RECENZE - Děti jsou naše budoucnost. Jednoduché rčení, které přeneseně říká, že naše ratolesti jednou vyrostou a zestárnou. Co když se ale navždy zaseknou v jednom jediném dni, který prožívají pořád dokola? Co když v rámci této časové smyčky nezestárnou a nezemřou, ale nemohou ji nikdy opustit? A co když se chopí filmového zpracování populárního knižního díla pološílený režisér Tim Burton? Pak to nemůže dopadnout jinak než dobře, pomyslíte si. No, nejásejme předčasně.
Každý z nás slýchával v dětství příběhy o nejrůznějších příšerách a monstrech či lidech s nadpřirozenými schopnostmi. Mladý Jake Portman nebyl výjimkou a příběhům svého dědečka doprovázeným fotografiemi, na nichž jedna dívka létá, druhá má nadlidskou sílu, a další kluk je neviditelný, věřil. V průběhu dospívání však věřit přestal, ale poté, co jeho dědeček zemřel prapodivnou smrtí a Jake skončil v péči psychiatra, věřit znovu začal. Rozhodl se proto navštívit tajemný ostrov na kterém by se podle dědečkova vyprávění měl nacházet sirotčinec, který obývají podivné děti.
Tyto děti jsou všude mezi námi. Mají schopnosti, které jim umožňují létat, ovládat oheň, vzduch i zemi, mohou oživovat mrtvé nebo proměnit lidi v kámen. Kvůli těmto schopnostem vyrůstají v sirotčincích, kde se zastavil čas. Pod ochranou embryn, které o ně pečují, žijí v časových smyčkách a prožívají stále jeden a ten samý den, pořád dokola. Nezestárnou a nezemřou, ale nikdy nebudou v bezpečí. Venku na ně čekají monstra, která je chtějí zabít. Jake díky svým schopnostem, o kterých však netušil, do smyčky vstoupí a seznamuje se právě s těmi podivnými dětmi a jejich vychovatelkou slečnou Peregrinovou. Avšak zlo nikdy nespí a monstra v čele se zlým vědcem jsou Jakeovi v patách a děti i samotná slečna Peregrinová se dostávají do smrtelného nebezpečí.
Fakt, že jde o remake populární stejnojmenné knihy, hned zpočátku filmu ubírá na kráse. Málokdy se povede natočit filmové zpracování natolik dokonale, aby knihu překonalo nebo se jí alespoň vyrovnalo, v případě Sirotčince se však hodí pouze slovní spojení "na motivy". Znalci předlohy se neubrání zklamání ze scén, na které se těšili, ale ve snímku se neobjevily, a naopak odsoudí záběry, které nemají s knihou mnoho společného. Ti, co knižní dílo mladého spisovatele Ransoma Riggse nečetli, tak mají mírně navrch. Naopak ale budou tápat a zřejmě nedocení kvalitu příběhu, který je svým způsobem originální a hlavně zábavný.
Příběh založený na dětských hlavních hrdinech hned zpočátku eliminuje několik stěžejních pilířů, na kterých dnes stojí většina filmů. Nedočkáme se tak žádné velké lovestory či milostných scén. Málokdo by si také troufl děti zabíjet, a tudíž ani krvavé scény nejsou na pořadu dne. Pokud nikoho nenalákaly superschopnosti ani děj, může být poměrně slibným tahákem populární režisér Tim Burton. A jeho rukopis je ve snímku opravdu vidět, do doby, než mu dojde dech. Film by se totiž dal rozdělit na dvě poloviny, z nichž ta první vypadá slibně a nese se v duchu Burtnových klasických snímků, ta druhá však působí zmatečně, směšně a trapně. Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti například obsahuje všeho všudy tři akční scény a právě na nich je ale vidět velký rozdíl mezi první a druhou polovinou filmu.
V jednu chvíli sledujeme souboj oživlých figurek bojujících na ostří nože, a ačkoliv jde pouze o neživé předměty, diváka scéna zaujme a jde nepochybně vidět Burtonovo dílo. O něco později na scénu nastoupí monstra, která svými rozměry, čepelemi místo končetin a mnoha jazyky sice působí typicky Burtonovsky, strach z nich ale moc nejde. Finální scéna pak zahazuje jakoukoliv temnou a po mnoho desítek minut budovanou atmosféru a působí jako z černobílé grotesky, s tím rozdílem, že je až moc barevná. Nutno přiznat, že tvůrci filmu se museli vypořádat s faktem, že monstra vidí pouze Jake, jejich řešení ale není příliš šťastné.
Burton se svou oblibou v šílenostech a podivných lidech vůbec, nijak netají. Střihoruký Edward, Batman, Alenka v říši divů, Karlík a továrna na čokoládu nebo Ospalá díra sice nejsou pro každého stravitelné, dokáží ale pobavit a zaujmout. Sirotčinec je v tomto ohledu výjimkou a tam, kde by měl bavit, přicházejí zmatené scény s časovými smyčkami a cestováním do minulosti. Nešťastně působí i fakt, že si scénáristé vypůjčili některé kulisy z druhého dílu knihy. Anglie třesoucí se strachy před nálety nacistických vojsk za druhé světové války a klauni a kolotoče zkrátka nejdou dohromady.
