Brněnské experimentální HaDivadlo se v rámci 44. sezony ujalo premiérové inscenace Maloměšťáci ruského klasika Maxima Gorkého. O mezigeneračních rozdílech z přelomu 18. a 20. století vypráví portrét jedné maloměšťácké rodiny, v níž se odráží záblesk nového století, technologického pokroku a měnících se společenských norem.
Jeden z nejslavnějších ruských spisovatelů a myslitelů nové doby Aleksej Pěškov (Maxim Gorkij) se narodil v carském Rusku roku 1868. Ve stavu neustále se střídajících zdravotních diagnóz, kdy po choleře přišli neštovice, Pěškov uskutečnil řadu neúspěšných pokusů o sebevraždu. Po nepříliš optimistickém mládí se začal věnovat filozofii a zapojil se k řadům levicových aktivistů. Velký vliv na něj měl Lenin, kvůli jejichž společné angažovanosti musel Gorkij opustit Rusko a emigrovat do Evropy.
Divadelní hra Maloměšťáci byla napsána v roce 1901 krátce před jeho emigrací, kdy ještě mladý Gorkij nebyl seznámen s Leninem, ale o svém levicovém směrování již uvažoval. Text, jenž se stál ikonou ruské literatury, byl napsán s lehkým opovrhováním k provinciálnímu maloměšťanskému uvažování, k lenosti a nechuti něco měnit. Děj se odehrává v malém provinciálním městečku N., kam pomalu proniká vzduch začínajícího 20. století, ale nedýchatelná atmosféra imperialismu se stále udržuje.
V čele klasické patriarchální rodiny stojí otec Vasil Vasilijevič Bezsemenov (Cyril Drozda), jenž pronajímá byty mladým lidem. Jeho dům – jeho hrad a hlavně jeho pravidla. V dusivých podmínkách společné rodinné existence panuje blahobyt a teplo. U stolu plného chutnými pokrmy sedí rodina, jejíž členové stojí na hranici oné generační bariéry, skrze kterou pohlíží na svět.
V komorní atmosféře této hry se téměř nic neděje, kontinuita času je zde rozdělena mezi konzumaci jídla, únavné konverzace a časté konflikty uvnitř teplého rodinného domova. Přičemž tyto konverzace jsou únavné i pro samotného diváka a jediným kontrastním bodem se tedy stávají úchvatné kulisy. A tak rodině nezbývá nic, něž v těchto kulisách žít či lépe řečeno existovat, neustále mluvit o vlastních zájmech ale přitom nebrat ohled na nikoho vedle sebe.
Petr (Jiří Miroslav Valůšek) by chtěl dostudovat práva a mít práci. Taťána (Táňa Malíková) by chtěla, aby jí Nil naslouchal a také aby ji miloval. Nil (Mark Kristián Hochman) chce, aby přišel nový a spravedlivější svět. Polja (Magdalena Straková) chce jít do divadla. Matka (Simona Peková) chce prostě klid.
Co vlastně chce otec? Otec chce, aby jeho nájemnici včasně platili nájem, aby se Taťána konečně vdala a aby ze světa zmizeli všichni Židi. Jakožto dobrý otec, chce pro své děti to nejlepší, jeho děti mu však nerozumějí. Nejspíš mu nebudou rozumět ani sami diváci, kteří se kvůli absenci lineárního vyprávění nejspíš ztratili v dialozích.
Je jasné, že sám Gorkij se svými maloměšťáky jde o kousek dál než například Čechovův realismus ve Strýčku Váňovi, otázkou zůstává, zdali je tento pokrok aktuální i v dnešní době. Maloměšťáci se dostávají do neblahé situace, kdy myšlenky napsané na papíře znějí lépe než na jevišti.
Nabízí se další otázka, jestli nejsou náhodou tyto myšlenky vyčerpány dobou, v níž žijeme, nikoliv divadelním zpracováním v rukou HaDivadla. Zdá se, že se kolektiv HaDivadla místo generování nových idejí, zabývá recyklaci starých povedených nápadů, jenž v aktuálním provedení postrádají jiskru.
Celkové hodnocení: 65%
HaDivadlo, Maloměšťáci
Autor: Maxim Gorkij
Režie: Ivan Buraj
Scéna: Lenka Jabůrková
Kostýmy: Kateřina Marai, Kateřina Kumhalová
Dramaturgie: Matěj Nytra
Použitý překlad: Bohumil Mathesius
Hrají: Táňa Malíková, Magdalena Straková, Jiří Miroslav Valůšek, Cyril Drozd, Simona Peková, Jan Lepšík, Jiří Svoboda, Mark Kristián Hochman, Anna Čonková j. h., Karel Vondrášek j. h., Taťána Janevová j. h., Marie Veselá j. h.
Aktualizováno 5. října 2024 23:28
Vondráčková, Strejček i herci Divadla Na zábradlí. Předávaly se Ceny Thálie
Související
Poslední premiéra letošního roku: HaDivadlo diváky láká na Gorkého Maloměšťáky
Klasika, která svou aktuálností stále oslovuje diváky. HaDivadlo připravuje Gorkého Maloměšťáky
Maloměšťáci (HaDivadlo) , HaDivadlo , Brno , recenze
Aktuálně se děje
před 17 minutami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 26 minutami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 2 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
včera
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
včera
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
včera
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
včera
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
včera
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
včera
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
včera
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
včera
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
včera
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
včera
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
včera
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
Současná situace kolem války na Ukrajině je poznamenána významnými kroky jak Spojených států, tak Ruska, přičemž obě strany se snaží získat výhodu v konfliktu před možným návratem Donalda Trumpa do Bílého domu, uvedl server BBC.
Zdroj: Libor Novák