RECENZE - Třetí román úspěšné autorky, Aleny Mornštajnové se dočkal jevištního zpracování. Povedlo se více jak tři sta stran příběhu plného zvratů a dějinných událostí dostat na jeviště? Čtenář téměř nevěří, že se to dá bez toho, aby se inscenátoři nedopustili zjednodušení, které by vážný a čtivý příběh nezjednodušili.
Pokud existuje něco, co prověřuje opravdovost lidského života, pak je to utrpení. Existuje-li něco, co život znehodnocuje, pak je to pocit, že třeba nechtěně, to utrpení člověk působí druhým, někdy i svým blízkým. Je zima roku 1954 a devítiletá Mira se navzdory zákazu svých rodičů vypraví k řece jezdit na ledových krách. Spadne do vody, čímž se její neposlušnost prozradí, a je za to potrestána tak, že na rodinné oslavě nedostane zákusek. Nevinná příhoda z dětství však pro Miru znamená zásadní zvrat v životě. Pokračuje tragédií, která ji připoutá k nemluvné a depresivní tetě Haně. Autorka pak postupně odhaluje nešťastný průběh událostí před druhou světovou válkou, pak deportaci Židů do koncentráku, šílený život za ostnatými dráty, děsný existenční boj o přežití, abychom se po válce zase setkali už s duševně vyšinutou Hanou. Obloukem se vracíme zpět do padesátých let, o zkušenost moudřejší a hlavně zdrceni tím, jak mohou lidé lidem ubližovat, ničit životy v době, které říkáme, že je civilizační.
To všechno v rychlém tempu nabízí kniha HANA. Je vůbec možné takové dílo převyprávět do jevištní podoby? S takovým pocitem a obavami člověk přichází do Mahenova divadla. V poslední divadelní sezoně se v Brně několika inscenátorům na různých scénách vysloveně nepovedlo převyprávění literatury do divadelního jazyka. Nebude se ta nešťastná snaha měnit literaturu na drama opakovat.?
Nechci čtenáře napínat, jako v nějakém bulvárním plátku a tak hned prozrazuji: Mé obavy se nenaplnily. Úžasná inscenace dokonce překonala technickou nedostatečnost hlediště. Před představením ani o přestávce nebylo zapnuté větrání, které v hledišti na bocích je. (Možná porouchané..? Venku bylo celý de 32 stupňů…) Diváci představení vydrželi až do konce ve velmi nepříjemném horku. Z pohledu lóže v přízemí byly vidět jenom dvě epizody, kdy staršímu člověku přišlo nevolno, nevím s jakým důsledkem a musel být vyveden z hlediště. To že všichni diváci vydrželi zhlédnout inscenaci v tom horku až do konce a pak ještě přežili dlouhý vděčný potlesk ve stoje, to samo o sobě svědčí o kvalitě inscenace.
Do adaptace románu se pustil režisér Martin Glaser a nutno říct, že k tomu příběhu přistupoval s citem a promyšleně. Je až neuvěřitelné, že ve verzi, která nutně musela být krácena, měl čtenář dojem, jako by v příběhu téměř nic nechybělo. Ano, různé otřesné detaily z nacistického koncentráku byly vynechány, ale zde se upravovatel a režisér v jedné osobě spoléhal právě na tu jevištní výpověď, která dostatečně zobrazila hrůzy koncentračních táborů. Přesně a pravdivě byly vykresleny protagonisté románu, jako by byla dramatická verze původním originálem. Málokdy se divák setká s takovou úspěšnou adaptaci. To se pak hercům hraje příběh, když je vše tak pravdivě připraveno. Když jsou jasné mezilidské vztahy a pohnutky protagonistů, proč jednají tak, jak jednají. A hlavní představitelka, Hana, osudem a omyly zmítaná, je v postavení až antické, kde osud je silnější než vůle bojovat s ním. Smekám klobouk, pane upravovateli a režisére.
Výborně doplňuje herecké jednání i variabilní jednoduché prvky scény, kde v pohyblivé konstrukci zastřešení cítíme vždy nějaký domov, který se hledá, nebo ztrácí. Pavel Borák nabídl režisérovi velmi jednoduchou, až minimalistickou scénu, ve které i pomocí světelného designu Martina Špetlíka se vždy podařilo vykouzlit takovou atmosféru, jakou právě režisér Glaser potřeboval. Moudře byly voleny i kostýmy Markéty Sládečkové, které vždy mohly o postavě.
