Recenze - Natočit film, ve kterém vás napětí tiše a nenápadně pohlcuje a nejít jen cestou zvrácených šoků a primitivních krvavých scén, to ne každý tvůrce žánru dokáže. Naštěstí se to ale čas od času podaří.
Ne nadarmo se říká, že tušené nebezpečí je vždy horší než to viditelné. Jako klasický příklad ve filmové tvorbě bychom mohli volit kultovní snímek režiséra Ridleye Scotta Vetřelec (Alien, 1979), přičemž je zcela lhostejné, zda se takové dílo odehrává někde v hlubinách vesmíru nebo v zapadlé brazilské vesničce. Prim tu hraje napětí a očekávání, se kterým tvůrci umí dostatečně dobře pracovat a přinutí diváka, aby byl neustále ve střehu.
Do typického anglického sídla uprostřed někonečných lesů přijíždí Američanka Greta Evans, aby se několik měsíců starala o syna postarších manželů. V rozlehlém domě se setkává s Malcolmem, místním dodavatelem potravin, který jako první nahlodá její představu o poklidném pobytu. Pořádný šok jí připraví až paní a pan Heelshireovi, kteří ji jako svého potomka představí porcelánovou figurínu v životní velikosti. Mladá žena si zpočátku myslí, že jde o nejapný žert, ale chování dvojice ji přesvědčí, že přistoupí na dle jejího názoru morbidní hru. Heelshireovi následujícího dne odjíždějí a Greta zůstává v domě sama, prakticky odříznutá od vnějšího světa. Jediným pojítkem je archaická telefonní linka a týdenní návštěvy Malcolma. Stále častěji ji však provázejí podivné zvuky a okolnosti, které se sice dají logicky vysvětlit, ale v Gretě sílí podezření. Od Malcolma se dozví, že Brahms, syn Heelshireových, zahynul před dvaceti lety po nevysvětleném úmrtí dívky Emily Cribbs, když po záhadném požáru uhořel v podkroví, což ostatně stále dokazuje ohněm sežehnuté okno. Greta se pokouší prohledávat dům a stále musí čelit narůstajícím záhadám a především faktu, že pokud se nedrží stanoveného seznamu požadujícího péči o Brahmse, hrůzné jevy pomalu narůstají. Přes Malcolmovu pomoc se však blíží ještě nebezpečí ze strany Gretiny minulosti, představované jejím někdejším přítele Colem.
Milující nebo šílení rodiče? (zdroj: Bohemia Motion Pictures)
Tvůrcům se od počátku daří navodit velice stísněnou atmosféru, umocněnou aristokratických strnulým chováním Heelshireových, které i diváka vede k lehce pochybovačnému úsměvu, zda nejde jen o jednání dvou pomatených lidí. Společně s hlavní hrdinkou však postupně zjišťujeme, že vše do sebe zapadá a každá akce se navíc dá vysvětlit vedle hororově duchařské varianty i docela přirozeným způsobem. Jak Greta ztrácí nervy a vidí nadpřirozené bytosti prakticky kdekoli, musíme připustit, že v obavě a roztržitosti sama jedná nepředvídatelně. A pak je tu ono zlo, nejasně definované, skryté v hůře dostupných prostorách rozlehlé budovy, k němuž Greta postupně nachází tu více, tu méně zřetelné linky.
Nelze samozřejmě pominout fakt, že při pozornějším sledování najdeme souvislosti s podobnými díly. Už jenom okolnost, že Greta nemá k dispozici moderní technologie, evokuje propojení s dřívějšími horory, kdy se hlavní postavy ocitly v prostředí odříznutém od okolního světa. Několikrát je k oblíbenému vyděšení diváků použita snová sekvence, realizovaná takovým způsobem, že pak nějakou chvíli netušíme, co se Gretě zdá a co je přítomnost, ale pořád předložená stravitelným dojmem, takže v ději netápeme. Časté jsou i zdánlivě statické záběry na různé detaily v domě, jejichž záměrem není oddech, ale vystupňované napětí. Když k tomu přičteme nečekané "pohyby" porcelánového Brahmse, sem tam nějaký ten stín v pozadí a pomalu se rozkrývající tajemství domu Heelshireových, ale i Gretinu pohnutou minulost, možná vás závěrečná sekvence napadne, ale stejně tak jí můžete být překvapeni, protože variant, do nichž závěr snímku vyústí, může být opravdu několik.
(zdroj: Bohemia Motion Pictures)
Než padl definitivní titul The Boy (i v naší distribuci figuruje film pod tímto názvem), zvažovaly se jiné varianty. Původní zněla The Inhabitant (Obyvatel), poté se přešlo na poněkud nenápaditý In a Dark Place (Na temném místě). Natáčení začalo v březnu loňského roku v Craigdarroch Castle ve Victorii v Britské Kolumbii (Kanada); to už byla Jane Levy, původně zamýšlená pro roli Grety, nahrazena Lauren Cohan. Podpis její smlouvy provázela i konečná změna názvu. Studio STX Entertainment sáhlo z důvodu zjemnění přístupnosti k vystřižení několika scén, aby byl snímek klasifikován do kategorie PG-13. Už jen vyslovenou maličkostí byla změna premiéry z 5. února na 22. ledna 2016.
