RECENZE - Tak to máme konečně za sebou. Tedy alespoň první vlnu pandemie a snad i vlnu poslední… Městské divadlo v Brně bylo připravené na spuštění svých open-aire představení, jako každé léto, na nádvoří Biskupského dvora v centru města. Diváci, obklopeni renesancí, s nádherným pozadím gotického chrámu svatého Petra a Pavla, což je dominanta města, se mohli těšit na pohádku. Ano, první premiérou byla klasická lidová pohádka, zaznamenaná Boženou Němcovou, Neohrožený Mikeš. Mnohokrát realizovaný příběh (rozhlasem, televizí, filmem) je pravidelně v médiích uváděný a velcí i malí diváci tu pohádku do detailů znají. Má smysl tak často opakovaný sujet ještě jednou uvádět? Jistěže má, pokud se té pohádky zhostí známý hudební pohádkář, Petr Ulrych.
Těch důvodů, proč právě Ulrych a proč zrovna lidově laděná pohádka, inscenovaná v Městském divadle Brno, je víc. Skladatel a písničkář Petr Ulrych se svou sestrou Hanou jsou již léta známí nejenom z koncertních vystoupení, z množství vydaných LP a CD, ta dvojice se udomácnila také na jevišti, především v Městském divadle v Brně. Původní divadelní hry Legenda, Máj, Koločava a Radúz a Mahulena, patří do dnešních dnů k ikonickým představením tohoto divadla. Spolu s principálem a režisérem Stanislavem Mošou jsou Hana a Petr Ulrychovi nerozlučně spjati s rozvojem žánru, který bychom mohli nazvat muzikálové folk rockové inscenace.
Ovšem na Biskupském dvoře měla začátkem června premiéru pohádka v trochu jiné sestavě tvůrců. Tím hlavním je opět Petr Ulrych. On totiž byl autorem hudby a písňových textů k filmu z rok 1983, v režii Petra Švédy. Scenáristé byli Bohumil Steiner a Jaroslav Petřík. Právě tato úspěšná filmová pohádka se stala základem pro divadelní představení, které Ulrych napsal ve spolupráci s dramaturgy MDB, Klárou Latzkovou a Janem Šotkovským. Režií byl pověřen zkušený herec i režisér, umělecký šéf zpěvohry MdB, Igor Ondříček.
Jak se tedy povedla stará pohádka v nové interpretaci? Není třeba napínat, byla prostě „super!“ jak se vyjádřila asi dvanáctiletá dívka, sedící v hledišti nedaleko mne. A ještě na závěr dodala: „Mámo, to byla bomba!“
Hodně té pohádkové atmosféře dodala scéna Jaroslava Milfajta tvořící jakési staré nýtované kulisy ze železa – uprostřed funkční točna, a samozřejmě nápadité kostýmy Romana Šolce. Nesmíme ale zapomenout na orchestr MDB, který zněl živě nahoře nad scénou, pod arkádami. Velmi citlivě jej řídil Petr Gablas. V choreografii Martina Paceka se na jevišti nenuceně pohybovali všichni protagonisté, zvláště pak hlavní hrdina, Aleš Slanina v roli kováře Mikeše. (Oj, jak si on hezky, optimisticky, dokázal zakřepčit!) Ale ten Mikeš je důvěřivý dobrák, a tak si na cestu do světa přibral, koho potkal. Matěje – Jakuba Uličníka a Ondru – Kristiana Pekara. Ti dva, líní chasníci, nechají Mikeše při osvobozování princezen v kaši, zradili a sami se pak u krále tváří jako osvoboditelé. A tak Mikeš musí svést ještě boj s Černým králem, kterého hrozivě zahrál Petr Halberstadt.
Musím ještě připomenout dětskou postavu malého Mikeše, kterého výborně zahrál Tobiáš Latzka… Není on tak nějak spřízněn s tímto divadlem...? Jeho vystoupení bylo mile odvážné, s jasnou dikcí.
Představené mělo všechny atributy správné pohádky, včetně patřičného napětí a důrazného strašení.
Tady bych se rád trochu zastavil: Když jsem před čtyřiceti lety režíroval pohádku Loktibrada, tak při replice: „Vaříš kaši vaříš, ale se z ní nenajíš…“, se na jevišti spustili blesky a hromy. Nebylo to hrozné, spíš to bylo komické, ale stejně se ozval v hledišti několikanásobný pláč. Musel jsem z toho strašení hodně upustit. A dnes? Děti jsou tak divácky otrlé, že se nějakého jevištního „bububu“ vůbec nebojí. Vždyť jsou trénované PC hrami, kde laserové zbraně nadělají jinou paseku!
Petr Ulrych i režisér této rozezpívané hry Igor Ondříček, se drželi klasického pohádkového principu, se všemi atributy, které k tomu patří. Postavy v nápaditých kostýmech Romana Šolce také vytvářeli onu nádhernou atmosféru klasického příběhu. Takže to je vše – tleskám!
Vlastně ne. Musím se ještě zmínit o programu k představení. Diváci si v MdB zvykli na formát i obsah. Rozměr knížek přesně do kapsy saka, bohatý informační materiál i obrazové vybavení, fotografie ze zkoušek i z představení, k tomu kompletní text hry. Ovšem k inscenaci O statečném kováři vybrala redakce (dramaturgové Klára Latzková a Jan Šotkovský) a Patrick Fridrichovský, texty zvlášť pečlivě. Hodně se z nich dozvíme o samotné pohádce, o Boženě Němcové, o tom, kdy a jak byl tento sujet zpracován, text nás seznámí z kovářskými symboly a mýty a hodně zajímavý je prostor, věnován tvorbě a zázemí Petra Ulrycha. Moudře bylo do programu také vybráno pojednání Karla Čapka, K teorii pohádky, z knihy Marsyas čili na okraji literatury (1931). Spolu 177 stran bohatě doplněných návrhy kostýmů, fotografiemi ze starší filmové i televizní verze pohádky. Tak pestrý materiál vtěsnaný do programu kapesního formátu, se jen tak jinde nenajde.
Moc rád chválím, když na to je důvod. Tady po všech stránkách a radostně chválím. A to je už opravu vše o této open-air inscenaci.
Související

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , Městské divadlo Brno (MdB)
Aktuálně se děje
před 18 minutami

Stát z toho má miliardu a já ani korunu, jen demisi. Odcházím jako zpráskaný pes, stěžuje si Blažek
před 56 minutami

Ruská armáda postupuje. Čtvrtmilionové město Sumy je na dostřel dronů
před 1 hodinou

Politico: Bitcoinový skandál od drogového dealera může ovlivnit české volby
před 2 hodinami

Euro není všelék, Bulharsko zůstane chudší zemí EU. Ekonom bilancuje (ne)výhody možného českého vstupu do eurozóny
před 2 hodinami

FESTMICHAEL 2025: studenti jako hrdinové dnešní doby
před 2 hodinami

Tajemný vlivný muž stojící za Zelenským: Andrij Jermak tahá za nitky, sklání se před ním i jeho odpůrci
před 3 hodinami

Ministryní spravedlnosti bude Eva Decroix. Fiala svolává Bezpečnostní radu státu
před 3 hodinami

Nizozemská vláda se rozpadla. Wildersova krajně pravicová strana opustila koalici
před 4 hodinami

Policie opět otevřela případ zmizelé Madeleine McCannové. Začalo nové pátrání
před 5 hodinami

Putin odmítl kompromis. Trvá na tvrdých podmínkách míru, Trump musí začít jednat
před 6 hodinami

Jihokorejci vyrazili k volbám. Po pádu Jun Sok-jola si volí nového prezidenta
před 7 hodinami

Krveprolití v Rafahu: Izraelská armáda při čekání na humanitární pomoc postřílela desítky lidí
před 8 hodinami

Tropické počasí v Česku: Teploty už tento týden překročí třicítku
včera

Příměří, návrat dětí i závazky. Kyjev předložil Rusku podmínky pro uzavření míru
včera

Satelitní snímky: Ukrajinci zasáhli bašty ruského strategického letectva
včera

Paris Saint Germain ovládl nevídaným způsobem finále Ligy mistrů. Deklasoval v něm Inter
včera

Pelta nemusí Jablonec opouštět. Kyvadlo poměrů českého fotbalu se vrací do starých časů
včera

Ukrajinský útok ponížil Trumpa. Důvěryhodnost USA klesá, mír stále nikde
včera

Je pozdě. I kdybychom změny počasí okamžitě zastavili, ledovce nezachráníme, zjistili vědci
včera
NATO: Čelíme zásadní hrozbě ze strany Ruska, největší za desítky let
Závěrečná tisková konference summitu NATO ve Vilniusu přinesla ujištění o jednotě Aliance a odmítnutí obav ze snižování americké vojenské přítomnosti ve východní Evropě. Ačkoli byla přijata pouze jediná novinářská otázka, ta směřovala právě k možnému omezení amerických kapacit na východním křídle.
Zdroj: Libor Novák