ROZHOVOR s režisérkou Annou Petrželkovou o Post šokové terapii

Brno - Režisérka Anna Petrželková odhalí pozadí nedávno uvedené inscenace P.Š.T.! aneb Pohádkáři (Post šoková terapie), která je k vidění v divadle Husa na provázku. Co dalšího nám na sebe držitelka několika nominací na Cenu Alfréda Radoka prozradila, si můžete přečíst v našem rozhovoru.

Anna Petrželková (1984, Brno) vystudovala divadelní režii na VŠMU v Bratislavě. Ihned po dokončení studia začala intenzivně působit na českých a slovenských profesionálních scénách - Svíce dohořívají v Divadle 7 a půl v Brně, Kazimír a Karolína v Městském divadle Žilina, Nebezpečné vztahy na Malé scéně Zlín, Nora ve Štátnom divadle Košice, Marx Bros. a reFrankenstein v brněnském HaDivadle, či Vyčištěno v olomouckém Divadle Na cucky, Cenci v Národním divadle moravskoslezském, Romeo a Julie a Pěna dní v ostravském Divadle Petra Bezruče, Manon Lescaut v Divadle Polárka, Blanche a Marie v Městském divadle Zlín, Tichý Tarzan a P.Š.T.! v divadle Husa na provázku, Jules a Jim v brněnské Redutě, Mein Kampf ve Švandově divadle. Anna Petrželková byla také několikrát nominována na Cenu Alfréda Radoka v kategorii „Talent roku" a na její slovenskou obdobu cenu DOSKY 2010 jako „Objev roku".Tento měsíc byla v divadle Husa na provázku uvedena inscenace P.Š.T.! aneb Pohádkáři (Post šoková terapie), čím může hra diváky oslovit?Nechají-li se zlákat, dostane se jim buď pohlazení, anebo taky velkého šoku – ožijí totiž před nimi Strýček Jedlička, Štěpánka Haničincová a Dáda Patrasová. A s nimi také životní peripetie těchto tří, jejichž osudy jsou plné smutku, paradoxů a hlavně absurdit. Dále také to, jak se dějiny národa projektovaly do tří životů, ale i celých generací. Je to terapie pro všechny zúčastněné. Dětství jako noční můra, ze které jsme se ještě tak docela nevzpamatovali. Celkem drasticky totiž může inscenace diváky upomenout k jejich vlastnímu dětství, pomůže jim pochopit, za co všechno tak úplně nemohou, z čeho se možná viní zbytečně, odkud se v jejich životech vzal kýč. A proč Štěpánka Haničincová i přes veškerou dobrotu musí skončit v pekle. Ne všechny dobré úmysly hned dláždí cestu do nebe.To zní vcelku nepředvídatelně. Jak tedy vznikl nápad zpracovat téma legend dětské zábavy?Ono je tam spousta tajemství. Jedno za druhým. Ale úplně na začátku byla fascinace Strýčkem Jedličkou a jeho neotřesitelným postavením v myslích jeho pamětníků. To vyvolávalo reakce vzbuzující naši zvědavost. My měly Dádu a působila na nás stejně záhadně a rozporuplně. Od jakéhosi intuitivního tíhnutí k tomu roztouženému ďábelskému kýči, po podezření z absolutního rutinérství. A co teprve obecně známá pravda o Strýčkovi, že přesto, že dětem zasvětil život, tak je nenáviděl. Ta na nás působila jako magnet. Nakolik je odpustitelné schovávat se za děti na útěku před vlastním zoufalstvím. Nakolik se svět dětské zábavy vlastně týká dětství a kdy se stává pouhou autoterapií. A jaké škody to dokáže napáchat. Ať už je původní úmysl dobrý nebo ne, náš zničený vkus to už nikdy nespraví. A představte si, že v nás po tom všem ještě dodnes vzbuzují něhu? Dětství je záhadná komnata.Myslíte si, že by tehdejší oblíbené postavičky dokázaly zaujmout i dnešní děti?Dáda má přece i dnes tisíce fanoušků! Její představení se bez problému plní napříč celou republikou. Ve velkém se prodávají její CD, má svůj časopis, své peníze – dádinky, ty žížaly, dostanete v každém hračkářství. Ono je to pořád tady - mezi námi, jen se to umí přizpůsobovat. Na pomalou, klidnou, poctivou Štěpánku by už dnešní děti neměly trpělivost - potřebují dynamiku. Strýček by myslím měl ale své diváky i dnes - emoce strachu je totiž pro děti nesmírně přitažlivá.Jaká událost poslední doby v divadelní, filmové, hudební nebo umělecké oblasti Vás skutečně zaujala?Udělal mi radost Sorrentinův nový film Velká nádhera, knižní debut Nícení Ivany Myškové, koncert Nicka Cavea v Praze a v Domě umění vystavuje Vojta Sláma. A HaDivadlo konečně přivezlo do Brna legendární slovenské divadlo SkRAT.A co Vás čeká v nejbližší době?Nyní zkouším ve Zlíně Kabaret Astragal, takovou skrumáž na motivy textů Albertine Sarrazinové. Je to v podstatě její autobiografie, divoké eskapády na hranici ilegality. Pařížská spodina 60. let, krádeže, motorky a dechberoucí love story, všechno jak má být.Děkujeme za rozhovor.

Související

Michal Bumbálek, Martin Veselý, Klára Vojtková j. h., Jan Sedal j. h., Dušan Hřebíček a Barbora Milotová j. h. v inscenaci Drazí v Chomutově! (foto: Jakub Jíra)

RECENZE: My všichni jsme Bulis aneb Obrazy ze života anděla radosti v Národním divadle Brno

RECENZE: Chomutovský rodák, brněnský občan a předčasně zesnulý hudební skladatel Jiří Bulis se podepsal pod většinu inscenací Bolka Polívky, Arnošta Goldflama a Iva Krobota v sedmdesátých a osmdesátých letech. Psal taky nádherné šansony, které sám rozděloval na citovky a řachandy. Obrazy z jeho života hudebního i osobního uvedlo Národní divadlo Brno podle textu Bulisovy dcery Lucie Dlabola Bulisové a v režii Anny Petrželkové pod názvem Drazí v Chomutově!.

Více souvisejících

Anna Petrželková (režisérka)

Aktuálně se děje

před 24 minutami

před 48 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 3 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

včera

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola

Rusko zřejmě vypálilo proti ukrajinskému Dnipru balistickou střelu. Bezpečnostní expert Jakub Drmola z brněnské Masarykovy univerzity upřesnil, že není úplně jisté, zda šlo o střelu mezikontinentální. Raketa středního doletu ale dokáže napáchat obrovské škody – vzhledem k návratové rychlosti hlavic je obrana proti nim extrémně náročná. Velkou roli navíc hraje fakt, že nikdo neví, co hlavice dané rakety nese.

včera

včera

Lidé na Ukrajině prchají před válkou

Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili

Více než 3 000 ukrajinských uprchlíků našlo nový domov v hrabství Essex díky vládnímu programu Homes for Ukraine, který poskytuje možnost ubytování u místních hostitelů. Navzdory příslibům nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa ukončit válku však mnozí Ukrajinci odmítají mír na úkor ztráty území.

včera

Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť

Předposlední den klimatického summitu COP29 v Ázerbájdžánu přinesl výrazné zklamání. Dlouho očekávaný návrh dohody, který měl stanovit konkrétní cíle pro financování klimatických opatření v rozvojových zemích, byl široce kritizován za svou nejasnost. Místo konkrétních čísel obsahoval návrh pouze symbol „X“, což vyvolalo obavy a rozhořčení mezi bohatými i chudšími státy.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy