RECENZE: Rodinný film může odrážet stav v naší společnosti. A není to dobré vysvědčení

Recenze - Co někdy vypadá jako velice slibná životní etapa se může během několika chvil změnit v komplikovanou situaci, se kterou si najednou nevíme rady. A právě to představuje v několika místech i nový počin režiséra Omerza.

Zapátrejme v paměti, jak se nám v čase onoho slastného období dospívání zamlouvala představa chvíle, kdy budeme mít vše jen sami pro sebe. Většinou šlo o jednotlivé hodiny, v těch lepších případech i dny. Doba však postoupila do jiných dimenzí a v současnosti, spoléhajíc především na technologie, lze takto trávit týdny i měsíce.

Přesně tohle se nabízí rodině Kubínů. Otec Igor, matka Irena a pes Otto se vydávají na několikatýdenní plavbu kdesi na druhém konci světa a doma zanechávají plnoletou dceru Annu a nedospělého syna Erika. Jejich kontakt probíhá nejčastěji po telefonu a prostřednictvím skype, přičemž manželé svými záběry dávají najevo pohodu z moderní robinsoniády na palubě jachty, děti se pak příliš nesvěřují s tím, že se ztrátou dohledu pochopitelně uvolňují mantinely svého chování, ačkoliv je zřejmé, že Anna v roli náhradní matky selhává. Pochopitelně na sebe nenechají dlouho čekat první známky budoucích problémů. Anna si do bytu nastěhuje kamarádku Kristýnu, jejímž milostným zájmem a hračkou se stane Erik, ten s převahou patnáctiletého borce zanedbává školu a pokouší se dokazovat, že už není jen malý klučík. Kubínovi se tohle pokoušejí řešit přes monitor počítače a žádají Igorova bratra Martina, aby je načas zastoupil. Pak se ale odmlčí a tím se zpochybní i plánovaná cesta sourozenců, kteří za nimi mají do místa jejich přechodného působení na Vánoce přiletět. Poté už se události řítí rychlostí nebržděného vagónu mířícího na konec slepé koleje. Už to nejsou jen drobné potíže, ale přímo Jobovy zvěsti a poklidné životní jistoty se začínají otřásat v základech.

Jedna z obvyklých scén, bohužel až příliš jen pozérská (zdroj: Endorfilm)

Příběh rodiny Kubínových je do jisté míry snahou o generační výpověď, která se zpočátku týká spíš dětí než rodičů. Je to umocněno tím, že se sestává spíš z kusých epizod, nijak zvlášť nerozvinutých, nijak diváka nenechá nahlédnout do nitra postav, jen seznamuje se situačním životním blokem. S postupem času chápeme, že to je záměr, který má vygradovat do "překvapivého" závěru - ten sice nelze až tak předvídat, ale právě díky systematické struktuře budování koncepce události ztrácí na údernosti a jeho dopad se tím značně snižuje. O jednotlivých postavách zpočátku nevíme nic a v průběhu celého filmu se to nijak nezlepšuje. Přijímáme pouze současné momenty ze života, nedostává se retrospektiv, s minimem dialogů vlastně jenom konzumujeme chvíle současné. Prakticky jsou nám servírovány jen tři platformy, ve kterých postavy žijí - jejich setkávání u společného stolu, před obrazovkou počítače a chvilkové sdílení diskotékové zábavy. Vedle hraní her je vlastně jediným zájmem zahánění nudy v podobě ježdění výtahem bez šatů, v případě Erika ještě dovádění na koloběžce, snad mající umocnit jeho nevyzrálost. Jeho fatální nehoda, která má navodit zásadní zlom filmu a připravit si scénu pro otevírání skříní s tradičními skelety mrtvých jedinců však rovněž postrádá větší detailní propracování a v konečném důsledku i důvod, proč tak učinil, je na ní příliš znát, že jde jen o overturu k podstatně zásadnějšímu bodu v životě rodiny.

