RECENZE: Pokoj nebo Room? dramatická podívaná s mnoha dírami v logice

Recenze - Žil byl jeden Jack, který se svou Mámou přebýval v Pokoji, měl svou Skříň a nic jiného neznal. Ale tohle není začátek pohádky, nýbrž příběh, který se může stát komukoliv. Pokud není příliš přitažený za vlasy.

Když se na pultech objeví kniha, kterou obliba čtenářů posune do oblasti bestseller, dá se předpokládat, že dříve nebo později se jí chopí filmový průmysl. To není nic nového pod sluncem a pokud se ohlédneme do doby nedávné či dřívější, najdeme obrovské množství podobných případů. Proč by to tedy nemělo platit pro dílo spisovatelky Emmy Donoghue, vydané před pěti lety?

Pětiletý Jack tráví veškerý svůj život v Pokoji. Místnost čítající nějakých třicet metrů čtverečních s jediným malým okénkem ve stropu je jeho světem. Má svůj zavedený režim, o nějž se stará Máma Joy, když přijde záhadný Starý Nick, musí do Skříně. Nachází občasné radosti, jakou je obyčejná myška, nechápe souvislosti ani vysvětlování. Prožívá každodenní zavedený běh událostí a netuší, že ho čeká zásadní změna. Joy, kterou Nick vězní v Pokoji sedm let, hodlá ukončit své trápení a s pomocí Jacka chce svého tyrana přemoci. Když se jim to podaří, náhle zjišťuje, že okolní svět pro ně nemusí být vlídně otevřenou náručí, ale obrovskou překážkou. Nejen ze strany mediálně vlezlé společnosti, ale i jejich rodičů, kteří také prošli určitou proměnou. Především Jack, který nemá s prostředím bez hranic žádné zkušenosti, musí podstoupit nelehkou zkoušku ve svém životě..

Příběh má zjevnou inspiraci v podobných případech, které se skutečně staly, stačí vzpomenout Rakušanku Nataschu Kampusch, kterou věznil osm let Wolfgang Přiklopil, případně ještě hrůznější čin Josefa Fritzela - a to zmiňujeme pouze dva nejvíce medializované příběhy. Irská autorka svůj Pokoj navyšuje o nové okolnosti, které však bohužel dávají poměrně dost těžkou ránu logice. Je samozřejmě možné vycházet z předpokladu, že pokud se někdo po sedmi letech náhle rozhodne něco udělat, tak se mu to během dvou dnů povede. Proč zrovna tehdy? Jen proto, že Jack slaví páté narozeniny? 

Šťastným útěkem nic nekončí... (zdroj: A24)

Filmový příběh má totiž velké množství bílých míst a evidentně spoléhá na to, že budeme otřeseni skutečností, že někdo drží mladou ženu bez zjevné příčiny tolik let v omezeném prostoru a nutí ji být závislou na jeho milodarech, že se jimi nebudeme dále zabývat. Nevšímá si spousty podružných okolností a prakticky přehlíží velké množství logických otázek. Jednou z těch nejzásadnějších je samotný útěk. Působí tak nevěrohodně a přes zdánlivou jednoduchost tak komplikovaně, že vykreslená postava věznitele se náhle stává připitomělou nerozhodnou směšnou figurkou. A divák si nutně musí položit otázku - tenhle člověk dokázal nalákat a uvěznit mladou dívku do Pokoje? Pokud jednal tak jako v případě Jackova útěku, musel mít nutně dubléra.