Činohra Národního divadla disponuje dobrým hereckým zázemím, a když se povede jej promyšleně využít, musí být i výsledek adekvátní. Na scéně se divák nesetkal se slabým, méně hodnotným herectvím. Všichni protagonisté hráli své role velmi dobře. Rád bych si však poukázal na několika zásadních, jejich kvality.. Postavu Hany hrála Eva Novotná. Zatím co zlomenou a „unavenou životem“ hrála Hanu jako typ, člověka bez duše – co jiného se tady dá hrát… tak Hana před válkou je složitá energická postava, téměř nechtěně vytvářející neštěstí své i své rodiny. Divák ji věří, lituje ji, a pokud má již přečtenu knihu Aleny Mornštajnové, tak ví, jak dopadne Hana v děsném prostředí koncentráku. Mira Eleny Trčkové i přesto, že až tak na dítě nevypadá, dokázala svým projevem, pohyby, svou hlasovou modulací vytvořit pravdivý dojem děcka, ve kterém se střídají emoce podle toho, co ji v životě nečekaně překvapí. Rosa Terezy Páclové, Gréta Drahomíry Hofmanové, nebo Ivana Hany Tomáš Břešťanské, to jsou plnohodnotné postavy, od kterých se pak odráží nepřekonatelná osudovost jednání hlavní představitelky. Stejně tak sošný Martin Sláma v postavě Karla Karáska, nebo Horáček Tomše Davida. Ty postavy jsou napsány s promyšlenou měrou dialogů, aby co nejsilněji připravili scény osudu, které celou židovskou rodinu postupně, nástupem nacizmu v Čechách, potkává.
Režisér Martin Glaser s dramaturgyní Lucii Němečkovou představili divákům ne právě zábavnou inscenaci. Nejde však „jenom“ o zobrazení doby dávno minulé, kdy se První republika změnila na nacistický stát, ve který nikdo nevěřil. Vždyť něco takového se nemůže v civilizované Evropě stát. Ten příběh není jako většina antických tragédií o osudu, před kterým nelze uniknout.
Příběh Aleny Mornštajnové ve vynikajícím převyprávění Martina Glasera je silným apelem do současností. Téměř bez povšimnutí a s blahovolným přístupem se u nás objevuje antisemitismus i neonacismus. Vždyť co? Jsou to jenom okrajové vjemy. S tím si nemusíme lámat hlavu… Také Hitlerova cesta k neotřesitelné moci a manipulaci německým národem začínala podobně, nenápadně. Chce se mi říct spolu s Hemingwayem: Neptej se, komu zvoní hrana… to zvoní i tobě.
HANA
autor: Alena Mornštajnová adaptace: Martin Glaser režie: Martin Glaser dramaturgie: Lucie Němečková scéna: Pavel Borák kostýmy: Markéta Sládečková světelný design: Martin Špetlík
Osoby a obsazeníHana: Eva Novotná Mira: Elena Trčková Elsa: Tereza Groszmannová Rosa: Tereza Páclová Greta: Drahomíra Hofmanová j. h. Jarmilka, Sestřička v nemocnici, Marie Horníková, Jarka: Jana Štvrtecká Ivana: Hana Tomáš Briešťanská Ida, Učitelka hudby, Bloková: Klára Apolenářová Ludmila Karásková: Marie Durnová Jarmilčina maminka, Úřednice, Reissová: Monika Maláčová Karel Karásek: Martin Sláma Jaroslav Horáček: Tomáš David Gusta Horáček, Leo: Matej Marušin j. h. Bruno: Jan Grygar Doktor, Trafikant Skácel: Bedřich Výtisk Eda Zedníček, Lapiduch, Matrikář, Příručí Urbánek, Vězeň: Martin Veselý Mirek Zedníček, Lapiduch, Kotelník, Rudolf, Vězeň, Mladík: Roman Blumaier Ervin, Kapitán Horník, Muž na ulici, Zapisovatel: David Kaloč Esesák: Pavel Doucek
Světová premiéra 07.06.2019
Hodnocení: 100%
Aktualizováno 5. října 2024 23:28
Vondráčková, Strejček i herci Divadla Na zábradlí. Předávaly se Ceny Thálie
Aktuálně se děje
před 43 minutami
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
před 1 hodinou
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
před 1 hodinou
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
před 2 hodinami
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
před 3 hodinami
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
před 3 hodinami
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
před 4 hodinami
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
před 4 hodinami
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
před 5 hodinami
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
před 5 hodinami
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
před 6 hodinami
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
před 6 hodinami
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
před 7 hodinami
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
před 7 hodinami
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
před 7 hodinami
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
před 8 hodinami
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
před 8 hodinami
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
před 8 hodinami
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
před 8 hodinami
Hamás obvinil USA z genocidy v Pásmu Gazy. Izraeli vzkázal, kdy propustí rukojmí
před 9 hodinami
Jak se západní zbraně dostávají do Ruska, sankcím navzdory? Stačí jedna instagramová modelka
Server BBC zjistil, jak moderní válečná technologie vyrobená ve Spojeném království končí v Rusku navzdory mezinárodním sankcím. Celkem šest zásilek optické techniky v hodnotě 2,1 milionu dolarů, kterou vyrábí britská firma Beck Optronic Solutions, bylo přepraveno do Ruska prostřednictvím společností registrovaných v Kyrgyzstánu. Tento případ znovu upozorňuje na slabiny sankčního režimu zavedeného po začátku války na Ukrajině.
Zdroj: Libor Novák