RECENZE - Divadelní sezóna brněnského HaDivadla se pomalu chýlí ke konci. Jedním z posledních představení režiséra Ivana Buraje je norské drama Eyolf. Důraz je kladen na rozklad rodiny a její následný boj o přežití. Beznaděj lidských pocitů je zvýrazněna užitím techniky, které z části ruší divákovu percepci.
Podtitulem letošní divadelní sezóny HaDivadla je Věčný návrat neboli Krize budoucnosti. Toto nietzscheovské téma lze chápat jako návrat k minulosti jako klíč k pochopení budoucnosti. Tázání se po konci dějin, po tom, co je v dnešní době umění a jaké by mělo být naše budoucí já. To, co začalo v minulosti se prolíná do toho, co je dnes a patrně bude i zítra.
Tento cyklus otevřelo nepříliš známé drama Eyolf od norského dramatika Henrika Ibsena, pocházející z jeho posledního tvůrčího období, ve kterém se prolíná realismus se symbolismem. Ibsen v něm pracuje s kontrastem lidského poslaní s lidským štěstím, otázkou mravní odpovědnosti a se situací, kdy jedna tragédie může šťastnou rodinu zcela rozložit.
Režisér Ivan Buraj aktualizoval a interpretoval drama do současného pojetí, tak, aby v něm byl zachycen rozpad snů a představ o funkční rodině. Zároveň se pokusil zdůraznit rozdíl mezi obyvateli tam nahoře a chudými lidmi tam dole. Z tohoto důvodu je Eyolf ideální volbou k zahájení nové divadelní sezóny s takovým tématem.
Není to poprvé, co se HaDivadlo pustilo do z inscenace jedné z Ibsenových her. V roce 2015 mělo premiéru drama Stavitel Solness (premiéra 9.5.2015) v režii Jana Friče, které se řadí do stejného období jako Eyolf. Jedním z ústředních témat obou dramat je manželská krize.
Eyolf je tragický příběh skřípajícího manželství spisovatele Alfréda Allmerse (Matěj Nechvátal j.h.) a jeho manželky Rity (Lucie Andělová). Alfréd se vrací domů po tom, co se pár týdnů snažil psát v ústranní knihu o lidské zodpovědnosti. V průběhu času o samotě zjistí, že by měl zanechat psaní a odevzdat veškerý svůj čas zchromlému synovi Eyolfovi (Antonín Šitavanc j.h.). Na návštěvu přijde Alfrédova mladší nevlastní sestra Asta (Agáta Kryštůfková), která svojí přítomností rozvíjí dramatičnost konverzace. Nějaký prostor je věnován rodinnému příteli inženýru Bergmanovi (Jiří M. Valůšek), jenž neúspěšně usiluje o srdce Asty. Zvrat v podobě utopení Eyolfa zakončuje první dějství.
Druhé dějství se nese v duchu rozjímání nad smrtí Eyolfa, celkového života a vztahů, nejen manželských, ale i sourozeneckých. Prolíná se zde právě ona minulost s budoucností, jakýsi nejistý otazník nad tím vším. Manželé se nějakým způsobem snaží vyřešit svoji krizi a dojít ke smířlivému řešení. Smysl života nachází v pomáhání chudým venkovským dětem. Zvolení tohoto závěru bylo Ibsenovi často vytýkáno kvůli přílišnému pozitivnímu ladění.
Scéna je rozdělena na dva prostory – první se nachází před diváky a je přikryt modrým igelitem – druhým je místnost nacházející se za tunelem obsypaným štěrkem. Režisér Ivan Buraj a Antonín Šilar společně vytvořili interiér místnosti včetně kuchyně připomínající showroom IKEA.
Diváci v prvním dějství sledují dění v pokoji z dálky skrze francouzské okno. Aby měli přehled o tom, co se děje, je tu pro ně toulavá kamera, která voyeuristicky sleduje dění uvnitř. Toto filmové pojetí působí dost problematicky, protože si na to divák musí nejdříve zvyknout. Střídající záběry preferující vždy jednu postavu působí chaoticky, divák zbytečně ztrácí přehled o tom, co probíhá okolo. Rozostřený obraz, které má nejspíš posílit umělecký prožitek, je zbytečnou hříčkou, jenž diváka rovněž mate.
Po skončení přestávky se dění přesouvá z místnosti k zahradnímu stolku s pár židlemi. Divák má konečně možnost sledovat dění celistvě. Bohužel to občas kazí situace, kdy herce není slyšet, buď kvůli jejich tichému přednesu nebo kvůli hlasité muzice. Děj působí místy prázdně a nevysvětluje některé události, jež se v minulosti odehráli. Techniky jako stroboskop či opakované stmívání, pak doplňují podívanou o jakousi záhadnou estetiku, která sice na první pohled vypadá hezky, ale není funkční.
Bujarovo zpracování Eyolfa by bývalo dopadlo lépe, kdyby se zaměřilo na logickou posloupnost děje, nikoliv na přílišnou mystiku a okouzlení technikou.
Celkové hodnocení: 70%
HaDivadlo
Henrik Ibsen: Eyolf
Překlad: František FröhlichRežie: Ivan BurajDramaturgie: Matěj NytraVýprava: Antonín Šilar a Ivan BurajAsistenka úpravy: Karolína SrpkováKameramani: Matěj Nytra a David MatuškaÚprava hudby: Pavel V. BoikaObsazení: Matěj Nechvátal j.h. (Allmers), Lucie Andělová (Rita), Agáta Kryštůfková (Asta), Jiří M. Valůšek (Borgman), Marie Ludvíková (Krysařka), Antonín Šitavanc j.h. (Eyolfek)
Premiéra: 16. listopadu 2017 (psáno z reprízy 29.května 2018)
Související
"Ambasáda" nezávislé běloruské kultury v Brně pošle dopisy vězňům, jeden napsal Vystrčil
Brněnští divadelníci jsou unavení ze změn, pomáhají si navzájem
HaDivadlo , Divadlo HaDivadlo , Henrik Ibsen , Eyolf , Ivan Buraj (režisér) , recenze
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 2 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 3 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 9 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 10 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 13 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák