Recenze - Každý člověk má určitě svá přání, cíle a sny. Pokud dojde k jejich naplnění, většinou by to mělo přinést radost. V případě hlavní postavy francouzského dokumentu je to přesně naopak.
Otázky týkající se změny klimatu, skleníkového efektu a globálního oteplování hýbou naší planetou, ale nezdá se, že by spoustu lidí nějak zásadně burcovaly k činu. Proto je příběh francouzského glaciologa Claude Loriuse nesmírně živý a aktuální. On je přesně tím, kterému se splnila jeho dlouholetá touha, na jejímž konci našel trpké poznání, že jeho obavy s ní spojené se začínají - bohužel pro lidstvo - naplňovat.
Antarktida je pro mnohé z nás jenom mrazivou, bílou, nehostinnou plochou, kam putují vědci a dobrodruzi. Mezi ně se řadí i výše zmíněný Lorius, který sem jako třiadvacetiletý mladík přišel provádět svou výzkumnou činnost. 31. října 1956 se začal psát jeho osud, započal na lodi Norsel, po cestě přes slunné Tahiti a stanici Dumonta d'Urvilla zamířil na francouzskou základnu Charcot. Celý rok se dvěma kolegy trávil ve vyhloubené krychlové místnosti velké pouhých 24 čtverečních metrů, kde se dařilo vyhnat teplotu na maximálních 8 stupňů nad nulou. Antarktida mu učarovala, proto se sem Lorius vracel, ať to byla expedice na slavný Dóm C., kam Francouz putoval po třech letech od první návštěvy bílého kontinentu už jako vedoucí expedice. Byla z toho dlouholetá láska člověka a prostředí, která se u mnohých bude vymykat rozumu. Ale to je právě ona posedlost, která činí lidi výjimečnými.
(zdroj: Aerofilms)
Režisér Luc Jacquet (Putování tučňáků) vynaložil veškeré úsilí a kontaktů s Loriusem, aby třiaosmdesátiletého vědce dostal opět na "místo činu". S vědcem se setkal v roce 2011 a po společných rozpravách přišla od Loriuse nabídka: "Co spolu natočit film?" Pro Jacqueta to byl zásadní okamžik: "Vzhledem ke Claudově věku jsem věděl, že je to teď, nebo nikdy. Mohl nás každou chvíli opustit a riskovali jsme, že ztratíme jeho svědectví toho historického momentu, kdy si lidstvo najednou uvědomilo svůj vliv na planetu. Mojí první myšlenkou bylo, že musíme »uchovat« jeho svědectví..." vzpomíná režisér, kterému se skutečně povedlo "vrátit" Loriuse do prostředí, které se stalo jeho životním posláním. Když tento podivuhodný vědec stojí ve speciální modré bundě a černých kalhotách na bělostných masách ledovců, nemusí říci jediné slovo a působí nesmírně silným, zároveň však pokorným dojmem, sklánějícím se před mohutností přírody.
Hlavní složku filmu však tvoří cenné archivní materiály z Loriusových pobytů v mrazivém prostředí. Počínaje prvním pobytem na základně Charcot, přes práci na 3250 metrů vysokém Dómu C až ke spolupráci s americkými kolegy v roce 1974, kdy se dokonce podařilo zachytit dramatickou situaci na ledové ploše, kde 15. ledna havarovala hned dvě přepravní letadla C-130. Francouz dává najevo i jasnou apolitičnost v bádání, kde není čas na rozdělování na ty zlé a hodné. Dokazuje to jeho nejúspěšnější pobyt v Antarktidě na základně BOCTOK (Vostok) patřící tehdy Sovětskému svazu. Jak Claude vtipně poznamenal, prováděl za americké peníze pod francouzským velením na sovětské stanici výzkumy, které mu přinesly největší úspěchy. To vše se odehrávalo v krutých podmínkách - průměrné teploty se pohybovaly kolem - 50°C, ale výjimkou nebyly ani maxima o 40 stupňů nižší.
Za americké peníze na sovětské základně pracují Francouzi... Antarktida skutečně nezná hranice (zdroj: Pathé Distribution)
Jacquet získával postupně materiál a pracoval s ním tak, jak mu přicházel. Třeba nemalou část dokumentárních záběrů se musela hledat velice složitě, archivní podklady nebyly vždy stejně dostupné. Z americké expedice se je podařilo získat snadno, v jiných případech to bylo komplikovanější. Když zesnul Loriusův bratr, Claudova švagrová po prohlídce jeho archivu mohla doplnit film o další velké množství dokumentů přímo z Antarktidy. Největší množství ale pochází přímo od dnes už čtyřiaosmdesátiletého vědce.
Jak už bylo řečeno, Loriusova samotná přítomnost dodává snímku hlubší rozměr, umocněný velkolepými záběry nejen na arktické pláně, ale i na ohněm zničené zalesněné oblasti. Claudova přítomnost se neomezuje jen na jednu polohu, Jacquet dokázal nasnímat jeho symbolizující přítomnost často leteckým pohledem tak, že působí úderněji než mnohaminutový monolog. Lorius proto ve snímku vůbec nemluví, komentář pod dokumentární záběry namluvil Michel Papineschi. A jednu malou drobnost na závěr - v překladu zní název filmu přesně obráceně, totiž Led a nebe.
Jeden pohled za tisíce slov... Claude Lorius (zdroj: Pathé Distribution)
"Vždy jsem miloval ledové řeky, laguny, vesnice na okraji pouště. Miloval jsem americké pralesy. Ale ze všeho nejvíc, aspoň myslím, jsem miloval Člověka a jeho schopnost překonávat sám sebe v extrémním prostředí. Svůj život jsem zasvětil cestě za poznáním. Byl to výjimečný příběh vědy a oddaných mužů, kteří změnili běh lidských dějín," prohlásil Claude Lorius po dokončení filmu. O jeho kvalitách i významu svědčí fakt, že se mu dostalo cti zakončit loňský filmový festival v Cannes. Lepší pozvánku na něj lze jen těžko nabídnout.
Celkové hodnocení: 90 %
LA GLACE ET LA CIEL
Scénář a režie: Luc JacquetKamera: Stéphane AufortHudba: Cyrille Aufort
Francie, 2015, 89 min., dokumentární, přístupnýPremiéra: 5. května 2016 (ČR)
20. listopadu 2024 18:30
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
Aktuálně se děje
před 54 minutami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 4 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 4 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 5 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 6 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák