RECENZE – Robert Zemeckis, jeden z nejoblíbenějších režisérů všech dob, naverboval do svého nejnovějšího počinu dvě herecká esa. S jejich pomocí vypráví fiktivní příběh o lásce, důvěře a hrdinství zasazený do druhé světové války, v němž vzdává hold jednomu z pilířů klasického Hollywoodu – Casablance.
V roce 1941 přistane Max Vatan (Brad Pitt), Kanaďan ve službách britské špionážní služby, v marocké poušti poblíž nacisty okupované Casablancy. Zde má s pomocí francouzské odbojářky Marianne Beauséjour (Marion Cotillardová) provést atentát na německého konzula. Pod vlivem severoafrického horka a svůdné vůně střelného prachu přeskočí jiskra. Jak nám dokazuje druhá polovina odehrávající se v Londýně, z jiskry se stal plamen a z romance manželství a rodičovství. Rodinnou idylku přeruší až domněnka jejich zaměstnavatele, podle níž čerstvá matka není tou, za koho se vydává. Romantika se mění v hru na kočku a na myš, v níž se oddaný Vatan snaží prokázat manželčinu nevinu.
Na Spojence je velmi těžké udělat si nějaký názor. Nic na nich není vyloženě špatného, ale až na působivou kameru (rušenou maximálně několika zbytečným a nevěrohodnými digitálními zásahy) a kostýmy, které na svých živoucích věšácích vypadají jako by vypadly z luxusního retro katalogu, jen těžko vyzdvihnout cokoli výjimečného.
Celou dobu snímek působí, že je s ním něco v nepořádku, něco, na co si nemůžete ukázat prstem, protože to je všude, ale vlastně nikde. První indicií může být uvědomění si, že z této dobovky čiší chlad. Přestože se jedná o špionážní lovestory řešící důvěru a potenciální zradu na rovině osobní, národní i lidské, rozhodli se tvůrci představit nám ho poněkud zpovzdálí. Lze sice argumentovat tím, že se jedná o umělecký záměr navozující atmosféru tajných služeb, ale pokud se snažíte vyprávět příběh dvou lidí, navíc tak intimní, jako tento, je to chyba. Divák se s postavami patřičně nesžije, a byť ho to zajímá, je mu v podstatě jedno, jestli je Marianne nacistická agentka. Což je na pováženou, uvědomíme-li si, že je jejich představování podřízena celá první hodina.
Neupřímně. Tak Spojenci působí. Jako neupřímný kalkul. Jako by se na někoho snažili zapůsobit tím, že použijí právě takové prvky, jaké se od takového filmu obecně očekávají. Můžeme opět argumentovat, že odstup, budování lehké nedůvěry v divákovi a důraz na některé věci je umělecký záměr. Což je. Bohužel ale nefunguje tak, jak by měl právě proto, že to celé působí až příliš strojeně.
To je znát hlavně na dialozích, které občas zní dost nepřirozeně – postavy jakoby tak mluvily, protože takhle nějak by se ve špionážní hře mluvit mělo. Jsou plné skrytých významů a dvojsmyslů, které mají vyvolat pocit, že něco není v pořádku. Bohužel se tak děje i v momentech, kdy by měly postavy být samy sebou. Podobně jsou na tom i různé příhodné události, které ale radši nechci zmiňovat, abych nevyzradil příliš. Jestli je tím, komu se film snaží vnutit do přízně, Akademie, evidentně se jedná o selhání. Kromě té za kostýmy si nevysloužil žádnou nominaci na Oscary.
Ústřední herecké duo předvádí svůj standard, díky kterému výše zmíněná vypočítavost příliš nevyplouvá na povrch. Na druhou stranu jsou Pitt i Cotillardová schopni mnohem přesvědčivějších kouzel a moc jim ani nepomáhá, že mezi sebou nemají bůhvíjakou chemii. Vzhledem k tomu, že zbytek ansámblu zde funguje spíše v úloze křoví, by se na divákův výjimečný zážitek museli nadřít o něco víc.
Spojenci místy působí jako fúze dvou starších filmů Brada Pitta převlečená do seriózního kabátu. Mluvím o Hanebných Panchartech a Mr. & Mrs. Smith. Této spojitosti si nelze nevšimnout, a to hlavně ve chvíli, kdy se na scéně objeví postava vychytralého německého důstojníka Hobara. August Diehl si v podstatě zopakoval roli podezřívavého gestapáka ze sedm let starého filmu. Krvavá tarantinovka v tomto minisouboji vyhrává na celé čáře, přestože obě díla reprezentují zcela odlišný pohled na špionážní práci za druhé světové války.
Nejnovější film Roberta Zemeckise dokazuje, že nezáleží na tom, jak řemeslně kvalitní vaše práce je – pokud ze sebe nevydáte 110 % a nevtisknete výslednému produktu duši, vody průměru vás bez mrknutí pohltí.
Celkové hodnocení: 65 %.
Allied (2016)
Hrají: Brad Pitt, Marion Cotillard, Jared Harris, Lizzy Caplan, August Diehl, Simon McBurney a další
Režie: Robert Zemeckis
Scénář: Steven Knight
Kamera: Don Burgess
Hudba: Alan Silvestri
USA / 124 minut / válečný, romantický
Aktuálně se děje
před 2 hodinami
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
před 4 hodinami
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno před 12 hodinami
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
včera
Zlatý měsíc českých dálnic završen. Otevřelo se 28 nových kilometrů na D3
včera
Pavel kondoloval Steinmeierovi. Připomněl tragickou střelbu na FF UK
včera
Fico tvrdí, že mu Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas s Ukrajinou v NATO
včera
Z mírumilovného trhu se stalo místo hrůzného činu. Scholz promluvil v Magdeburgu
včera
Vymyslel si muže se zbraní a zaměstnal policii. Hrozí mu tři roky vězení
včera
Počasí do Vánoc. Meteorologové slibují až 40 centimetrů nového sněhu
včera
Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé
včera
Němci zjišťují pravdu o útočníkovi z Magdeburgu. Tíhl k AfD a kritizoval islám
včera
V Česku bezprostřední riziko nehrozí, říká Rakušan po útoku na trzích v Německu
včera
Zimní počasí je zpět. Do Česka se o víkendu vrátí sníh
Aktualizováno 20. prosince 2024 22:35
Mimořádná zpráva Teroristický útok v Magdeburgu: Do davu lidí najelo auto, 2 mrtví a až 80 zraněných. Incident zachytila kamera
20. prosince 2024 22:32
Přesně osm let po berlínském masakru. Magdeburg je vyvrcholením dlouhodobých hrozeb v Německu
20. prosince 2024 21:43
Prezident Pavel telefonicky hovořil se Zelenským
Prezident Petr Pavel uskutečnil telefonický hovor s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským, během kterého se zaměřili na klíčová témata spojená s vojenskou podporou Ukrajiny.
Zdroj: Libor Novák