ROZHOVOR: Debutant Slávek Horák s Domácí péčí útočí na devět Českých lvů

Praha - Hned v devíti kategoriích se pokouší film Domácí péče získat Českého lva, a jsou mezi nimi i ty nejprestižnější, jako nejlepší film, režisér a herci v hlavních rolích. Leccos zajímavého o daném snímku i o režisérovi samotném se dočtete ještě před vyhlášením cen v našem rozhovoru.

Tři roky připravoval film podle zážitků své mámy a když je zpracoval do filmového příběhu, vznikla Domácí péče, která mu za každý rok práce přinesla odměnu v podobně jedné nominace na Českého lva. Plus jednu jako třešničku na dortu navíc. Scénárista a režisér Slávek Horák nám vyprávěl nejen o tomto snímku, ale o své práci vůbec.

Jaký to je pocit, natočit filmový debut a hned mít takový úspěch?

Řekl bych dobrý, protože také hrozilo, že to bude jeden z těch nekonečných nesmyslných debutů, které přijdou do kin, napíše se o tom jedna poznámka a za týden už se vůbec neví, že něco takového bylo. A pro tvůrce to přitom byly tři roky života, takže to by byl dost smutný pocit. Jsem za tuto satisfakci rád, navíc jsem Domácí péči nedělal kvůli nějakému osobnímu zviditelnění, nýbrž abych udělal film, který o něčem bude a řekne něco, o čem si myslím, že je dobré mluvit.

Domácí péče je založena na příbězích vaší maminky, musel jste její příhody nějak selektovat, upravovat, přizpůsobovat?

Musel jsem je přizpůsobit, aby vůbec vznikl nějaký příběh. Rád bych jenom předeslal, že moje maminka se těší dobrému zdraví. Její historky jsou skvělé, ukazují se v nich kousky charakterů, i její se v tom hezky zrcadlí, ale jsou to jenom drobnosti, vyprávěné dojmy, takové črty, ze kterých by možná byl povídkový film nebo vyprávění. Měl jsem pocit, že to bude mnohem silnější, když to pojmu jako drama, což možná mezi těmi legráckami není vidět. Věděl jsem, že chci materiál autentický, živý a nevymyslitelný, který musím dát do vymyšlené struktury. A šel jsem po té nejjednodušší dramaturgické struktuře, protože jsem psal první scénář.

Po letech práce na reklamách se Horák pustil do světa filmu, a nikoli neúspěšně (zdroj: Slávek Horák)

Nenapadla vás během těch tří let někdy myšlenka to nakonec pojmout opravdu jako povídkový film?

Úplně na začátku jsem si říkal, že by to byl skvělý seriál, protože zdravotní sestra může po pacientech chodit donekonečna, bude potkávat pořád nové, i ona se během toho času bude vyvíjet. Myšlenka dlouhého seriálu byla lákavá, ale pak jsem si uvědomil to nebezpečí, že se nevydržím dlouho soustředit na jednu věc. Bohužel, přiznávám to jako svoji slabost. Rozhodl jsem se, že vezmu to nejlepší, nejhutnější a zmáčknu to do formátu celovečerního filmu, i za cenu, že to nebude mít onu seriálovou volnost. Na to bych ve svém věku neměl trpělivost. Protože abych udržel ono napětí po celých dvanáct dílů a pak třeba po dalších dvanáct, to by představovalo pět, deset let soustavné intenzivní práce.

Pojďme nyní v čase zpátky. Začínal jste jako režisér reklam, jak jste se k té práci dostal a co to obnáší, protože to asi málokdo tuší...

