RECENZE – Národní divadlo Brno našlo způsob, jak své diváky neobrat o zážitky, a jako alternativu k právě rekonstruovanému prostoru Janáčkova divadla zvolilo netradiční prostor brněnského výstaviště. Přímo pro tuto velkolepou halu vznikla inscenace baletního souboru West Side Story. Nápad to byl skvělý; jeho realizace dopadla snad ještě líp.
Taneční show West Side Story podle světoznámého muzikálu, který se zase inspiroval Shakespearovým příběhem Romeo a Julie, byla vytvořena přímo „na tělo“ prostoru pavilonu P brněnského výstaviště. Brněnští diváci tak mají možnost zažít něco naprosto jiného, než jsou tradiční taneční inscenace ve „vznešených“ prostorech kamenných divadel.
Autorem režie a choreografie je umělecký šéf Baletu Národního divadla Brno Mário Radačovský, který příběh dvou milenců ze znepřátelených kultur zasadil do prostoru basketbalového hřiště; to diváci z obou stran. Scénograf Marek Holly skvěle využil velký prostor pavilonu P, a přestože základním umístěním je hřiště, bez přestavby je divák dějem přenášen do jiných lokací, jako je Máriin pokoj či krejčovská díla, v němž pracuje. Součástí scénografie je také použití reálného automobilu, v němž Tony přijede k Mariinu domu. Přestože obraz skvěle vypadá a Tonymu (Arthur Abram) to v červeném kabrioletu neskonale sluší, auto není téměř využito v choreografii, takže v něm bohužel pouze přijede a odjede.
Moderní variaci na shakespearovskou tragédii patrně nejvíc proslavila filmová verze z roku 1961, která získala deset Oscarů. Návštěvníky uvyklé na toto pojetí čeká patrně velké překvapení. Taneční verze samozřejmě vynechává všechny činoherní části, a je tedy spíše kompilací hudebních výstupů. Balet NdB tančí na slavnou nahrávku, kterou dirigoval sám autor díla Leonard Bernstein a kterou nazpívali pěvci Kiri Te Kanawa a José Carreras. Inscenační tým pravděpodobně neměl jinou možnost pro výběr nazpívané hudby, intepretace pěvců však úplně nekoresponduje s postavami v pojetí tanečníků. Diváci přivyklí na muzikálový zpěv si navíc budou muset chvíli zvykat na operní hlasy zpěváků.
V okamžení se však dostáváme do víru bojů znepřátelených kultur. Střídají se rychlé obrazy s pomalejšími, vtipné se smutnými a všechno to odsýpá tak rychle, že si na konci možná řeknete, že to hned chcete vidět znovu. Vynikající a pro tanečníky jistě velmi náročná choreografie vychází především z vyjádření pocitů postav a všechno to působí neskutečně civilně. K tomu přispívají i skvělé kostýmy Alexandry Gruskové inspirované americkou módou šedesátých let a také fakt, že soubor tančí naboso nebo dámy v tanečních lodičkách a pánové v teniskách.
Do hlavní role Marie byla obsazena Taela Williams. Nejenže se jedná o první takto velkou roli mladé členky souboru, stává se však právem hvězdou večera. Svou krásou a něžností a skvělým tanečním výkonem tvoří dokonalou partnerku Arthurovi Abramovi, který ztvárnil Tonyho. Kanadský tanečník o svých kvalitách přesvědčil již mnohokrát, není tedy potřeba jej znovu dlouze vychvalovat. Kromě sólových rolí (Martin Svobodník jako Bernardo, Ivan Popov jako Riff a Ivona Jeličová jako Anita) zde víc než kdy jindy září také sbor.
Inscenačnímu týmu byla udělena autorská práva pouze na limitovaný počet představení, které soubor od listopadu do konce ledna odehrál. Na neoficiální derniéru se však dle slov Mária Radačovského měli přijet podívat majitelé licence a rozhodnout, zda bude mít soubor možnost inscenaci uvést další blok. Doufejme, že se Američanů představení líbilo a skvělou show budou mít možnost spatřit další diváci.
Celkové hodnocení: 85%
Autor: Leonard BernsteinTexty písní: Stephen SondheimChoreografie a režie: Mário RadačovskýScéna: Marek HollyKostýmy: Alexandra GruskováLightdesign: Tomáš MorávekVideoprojekce: Martin Svobodník, Jan FuksaObsazení: Taela Williams (Mária), Arthur Abram (Tony), Martin Svobodník (Bernardo), Ivan Popov (Riff), Ivona Jeličová (Anita)
Premiéra: 25. listopadu 2017 (psáno z reprízy 29. ledna 2018)
Související
RECENZE: Lhář. Nová inscenace v Národním divadle v Brně odhaluje naši nepoučitelnost
RECENZE: Salome je bezchybně realizovaná opera Národního divadla v Brně
Národní divadlo Brno , recenze , kultura , Divadla , Mário Radačovský (umělecký šéf Baletu NdB) , Taela Williams (balerína) , Arthur Abram (tanečník) , Ivona Jeličová (balerína)
Aktuálně se děje
před 43 minutami
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
před 2 hodinami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 3 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 3 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 4 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 4 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 5 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 6 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 7 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 8 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 10 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 11 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 11 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 12 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 13 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 14 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 15 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák