Brněnské experimentální HaDivadlo se v rámci 44. sezony ujalo premiérové inscenace Maloměšťáci ruského klasika Maxima Gorkého. O mezigeneračních rozdílech z přelomu 18. a 20. století vypráví portrét jedné maloměšťácké rodiny, v níž se odráží záblesk nového století, technologického pokroku a měnících se společenských norem.
Jeden z nejslavnějších ruských spisovatelů a myslitelů nové doby Aleksej Pěškov (Maxim Gorkij) se narodil v carském Rusku roku 1868. Ve stavu neustále se střídajících zdravotních diagnóz, kdy po choleře přišli neštovice, Pěškov uskutečnil řadu neúspěšných pokusů o sebevraždu. Po nepříliš optimistickém mládí se začal věnovat filozofii a zapojil se k řadům levicových aktivistů. Velký vliv na něj měl Lenin, kvůli jejichž společné angažovanosti musel Gorkij opustit Rusko a emigrovat do Evropy.
Divadelní hra Maloměšťáci byla napsána v roce 1901 krátce před jeho emigrací, kdy ještě mladý Gorkij nebyl seznámen s Leninem, ale o svém levicovém směrování již uvažoval. Text, jenž se stál ikonou ruské literatury, byl napsán s lehkým opovrhováním k provinciálnímu maloměšťanskému uvažování, k lenosti a nechuti něco měnit. Děj se odehrává v malém provinciálním městečku N., kam pomalu proniká vzduch začínajícího 20. století, ale nedýchatelná atmosféra imperialismu se stále udržuje.
V čele klasické patriarchální rodiny stojí otec Vasil Vasilijevič Bezsemenov (Cyril Drozda), jenž pronajímá byty mladým lidem. Jeho dům – jeho hrad a hlavně jeho pravidla. V dusivých podmínkách společné rodinné existence panuje blahobyt a teplo. U stolu plného chutnými pokrmy sedí rodina, jejíž členové stojí na hranici oné generační bariéry, skrze kterou pohlíží na svět.
V komorní atmosféře této hry se téměř nic neděje, kontinuita času je zde rozdělena mezi konzumaci jídla, únavné konverzace a časté konflikty uvnitř teplého rodinného domova. Přičemž tyto konverzace jsou únavné i pro samotného diváka a jediným kontrastním bodem se tedy stávají úchvatné kulisy. A tak rodině nezbývá nic, něž v těchto kulisách žít či lépe řečeno existovat, neustále mluvit o vlastních zájmech ale přitom nebrat ohled na nikoho vedle sebe.
Petr (Jiří Miroslav Valůšek) by chtěl dostudovat práva a mít práci. Taťána (Táňa Malíková) by chtěla, aby jí Nil naslouchal a také aby ji miloval. Nil (Mark Kristián Hochman) chce, aby přišel nový a spravedlivější svět. Polja (Magdalena Straková) chce jít do divadla. Matka (Simona Peková) chce prostě klid.
Co vlastně chce otec? Otec chce, aby jeho nájemnici včasně platili nájem, aby se Taťána konečně vdala a aby ze světa zmizeli všichni Židi. Jakožto dobrý otec, chce pro své děti to nejlepší, jeho děti mu však nerozumějí. Nejspíš mu nebudou rozumět ani sami diváci, kteří se kvůli absenci lineárního vyprávění nejspíš ztratili v dialozích.
Je jasné, že sám Gorkij se svými maloměšťáky jde o kousek dál než například Čechovův realismus ve Strýčku Váňovi, otázkou zůstává, zdali je tento pokrok aktuální i v dnešní době. Maloměšťáci se dostávají do neblahé situace, kdy myšlenky napsané na papíře znějí lépe než na jevišti.
Nabízí se další otázka, jestli nejsou náhodou tyto myšlenky vyčerpány dobou, v níž žijeme, nikoliv divadelním zpracováním v rukou HaDivadla. Zdá se, že se kolektiv HaDivadla místo generování nových idejí, zabývá recyklaci starých povedených nápadů, jenž v aktuálním provedení postrádají jiskru.
Celkové hodnocení: 65%
HaDivadlo, Maloměšťáci
Autor: Maxim Gorkij
Režie: Ivan Buraj
Scéna: Lenka Jabůrková
Kostýmy: Kateřina Marai, Kateřina Kumhalová
Dramaturgie: Matěj Nytra
Použitý překlad: Bohumil Mathesius
Hrají: Táňa Malíková, Magdalena Straková, Jiří Miroslav Valůšek, Cyril Drozd, Simona Peková, Jan Lepšík, Jiří Svoboda, Mark Kristián Hochman, Anna Čonková j. h., Karel Vondrášek j. h., Taťána Janevová j. h., Marie Veselá j. h.
Související
Poslední premiéra letošního roku: HaDivadlo diváky láká na Gorkého Maloměšťáky
Klasika, která svou aktuálností stále oslovuje diváky. HaDivadlo připravuje Gorkého Maloměšťáky
Maloměšťáci (HaDivadlo) , HaDivadlo , Brno , recenze
Aktuálně se děje
před 57 minutami
RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí
před 1 hodinou
NATO se snaží čelit ruské hybridní válce. Moskva cílí i na Česko
před 2 hodinami
V ZOO Praha se narodil orangutan. Mládě se má čile k světu
před 2 hodinami
Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu
před 2 hodinami
Užitečný idiot, ruská onuce. Morawiecki to schytal za slova pro maďarský týdeník
před 3 hodinami
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
před 3 hodinami
Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva
před 3 hodinami
Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín
před 3 hodinami
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
před 4 hodinami
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
před 4 hodinami
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
před 5 hodinami
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
před 5 hodinami
Vlak bez strojvedoucího se rozjel ze stanice. Jízda skončila vykolejením
před 5 hodinami
Ruská armáda na Ukrajině postupuje. Obsadila další vesnici
před 5 hodinami
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
před 6 hodinami
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
před 6 hodinami
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
před 6 hodinami
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Aktualizováno před 6 hodinami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
před 7 hodinami
Scholz a Macron se tajně setkají v Paříži, před návštěvou čínského vůdce
Německý kancléř Olaf Scholz se ve čtvrtek večer v Paříži setká s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem na večeři, při které budou diskutovat o politice Evropské unie a Číny.
Zdroj: Radek Novotný