RECENZE - Divadelní sezóna brněnského HaDivadla se pomalu chýlí ke konci. Jedním z posledních představení režiséra Ivana Buraje je norské drama Eyolf. Důraz je kladen na rozklad rodiny a její následný boj o přežití. Beznaděj lidských pocitů je zvýrazněna užitím techniky, které z části ruší divákovu percepci.
Podtitulem letošní divadelní sezóny HaDivadla je Věčný návrat neboli Krize budoucnosti. Toto nietzscheovské téma lze chápat jako návrat k minulosti jako klíč k pochopení budoucnosti. Tázání se po konci dějin, po tom, co je v dnešní době umění a jaké by mělo být naše budoucí já. To, co začalo v minulosti se prolíná do toho, co je dnes a patrně bude i zítra.
Tento cyklus otevřelo nepříliš známé drama Eyolf od norského dramatika Henrika Ibsena, pocházející z jeho posledního tvůrčího období, ve kterém se prolíná realismus se symbolismem. Ibsen v něm pracuje s kontrastem lidského poslaní s lidským štěstím, otázkou mravní odpovědnosti a se situací, kdy jedna tragédie může šťastnou rodinu zcela rozložit.
Režisér Ivan Buraj aktualizoval a interpretoval drama do současného pojetí, tak, aby v něm byl zachycen rozpad snů a představ o funkční rodině. Zároveň se pokusil zdůraznit rozdíl mezi obyvateli tam nahoře a chudými lidmi tam dole. Z tohoto důvodu je Eyolf ideální volbou k zahájení nové divadelní sezóny s takovým tématem.
Není to poprvé, co se HaDivadlo pustilo do z inscenace jedné z Ibsenových her. V roce 2015 mělo premiéru drama Stavitel Solness (premiéra 9.5.2015) v režii Jana Friče, které se řadí do stejného období jako Eyolf. Jedním z ústředních témat obou dramat je manželská krize.
Eyolf je tragický příběh skřípajícího manželství spisovatele Alfréda Allmerse (Matěj Nechvátal j.h.) a jeho manželky Rity (Lucie Andělová). Alfréd se vrací domů po tom, co se pár týdnů snažil psát v ústranní knihu o lidské zodpovědnosti. V průběhu času o samotě zjistí, že by měl zanechat psaní a odevzdat veškerý svůj čas zchromlému synovi Eyolfovi (Antonín Šitavanc j.h.). Na návštěvu přijde Alfrédova mladší nevlastní sestra Asta (Agáta Kryštůfková), která svojí přítomností rozvíjí dramatičnost konverzace. Nějaký prostor je věnován rodinnému příteli inženýru Bergmanovi (Jiří M. Valůšek), jenž neúspěšně usiluje o srdce Asty. Zvrat v podobě utopení Eyolfa zakončuje první dějství.
Druhé dějství se nese v duchu rozjímání nad smrtí Eyolfa, celkového života a vztahů, nejen manželských, ale i sourozeneckých. Prolíná se zde právě ona minulost s budoucností, jakýsi nejistý otazník nad tím vším. Manželé se nějakým způsobem snaží vyřešit svoji krizi a dojít ke smířlivému řešení. Smysl života nachází v pomáhání chudým venkovským dětem. Zvolení tohoto závěru bylo Ibsenovi často vytýkáno kvůli přílišnému pozitivnímu ladění.
Scéna je rozdělena na dva prostory – první se nachází před diváky a je přikryt modrým igelitem – druhým je místnost nacházející se za tunelem obsypaným štěrkem. Režisér Ivan Buraj a Antonín Šilar společně vytvořili interiér místnosti včetně kuchyně připomínající showroom IKEA.
Diváci v prvním dějství sledují dění v pokoji z dálky skrze francouzské okno. Aby měli přehled o tom, co se děje, je tu pro ně toulavá kamera, která voyeuristicky sleduje dění uvnitř. Toto filmové pojetí působí dost problematicky, protože si na to divák musí nejdříve zvyknout. Střídající záběry preferující vždy jednu postavu působí chaoticky, divák zbytečně ztrácí přehled o tom, co probíhá okolo. Rozostřený obraz, které má nejspíš posílit umělecký prožitek, je zbytečnou hříčkou, jenž diváka rovněž mate.
Po skončení přestávky se dění přesouvá z místnosti k zahradnímu stolku s pár židlemi. Divák má konečně možnost sledovat dění celistvě. Bohužel to občas kazí situace, kdy herce není slyšet, buď kvůli jejich tichému přednesu nebo kvůli hlasité muzice. Děj působí místy prázdně a nevysvětluje některé události, jež se v minulosti odehráli. Techniky jako stroboskop či opakované stmívání, pak doplňují podívanou o jakousi záhadnou estetiku, která sice na první pohled vypadá hezky, ale není funkční.
Bujarovo zpracování Eyolfa by bývalo dopadlo lépe, kdyby se zaměřilo na logickou posloupnost děje, nikoliv na přílišnou mystiku a okouzlení technikou.
Celkové hodnocení: 70%
HaDivadlo
Henrik Ibsen: Eyolf
Překlad: František FröhlichRežie: Ivan BurajDramaturgie: Matěj NytraVýprava: Antonín Šilar a Ivan BurajAsistenka úpravy: Karolína SrpkováKameramani: Matěj Nytra a David MatuškaÚprava hudby: Pavel V. BoikaObsazení: Matěj Nechvátal j.h. (Allmers), Lucie Andělová (Rita), Agáta Kryštůfková (Asta), Jiří M. Valůšek (Borgman), Marie Ludvíková (Krysařka), Antonín Šitavanc j.h. (Eyolfek)
Premiéra: 16. listopadu 2017 (psáno z reprízy 29.května 2018)
Související
"Ambasáda" nezávislé běloruské kultury v Brně pošle dopisy vězňům, jeden napsal Vystrčil
Brněnští divadelníci jsou unavení ze změn, pomáhají si navzájem
HaDivadlo , Divadlo HaDivadlo , Henrik Ibsen , Eyolf , Ivan Buraj (režisér) , recenze
Aktuálně se děje
před 39 minutami
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 1 hodinou
Předvánoční úspěch českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 1 hodinou
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 1 hodinou
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 1 hodinou
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 3 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 3 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 4 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 5 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 6 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 8 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 9 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
Peking má hned několik důvodů, proč ostře vystupovat proti stupňujícímu se vojenskému tlaku USA na Venezuelu. Nedávné zadržení ropných tankerů americkou pobřežní stráží v rámci Trumpovy „úplné blokády“ zasahuje ekonomické srdce jednoho z nejbližších partnerů Číny v Latinské Americe. Právě Čína je přitom hlavním odběratelem venezuelské ropy – v posledních měsících k ní směřovalo zhruba 80 % veškerého exportu této jihoamerické země.
Zdroj: Libor Novák