Sirotčinec sice není o superhrdinech, je ale o dětech, a ty tvoří hlavní herecké obsazení. Té nejdůležitější role se chopil mladý Asa Butterfield, který není před kamerou žádným nováčkem. Postavu Jaka bezesporu ztvárnil nejlépe jak dovede, bohužel to ale nestačilo. Ne, že by byl špatný herec, měl ale raději zůstat u emotivnější Enderovy hry, tady ho bohužel zastínila celá řada dalších herců, kteří se nebáli dát svým emocím větší průběh. Špatně si nevedla například Ella Purnell v roli Emmy Bloomové, ani ona ale nedosáhla kvalit dvou hlavních představitelů "dospěláckých rolí", a sice Samuela L. Jacksona v roli největšího záporáka, a perfektní Emmy Green, která se chopila postavy samotné slečny Peregrinové. A nutno dodat, že opravdu přesvědčivě a zábavně.
Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti pokryl na jednu stranu vše, co by měla správná novodobá městská fantasy obsahovat. Dočkáme se monster, cestování časem, oživlých mrtvých, temné atmosféry a velké spousty lidí kolem, kteří o světě podivných nic netuší. Jako celek ale film nepůsobí přesvědčivě a chybí mu nejen náboj, ale hlavně atmosféra, která se ztrácí v záplavě zbytečností. Snímek zkrátka působí jako slepenec speciálních efektů s osekaným dějem, které jsou bez většího smyslu nahuštěny do zhruba dvou hodin. Nutno přiznat, že napínavých, ale doprovázených hořkou pachutí zklamání.
Celkové hodnocení: 70%
SIROTČINEC SLEČNY PEREGRINOVÉ PRO PODIVNÉ DĚTI
FantasyUSA, 2016, 128 min
Režie: Tim BurtonPředloha: Ransom Riggs (kniha)Scénář: Jane GoldmanKamera: Bruno DelbonnelHudba: Michael Higham, Matthew MargesonHrají: Eva Green, Samuel L. Jackson, Asa Butterfield, Ella Purnell, Allison Janney, Chris O'Dowd, Terence Stamp, Rupert Everett, Milo Parker, Kim Dickens, Judi Dench, Ella Wahlestedt, Pixie Davies, O-Lan Jones, Scott Handy, Nicholas Amer, Jason Redshaw, Patricia Winker, Kornelia Horvath
Aktuálně se děje
před 8 minutami
Ukrajinská armáda se poprvé střetla se severokorejskými vojáky
před 50 minutami
Juncker: Pokud vyhraje Trump, Evropa musí ukázat sílu
před 1 hodinou
Tisíce mrtvých, přes 10 tisíc zraněných. Libanon zveřejnil počty mrtvých ve válce Izraele s Hizballáhem
před 1 hodinou
Donald Trump: Polarizující postava, která se chce vrátit k moci. Obdivuje autoritáře a chce porážet ostatní
před 1 hodinou
Kamala Harrisová: Ostřílená právnička a politička, zastánkyně práv žen a menšin
před 1 hodinou
Volby v USA: První obec sečetla výsledky. Trump i Harrisová mají tři hlasy
před 2 hodinami
Co bude s NATO, pokud volby vyhraje Trump? Rutte se budoucnosti nebojí
před 2 hodinami
Harrisová i Trump zakončili předvolební kampaň po boku celebrit. Hlasovalo už 81 milionů lidí
před 3 hodinami
Volby v USA startují. Harrisová může být první prezidentkou
před 4 hodinami
Výhled počasí do konce listopadu: Meteorologové řekli, zda hrozí výrazné změny
včera
Princ Harry je černá ovce, říká Trumpův syn. Zavzpomínal i na Alžbětu II.
včera
RECENZE: Dcera národa reviduje národní obrození mladistvou perspektivou. Daří se to?
včera
Úřad práce ruší desítky poboček. Zaměstnanci ale ohroženi nejsou
včera
Můžeme brát Trumpa vážně? Kontrast s Harrisovou je nebývale silný, analyzuje expert Smith volby v USA
včera
Vražda na Klatovsku je objasněna. Podezřelou je důchodkyně
včera
Ochraňují nás duše zemřelých příbuzných? Naši předci tomu věřili
včera
Netradiční policejní práce. Strážci zákona dnes začnou střílet divočáky na Liberecku
včera
Proruští socialisté označili volby za zmanipulované. Pak se ozvala Gruzie
včera
Trump nebo Harrisová? Výsledek voleb se nemusíme dozvědět několik dní
včera
Republikáni vs demokraté: Jaký je rozdíl mezi největšími politickými stranami v USA?
Republikáni a demokraté jsou dvě hlavní politické strany ve Spojených státech, které se výrazně liší v názorech na řadu zásadních témat, včetně ekonomiky, zdravotní péče, přístupu k vládě, společenských otázkách a zahraniční politiky. Rozdíly mezi nimi vycházejí z dlouhodobě formovaných ideologií, historických událostí a odlišného přístupu k vládní roli ve společnosti.
Zdroj: Libor Novák