Na konci 80. let jsem byl teenager a byl jsem fascinovaný Západem, asi jako každý. Vídal jsem časopisy, katalogy, chytali jsme doma rakouskou televizi a to ve mně probudilo prvotní zájem. A reklama mě uhranula, protože jsem byl přesvědčen, že bych ji zvládl – o filmu to tehdy zdaleka neplatilo, měl jsem tolik sebereflexe, abych věděl, že když budu dělat ve dvaceti celovečerní film, tak to dopadne katastrofálně. O reklamě jsem byl přesvědčen, že ji zvládnu a opravdu mě přitahovala. Na rozdíl ode mě šla většina absolventů FAMU do reklamy především proto, že to bylo jednoduché a byly tam slušné peníze, ale ohrnovali nad ní nos. Mně to fascinovalo. Pořád jsem si ty nejlepší spoty pouštěl dokola, zpomaloval a dumal, jak je možné to všechno zhmotnit ve 30 vteřinách. Na rozdíl od některých českých filmů, trvajících hodinu a půl mi tehdy ta reklama řekla daleko víc. Kriticky jsem si zhodnotil, že dělat film na úrovni zahraničních nemohu a na tehdejší české nechci. Přišlo mi to jako dosažitelná a skvělá škola. V agenturách viděli, že o reklamy mám zájem a jdu do toho srdcem, poctivě, a snad proto jsem je dělal dobře. Jen bych ještě podotkl, že tehdy byla ta kreativita nějak větší, vládlo tam větší nadšení, scénáře a nápady byly mnohem zajímavější. Dnes mám pocit, že spadly do běžné rutiny. Tehdy jsme chtěli vyhrávat reklamní festivaly, vymýšleli bláznivé nápady, které z marketingového hlediska nejsou moc funkční, ale to mě tehdy moc netížilo, já viděl ten prvotní nápad pro malý film.

Můžete nám odtajnit, jak taková reklama vzniká?

Máte někoho, kdo potřebuje prodat nějaký produkt. Záměrně neříkám věc, protože to mohou být i služby. S tím produktem zajde za agenturou, ta připraví různé formy zviditelnění (časopisy, noviny, billboardy, televizní nebo filmovou upoutávku) s cílem jej prodat. Udělá se návrh, klient se k němu vyjádří třeba v tom duchu, že chtěl víc zacílit na mladé, aby to bylo vtipnější, údernější, zkrátka vysloví své výhrady a připomínky. Po dlouhých kolech vyjednávání (vím, o čem mluvím, pracoval jsem půl roku jako kreativec) konečně dojde ke schválení. Scénář se rozkreslí do zhruba patnácti obrázků, protože pak si to lze lépe představit, a s tímto storyboardem jde agentura hledat režiséra. Několik jich osloví, oni se vyjádří, jak by si to představovali, připraví takovou menší knížku s přesným rozkresem scén, konkurence je velká, tak to musí být co nejpoutavější. Kdybych s tím chtěl mít minimum práce, natočím to, jak to dostanu do ruky, ale protože mě to bavilo, tak jsem pořád vymýšlel, jak to udělat ještě lépe a dotahoval to do detailů. A v té fázi už nás klient nechá většinou dělat co umíme, protože do toho tolik nevidí. Maximálně nám ještě zasáhne do castingu, proběhne kolo dalších diskusí a pak se to konečně „upeče".Mám pocit, že dříve byla větší volnost, protože marketing se dříve nevyučoval a reklamy dělali lidi, kteří se to taky učili za pochodu.

A nelákalo vás to zamířit třeba k natáčení videoklipů nebo se věnovat dokumentární tvorbě?

Pár klipů jsem zkusil, natočil jsem jeden pro skupinu Vltava, pak pro Burmu Jones a pro Luboše Pospíšila. Zjistil jsem, že to není moje parketa, i když ty muzikanty mám moc rád. Většina klipů je jen o atraktivních vizuálech a mě vždy spíš zajímalo vyprávění příběhů. A co se týče dokumentů, tam bych asi neměl tu trpělivost ke sběru informací, já si vždycky rád vymýšlel a fabuloval.

