RECENZE - Děti jsou naše budoucnost. Jednoduché rčení, které přeneseně říká, že naše ratolesti jednou vyrostou a zestárnou. Co když se ale navždy zaseknou v jednom jediném dni, který prožívají pořád dokola? Co když v rámci této časové smyčky nezestárnou a nezemřou, ale nemohou ji nikdy opustit? A co když se chopí filmového zpracování populárního knižního díla pološílený režisér Tim Burton? Pak to nemůže dopadnout jinak než dobře, pomyslíte si. No, nejásejme předčasně.
Každý z nás slýchával v dětství příběhy o nejrůznějších příšerách a monstrech či lidech s nadpřirozenými schopnostmi. Mladý Jake Portman nebyl výjimkou a příběhům svého dědečka doprovázeným fotografiemi, na nichž jedna dívka létá, druhá má nadlidskou sílu, a další kluk je neviditelný, věřil. V průběhu dospívání však věřit přestal, ale poté, co jeho dědeček zemřel prapodivnou smrtí a Jake skončil v péči psychiatra, věřit znovu začal. Rozhodl se proto navštívit tajemný ostrov na kterém by se podle dědečkova vyprávění měl nacházet sirotčinec, který obývají podivné děti.
Tyto děti jsou všude mezi námi. Mají schopnosti, které jim umožňují létat, ovládat oheň, vzduch i zemi, mohou oživovat mrtvé nebo proměnit lidi v kámen. Kvůli těmto schopnostem vyrůstají v sirotčincích, kde se zastavil čas. Pod ochranou embryn, které o ně pečují, žijí v časových smyčkách a prožívají stále jeden a ten samý den, pořád dokola. Nezestárnou a nezemřou, ale nikdy nebudou v bezpečí. Venku na ně čekají monstra, která je chtějí zabít. Jake díky svým schopnostem, o kterých však netušil, do smyčky vstoupí a seznamuje se právě s těmi podivnými dětmi a jejich vychovatelkou slečnou Peregrinovou. Avšak zlo nikdy nespí a monstra v čele se zlým vědcem jsou Jakeovi v patách a děti i samotná slečna Peregrinová se dostávají do smrtelného nebezpečí.
Fakt, že jde o remake populární stejnojmenné knihy, hned zpočátku filmu ubírá na kráse. Málokdy se povede natočit filmové zpracování natolik dokonale, aby knihu překonalo nebo se jí alespoň vyrovnalo, v případě Sirotčince se však hodí pouze slovní spojení "na motivy". Znalci předlohy se neubrání zklamání ze scén, na které se těšili, ale ve snímku se neobjevily, a naopak odsoudí záběry, které nemají s knihou mnoho společného. Ti, co knižní dílo mladého spisovatele Ransoma Riggse nečetli, tak mají mírně navrch. Naopak ale budou tápat a zřejmě nedocení kvalitu příběhu, který je svým způsobem originální a hlavně zábavný.
Příběh založený na dětských hlavních hrdinech hned zpočátku eliminuje několik stěžejních pilířů, na kterých dnes stojí většina filmů. Nedočkáme se tak žádné velké lovestory či milostných scén. Málokdo by si také troufl děti zabíjet, a tudíž ani krvavé scény nejsou na pořadu dne. Pokud nikoho nenalákaly superschopnosti ani děj, může být poměrně slibným tahákem populární režisér Tim Burton. A jeho rukopis je ve snímku opravdu vidět, do doby, než mu dojde dech. Film by se totiž dal rozdělit na dvě poloviny, z nichž ta první vypadá slibně a nese se v duchu Burtnových klasických snímků, ta druhá však působí zmatečně, směšně a trapně. Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti například obsahuje všeho všudy tři akční scény a právě na nich je ale vidět velký rozdíl mezi první a druhou polovinou filmu.
V jednu chvíli sledujeme souboj oživlých figurek bojujících na ostří nože, a ačkoliv jde pouze o neživé předměty, diváka scéna zaujme a jde nepochybně vidět Burtonovo dílo. O něco později na scénu nastoupí monstra, která svými rozměry, čepelemi místo končetin a mnoha jazyky sice působí typicky Burtonovsky, strach z nich ale moc nejde. Finální scéna pak zahazuje jakoukoliv temnou a po mnoho desítek minut budovanou atmosféru a působí jako z černobílé grotesky, s tím rozdílem, že je až moc barevná. Nutno přiznat, že tvůrci filmu se museli vypořádat s faktem, že monstra vidí pouze Jake, jejich řešení ale není příliš šťastné.
Zdroj: YouTubeBurton se svou oblibou v šílenostech a podivných lidech vůbec, nijak netají. Střihoruký Edward, Batman, Alenka v říši divů, Karlík a továrna na čokoládu nebo Ospalá díra sice nejsou pro každého stravitelné, dokáží ale pobavit a zaujmout. Sirotčinec je v tomto ohledu výjimkou a tam, kde by měl bavit, přicházejí zmatené scény s časovými smyčkami a cestováním do minulosti. Nešťastně působí i fakt, že si scénáristé vypůjčili některé kulisy z druhého dílu knihy. Anglie třesoucí se strachy před nálety nacistických vojsk za druhé světové války a klauni a kolotoče zkrátka nejdou dohromady.
Sirotčinec sice není o superhrdinech, je ale o dětech, a ty tvoří hlavní herecké obsazení. Té nejdůležitější role se chopil mladý Asa Butterfield, který není před kamerou žádným nováčkem. Postavu Jaka bezesporu ztvárnil nejlépe jak dovede, bohužel to ale nestačilo. Ne, že by byl špatný herec, měl ale raději zůstat u emotivnější Enderovy hry, tady ho bohužel zastínila celá řada dalších herců, kteří se nebáli dát svým emocím větší průběh. Špatně si nevedla například Ella Purnell v roli Emmy Bloomové, ani ona ale nedosáhla kvalit dvou hlavních představitelů "dospěláckých rolí", a sice Samuela L. Jacksona v roli největšího záporáka, a perfektní Emmy Green, která se chopila postavy samotné slečny Peregrinové. A nutno dodat, že opravdu přesvědčivě a zábavně.
Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti pokryl na jednu stranu vše, co by měla správná novodobá městská fantasy obsahovat. Dočkáme se monster, cestování časem, oživlých mrtvých, temné atmosféry a velké spousty lidí kolem, kteří o světě podivných nic netuší. Jako celek ale film nepůsobí přesvědčivě a chybí mu nejen náboj, ale hlavně atmosféra, která se ztrácí v záplavě zbytečností. Snímek zkrátka působí jako slepenec speciálních efektů s osekaným dějem, které jsou bez většího smyslu nahuštěny do zhruba dvou hodin. Nutno přiznat, že napínavých, ale doprovázených hořkou pachutí zklamání.
Celkové hodnocení: 70%
SIROTČINEC SLEČNY PEREGRINOVÉ PRO PODIVNÉ DĚTI
FantasyUSA, 2016, 128 min
Režie: Tim BurtonPředloha: Ransom Riggs (kniha)Scénář: Jane GoldmanKamera: Bruno DelbonnelHudba: Michael Higham, Matthew MargesonHrají: Eva Green, Samuel L. Jackson, Asa Butterfield, Ella Purnell, Allison Janney, Chris O'Dowd, Terence Stamp, Rupert Everett, Milo Parker, Kim Dickens, Judi Dench, Ella Wahlestedt, Pixie Davies, O-Lan Jones, Scott Handy, Nicholas Amer, Jason Redshaw, Patricia Winker, Kornelia Horvath
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 2 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 3 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 5 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.
Zdroj: Jakub Jurek