RECENZE: O statečném kováři. První premiéra po nechtěné pauze v Brně

RECENZE - Tak to máme konečně za sebou. Tedy alespoň první vlnu pandemie a snad i vlnu poslední… Městské divadlo v Brně bylo připravené na spuštění svých open-aire představení, jako každé léto, na nádvoří Biskupského dvora v centru města. Diváci, obklopeni renesancí, s nádherným pozadím gotického chrámu svatého Petra a Pavla, což je dominanta města, se mohli těšit na pohádku. Ano, první premiérou byla klasická lidová pohádka, zaznamenaná Boženou Němcovou, Neohrožený Mikeš. Mnohokrát realizovaný příběh (rozhlasem, televizí, filmem) je pravidelně v médiích uváděný a velcí i malí diváci tu pohádku do detailů znají. Má smysl tak často opakovaný sujet ještě jednou uvádět? Jistěže má, pokud se té pohádky zhostí známý hudební pohádkář, Petr Ulrych.

Těch důvodů, proč právě Ulrych a proč zrovna lidově laděná pohádka, inscenovaná v Městském divadle Brno,  je víc. Skladatel a písničkář Petr Ulrych se svou sestrou Hanou jsou již léta známí nejenom z koncertních vystoupení, z množství vydaných LP a CD, ta dvojice se udomácnila také na jevišti, především v Městském divadle v Brně. Původní divadelní hry Legenda, Máj, Koločava a Radúz a Mahulena, patří do dnešních dnů k ikonickým   představením tohoto divadla. Spolu s principálem a režisérem Stanislavem Mošou jsou Hana a Petr Ulrychovi nerozlučně spjati s rozvojem žánru, který bychom mohli nazvat muzikálové folk rockové inscenace.

Ovšem na Biskupském dvoře měla začátkem června premiéru pohádka v trochu jiné sestavě tvůrců. Tím hlavním je opět Petr Ulrych. On totiž byl autorem hudby a písňových textů k filmu z rok 1983, v režii Petra Švédy. Scenáristé byli Bohumil Steiner a Jaroslav Petřík. Právě tato úspěšná filmová pohádka se stala základem pro divadelní představení, které Ulrych napsal ve spolupráci s dramaturgy MDB, Klárou Latzkovou a Janem Šotkovským. Režií byl pověřen zkušený herec i režisér, umělecký šéf zpěvohry MdB, Igor Ondříček.

Jak se tedy povedla stará pohádka v nové interpretaci? Není třeba napínat, byla prostě „super!“ jak se vyjádřila asi dvanáctiletá dívka, sedící v hledišti nedaleko mne. A ještě na závěr dodala: „Mámo, to byla bomba!“

Hodně té pohádkové atmosféře dodala scéna Jaroslava Milfajta tvořící jakési staré nýtované kulisy ze železa – uprostřed funkční točna, a samozřejmě nápadité kostýmy Romana Šolce. Nesmíme ale zapomenout na orchestr MDB, který zněl živě nahoře nad scénou, pod arkádami. Velmi citlivě jej řídil Petr Gablas. V choreografii Martina Paceka se na jevišti nenuceně pohybovali všichni protagonisté, zvláště pak hlavní hrdina,  Aleš Slanina v roli kováře Mikeše. (Oj, jak si on hezky, optimisticky, dokázal zakřepčit!) Ale ten Mikeš je důvěřivý dobrák, a tak si na cestu do světa přibral, koho potkal. Matěje – Jakuba Uličníka a Ondru – Kristiana Pekara. Ti dva, líní chasníci, nechají Mikeše při osvobozování princezen v kaši, zradili a sami se pak u krále tváří jako osvoboditelé. A tak Mikeš musí svést ještě boj s Černým králem, kterého hrozivě zahrál Petr Halberstadt.

Musím ještě připomenout dětskou postavu malého Mikeše, kterého výborně zahrál Tobiáš Latzka… Není on tak nějak spřízněn s tímto divadlem...? Jeho vystoupení bylo mile odvážné, s jasnou dikcí.

Představené mělo všechny atributy správné pohádky, včetně patřičného napětí a důrazného strašení.

Tady bych se rád trochu zastavil: Když jsem před čtyřiceti lety režíroval pohádku Loktibrada, tak při replice: „Vaříš kaši vaříš, ale se z ní nenajíš…“, se na jevišti spustili blesky a hromy. Nebylo to hrozné, spíš to bylo komické, ale stejně se ozval v hledišti několikanásobný pláč. Musel jsem z toho strašení hodně upustit. A dnes? Děti jsou tak divácky otrlé, že se nějakého jevištního „bububu“ vůbec nebojí. Vždyť jsou trénované PC hrami, kde laserové zbraně nadělají jinou paseku!

Petr Ulrych i režisér této rozezpívané hry Igor Ondříček, se drželi klasického pohádkového principu, se všemi atributy, které k tomu patří. Postavy v nápaditých kostýmech Romana Šolce také vytvářeli onu nádhernou atmosféru klasického příběhu. Takže to je vše – tleskám!

Vlastně ne. Musím se ještě zmínit o programu k představení. Diváci si v MdB zvykli na formát i obsah. Rozměr knížek přesně do kapsy saka, bohatý informační materiál i obrazové vybavení, fotografie ze zkoušek i z představení, k tomu kompletní text hry. Ovšem k inscenaci O statečném kováři vybrala redakce (dramaturgové Klára Latzková a Jan Šotkovský) a Patrick Fridrichovský, texty zvlášť pečlivě. Hodně se z nich dozvíme o samotné pohádce, o Boženě Němcové,  o tom, kdy a jak byl tento sujet zpracován, text nás seznámí z kovářskými symboly a mýty a hodně zajímavý je prostor, věnován tvorbě a zázemí Petra Ulrycha.  Moudře bylo do programu také vybráno pojednání Karla Čapka, K teorii pohádky, z knihy Marsyas čili na okraji literatury (1931). Spolu 177 stran bohatě doplněných návrhy kostýmů, fotografiemi ze starší filmové i televizní verze pohádky. Tak pestrý materiál vtěsnaný do programu kapesního formátu, se jen tak jinde nenajde.

Moc rád chválím, když na to je důvod. Tady po všech stránkách a radostně chválím. A to je už opravu vše o této open-air inscenaci.