RECENZE: Nostalgický La La Land se plánuje prozpívat divákovým srdcem až na Oscary

RECENZE – V létě se stal jasnou jedničkou filmových festivalů. V prosinci uchvátil Ameriku. Na nový rok jsme se ho konečně dočkali i my, malí zaostalí Čecháčci z konce světa. Řeč je samozřejmě o barevné muzikálové romanci od tvůrce jazzového dramatu Whiplash, v níž čarovné, byť někdy kruté, Město snů prozáří Emma Stone a Ryan Gosling.

La La Land sleduje na ploše čtyř ročních období vývoj vztahu svérázného jazzmana Sebastiana (Ryan Gosling) a aspirující herečky Mii (Emma Stone), dvou ambiciózních mladých umělců, kteří se každý svým specifickým způsobem snaží poprat s ranami, jimiž Továrna na sny denně zkouší jejich houževnatost. Romance, jíž spolu prožijí, má ale přes všechny krásné okamžiky k pohádce daleko. Přestože je film více dramatem, než (lacinou) zpěvavou idylou, je nesmírně povznášející a divákovi musí zvednout náladu – přesně jako staré muzikály, které dnes patří mezi poklady světového kalibru.

Režisér a scénárista Damien Chazelle patří v jednatřiceti letech mezi vycházející mladé hvězdy. Do všech třech svých celovečerních filmů vložil svou lásku k jazzu. Ve svém nejnovějším počinu pak přidal obdiv ke starému Hollywoodu, jemuž dominovaly hvězdy jako Ingrid Bergman, Fred Astaire, Gene Kelly, James Dean, John Wayne nebo nedávno zesnulá Debbie Reynolds. Snímek způsobem, jakým je natočený, jakým tématům se věnuje, stejně jako desítkami výrazných i nenápadných odkazů na zašlé období největší slávy Města snů (z něhož se dnes stalo Město dopravních zácp a Město rozporů mezi starým a novým, klasickým a laciným), na tyto časy láskyplně vzpomíná. Přesto se jim v ničem otrocky nepodřizuje – má odvahu zasadit děj do současnosti a věnovat se tématům, které bychom ve snímcích z této doby hledali jen marně. Největší inspirací jsou La La Landu (paradoxně francouzsko-německá) Paraplíčka ze Cherbourgu (1964), ovšem můžeme zde nalézt silnou stopu také nesmrtelné klasiky Zpívání v dešti (1952) či asi nejznámějšího romantického filmu všech dob Casablancy (1942).

Každý muzikál stojí a padá s kvalitou své hudební složky, to je fakt. S potěšením můžu říct, že zde se písně nadmíru povedly. Jistě, nejsou to filmové Vlasy nebo jakákoli broadwayská klasika typu Jesus Christ Superstar, Cats anebo West Side Story, ale buďte si jistí, že davová Another Day of Sun odtančená mezi auty na ucpané dálnici, rozverná Someone in the Crowd, antiromantická A Lovely Night, vítězná Audition, stejně jako zbytek použitých písní, zanechá dojem. A co se týče ústředního leitmotivu v podobě City of Stars – který Oscar za nejlepší píseň ani omylem nemine – ten vám bude v hlavě vyhrávat ještě několik dní po opuštění kinosálu.

Přesto zamrzí, že je La La Land muzikálem jen když se mu zachce. Ve své druhé třetině na hudební čísla prakticky zanevře. Jako by se chtěl odlišit od nemála smutných muzikálových písní a říct, že v některých životních fázích lidem do zpěvu prostě není. Odvážná strategie, která bohužel negativně ovlivňuje jinak slušně plynoucí tempo této dvouhodinové podívané. Zvlášť s přihlédnutím na zdůrazňovanou jazzovou motiviku, která v tomto případě přímo svádí ke komorní písni doprovázené pianem, případně saxofonovým sólem.

Jen a jen chválit naopak musíme choreografii muzikálových scén, které jsou kolikrát tak napěchované tancem, gesty, nádhernými lidmi v nádherných šatech a jiným pozlátkem, až hrozí, že divákovi samým přesycením explodují oči.

Celkově se může film spolehnout na svoji vizuální stránku. Tomu napomáhá stará filmová technologie Cinemascope, která byla využívána hlavně v 50. a 60. letech a její předností bylo natáčení v extrémně širokoúhlém formátu cca 2,35 : 1 (16 : 6,8). I tímto způsobem tvůrci docílili vizuálu připomínajícího staré časy. Cinemascope s sebou samozřejmě přináší natáčení na klasický 35milimetrový filmový pás, který dnes již téměř všude nahradily kamery digitální.

Oba představitelé hlavních úloh divákovi učarují. Ne nadarmo se jedná už o třetí spolupráci Ryana Goslinga a Emy Stone. Ty jsme spolu mohli vidět už v dobovce Gangster Squad – Lovci mafie a romantické fresce Bláznivá, ztracená láska. Na plátně jim to spolu sedne snad ve všech hereckých polohách – kromě již mnohokrát prokázaných dramatických kvalit předvádějí, že jsou neoprávněně opomíjeni jako komediální talenty. Zvláště Gosling disponuje zřídkavým talentem naprosto přirozeně přecházet mezi štramákem a smolařem a po loňských Správných chlapech opět rozesmává publikum na celý sál. Obě hvězdy navíc umí obstojně zpívat - a to se cení.

La La Land je zkrátka určen pro všechny, ať už vám je 20, 50 nebo 80, jste muž či žena, snílek nebo skeptik, rekreační konzument blbůstek stejně jako člen klubu náročného diváka. Nejvíce ho ovšem docení milovníci filmu jako nezaměnitelné formy umění a (budoucí herci), zkrátka ti, které na tomto řemesle nezajímá jen co, ale také jak, proč a kdy. Je jedním z těch filmů, které již od první minuty toužíte bezpodmínečně milovat a hledat na něm chybky, byť titěrné, bolí. Přesto tu jsou… některé snadno odhalitelné (poněkud táhnoucí se druhý akt), jiné jen těžko pojmenovatelné a i po jistém čase na rozmyšlenou stále neuchopitelné. Snad je to vidina možnosti, jiných lepších a procítěnějších dveří, jimiž se mohl snímek vydat.

Celkové hodnocení: 85 %.

La La Land (2016)

Hrají: Emma Stone, Ryan Gossling, J. K. Simmons, John Legend

Režie: Damien Chazelle

Scénář: Damien Chazelle

Kamera: Linus Sandgren

Hudba: Justin Hurwitz

USA / 127 minut / muzikál, komedie, drama

Související

film La La Land je nepodbízivou romantickou poezií

Režisér muzikálu La La Land dostal na cestě za Oscary další cenu

Los Angeles - Tři týdny před udílením těch nejprestižnějších Oscarů dostal Damien Chazelle, režiér snímku La La Land, v noci na dnešek ocenění od americké Asociace filmových režisérů (DGA). Ani tato událost se neobešla bez kritických komentářů na adresu prezidenta Donalda Trumpa.

Více souvisejících

film La La Land Emma Stone (herečka) recenze

Aktuálně se děje

před 41 minutami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 44 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 1 hodinou

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 4 hodinami

včera

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola

Rusko zřejmě vypálilo proti ukrajinskému Dnipru balistickou střelu. Bezpečnostní expert Jakub Drmola z brněnské Masarykovy univerzity upřesnil, že není úplně jisté, zda šlo o střelu mezikontinentální. Raketa středního doletu ale dokáže napáchat obrovské škody – vzhledem k návratové rychlosti hlavic je obrana proti nim extrémně náročná. Velkou roli navíc hraje fakt, že nikdo neví, co hlavice dané rakety nese.

včera

včera

Lidé na Ukrajině prchají před válkou

Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili

Více než 3 000 ukrajinských uprchlíků našlo nový domov v hrabství Essex díky vládnímu programu Homes for Ukraine, který poskytuje možnost ubytování u místních hostitelů. Navzdory příslibům nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa ukončit válku však mnozí Ukrajinci odmítají mír na úkor ztráty území.

včera

COP29

Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť

Předposlední den klimatického summitu COP29 v Ázerbájdžánu přinesl výrazné zklamání. Dlouho očekávaný návrh dohody, který měl stanovit konkrétní cíle pro financování klimatických opatření v rozvojových zemích, byl široce kritizován za svou nejasnost. Místo konkrétních čísel obsahoval návrh pouze symbol „X“, což vyvolalo obavy a rozhořčení mezi bohatými i chudšími státy.

včera

Itálie, ilustrační foto

Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany

V reakci na výsledek prezidentských voleb v USA se italská vesnice Ollolai na Sardinii rozhodla nabídnout Američanům šanci začít nový život v Evropě. Tento krok je součástí dlouhodobého úsilí vesnice o revitalizaci po desetiletích depopulace, kdy se vesnice potýká s úbytkem obyvatel. Ollolai se rozhodla nabídnout zchátralé domy za cenu jednoho eura (asi 25 korun), aby přilákala nováčky, kteří by pomohli obnovit její úpadek.

včera

včera

včera

Tedros Adhanom Ghebreyesus

Generální ředitel WHO skončil v nemocnici

Generální ředitel Světové zdravotnické organizace (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus byl propuštěn z nemocnice Samaritano Barra da Tijuca v Rio de Janeiru, kde strávil noc pod lékařským dohledem.

včera

včera

Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit

Rusko ve čtvrtek podle všeho zaútočilo na Ukrajinu mezikontinentální balistickou střelou. Jde o první případ v historii, kdy některá země zaútočila tímto druhem zbraně na jinou.

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy