RECENZE - Činohra Národního divadla v Brně uvedla v premiéře komedii, s jakou se běžně nesetkáváme. Noc bláznů současného australského dramatika Luise Nowaru bude určitě úspěšným kusem v repertoáru Mahenova divadla. Už proto, že se více jak dvě hodiny pohybují na scéně lidé z ústavu choromyslných a ti mají v jednoduchém příběhu dost příležitostí ke komickým situacím. Komickým? No někdy je to humor, který se zasekne pod kůži s mnoha otázkami. A odpovědi nechává na divákovi.
Pojďme se na inscenaci podívat postupně
Dramaturgyně Lucie Němečková sestavila bulletin, který je víc než výborný. Vytvořila v něm, byť stručný, ale hodně obsažný přehled australskými dějinami divadla. Od dramatických projevů původních obyvatel země, přes tvorbu prvních osadníků, až po importované evropské divadlo 19. století a informace, kdo, kde, kdy, položil základy současného australského dramatického umění. Klobouk dolu.
V inscenaci režisér z vnějšího světa, se snaží se šesti pacienty ústavu nacvičit divadelní představení.
Již v obsazení jsou stručné popisy duševních chorob protagonistů, ovšem někde přesně, jinde jenom zevrubně. Roy – většinu života strávil na psychiatrii. (Proč, jaká je jeho choroba?) Zac– opakovaně se do léčebny vrací. (Snad maniodepresívní stavy). Cherry– už nějaký čas žije v léčebně (Co jí vlastně je?) Henry– právník, většinu života strávil v léčebně (Snad podle jeho chování úzkostná porucha) Doug– zde je to jednoznačné, pyroman. Ruth– Trpí obsedantními myšlenkami. Je to jasné. Julie – závislost na drogách, je to přesné. Pravděpodobně se autor nevěnoval upřesnění všech diagnóz. Ale větší pozornost těm chorobám by asi umožnila přesnější přístup k postavám, pomohlo by to výrazněji odlišit jejich jednání.
Režisér Šimon Dominik je zkušený inscenátor, umí jasně stavět mizanscény, ví jak postavit humornou situaci tak, aby byla opravdu humorná. Velmi mu pomáhá hrací prostor Karla Čapka. Chytře sestavené jeviště, jako vyhořelý nefunkční krytý bazén. Citlivě jsou navrženy také kostýmy Terezy Vašíčkové, kde například nechybí komický prvek – barevně výrazné přezuvky protagonistů.
Není zřejmé, do jaké míry je vklad herců, režiséra, nebo Martina Packa v jeho pohybové spolupráci, ale příběh je na jevišti naplněn různými a většinou opravdu vtipnými pohybovými kreacemi.
Roman Blumaier v postavě režiséra inscenace Lewise působí věrohodně ve všech situacích, které v jeho případě nejsou až tak komické. „Kočírovat“ šest bláznů, kteří se rozhodnou secvičit Mozartovu operu Cosi fan tutte opravdu není jednoduché, už proto, že ti blázni nejenom že neumí hrát, ale ani zpívat. Nevíme ale, co ho přivedlo k myšlence, režírovat na psychiatrii. Zase tak trochu výtka k autorovi. Ne vždy je jasná motivace postav. Ale asi je důležitější komičnost situace, než motivace. Pokud se divák upřímně směje, nejsou motivy jednání až tak nezbytné, a to je pravda.
Menší roli kamaráda režiséra Nicka zahrál Martin Veselý a byl výborným pendantem toho unaveného a bezmocného Lewise. Martin Šulej si vychutnal roli Roye. Hrál mezi blázny prim, bylo ho nejvíc vidět a byl vlastně tím, kdo galopem posouvá děj kupředu. Výborný výkon. Muzikant ZacTomáš Davida nebyl tak úplně jasný, i když to byl výborný herecký výkon. Jeho „choroba“ od bezmocného padání, až po energické výstupy nebyla pro diváka až tak čitelná. Ale zase se platí: na oltář komična může být vloženo cokoliv, když jde o úspěšné komično. A to Tomáš David vrchovatě naplnil. O Cherry Izabely Smečkové Bencové se dá říct totéž. Hrála citlivě, využila svůj part důsledně. Ach Cherry, jakou chorobou trpíš… Henry Martina Slámy byl vypracován do posledního detailu. Co mu nepřidělil autor, to bylo vypracováno v postavě a ta úzkostná porucha byla jasná, až dojímavá. Doug Martina Siničáka, to teda byl autentický blázen, pyroman a herec si svou roli skutečně užíval. To se to hraje, když je diagnóza jasná. Pak je i ten zdroj komična krásně čitelný. Také Ruth Terezy Groszmanové je dobře napsaná a výborně zahraná role. Její výstup měl u diváků zasloužený ohlas. Drogová závisláčka Lucy Annetty Nesvadbové byla vypracována na vztazích se svým okolím a její postoje byly jasné, čitelné, někdy komické, ale také hodné k zamyšlení. Celá ta šestice bláznů měla kromě komické polohy slovních a situační gagů, které lechtaly bránici diváků, ještě jednu vážnější polohu. Vlastně zde byly ještě polohy dvě. První – duševní choroby a boj s nimi, potom druhá – kde je vlastně blázinec? Tady na psychiatrii, nebo venku? Od Lucy, hrála ji Teraza Páclová, milující přítelkyně Lewise se dovíme, že se tam venku chystají sociální nepokoje a oni u toho musí přece být!
Premiéra inscenace Noc bláznů byla určitě úspěšná. Ovšem přece jenom, mám nejenom k ní, jednu výtku: Ne vždy bylo všem na jevišti rozumět. Jednak bylo příčinou expresivní jednání postav – vždyť jsme v blázinci, ale stejně… Ruský divadelník Majerchold kladl velký důraz na srozumitelnost, a rád používal německý termín: „bühnensprache“. Jevištní řeč se, bohužel, z českých divadel ztrácí. A nejenom jevištní! Stačí sledovat zpravodajství veřejnoprávní televize, i tam „profesionální“ reportéři mluví doslova příšerně. To naše české divadlo možná ještě čeká, pokud se na kvalitu jazykového projevu přestane klást důraz.
Žijeme v digitální době a naše komunikace je více textová, než audická. Nakonec všichni přestaneme mluvit? Možná bychom měli přemýšlet nad tím, uvádět nad činoherními inscenacemi v budoucnu nahoře titulky, jak to mají v opeře.
Ale to snad ne.
Věřím, že i v inscenaci Noc bláznů se ještě může srozumitelnost zlepšit. To pak bude výborná komedie ještě lepší. Mahenova činohra je stále úspěšná. A… nemohla by být ještě úspěšnější? Jít i v té jevištní řeči ostatním divadlům příkladem? Možná by to stálo za to.
Aktuálně se děje
před 25 minutami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 1 hodinou
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 1 hodinou
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 2 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 3 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 3 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 4 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 4 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 5 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 7 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
Král Karel III. výslovně odsoudil "ruskou agresi" během státní návštěvy německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera. Panovník slíbil, že obě země jsou připraveny "posílit Evropu" proti hrozbě další ruské agrese a že obě národy "stojí" při Ukrajině.
Zdroj: Libor Novák