(zdroj: CinemArt)

Jednotlivé postavy působí poněkud unylým dojmem, proti kterému afektovaně životem otrávená rodina v pozapomenutém seriálu Zákony pohybu ještě kypí životem. Prakticky všichni postrádají rozvinutější podobu a vše řeší s neměnným, emoce a prožitek prostým výrazem. Je to dost možná záměr a vyjádření, jak současná společnost jen přijímá a konzumuje každodenní porci svých zážitků a vlastně jen kráčí od jednoho k druhému, bez zájmů a snahy najít něco jiného než louskání špaget a likvidace počítačových postav na monitoru. Osoby jsou oprostěny od jakýchkoli dalších činností, působí tak jako uzavřené v mikroprostoru tří lokalit a jejich životnost se nijak nerozvíjí. Anna přijímá zprávy v jednom něměnném módu svého výrazu, Erik si vystačí se jemně naznačeným úsměvem, Kubínovi i v kritické fázi poznání nedokáží nechat dát průchod větším změnám svých nálad. Ovšem nelze vyloučit, že to je prvoplánovaný úmysl, mající nám předložit nynější stav společnosti, založený na docela jiných hodnotách.

Nelze si nevšimnout, právě z důvodu určité zkratkovitosti děje, několika značně zjednodušených okolností. Nemá smysl se jimi detailně zabývat, na ně si divák lehce přijde sám, největší důvod k zamyšlení mu předloží právě pes Otto, zastoupený při natáčení hned čtyřmi zvířaty. Můžeme hojně debatovat, jak dlouho by pes, zvyklý pouze na domácí odchov, dokázal přežít v drsných podmínkách blíže neurčeného tropického ostrova. Ani jeho eskapády nevybočují z celkového pojetí filmu, i tady jde o jakoby vyseknuté díly z celku a pokud by se muselo náhodou něco vysvětlovat, prostě se udělá střih. Dalo by se to přirovnat k situaci, kdy se člověk ocitne na kraji hluboké propasti, přes kterou nevede most. Vrátit se ale také nemůže, proto se zahledí na druhou stranu a v další sekvenci už na ní stojí. Bez vysvětlení, jak to dokázal. 

Není tohle nakonec hlavní hrdina a nejčistší postava? (zdroj: Endorfilm)

Režisér Omerzu přiznává, že základem filmu byl právě příběh psa, který vypadl z člunu a dokázal několik týdnů přežít na ostrově, proto kolem této události vybudoval spletenec vztahů. Vsadil nikoli na dynamický střih, ale dlouhé, často statické záběry, které zpočátku mohou navodit stav očekávání, ale s jejich stálým opakováním ho spíš spolehlivě tlumí. Libuje si také v modrošedém odstínu, ani ostrovní záběry nehýří přehnanou barevností, exotické prostředí tlumí spíš soumrakem a deštěm. Díky tomu působí film značně tísnivě, a to i v počáteční euforické pasáži nabyté volnosti na obou stranách. Jistou rozvernost má nejspíš evokovat nahota u zmíněných dam, a to i v komunikaci rodičů a dětí, ale spíš to působí křečovitě než uvolněně.

Z předchozích řádek by se mohlo zdát, že na Rodinném filmu vlastně není nic pozitivného. A to je naprosto v pořádku, protože nic takového jeho tvůrci nechtějí. Sice poněkud klopotně a místy příliš jednoduše se jim daří vybudovat náladu bezradnosti a lhostejnosti, jakousi ukázku, že i určité formy svobody jsou vlastně vězením. Vystavují tak člověka do situace, kdy může sám srovnávat a ztotožňovat se nebo odmítnout. Vyvolat otázky nebo je s díky ignorovat, protože ho netíží nuda a nemusí kvůli tomu jezdit nahý výtahem. Nesnažit se si něco dokazovat způsobem tak krkolomným, jako je zdánlivě exotická cesta, která bude mít kruté následky.

Herec Bryan Singer při tokijském festivalu připodobnil film k někdejšímu hitu Trosečník s Tomem Hanksem. Možná právě v tomto postřehu je zakódováno hlavní hodnocení - jako by si tvůrci se vztahy lidí příliš nevěděli rady a snažili se je po počáteční, okolnostmi dané pasáži nějak usilovně zamotat, v případě trosečníka Otta mají situaci značně ulehčenou. A navíc, existují určitá pravidla, která jsou ve filmu ještě pořád neměnná, a mezi ně patří i nadšení nad zvířecími osudy. Pochopitelně pokud mají šťastný konec.

Obvyklá rodinná konverzace - vše zvládá počítač (zdroj: Endorfilm)

Snímek nejdřív absolvoval s nemalými úspěchy festivalové kolečko v poslední čtvrtině roku 2015. Debutoval v říjnu v San Sebastianu, v Tokiu o měsíc později získal Hlavní cenu za umělecký přínos. Individuálního ocenění se dočkal i Karel Roden v Cottbusu (Cena za nejlepší herecký výkon) a v Lublani (Cena FIRPESCI).

Celkové hodnocení: 65 %

RODINNÝ FILM

Hrají: Karel Roden (Igor Kubín), Vanda Hybnerová (Irena Kubínová), Jenovéfa Boková (Anna Kubínová), Daniel Kadlec (Erik Kubín), Eliška Křenková (Kristýna), Martin Pechlát (Martin Kubín). 

Scénář a režie: Olmo OmerzuKamera: Lukáš MilotaHudba: Šimon Holý

ČR/Německo/Slovinsko/Francie/Slovensko, 95 min., dramado 12 let nevhodnýPremiéra: 18. února 2016 (ČR)

Související

Více souvisejících

film Rodinný film Karel Roden - recenze

Aktuálně se děje

včera

Fotbal, ilustrační fotografie

Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla

Fotbalisté Viktorie Plzeň i po šesti odehraných zápasech ligové fáze Evropské ligy drží neporazitelnost. Při čtvrtečním zápase na hřišti nepříjemného Panathinaikosu Atény se však hodně nadřeli. Zvlášť když už od 32. minuty hráli Západočeši o deseti lidech, když byl po druhé žluté kartě vyloučen Václav Jemelka. Proti družině věhlasného kouče Rafaela Beníteze nakonec parta Martina Hyského dokráčela k bodu za bezbrankovou remízu. Pražská Sparta v rámci Konferenční ligy dokráčela ke třem bodům, když na hřišti rumunské Craiovy hrála po většinu času lépe než soupeř a nakonec se radovala ze zajištění účasti v jarní fázi soutěže. Na pojistku postupu si však musí počkat Olomouc, která po předešlých senzačních výsledcích nečekaně vybouchla na Gibraltaru proti Lincolnu, jenž dokázal otočit z 0:1 na 2:1.

Aktualizováno včera

Volodymyr Zelenskyj v Praze

Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny

Ukrajina čelila na začátku druhého prosincového víkendu dalšímu ruskému útoku ze vzduchu. Drony a rakety způsobily zranění několika lidí a zastavení dodávek energií na mnoha místech. Podle ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského je zřejmé, že Moskvě nejde o ukončení války. 

včera

včera

Martin Kupka

Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu

Čeští političtí konkurenti i zahraniční média už reagují na slova nově jmenovaného premiéra Andreje Babiše (ANO), který dal najevo, že Česko pod jeho vedením nehodlá financovat Ukrajinu. Podle Martina Kupky (ODS) půjde o zjevný obrat v české zahraniční politice, který bude proti národním bezpečnostním zájmům.

včera

Český velvyslanec v USA Hynek Kmoníček předal prezidentu Donaldu Trumpovi pověřovací listiny (24. dubna 2017), foto: Účet Hynka Kmoníčka

Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka

Česko se až v pondělí dočká kompletní nové vlády, ačkoliv Andrej Babiš (ANO) byl jmenován premiérem už v úterý. Jednotliví ministři ale budou uvedeni do úřadů až na začátku příštího týdne. Obsazení některých důležitých pozic ale zůstává nejasné. 

včera

Fotbal, ilustrační fotografie.

Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0

Ani na pátý pokus se fotbalistům pražské Slavie nepodařilo skórovat v rámci probíhajícího ročníku Ligy mistrů. Nutno však přiznat, že tentokrát proti svěřencům kouče Jindřicha Trpišovského stál další z velice kvalitních soupeřů, londýnský Tottenham. Přestože se Pražané se svým věhlasným soupeřem snažili držet dlouho krok, nakonec postupem času ukázaná platila a nejen díky větší kvalitě v zakončení, ale i kvůli zbytečným slávistickým faulům ve své šestnáctce nakonec Slavia odjíždí z britských ostrovů s porážkou 0:3.

včera

včera

Filip Turek

Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé

Motoristé i nadále počítají s vládním angažmá poslance Filipa Turka. Potvrdil to jeho kolega Boris Šťastný v sobotním vysílání televize Nova. Strana s Turkem počítá do čela ministerstva životního prostředí, v pondělí ale k jeho jmenování členem vlády nedojde. 

včera

včera

Válka na Ukrajině od dvojice fotografů.

Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce

Historie varuje, že složité konflikty nelze ukončit rychlými ujednáními ani diktátem silnějšího. Stejně jako po první světové válce vedla touha po jednostranném řešení k dalšímu, ničivějšímu střetu, i dnešní válka na Ukrajině ukazuje, jak nebezpečné jsou ambice velmocí a selhání diplomacie. Ukrajina, usilující o svobodný rozvoj, se stala obětí opakujících se dějinných vzorců, které svět stále nedokáže překonat.

včera

Kateřina Konečná

Konečná přežila volební debakl. Komunisté nic měnit nebudou

Europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM) bude i nadále předsedkyní tuzemské komunistické strany, kterou upozadila v říjnových sněmovních volbách, kdy neúspěšně kandidovala za hnutí Stačilo. Na mimořádném stranickém sjezdu k žádné změně v nejvyšším vedení nedojde. 

včera

včera

Boris Šťastný

Další člen Babišovy vlády doplatil na zákon střetu zájmů

Nově jmenovaný premiér Andrej Babiš (ANO) nebude jediným členem vládního kabinetu, který se musel podřídit zákonu o střetu zájmů. Poslanec Boris Šťastný (Motoristé), jenž se stane ministrem sportu, prevence a zdraví, v pátek oznámil, že přerušuje živnost. 

včera

Vánoce, ilustrační fotografie.

Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék

Advent se dnes nese ve znamení pečení cukroví, svařeného vína a punče, a tedy i vůně skořice, hřebíčku, badyánu nebo třeba vanilky. Vánoční koření má dlouhou a zajímavou historii. Zatímco dnes nám provoní a dochutí sváteční okamžiky, dříve sloužilo třeba jako lék.

včera

včera

včera

včera

12. prosince 2025 21:28

Prezident Petr Pavel jmenoval Andreje Babiše předsedou vlády (foto: Tomáš Fongus)

Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?

Do vlády vstupují lidé, kteří v minulosti selhávali při zvládání krizí a opakují vzorce řízení, jež zemi oslabovaly ve chvílích největší potřeby. Kabinet zároveň doplňují politici s vazbami na osoby inklinující k neonacismu, což ohrožuje samotné hodnotové základy státu. Účast expertů bez exekutivních zkušeností pak posiluje riziko odklonu od evropské orientace a erozi institucí právního státu.

12. prosince 2025 21:11

EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině

Evropská unie se v pátek rozhodla trvale zmrazit ruská aktiva v Evropě, aby zajistila, že miliardy eur nebudou moci být zablokovány Moskvě vládami Maďarska a Slovenska. Aktiva budou zablokována, dokud Rusko neukončí svou válku na Ukrajině a neuhradí těžké škody, které za téměř čtyři roky způsobilo.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy