RECENZE – Robert Zemeckis, jeden z nejoblíbenějších režisérů všech dob, naverboval do svého nejnovějšího počinu dvě herecká esa. S jejich pomocí vypráví fiktivní příběh o lásce, důvěře a hrdinství zasazený do druhé světové války, v němž vzdává hold jednomu z pilířů klasického Hollywoodu – Casablance.
V roce 1941 přistane Max Vatan (Brad Pitt), Kanaďan ve službách britské špionážní služby, v marocké poušti poblíž nacisty okupované Casablancy. Zde má s pomocí francouzské odbojářky Marianne Beauséjour (Marion Cotillardová) provést atentát na německého konzula. Pod vlivem severoafrického horka a svůdné vůně střelného prachu přeskočí jiskra. Jak nám dokazuje druhá polovina odehrávající se v Londýně, z jiskry se stal plamen a z romance manželství a rodičovství. Rodinnou idylku přeruší až domněnka jejich zaměstnavatele, podle níž čerstvá matka není tou, za koho se vydává. Romantika se mění v hru na kočku a na myš, v níž se oddaný Vatan snaží prokázat manželčinu nevinu.
Na Spojence je velmi těžké udělat si nějaký názor. Nic na nich není vyloženě špatného, ale až na působivou kameru (rušenou maximálně několika zbytečným a nevěrohodnými digitálními zásahy) a kostýmy, které na svých živoucích věšácích vypadají jako by vypadly z luxusního retro katalogu, jen těžko vyzdvihnout cokoli výjimečného.
Celou dobu snímek působí, že je s ním něco v nepořádku, něco, na co si nemůžete ukázat prstem, protože to je všude, ale vlastně nikde. První indicií může být uvědomění si, že z této dobovky čiší chlad. Přestože se jedná o špionážní lovestory řešící důvěru a potenciální zradu na rovině osobní, národní i lidské, rozhodli se tvůrci představit nám ho poněkud zpovzdálí. Lze sice argumentovat tím, že se jedná o umělecký záměr navozující atmosféru tajných služeb, ale pokud se snažíte vyprávět příběh dvou lidí, navíc tak intimní, jako tento, je to chyba. Divák se s postavami patřičně nesžije, a byť ho to zajímá, je mu v podstatě jedno, jestli je Marianne nacistická agentka. Což je na pováženou, uvědomíme-li si, že je jejich představování podřízena celá první hodina.
Neupřímně. Tak Spojenci působí. Jako neupřímný kalkul. Jako by se na někoho snažili zapůsobit tím, že použijí právě takové prvky, jaké se od takového filmu obecně očekávají. Můžeme opět argumentovat, že odstup, budování lehké nedůvěry v divákovi a důraz na některé věci je umělecký záměr. Což je. Bohužel ale nefunguje tak, jak by měl právě proto, že to celé působí až příliš strojeně.
To je znát hlavně na dialozích, které občas zní dost nepřirozeně – postavy jakoby tak mluvily, protože takhle nějak by se ve špionážní hře mluvit mělo. Jsou plné skrytých významů a dvojsmyslů, které mají vyvolat pocit, že něco není v pořádku. Bohužel se tak děje i v momentech, kdy by měly postavy být samy sebou. Podobně jsou na tom i různé příhodné události, které ale radši nechci zmiňovat, abych nevyzradil příliš. Jestli je tím, komu se film snaží vnutit do přízně, Akademie, evidentně se jedná o selhání. Kromě té za kostýmy si nevysloužil žádnou nominaci na Oscary.
Ústřední herecké duo předvádí svůj standard, díky kterému výše zmíněná vypočítavost příliš nevyplouvá na povrch. Na druhou stranu jsou Pitt i Cotillardová schopni mnohem přesvědčivějších kouzel a moc jim ani nepomáhá, že mezi sebou nemají bůhvíjakou chemii. Vzhledem k tomu, že zbytek ansámblu zde funguje spíše v úloze křoví, by se na divákův výjimečný zážitek museli nadřít o něco víc.
Spojenci místy působí jako fúze dvou starších filmů Brada Pitta převlečená do seriózního kabátu. Mluvím o Hanebných Panchartech a Mr. & Mrs. Smith. Této spojitosti si nelze nevšimnout, a to hlavně ve chvíli, kdy se na scéně objeví postava vychytralého německého důstojníka Hobara. August Diehl si v podstatě zopakoval roli podezřívavého gestapáka ze sedm let starého filmu. Krvavá tarantinovka v tomto minisouboji vyhrává na celé čáře, přestože obě díla reprezentují zcela odlišný pohled na špionážní práci za druhé světové války.
Nejnovější film Roberta Zemeckise dokazuje, že nezáleží na tom, jak řemeslně kvalitní vaše práce je – pokud ze sebe nevydáte 110 % a nevtisknete výslednému produktu duši, vody průměru vás bez mrknutí pohltí.
Celkové hodnocení: 65 %.
Allied (2016)
Hrají: Brad Pitt, Marion Cotillard, Jared Harris, Lizzy Caplan, August Diehl, Simon McBurney a další
Režie: Robert Zemeckis
Scénář: Steven Knight
Kamera: Don Burgess
Hudba: Alan Silvestri
USA / 124 minut / válečný, romantický
24. prosince 2025 21:26
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 11 minutami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 34 minutami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 1 hodinou
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 2 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 3 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 3 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 4 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 5 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 7 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 8 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 8 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 9 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 10 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 11 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 12 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
včera
Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci
Americké ministerstvo války učinilo zásadní krok k transformaci moderního válčení spuštěním nové platformy GenAI.mil. Podle vojenské expertky Emelie Probasco představuje tento nástroj „kritický první krok“, který má americkým vojákům a civilním zaměstnancům Pentagonu umožnit bezpečné experimentování s umělou inteligencí přímo v jejich každodenní pracovní agendě.
Zdroj: Libor Novák