V poslední době jsou svým způsobem „módní" filmy podle skutečných událostí. Jaký je váš názor na tento žánr a bavilo by vás něco podobného natočit?Baví mě to a zajímá opravdu hodně. Jde o to, jak to zpracovat. Je totiž jen velice málo událostí, které by jako film byly zajímavé, kdyby se natočily přesně tak, jak se staly. Nebo by to musel být pětihodinový film. Proto se někdy musí upravovat, a tady je obrovská otázka nakolik se do té předlohy může zasáhnout, zda zachovat ducha nebo fakta. I když mě to hodně zajímá, nevím, jak bych se s tím dokázal popasovat, tíhnu víc k dobrému příběhu, to je důležitější. Pak je jedno, jak se to bude jmenovat, ale jestli to má být hraný dramatický film, tak to musí být dobrý příběh.

(zdroj: youtube.com)

Vy dokonce máte ve svém životopisu i slavného Kolju, kde jste byl asistentem režie. Jak se vám to podařilo?

Docela jednoduše. Ještě před FAMU jsem studoval na Filmové škole Zlín, to byla soukromá škola, která už dnes bohužel neexistuje. Sídlila ve zlínských ateliérech, přišel jsem tam, když byla otevřená rok nebo dva. Jednoho dne jsem v rádiu slyšel, že ve studiu jednoho z muzikantů skupiny Buty je režisér Honza Svěrák a dodělávají hudbu k filmu Jízda. Sebral jsem všechnu odvahu, snad jsem si tehdy vzal i maturitní sako, a protože Honza asi při tom míchání hudby neměl moc co na práci, tak si mě vyslechl – řekl jsem mu, že jsem student místní školy a rád bych asistoval u jeho dalšího filmu. On také nějak začínal, mně řekl, že asistenta režie má a že to je odpovědná pozice, ale nabídl mi funkci druhého asistenta u dalšího filmu. A to byl Kolja. Sice jsem tam jenom zastavoval auta a nosil kafe, obrazně řečeno, ale byl jsem na place i u všech příprav. Pochopitelně jsem mu namluvil, že zkušenosti mám, což nebyla pravda, byl jsem tehdy poprvé na natáčení celovečeráku...

Jaký typ filmu vám vyhovuje?

Něco, co budu natáčet přirozeně. Každý režisér vám řekne, že umí natočit cokoliv, aspoň většina to tak bere. Já si ale myslím, že každý je nejlepší v tom, co ho nejvíc, osobně zajímá, a právě Domácí péče je toho dobrým příkladem. Žánrově tomu Američané říkají „dramedy", u nás se volí poněkud zavádějící termín tragikomedie. K tomu mě to táhne, ne něco, co se tváří hrobově vážně, ale kombinace dramatického a humorného. Neříkám, že to je jediná cesta, někdo dosáhne stejného efektu tím, že se do té hloubky tragična ponoří, ale já bych to neuměl, předstíral bych to.

Jaké máte pocity, když jste úspěšně dokončil své dílo?

To je věc, která mě nejvíc překvapila, kolik je s filmem práce poté, co je hotový. Já si myslel, že to premiérou skončí, bude nějaká tiskovka, rozhovor, pak ještě večírek a hotovo. Premiéra byla v červenci, a doteď (konec ledna) jsem jezdil po festivalech, propagoval jsem film – dělal jsem to rád, potkal jsem spoustu zajímavých lidí a když už jsem tomu věnoval tolik času, tak jsem ho rád propagoval. Teď už to chci završit Českými lvy, a pak už se chci věnovat něčemu dalšímu, ovšem prozradím vám zatím jen tolik, že to bude opět česká látka.

Svatební scéna, kde si režišér také zahrál (zdroj: Slávek Horák)

Vidíte Domácí péči jako pomyslnou nastavenu laťku?

Spíš jako první krok na cestě, na níž jsem vykročil a po které chci jít dál. Na tom prvním filmu jsem se toho hodně naučil, i ve věcech, o kterých jsem si myslel, že vím, jak fungují. Samozřejmě se ukázalo, že fungují zcela jinak, a to ve chvíli, kdy jsem je začal dělat. Chci filmy točit dál, protože vím, že mě to zároveň vzdělává, a abych se něco naučil, tak ten další film mě zase musí přinutit vydat to nejlepší. Kdybych se teď rozhodl jít natočit nějakou lehkou srandakomedii, tak už mi to nic nedá.