Prakticky polovina filmu se odehrává v Pokoji a bohužel příliš často zůstává v rovině rádoby citově ždímajících, nicméně nudných a statických záběrů. Namítnete, že co se má asi tak nesmírně akčního dít v omezeném prostoru, ale těch možností se nabízí víc než dost. Když už se povede uniknout z vězení - a nemá smysl to zastírat, protože návrat do velkého světa zabírá druhou polovinu snímku - a Joy neboli Matka s Jackem hledají své místo v novém prostředí, opět to působí příliš křečovitě a prvoplánovaně. Pochopitelně pětileté dítě musí být ohromeno a zaskočeno něčím, co nikdy předtím nevidělo, ale jeho trauma je neúměrně vyšroubované do absurdní podoby. Děti v tomto věku jsou hodně adaptabilní, navíc Jack netrpěl žádnou formou fyzického násilí a dalo by se předpokládat, že po určité aklimatizaci zvítězí jeho zvídavost. Místo toho jsme svědky podivné rotace v citově vyhrocených etudách, které znovu nemají žádný podstatný smysl. Opět může padnout výtka, že po sedmi letech vězení se člověk těžko bude vracet do společnosti, nelze se však zbavit dojmu, že autorka se pokusila vytvořit za každou cenu originální cestu, bez ohledu na objektivní zkušenosti a existující případy, a z té prostě nehodlá sejít.

Vysněný okamžik, ale je to opravdu tak? (zdroj: A24)

Co se týče hereckých výkonů, pak je tím nejpozoruhodnějším Jacob Tremblay v roli Jacka. Devítiletý Kanaďan, jehož bohatá vlasová pokrývka v první části filmu zmátla nejedenoho diváka, který se domníval, že jde o dívku, zahrál Jacka s důrazem, který mu scénář dovolil. Nutno ovšem poznamenat, že Jacob už určité herecké zkušenosti má, v seriálech se objevoval od svých pěti let. Po jeho boku stojí Brie Larson (známá z nedávného snímku Vykolejená), jejíž Matka Joy však je poněkud plošší a málo prokreslená. Je to nejspíš dáno skutečností, že v rámci složitého vysvětlování vlastně vůbec nehovoří o minulosti a mnoha případech, které by diváka zajímaly. Jedinou známější hereckou tváří je William H. Macy v roli Joyina otce, bohužel mající poměrně dost okrájenou působnost, což se vlastně omezí na podivnou reakci u rodinného stolu. 

Co lze filmu vytknout a zač ho pochválit? Je evidentní, že má posloužit citovým nátlakem k útoku na ceny různého ražení a kalibru, navíc v celosvětově složité době, ostatně filmy s dětmi byly, jsou a budou vždy nejvděčnější podívanou, stačí si vzpomenout na Kolju. Toto téma už navyšuje přízeň filmu minimálně o čtvrtinu. Bohužel oné snaze vytáhnout z diváků co nejvíce slz v hollywoodském duchu padá za oběť možná syrovější a drsnější příběh - vinu na tom má i sama Emma Donoghue, protože její jméno najdeme v kolonce scénář. Pak tu je až nadmíru jasná předvídatelnost, kterou se sice tvůrci snaží zvrátit několika "nečekanými" odbočkami, aby vše zase v klidu zapadlo do nalajnované dráhy.

Zůstává otázka, zda Joy a Jack mají ambice na Oscara či Zlatý Glóbus? Upřímně řečeno, na rozdíl od dřívějších jiných, rovněž vynikajících výkonů v podání Haley Joela Osmenta, Freddie Highmorea či Miko Hughese má výhodu v žánru, který mu přidává automaticky minimálně 20 % navíc. 

Celkové hodnocení: 60 %

ROOM

Hrají: Jacob Tremblay (Jack), Brie Larson (Matka Joy), Joan Allen (Nancy, Joyina matka), William H. Macy (Robert, Joyin otec), Tom McCamus (Leo), Sean Bridges (Starý Nick), Cas Anvar (dr. Mittal), Randal Edwards (právník).

Scénář: Emma DonoghueKamera: Danny CohenHudba: Stephen RennicksRežie: Lenny Abrahamson

Irsko/Kanada, 2015, 118 min., drama, nevhodné do 12 letPremiéra: 10. prosince 2015 (ČR)

Související

Více souvisejících

film Room (Pokoj) premiéry recenze

Aktuálně se děje

před 9 minutami

před 1 hodinou

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

před 1 hodinou

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 7 hodinami

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy