Jánošík Revisited. Zbojnická legenda ožívá. Spravedlnost. Pomsta. Zrada a láska. Nezabiješ! Přesně jsem opsal titul i podtitul chystané premiéry v činohře Národního divadla v Brně. Ovšem dopustil jsem se nepřesnosti: jak vyplynulo z tiskové konfekce před premiérou, hra je vytvořena (upravovatelem a režisérem Martinem Františákem) dost věrně podle předlohy, kterou napsal Jiří Mahen v roce 1909. Tam není v textu Janošík, nýbrž Jánošík. (krátké „a“ na začátku jména). Takže i tomu změněnému jménu buďme věrni, i když se to stále plete. Zvykli jsme si přece na Jánošíka.
Jánošíkovská legenda vznikla na Slovensku na základě skutečných reálií, ovšem legendou se stala právě proto, že ten opěvovaný a na skle malovaný Jánošík bohatým bral a chudým dával. Podobně jako další evropští zbojníci. Třeba německý Schinderhannes byl idealizován již za svého života, ještě v průběhu soudního procesu totiž vychází o tomto zbojníkovi první román. Další Němec, zloděj a vrah Nickel List, který se o bohatství dělil s chudinou, byl po právu popraven roku 1699, Lips Tullian skončil na šibenici v roce 1715. Nebo Ilja Muromac a Čurila Plenkovoč, o kterých obdivně píše Čelakovský, taky si rádi zazbojničili bohatýři ruští….
Pak tady máme Švýcara Viléma Tella, zázračného střelce s kuší, který už ve 14. století bojuje proti habsburské šlechtě. A co tak ještě Robin Hood, který vládl Sherwoodskému lesu o okrádal cestující panstvo už ve 13. století. Přidat můžeme karpatského Nikolu Šohaje, kterého proslavil v roce 1933 Ivan Olbracht. Co mají všichni ti zbojníci společné? Byť to často byli nelítostní zloději, občas dokonce vrazi, lid jim fandil. Vzepřeli se přece oficiálnímu establishmentu. A to se předně u nevzdělaných vrstev populace nosí dodnes. Nerad bych zabředl do současné politické situace. Ale kdo fandí černobílým řešením? Kdo vidí za všemi osobními neúspěchy neúnavnou práci těch bohatších? Jánošíkovský komplex je věčně živý dodnes. Bohaté nemáme rádi, místo aby byli naší inspirací. Ten rovnostářský „socik“ je v nás bohužel zakořeněn.
S Jiřím Mahenem, s tím nádherným básníkem, který oslavoval humanismus, to nějak nesedí. Ale pro Mahena nebyl Jánošík pouhou legendou, ale člověkem cítícím, strádajícím a neposlušným, to ano. Byl stejně excentrickým, jako generace neposlušných českých intelektuálů, od Mahena, po F. X. Šaldu. Bylo tak trochu v módě, chovat se post romanticky. A k tomu byl Jánošík vhodným materiálem. Pro Mahena to byla postava až tak důležitá, že se podílel i na filmovém scénáři Martina Friče, který v roce 1935 podle Mahenovy divadelní hry natočil svého slavného Jánošíka. To už čas pokročil, Evropa potemněla hnědou barvou, aby pak nacismus převálcoval Čechy. Jiří Mahen to nesnesl. Raději spáchal sebevraždu, než aby žil pod Hitlerovým diktátem.
Máme tady novou inscenaci Mahenova díla, se kterým se setkal zkušený režisér a… naštěstí, žádný revolucionář, který chce být lepší a nápaditější než původní autor. (To je, bohužel dnes občas v módě). Františák ctí autora. Pravda, musel asi hodně škrtat, vždyť v původní divadelní hře je neúměrně hodně postav, byť by v dramatu neřekli téměř žádnou větu. Úkol tedy byl jasný: ubrat postavy, syntetizovat text, ale být věrný Mahenovi, mít úctu k jeho jazyku. Alespoň tak to režisér sliboval na tiskové konferenci a vzhledem k tomu, jak známe jeho režijní přístupy k textu, není proč mu nevěřit.
Inscenace se bude hrát v poměrně abstraktním prostoru Mareka Cpína, kde bude dost možností na evokaci představivosti diváků. Kostýmy Markéty Sedláčkové dle popisu se nebudou vyhýbat současnosti (třeba džínová bunda, kožený kabát). A hudba Nikose Engonidise by spolu se zpívanými texty Jiřího Mahena měla podpořit na jedné straně romantický ráz výpovědi, na straně druhé skutečné drama celého jánošíkovského příběhu. Režisér připomínkami na současnost (třeba revolver místo valašky) vkládá inscenaci do nadčasového rámce. Nebude to tedy historické drama, ale drama platné kdykoliv a kdekoliv.
Zapomněl jsem se na tiskovce zeptat na to nejdůležitější. Jaké je poslání inscenace, jaký má vzkaz dnešnímu divákovi? Určitě to nebude pouhý hold zbojnictví. Bude to příběh o zločinu a nevyhnutelném trestu? Nebo to bude obraz rebelie, která je už předem odsouzená k neúspěchu? Bude to příběh o neposlušnosti? O pouhé realizaci svobodného rozhodnutí, bez konkrétní představy, jaká bude budoucnost, žít bez představy budoucnosti, tak jak žili třeba hippies? O čem ten Jánošík je? Na to nám jistě dá odpověď inscenace, která bude mít premiéru v Mahenově činohře Národního divadla v Brně už 14. prosince 2018.
Jánošík Revisited
Zbojnická legenda ožívá. Spravedlnost. Pomsta. Zrada a láska. Nezabiješ!
autor: Jiří Mahen, Martin Františák režie: Martin Františák úprava: Martin Františák dramaturgie: Lucie Němečková scéna: Marek Cpin kostýmy: Markéta Sládečková hudba: Nikos Engonidis pěvecké nastudování: Petr Svozílek asistent režie: Petr KlariN Klár
Osoby a obsazení
Jánošík: Dominik Teleky j. h. Ilčík : Tomáš David Garaj, Kněz: Jaroslav Kuneš Hrajnoha: Jan Grygar Adamčík: Martin Sláma Putnok: Pavel Doucek Uhorčík : Petr Halberstadt Harala: Josef Králík j. h. Gajdoščík: Jaroslav Dostál j. h. Vlček: Petr Bláha Michalčík: David Kaloč Ďurica: Vladimír Krátký Mucha: Jiří Pištěk j. h. Otec Jánošíka: Vladimír Krátký Anka: Elena Trčková Matka Anky: Monika Maláčová Samko: Tomáš Žilinský j. h. Šandor: Bedřich Výtisk Šandor´s Panters : Jakub Šafránek, Martin Veselý Cigánka: Jana Štvrtecká Ďuricovi synové, Kněz: Šimon Bílina, Radek Melša, Jan Horák Muzikanti: Jitka Šuranská, Nikos Engonidis
Aktuálně se děje
před 11 minutami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 59 minutami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 1 hodinou
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 1 hodinou
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 1 hodinou
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 2 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 3 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 4 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 5 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 5 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 6 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 6 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 7 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 8 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 9 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
Letadlo ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského bylo podle zpráv sledováno čtyřmi drony vojenského typu těsně před přistáním na dublinském letišti v pondělí. Zdroje deníku The Journal uvedly, že drony vzlétly z místa na severovýchodě irské metropole. Tyto bezpilotní stroje pak letěly směrem k letové trase ukrajinského prezidenta, čímž narušily bezletovou zónu, která byla zavedena irským úřadem pro civilní letectví (IAA) pro dobu jeho návštěvy.
Zdroj: Libor Novák