Jak se ve vás pere scénárista a režisér?

Když jsem Domácí péči psal, tak jsem měl asi tu výhodu, že když jsem se dvacet let díky reklamám vyjadřoval skrze záběry, tak jsem se naučil jistou zkratku, že někdy jeden záběr řekne víc než dvě stránky dialogu. Někteří režiséři to nechávají takzvaně „odkecat", aby natáhli čas. Já zastávám názor, že když postavím člověka na horizont a nechám ho se schoulit do klubíčka s hlavou v dlaních, tak jeho vnitřní stav vyjádřím daleko lépe, než kdybych tam zařadil půlhodinový dialog o depresi. V tomhle mi při psaní pomáhala režijní stránka. Po dvou letech, kdy jsem to dopsal, tak jsem na scénáristu v sobě zapomněl a neměl jsem vůči němu žádnou povinnost, takže to byla další výhoda, že jsem nemusel scénáristovi volat. Občas mi pomůže, když napíšu nějakou scénu, která se z nějakého důvodu nedá odpovídajícím způsobem realizovat, tak si ji mohu už rovnou v tom scénáři upravovat a nezjistím to až na place, že třeba tak, jak je napsaná, vyznívá směšně.

Jako režisér debutant jste pracoval se známými lidmi. Neklepala se vám tak trochu kolena?

Mám obrovský respekt k tomu, co Alena Mihulová a Bolek Polívka dokázali, to platí i pro Táňu Vilhelmovou nebo Zuzanu Krónerovou, takže jsem samozřejmě měl strach, abych jim nepřipadal na place jako totální amatér a neztratili ve mě důvěru. Oni věděli, že to je můj první film a vyšli mi vstříc. Ale moje největší štěstí bylo v tom, že se jim líbilo, jak jsem napsal scénář, a pak už se mi takříkajíc poddali. Navíc věděli, že jsem točil reklamy ve světě, což sice pro celovečerní film až tolik neznamená, ale přeci jen jsem nešel na plac poprvé, takže mi naštěstí důvěřovali. Snad viděli v tom scénáři přemýšlení o filmu, které je přesvědčilo, protože kdybych jim měl každý den dokazovat, že na to mám, že neztrácím půdu pod nohama a že z toho nakonec něco bude, tak to by bylo při natáčení peklo.

Kdybyste měl neomezenou možnost tématu a jakékoli herce, co byste si vybral?

Mám dojem, že pořád mám neomezenou možnost tématu i herců, což se vlastně ukázalo na Domácí péči. Když je scénář silný, tak do něj jdou ti nejlepší herci. A to funguje v Čechách i v Hollywoodu. Když máte skvělé téma, skvěle napsané, tak můžete natáčet s kýmkoliv. Myslím, že to není tak naivní představa, jak zní – že to opravdu je všechno na mně. Chtěl bych tedy mít neomezenou možnost být lepší scénárista, protože kdo má výborný scénář, má klíče od všech dveří.

film Domácí péče Český lev Slávek Horák (režisér)

Aktuálně se děje

před 41 minutami

Izraelské ozbrojené složky

Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause

V izraelském městě Haifa došlo během oslav Štědrého dne k incidentu, při kterém policie zatkla palestinského muže převlečeného za Santa Clause. Podle lidskoprávních organizací vtrhli policisté na vánoční večírek, akci předčasně ukončili a kromě muže v kostýmu zadrželi také dýdžeje a pouličního prodejce.  

před 1 hodinou

Anna Fernstädtová

Předvánoční úspěch českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám

Možná je to až příznačné, že nečekané a velké úspěchy českých zimních sportovců přišli na řadu v předvánočním čase. Dali tím tak českým fanouškům vánoční dárek a naději, že Zimních olympijských hrách v Miláně a Cortině d´Ampezzo, které se budou konat příští rok v únoru. Tím nejvýraznějším úspěchem posledních dní je ten ze strany alpského lyžaře Jana Zabystřana, který v pátek 19. prosince zaznamenal první výhru pro jakéhokoli mužského českého reprezentanta v super-G v rámci Světového poháru, když ve Val Gardeně jako devětadvacátý startující nečekaně celý závod vyhrál. Stoupající formu potvrzuje v těchto dnech i snowboardistka Zuzana Maděrová, která získala v paralelním slalomu v Davosu stříbro. Skeletonistka Anna Fernstädtová taktéž vybojovala v korytu v lotyšské Siguldě o posledním víkendu stříbro a v českých úspěších se neztratila ani skokanka na lyžích Anežka Indráčková, která parádí vstup do olympijské sezóny vylepšila rekordním skokem.

před 1 hodinou

Sivert Bakken

Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken

Zpráva jak z čistého nebe přišla jen den před Štědrým dnem z norského biatlonového týmu. V pouhých 27 letech totiž zemřel talentovaný biatlonový závodník Sivert Bakken a to navzdory tomu, že ještě v neděli závodil v rámci Světového poháru ve francouzském Annecy. Biatlonista, jenž v roce 2022 získal malý křišťálový glóbus, byl nalezen mrtvý v hotel v Itálii, kde byl s týmem na reprezentačním tréninkovém kempu.

před 1 hodinou

Jaromír Zůna

Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal

Ministr obrany Jaromír Zůna měl být pro SPD „nezávislým expertem“, místo toho se stal problémem. Svým jasným vymezením proti ruské agresi a podporou Ukrajiny připomněl, že obrana státu není prostor pro populismus. Reakce SPD je výmluvná – zákaz cesty na Ukrajinu, tlak na konec muniční iniciativy a převracení reality ve jménu falešného míru. Nyní ale jde jen o to, zda se Česko rozhodne být slabé, nebo odpovědné.

před 1 hodinou

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Karlos Vémola

Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby

Zápasník MMA Karlos Vémola jde do vazby. Poslal ho tam Obvodní soud pro Prahu 1, který ve čtvrtek vyhověl návrhu státního zástupce . Důvodem je obava z možného útěku, kterou soudce odůvodnil výší hrozícího trestu.

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Jeffrey Epstein

Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina

Americké úřady oznámily nález více než milionu dodatečných dokumentů, které pravděpodobně souvisejí s vyšetřováním zesnulého sexuálního agresora Jeffreyho Epsteina. Federální prokuratura v New Yorku a FBI o tomto nečekaném objevu již informovaly ministerstvo spravedlnosti. Právní týmy nyní intenzivně pracují na revizi těchto materiálů, aby zajistily ochranu obětí prostřednictvím nezbytných úprav. Ministerstvo slíbilo, že k publikaci dojde v nejbližších týdnech, jakmile skončí proces anonymizace.

před 8 hodinami

Ruská armáda

Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena

Stín, který na Evropu vrhá Rusko, ji přinutil pohlédnout pravdě do očí. Riziko války je po desetiletích klidu opět reálnou hrozbou. Když se minulý měsíc sešla skupina bezpečnostních expertů v britském Whitehallu, aby zhodnotila připravenost Spojeného království a jeho spojenců, výsledek byl podle CNN značně znepokojivý. Shodli se, že Evropa na konflikt, který by mohl přijít v řádu několika let, připravena není.

před 9 hodinami

včera

Evropská unie

Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá

Evropská unie nehodlá ustoupit tlaku Spojených států a bude i nadále důsledně vymáhat svá pravidla pro fungování digitálních platforem. Současný eurokomisař pro vnitřní trh Stéphane Séjourné ve středu jasně prohlásil, že americké vízové sankce nemohou ovlivnit suverenitu evropských národů ani jejich demokraticky přijaté zákony. Reagoval tak na krok Washingtonu, který zakázal vstup do země osobám spojeným s prosazováním Aktu o digitálních službách (DSA).

včera

film Záhada strašidelného zámku

RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění

Štědrovečerní pohádky se v České republice těší vzácnému postavení. I ty největší propadáky každoročně přilákají k televizi miliony diváků, především z řad dospělých, kteří rok co rok doufají, že se po letech konečně podaří vytvořit klasiku, kterou si budou s chutí pouštět i nadcházející generace. To se ale ani zdaleka nedaří, a i když letošní počin zdaleka není tak tragický, jako tomu bylo v posledních letech, do dějin kinematografie pravděpodobně také nevstoupí. 

včera

stíhačka General Dynamics F-16 Fighting Falcon

Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem

Izraelské letectvo provedlo ve středu dopoledne sérii náletů na jihu Libanonu, které cílily na infrastrukturu hnutí Hizballáh. Útoky zasáhly oblasti v okolí Nabatíje, konkrétně údolí Houmin, Wadi Azza a Nimeiriya. Podle svědků se nad zasaženými místy i nad východním údolím Bikáa nadále pohybují izraelské bezpilotní letouny. Izraelská armáda v oficiálním prohlášení uvedla, že údery byly nezbytné kvůli přítomnosti vojenských zařízení, která porušují dohody o příměří.

včera

Volodymyr Zelenskyj

Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dal najevo novou ochotu ke kompromisům v klíčových bodech, které dosud brzdily mírový proces s Moskvou. Během úterního setkání s novináři detailně popsal dvacetibodový plán, který označil za základní politický dokument mezi Ukrajinou, Amerikou, Evropou a Ruskem. Podle jeho slov je nyní míč na straně Kremlu, od kterého Kyjev očekává vyjádření po středečním jednání amerických zástupců s ruskou stranou.

včera

Záchranná služba, ilustrační fotografie

Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty

Jihomoravští záchranáři čelí v posledních dnech extrémnímu náporu, který výrazně převyšuje běžný průměr. Zatímco standardně vyjíždějí k přibližně třem stovkám případů denně, v aktuálním období se počty výjezdů šplhají až ke čtyřem stovkám výjezdů za 24 hodin. Zdravotníci proto vydali naléhavou výzvu veřejnosti, aby lidé zvážili, zda je příjezd sanitky v jejich situaci skutečně nezbytný.

včera

Ruská armáda

Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí

Ukrajinští představitelé dnes oznámili, že během přeshraničního nájezdu na vesnici Hrabovske v Sumské oblasti odvlekly ruské invazní síly do Ruska 52 civilistů. Útok se odehrál v noci na sobotu, kdy do obce vtrhlo přibližně 100 ruských vojáků. Kromě civilního obyvatelstva bylo zajato také 13 ukrajinských vojáků, kteří v pohraniční oblasti působili.

včera

Emmanuel Macron

Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace

Vztahy mezi Evropou a Spojenými státy zažívají prudké ochlazení. Francouzský prezident Emmanuel Macron a zástupci Evropské unie ostře odsoudili rozhodnutí Washingtonu uvalit zákaz udělování víz pěti vlivným evropským osobnostem. Jde o lidi, kteří stojí v čele boje za regulaci amerických technologických gigantů a potírání dezinformací. Evropská strana mluví o „zastrašování a nátlaku“, zatímco USA argumentují bojem proti „mimosoudní cenzuře“.

včera

Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína

Peking má hned několik důvodů, proč ostře vystupovat proti stupňujícímu se vojenskému tlaku USA na Venezuelu. Nedávné zadržení ropných tankerů americkou pobřežní stráží v rámci Trumpovy „úplné blokády“ zasahuje ekonomické srdce jednoho z nejbližších partnerů Číny v Latinské Americe. Právě Čína je přitom hlavním odběratelem venezuelské ropy – v posledních měsících k ní směřovalo zhruba 80 % veškerého exportu této jihoamerické země. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy