RECENZE: Snímek V pasti bychom mohli označit za určitý filmový kompilát

Recenze - Natočit opravdu dobrý horor či thriller je kumšt, protože nároky diváka se zvyšují a vystačit pouze se šokujícími záběry je už dávno překonaná praxe. Proto se berou na pomoc i další žánry.

Ne nadarmo se říká, že tušené zlo a nebezpečí je daleko větším filmovým zážitkem než případy, kdy za každým rohem čekáte "bafnutí" a následou směsici řevu, útěku a případně krve a masa. Typickým příkladem budiž legendární Scottův Alien (Vetřelec, 1979), který byl navíc zvláštní tím, že kombinoval dohromady hned dva žánry. Od té doby hodně filmařů pochopilo, že bezduchou likvidací jednotlivých postav stále stejným způsobem filmové fanoušky spíš odradí a tvář hororů se začala od ryze nadpřirozených postav, mutantů, záhrobních příšel a zombie měnit.

(zdroj: Bioscop)

Mary Portman je stižena rodinnou tragédií. Po názorové neshodě se synem Stephenem posílá osmnáctiletého mladíka do zavedeného ústavu, ale dojde k havárii, mladíkův otec Richard zahyne a Stephen je plně odkázán na matčinu pomoc. Mary se pokouší vše zvládnout a ještě nezapomínat na svou praxi dětské psycholožky, ale začínají ji pronásledovat divné sny a pocit, že v rozlehlém domě není sama. Situaci změní nový pacient devítiletý Tom. Mary si ho bere na několik dní k sobě domů, ale chlapec za záhadných okolností z domu uteče do mrazivé noci. Zoufalá Mary za přispění Douga Harta, jehož syna Aarona rovněž léčí, zjišťuje další krajně znepokojivé okolnosti. Jak jí sděluje dr. Wilson, s nímž udržuje styk přes Skype, v její krvi se nacházejí omamné látky. Žena je přesvědčena, že jde o naprostý nesmysl, jenže události se na ní náhle začnou řítit jedna za druhou, s naprosto neuvěřitelnou děsivostí.

Hned několik filmových teoretiků a žurnalistů v minulosti sestavilo jakýsi manuál nejobvyklejších scén, kterým se začalo říkat filmová klišé. Snímek V pasti jako by byl natočen podle tohoto díla. Není to míněno nijak zle, jen skutečně používá tradiční a zavedené postupy, počínaje osamělým domem, kde se většina podivných scén odehrává v přítmí, kombinuje snové a skutečné scény, zakončené obvykle takovým způsobem, že má osazenstvo kinosálu povinně vyjeknout, stupňuje napětí a pak se ho snaží potlačit zdánlivým uvolněním (za dveřmi čekáte zrudu se sekerou a on se tam objeví vlídný soused) a pak také velké množství krajně nepravděpodobných situací, které by se ve většině případů řešily docela jinak. Ale budiž, je to jen film a jeho snaha napodobit neprávem nedoceněný letošní snímek The Boy, jemuž se do jisté míry podobá, nakonec i přes zmíněné nedostatky vyznímá vcelku přijatelně.

Nový pacient Tom - je to oběť nebo zdroj hrůzných událostí? (Zdroj: Europa corp.)

S ohledem na danou lokalitu - natáčelo se v kanadském Suttonu v provincii Québec - měli tvůrci značně omezené možnosti. Pomineme-li skutečně pár bezvýznamných záběrů, vše se odehrává na půdě zmíněné samoty plus blízkého okolí, i proto do děje zařadili ony snové sekvence, které mají za úkol vnést do děje trochu více nejistoty. Dost možná se stane snímek i předmětem vášnivých diskuzí ze strany lékařské, zda nabídnutá zápletka v tomto časovém horizontu je možná. Jednou z příčin bude i skutečnost, že dějová linka se poměrně rychle vyčerpá, nastupují tak "odpočinkové" plochy a divák má možnost nad lecčíms přemýšlet. Když pak dojde ke zlomu a obratu prakticky o 180 stupňů, naopak dochází k určitému přetlaku, takže najednou máme dojem, že se všechno musí odehrát v jedné jediné třetině. Právě tady pak dochází k největšímu počtu nevěrohodností a odbytých maličkostí. Naštěstí pouze v takovém rozsahu, že to celkový dojem z filmu nemůže zásadně zhatit.

Dovolme si ještě docela malou vsuvku - ve filmu najdeme i výraznou českou stopu, neboť hudbu z valné části nahrál Pražský symfonický orchestr.

Stephen je němým svědkem událostí... (zdroj: Europa corp.)

S ohledem na výše uvedená fakta je nanejvýš evidentní, že bez snahy nějak bagatelizovat výkony ostatních jde o one-woman show Naomi Watts. Představitelka Mary nepřehrává ani neprojde zázračnou proměnou, kdy se z ustrašené a na smrt vyděšené adeptky smrti stane heroická Amazonka, která se sekerou v ruce či jiným dostupným nástrojem stane neohroženou Valkýrou bojující o život svých blízkých. Z osobního hlediska lituji příliš malého prostoru, kterého se dostalo Oliveru Plattovi, jehož role se hodně podobá té, v níž jsme ho nedávno viděli v Devátém životě Louise Draxe (The 9th Life of Louis Drax). Rozšíření jeho postavy se přímo nabízí a rozhodně by bylo jak ji více využít. Charlie Heaton (mimochodem o téměř pět let starší než jeho filmový Stephen) je do jisté míry svázán scénářem, ale dokáze navodit mrazivou předtuchu nebezpečí - víc o jeho roli opravdu bez jasného spoileru napsat nelze. Nová dětská hvězda Jacob Tremblay, který si podmanil diváckou obec svým výkonem v dramatu Room (Pokoj) je na tom podobně jako Platt, v určitých chvílích se nám může zdát, že byl do filmu angažován jen proto, aby se ještě stihl využít jeho bezprostřední dětský potenciál, než zestárně a vyroste. Ať už jeho přítomnost ve filmu měla jakékoli pozadí, rozhodně předvedl další výkon, který mu ostudu neudělá.

Dr. Wilson zjistil strašnou pravdu, dost možná pozdě (zdroj: Europa corp.)

Kdybychom snesli na hromádku filmy, na které je jemněší či důraznější odkaz v tomto filmu, byla by to slušná řádka. Podobné přípomínky jsou spíše doménou parodií, stačí vzpomenout třeba na Žhavé výstřely (Hot Shots!), Připoutejte se, prosím (Airplane!) nebo Hvězdné války naruby (Spaceballs). Tvůrci snímku však nakládají s použitými tématy velice citlivě a nedovolí, aby návštěvník kina měl ten dojem, že se dívá jenom na bezduchý slepenec určitých scén. Dokáže si vybudovat vlastní indentitu a jen v souladu se žánrem sáhne do té či oné přihrádky. Rozhodně se nejedná o ploskolebou a bezduchou řezničinu, kdy máte dojem, že hlavním cílem autorů bylo překonat počet mrtvol na jednu minutu. Až na zmíněný problém s bohatostí děje dokáže příběh střídat pasáže uvolnění a dobře pracuje s oním tušeným zlem, i to je důvod, proč byste si tento snímek neměli nechat ujít.

SHUT IN

Hrají: Naomi Watts (Mary Portman), Charlie Heaton (Stephen Portman), Oliver Platt (dr. Wilson), Jacob Tremblay (Tom), David Cubitt (Doug Hart), Clémentine Poidatz (Lucy), Alex Braunstein (Aaron Hart), Crystal Balint (Grace), Tim Post (šerif).

Scénář: Christina HodsonKamera: Yves BélangerHudba: Nathaniel MéchalyRežie: Farren Blackburn

Kanada/Francie, 91 min., thriller/horor, do 15 let nevhodnýPremiéra: 29. prosince 2016

film V pasti Naomi Watts (herečka) recenze