Přínosem je rovněž volba filmově neokoukaných představitelů, jak Lauren Cohan, tak Rupert Evans zatím z větší části působili pouze v televizních filmech a seriálech. Nelze však říci, že by jejich výkon byl touto okolností ovlivněn, předvádějí uvěřitelně střídmý projev, naštěstí pro diváka nijak nenastavovaný přehnanými scénami. V podstatě jde o minimalistické představení, protože v celém filmu s výjimkou jednoho hlasu po telefonu vlastně napočítáme pouhých šest postav, z toho jednu vysloveně epizodní. I s tak malým počtem a de facto na stále stejném místě dokáže rovněž nepříliš známý režisér William Brent Bell rozehrát obdivuhodný opus. Máme dokonce dojem, že s přibývajícím časem se dům rozrůstá a nabízí další možnosti, jak dohnat Gretu spolehlivě k šílenství.
Sama v opuštěném domě. Ale opravdu sama a opravdu opuštěném? (zdroj: Bohemia Motion Pictures)
Pro někoho může být The Boy příliš málo krvavý, možná i nedostatečně akční, přes některé odkazy na jiná díla (kolik z nás v jedné ze závěrečných scén napadne kultovní horor Pátek třináctého?) a schématické postupy (padl názor, že každý normální člověk by hned první den sbalil kufr a zmizel, ale to bychom přišli o solidní podívanou), nicméně si dokáže udržet nadhled i ve spolupráci s vhodným využitím hudebního doprovodu, který se nedrží klasických klišé. Rozhodně se budete bát, ale z plátna na vás nebudou útočit obvyklé šoky, masivní krvavé efekty a rozpáraná těla. Hrůzu si prožijete pomalu, postupně a uvěřitelně.
Celkové hodnocení: 85 %
THE BOY
Hrají: Lauren Cohan (Greta Evans), Rupert Evans (Malcolm), Jim Norton (pan Heelshire), Diana Hardcastle (paní Heelshireová), Ben Robson (Cole), Matthew Walker (taxikář), Stephanie Lemelin (hlas Sandy).
Scénář: Stacey MenearKamera: Daniel PearlHudba: Bear McCrearyRežie: William Brent Bell
USA, 2016, 97 min., horor, do 12 let nevhodnýPremiéra: 18. února 2016 (ČR)
Související
VIDEO: Panenka Chucky v chlapeckém provedení? Nový horor The Boy
film The Boy , recenze , horor
Aktuálně se děje
před 8 minutami
Slovensko hlásí, že je na případná mírová jednání připraveno
před 1 hodinou
Pavel Nedvěd dává českému fotbalu vale. Nejspíš bude sportovním ředitelem v Saúdské Arábii
před 2 hodinami
Víme, kdo to udělal, řekl Stubb k poškození kabelů v Baltu. Moskva mlčí
před 2 hodinami
Fico námluvami s Putinem riskuje. Jde o pověst Slovenska
před 3 hodinami
Počasí: Česko ochromí námraza a náledí, varují meteorologové
před 5 hodinami
Pohonné hmoty už dále nezlevňují. Expert naznačil, jaký bude vývoj cen v příštím roce
před 5 hodinami
Dvojnásobná vražda v rodině na Teplicku. Případ řeší policie, má podezřelého
před 6 hodinami
Michal Sadílek bude v Nizozemsku pokračovat i nadále. V Twente má pokračovat do roku 2026
před 6 hodinami
Druhý impeachment v Jižní Koreji. Pravomocí zbavili i náhradního prezidenta
před 7 hodinami
Válka v Ukrajině: Rusové v noci opět útočili. Zemřelo nejméně 6 lidí, tvrdé boje pokračují
před 7 hodinami
Část Česka trápí smog, varovali meteorologové
před 8 hodinami
Rusko je připraveno jednat s Ukrajinou na Slovensku, řekl Putin
před 9 hodinami
Předpověď počasí na příští týden
včera
Česko může fungovat bez ruské ropy, přesto ji dál nakupuje. MPO poukazuje na logistické překážky
včera
Rusko a Kazachstán se snaží bagatelizovat spekulace o sestřelení letadla
včera
Slib jsem splnil, zdražování skončilo a máme se lépe než loni, prohlásil Fiala v projevu
včera
Izrael bombardoval letiště v Jemenu ve chvíli, kdy se na něm nacházel šéf WHO
včera
Počasí: Meteorologové vydali varování před náledím
včera
O nás bez nás. Francie chtěla vyjednat mír s Ruskem, ale bez Kyjeva, tvrdí Lavrov
včera
Selhání protivzdušné obrany? Sestřelení ázerbájdžánského letounu připomnělo tragédii MH17
Sestřelení ázerbájdžánského letounu 8432 ruskou raketou Pantsir-S připomnělo tragédii letu MH17 z roku 2014. Zatímco tehdy šlo o úmyslný čin, nyní může jít o selhání protivzdušné obrany, která mohla reagovat na domnělou hrozbu v podobě ukrajinského dronu.
Zdroj: Jakub Jurek