního týdne
včera
U policie definitivně skončil muž, který napadal lidi před pražským barem
včera
Česká policie reagovala po atentátu na Fica. Rakušan promluvil o opatřeních
včera
Týdenní výhled filmů: Návrat Karla IV., demytizace Dubčeka a umělecký Indiana Jones
včera
Odbory ruší protivládní protest. Po atentátu na Fica nechtějí eskalovat situaci
včera
Zásah v sídle BIS. Na podatelně se objevila podezřelá zásilka
včera
Pellegrini: S Ficem jsem hovořil. Jeho stav je vážný, to nejtěžší má před sebou
včera
Požár průmyslové budovy v Kladně. Více než sto hasičů ho dostalo pod kontrolu
včera
Zelenskyj dorazil do boji zmítaného Charkova. Ukrajina zastavila ruský postup
včera
Kaliňák: Ficova zranění jsou rozsáhlá. Mnoho věcí se bude muset znovu naučit
včera
Atentát na Fica byl politicky motivovaný, tvrdí vnitro. Šéf kandidátky Hlasu dostal výhrůžky smrtí
včera
Poslední rozloučení s Vlastimilem Harapesem. Národní divadlo prozradilo podrobnosti
včera
Šestnáct žen obvinilo slavného kouzelníka Davida Copperfielda z obtěžování
včera
Barrandovský most nebude opravený už na konci léta. Praha musí změnit plány
včera
Fica zasáhly čtyři kulky. Je stabilizovaný, stále ale bojuje o život
včera
Izraelský tank střílel po vlastních vojácích. Pět jich zemřelo
včera
Jednání o míru na Ukrajině bez Ruska? Zbytečnost, žádný výsledek nebude, tvrdí Kreml
Plánovaný červnový summit, při kterém Švýcarsko doufá, že vydláždí cestu pro mírový proces, je podle Kremlu bez ruské účasti zbytečný. Uvedla to agentura Reuters.
Zdroj: Libor Novák