RECENZE: Kniha džunglí je efektní podívaná. Možná až příliš

Recenze - Panter Baghíra, medvěd Balú, proradný Šér Chán, obří had Ká, vlk Akéla, ale především lidské mládě Mauglí, to byli hrdinové mnoha dětí a zažité představy o pralesním životě. Jak se s tím nově vypořádali filmaři?

Doufám, že nepohrdnete malou literární vycházkou do historie. Joseph Rudyard Kipling (1865-1936) byl uznávaným básníkem a spisovatelem. Můžeme samozřejmě spekulovat nad oprávněností udělení Nobelovy ceny za literaturu (1907), nicméně jeho květnatý popis dalekých krajů a života domorodců, to vše líčené poutavou formou měl hodně příznivců. Kromě proslulé básně If se zapsal do dějin literatury patnácti povídkami převážně z indické džungle. Není divu, vždyť Kipling se narodil britským rodičům v indické Bombaji, ale zmíněné dílo, rozdělené do dvou svazků s názvem Kniha džunglí a Druhá kniha džunglí už napsal v USA. Osm povídek je věnováno chlapci jménem Mauglí, dvě se pak odehrávají zcela mimo ono území, které Kipling situoval do oblasti Seoni (svazový stát Madhjápradéš). A ještě dodejme, že ač publikoval téměř až do svého skonu, věhlas tohoto díla se mu už nikdy nepodařilo překonat.

Tak tedy Mauglí, chlapec vyrůstající ve vlčí smečce, kam ho donesl černý patner Baghíra. Přestože má do vlka daleko, Žabáček (což je překlad jména Mauglí ze zvířecí řeči) se těší přízni vlčice Rakši. Situace se dramaticky mění, když v době Vodního příměří přichází do kraje obávaný tygr Šér Chán. Přikáže Akélově smečce, aby mu Mauglího vydala, ale chlapec raději na radu Baghíry vlky opouští a míří za lidmi. Stále mu ale hrozí nebezpečí od tygra, který mezitím terorizuje Akélovu rodinu, ale i od dalších tvorů v džungli. Potká hladového medvěda Balúa a ten společně s Baghírou podá pomocné tlapy, když se Mauglí dostane do spárů vazalů opičího krále Ludvíka. To ale pořád není to největší nebezpečí - Šér Chán je odhodlán Mauglího zabít jako jeho otce a zdá se, že mu v tom nezabrání ani Rudý Květ, jak zvířata nazývají obávaný oheň.

Pokud bychom srovnávali novou adaptaci s nejspíš nejznámější verzí z roku 1967, pak tu najdeme poměrně dost velký počet rozdílů. Těžko však v tomto směru něco vyčítat, protože oba filmy si z původní předlohy vybírají jen fragmenty povídek, které různě kombinují a upravují. Asi největším rozdílem je obrovitý had Ká, který je navíc v letošní variantě vylíčen jako samice. Režisér Jon Favreau tuto úpravu zdůvodnil vysvětlením, že v příběhu byl až moc velký počet mužských postav. Oproti animované Knize džunglí tu má mizivou úlohu sloní armáda, její přítomnost je pojata docela jinak, nicméně si zachovává důležitý aspekt pro vyvrcholení příběhu. Docela jinak byl ztvárněn i opičí král Ludvík (v originále Louie) - z původního orangutana vytvořili autoři prehistorického předchůdce tohoto druhu, a sice Gigantopithecus. Režisér Favreau tento zásah zdůvodnil jednak faktem, že orangutani vůbec v Indii nežijí, dalším aspektem pak byla Ludvíkova snaha získat od Mauglího oheň, což chlapce přivedlo na myšlenku, že by jím mohl bojovat proti Šér Chánovi. Veleop pak svou úvodní scénou evokuje zjevení šíleného plukovníka Kurtze z Coppolova snímku Apocalypse Now (A nyní apokalypsa, 1979), kynoucí ruka pak zase upomíná na ztvárnění King Konga, kterému se ostatně podobá.

To není King Kong, ale Král Ludvík (zdroj: Walt Disney Co.)

Přes vysoce profesionální ztvárnění (poznali byste, že filmaři nemuseli udělat jediný krůček ve skutečné džungli, protože všechny lokace jsou počítačově generované VFX) se příběh poněkud vzdaluje dětskému pojetí a hravosti. Mnohem více působí depresivně, tísnivě a vážně, dočkáme se i nefalšovaných akčních scén a bitek, přičemž je zcela lhostejné, že padouchy a klaďasy zastupují zvířata. Tuto náladu jen maličko pozvedne přítomnost dvou songů, které si prozpěvovala kreslená zvířata - půvabná Moudrost medvědí (The Bare Necessities) a opičí Chci být jako ty (I Wanna Be Like You) plus podmanivě hypnotizující Věř mi (Trust In Me), na kterou si však musíme počkat až do závěrečných titulků. Zpívá ji skutečně Scarlett Johansson, což byl další důvod, aby se Ká oproti originálu "stal ženou". Možná ale současná stále otrlejší generace dětských diváků přistoupí na nově zvolený náhled - navíc pokud je pravdou alarmující skutečnost, že děti školního věku stále méně čtou, ani jim zásadní rozdíl nepřijde a budou nadšeny z řemeslně výborně odvedené práce, v níž se pro všechny efekty a náročné triky tak trochu zapomíná na původní roztomilost.

Protože i zvířecí chování je z velké části digitalizované (ač tvůrci do titulků uvedli obvyklé "žádné zvíře nebylo během natáčení zraněno ani zabito"), vlastně jediný měřitelný herecký výkon představuje v době realizace filmu dvanáctiletý Neel Sethi, jenž byl vybrán z 2000 uchazečů. Občas mu dělalo problémy se vypořádat s hraním bez oponentů, takže zvířata ochotně suploval sám pan režisér.

Ká projde ve filmu oproti předloze největší proměnou (zdroj: Walt Disney Co.)

Dovolte ještě malá vysvětlení - že Mauglí (Mowgli) znamená Žabáček už víme. Většina jmen je odvozena z jazyka Hindi, takže Akéla se rovná "Osamělý", Rakša zase "Démon" (v knize ale vlčice žádné jméno nemá). Balú (Bhalu) není nic jiného než medvěd. Král Ludvík je označován za Bandara (Bandar Log), což rozděleno dává význam Opičí člověk. Šér Chán (Sheere Khan) se dá vyložit jako "Tygří náčelník". Šér má přitom podobný význam jako Bagh, totiž různá označení pro tygra, ovšem Baghíra (Bagheera) bychom mohli přeložit jako maličký tygr.

Snímek měl jít do kin už v roce 2015, ale z různých důvodů byla premiéra odložena na duben 2016, tedy na dobu, kdy bylo na den oslaveno 49. výročí původní kreslené Knihy džunglí. Ta nová je rozhodně pompéznější, liší se dějově i náladou, nabitá strhujícími záběry a 3D, ale milovníci "disneyovek" a klasické animované tvorby asi budou mít při rozhodování jasno. Což v žádném případě neznamená, že by Kniha džunglí 2016 měla propadnout. Časy se totiž mění i v džungli. A Balú s Baghírou to určitě chápou.

THE JUNGLE BOOK

Hrají: Neel Sethi (Mauglí), Kendrick Reyes (malý Mauglí), Ritesh Rajan (otec malého Mauglího). Namluvili: Ben Kingsley (Baghíra), Idris Elba (Šér Chán), Lupita Nyong'o (Rakša), Bill Murray (Balú), Giancarlo Esposito (Akéla), Scarlett Johansson (Ká), Christopher Walken (Král Ludvík), Emjay Anthony, Max Favreau, Chloe Hechter, Asher Binkoff, Knox Gagnon, Sasha a Kai Schreiber (vlčata), Russell Peters (nosorožec Rocky), Madeleine Favreau (nosorožice Raquel), Jon Favreau (vepřík), Sam Raimi (veleveverka).

Scénář: Justin MarksKamera: Bill PopeHudba: Jim DebneyRežie: Jon Favreau

USA, 2016, 105 min., animovaný, rodinný, přístupnýPremiéra: 21. dubna 2016 (ČR)